Cele bloku: ZDROWI.
Przygotowanie do dbałości o siebie i innych
Dbamy o siebie i innych.
Spełniamy wymagania ogólne
podstawy programowej wychowania fizycznego i wychowania do życia w rodzinie dla
szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum.
Celem tego bloku
przedmiotowego jest rozwijanie swoich mocnych stron, dbałość o siebie i innych,
wiedza o tym, jak istotny dla rozwoju i sukcesu jest zdrowy styl życia, zarówno
pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
LICEUM
W programie położono nacisk na
dbałość o sprawność fizyczną, prawidłowy rozwój, zdrowie fizyczne, psychiczne i
społeczne oraz zrozumienie związku aktywności fizycznej ze zdrowiem, a w
szczególności na:
- uświadomienie potrzeby
aktywności fizycznej przez całe życie;
- stosowanie na co dzień zasad
prozdrowotnego stylu życia;
- działanie jako krytyczny
konsument (odbiorca) sportu;
- umiejętności sprzyjające
zapobieganiu chorobom i doskonaleniu zdrowia fizycznego, psychicznego i
społecznego.
Szczegółowe cele kształcenia i
wychowania:
– Lepsze rozumienie siebie i
najbliższego otoczenia. Umiejętność poszukiwania i udzielania odpowiedzi na
pytania: Kim jest człowiek? Jakie są jego cele i zadania życiowe? Jaki jest
sens życia?
– Umiejętność podejmowania odpowiedzialnych
decyzji dotyczących wyboru drogi życiowej, małżeństwa i rodziny. Pogłębianie
wiedzy związanej z funkcjami rodziny, miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról
małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością człowieka i prokreacją.
– Przyjęcie pozytywnej postawy
wobec życia ludzkiego, osób niepełnosprawnych i chorych.
– Rozwijanie umiejętności
rozwiązywania problemów związanych z okresem dojrzewania, dorastania i wyborem
drogi życiowej. Umiejętność świadomego kreowania własnej osobowości.
– Znajomość najważniejszych
zasad postępowania w sferze ludzkiej płciowości i płodności.
– Przygotowanie, na podstawie
wiedzy i wykształconych umiejętności, do poszanowania godności życia ludzkiego
i dojrzałego funkcjonowania w rodzinie.
– Kształtowanie postaw
prozdrowotnych, prospołecznych i– prorodzinnych.
– Diagnoza sprawności i
aktywności fizycznej oraz rozwoju fizycznego (uczeń wskazuje mocne i słabe
strony swojej sprawności fizycznej; opracowuje i realizuje program aktywności
fizycznej dostosowany do własnych potrzeb; omawia zalecenia dotyczące
aktywności fizycznej w zależności od płci, okresu życia i rodzaju pracy
zawodowej; wymienia czynniki wpływające na podejmowanie aktywności fizycznej
zależne od rodziny, kolegów, mediów i społeczności lokalnej).
– Trening zdrowotny (uczeń
ocenia reakcje własnego organizmu na wysiłek fizyczny o różnej intensywności;
wyjaśnia, na czym polega prozdrowotny styl życia; wyjaśnia związek między
aktywnością fizyczną i żywieniem a zdrowiem i dobrym samopoczuciem oraz omawia
sposoby utrzymania odpowiedniej masy ciała we wszystkich okresach życia;
wykonuje proste ćwiczenia relaksacyjne; wyjaśnia, gdzie szukać wiarygodnych
informacji dotyczących zdrowia i sportu, oraz dokonuje krytycznej analizy
informacji medialnych w tym zakresie; wymienia choroby cywilizacyjne uwarunkowane
niedostatkiem ruchu, w szczególności choroby układu krążenia, układu ruchu i
otyłość, oraz omawia sposoby zapobiegania im; wylicza oraz interpretuje własny
wskaźnik wagowo-wzrostowy – BMI).
– Sporty i wypoczynek (uczeń
stosuje poznane elementy techniki i taktyki w wybranych indywidualnych i
zespołowych formach aktywności fizycznej).
– Bezpieczna aktywność
fizyczna i higiena osobista (uczeń wykonuje ćwiczenia kształtujące i
kompensacyjne w celu przeciwdziałania negatywnym dla zdrowia skutkom pracy, w
tym pracy w pozycji siedzącej i przy komputerze; wyjaśnia, na czym polega
umiejętność oceny stopnia ryzyka związanego z niektórymi sportami lub rodzajami
wysiłku fizycznego).
– Sport (uczeń wyjaśnia
relacje między sportem profesjonalnym i sportem dla wszystkich a zdrowiem;
omawia etyczne i zdrowotne konsekwencje stosowania środków dopingujących;
wymienia i interpretuje przykłady konstruktywnego i destrukcyjnego zachowania
się kibiców sportowych).
– Edukacja zdrowotna (uczeń
wyjaśnia, dlaczego zdrowie jest wartością dla człowieka i zasobem dla
społeczeństwa oraz na czym polega dbałość o zdrowie w okresie młodości i
wczesnej dorosłości; wyjaśnia, co oznacza odpowiedzialność za zdrowie własne i
innych ludzi; omawia konstruktywne, optymistyczne sposoby wyjaśniania trudnych
zdarzeń i przeformułowania myśli negatywnych na pozytywne; wyjaśnia, na czym
polega praca nad sobą w celu zwiększenia wiary w siebie, poczucia własnej
wartości i umiejętności podejmowania decyzji; wyjaśnia, na czym polega
konstruktywne przekazywanie i odbieranie pozytywnych i negatywnych informacji
zwrotnych oraz radzenie sobie z krytyką; omawia zasady racjonalnego
gospodarowania czasem; wyjaśnia, na czym polega samobadanie i samokontrola
zdrowia oraz dlaczego należy poddawać się badaniom profilaktycznym przez całe
życie; wyjaśnia, co to znaczy być aktywnym pacjentem i jakie są podstawowe
prawa pacjenta; omawia przyczyny i skutki stereotypów i stygmatyzacji osób chorych psychicznie i
dyskryminowanych – np. żyjących z HIV/AIDS; planuje projekt dotyczący wybranych
zagadnień związanych ze zdrowiem oraz wskazuje na sposoby pozyskania
sojuszników i współuczestników projektu w szkole, domu lub w społeczności
lokalnej; omawia, na czym polega współuczestnictwo i współpraca ludzi,
organizacji i instytucji w działaniach na rzecz zdrowia; wyjaśnia, jaki jest
związek między zdrowiem a środowiskiem oraz co sam może zrobić, aby tworzyć
środowisko sprzyjające zdrowiu).