Przy każdej części Programu
Dobrej Edukacji podano głównych współautorów w porządku alfabetycznym.
Wpis dotyczy Programu Dobrej Edukacji obowiązującego do roku szkolnego 2016/17.
Program Dobrej Edukacji,
realizowany w Akademiach Dobrej Edukacji, zgodnie z Założeniami Dobrej Edukacji, mającymi status
załącznika do Statutów Akademii Dobrej Edukacji, składa się z sześciu
programowych bloków przedmiotowych zawierających wymagania ogólne wszystkich
przedmiotów znajdujących się w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz
z części wstępnej, którą jest Program wychowawczy i profilaktyczny.
Współautorzy założeń i części wstępnej Programu Dobrej Edukacji (powstałych i zmienianych w oparciu o dyskusję
całego zespołu przygotowującego i realizującego Program): Aleksandra Bakiera,
Monika Banach, Helena Dybowska, Anna Florek, Katarzyna
Hall, Agnieszka Janczuk, Katarzyna Kichler, Dagmara Klinkosz, Zuzanna
Kołacz-Kordzińska, Katarzyna Krempla, Hanna Kryszewska, Beata i Jacek
Staniszewscy.
Współautorzy wszystkich bloków
Programu Dobrej Edukacji w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnej edukacji: Grażyna
Dworak, Katarzyna Gutt, Anna Mieszkowska, Łukasz Mikołajczyk, Marcelina Nowak,
Aleksandra Skorupa, Beata Staniszewska, Beata Wołkanowska.
Cele i pozostali autorzy
poszczególnych bloków programowch
Cele bloku: ZDROWI.
Przygotowanie do dbałości o siebie i innych
Dbamy o siebie i innych.
Zapewniamy opiekę mentorską oraz spełniamy wymagania ogólne
podstawy programowej wychowania fizycznego i wychowania do życia w rodzinie dla
szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum.
Współautorzy: Iwona
Bonisławska, Katarzyna Kichler.
Cele bloku: PIĘKNI. Przygotowanie
do uczestnictwa w kulturze
Pięknie mówimy, piszemy,
tworzymy…
Spełniamy wymagania ogólne
podstawy programowej języka polskiego, muzyki i plastyki dla szkoły podstawowej
i gimnazjum, języka polskiego i wiedzy o kulturze dla liceum oraz zajęć artystycznych dla gimnazjum i liceum.
Współautorzy: Katarzyna
Bębenek, Irena Chawrilska, Justyna Huszał, Anna Janczara, Karolina
Koprowska, Aneta Lewińska, Piotr Suliński.
Cele bloku: POLIGLOCI.
Posługiwanie się językami obcymi
Korzystamy z dorobku wielu
kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne
podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły
podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka
angielskiego.
Współautorzy: Maria
Dagiel-Petit, Joanna Ekiert-Zastawny, Olga Krasota, Andrzej Lasota.
Cele bloku: BOGACI.
Rozumienie rzeczywistości społecznej
Jesteśmy bogaci naszym
dziedzictwem, umiemy być przedsiębiorczy.
Spełniamy wymagania ogólne
podstawy programowej historii i społeczeństwa dla szkoły podstawowej i liceum, historii,
geografii i wiedzy o społeczeństwie dla gimnazjum i liceum oraz podstaw
przedsiębiorczości i ekonomii w praktyce dla liceum.
Współautorzy: Grzegorz
Grzelak, Lesław Januszewski, Ewa Jaworska, Michał Kosznicki, Aneta
Nowak-Tymińska, Jacek Staniszewski, Jarosław Szczukowski.
Cele bloku: ROZUMNI.
Rozumienie rzeczywistości przyrodniczej
Obserwujemy i doświadczamy.
Spełniamy wymagania ogólne
podstawy programowej przyrody dla szkoły podstawowej i liceum oraz
biologii, chemii, fizyki i edukacji dla bezpieczeństwa dla gimnazjum i liceum.
Współautorzy: Aleksandra
Cybart, Przemysław Daszyński, Anna Florek, Kamil Kostrzewa, Marta
Ściborska.
Cele bloku: LOGICZNI.
Posługiwanie się językiem matematyki i informatyki
Logicznie myślimy.
Spełniamy wymagania ogólne
podstawy programowej matematyki i zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, zajęć technicznych dla szkoły podstawowej i gimnazjum oraz matematyki i informatyki dla gimnazjum i liceum.
Współautorzy: Zbigniew
Pankowski, Marta Puczyńska, Ewelina Soldan, Marta Szyszka, Barbara Wolnik.
Wymagania dotyczące poszczególnych lat szkolnych oraz bloków programowych można poznać wchodząc na odpowiednie miejsce na Mapie Programu Dobrej Edukacji.
Tworzenie i rozwijanie Programu
Dobrej Edukacji wspiera Fundacja PZU.
Uwaga: prawa autorskie do Programu Dobrej Edukacji ma
Stowarzyszenie Dobra Edukacja. Przystapienie do realizowania
Programu Dobrej Edukacji jest możliwe z upoważnienia Zarządu
Stowarzyszenia i przy pomocy metodycznej Instytutu Dobrej Edukacji.