Cele
bloku: ZDROWI. Przygotowanie do dbałości o siebie i innych
Dbamy o siebie i innych.
Dbamy o siebie i innych.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej
wychowania fizycznego i wychowania do życia w rodzinie dla szkoły podstawowej,
gimnazjum i liceum.
Celem tego bloku przedmiotowego jest rozwijanie swoich mocnych stron, zachowanie dbałość o siebie i innych, wiedza, jak istotny dla rozwoju i sukcesu jest zdrowy styl życia, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
Bezpieczne uczestnictwo w aktywności fizycznej o charakterze rekreacyjnym i sportowym ze zrozumieniem jej znaczenia dla zdrowia, przygotowanie do zmian związanych z dojrzewaniem oraz zrozumienie podstawowych reguł psychospołecznych i interpersonalnych:
1. udział w aktywności
fizycznej ukierunkowanej na zdrowie, wypoczynek i sport;
2. stosowanie zasad
bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej;
3. poznawanie własnego rozwoju
fizycznego i sprawności fizycznej oraz praktykowanie
4. zachowań prozdrowotnych;
5. zrozumienie wartości
relacji interpersonalnych w życiu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem
funkcjonowania rodziny;
6. przygotowanie się do
zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania.
Szczegółowe cele kształcenia i wychowania
TREŚCI
Dla klas IV – VI
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
|
Diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego.
|
wykonuje bez zatrzymania marszowo-biegowy test Coopera
wykonuje próby sprawnościowe pozwalające ocenić
wytrzymałość tlenową, siłę mięśni posturalnych i gibkość dolnego odcinka
kręgosłupa oraz z pomocą nauczyciela
interpretuje uzyskane wyniki
dokonuje pomiarów wysokości i masy ciała oraz z pomocą
nauczyciela interpretuje ich wyniki
ocenia własną postawę ciała
|
Trening zdrowotny.
|
uczeń: mierzy tętno w spoczynku i po wysiłku
wymienia zasady i metody hartowania organizmu
demonstruje po jednym ćwiczeniu kształtującym wybrane
zdolności motoryczne oraz ułatwiające utrzymywanie prawidłowej postawy ciała
wykonuje próbę wielobojową składającą się z biegu, skoku i
rzutu; wykonuje przewrót w przód z marszu oraz przewrót w tył
|
Sporty całego życia i wypoczynek.
|
organizuje zabawę, grę ruchową, rekreacyjną, stosując przepisy w
formie uproszczonej
omawia zasady aktywnego wypoczynku
|
Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista.
|
omawia sposoby postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia
lub życia
korzysta bezpiecznie ze sprzętu i urządzeń sportowych;
stosuje zasady samoasekuracji
omawia zasady bezpiecznego zachowania się nad wodą i w
górach
omawia sposoby ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem
dobiera strój i obuwie sportowe do ćwiczeń w zależności od
miejsca zajęć oraz warunków atmosferycznych
|
Sport.
|
wyjaśnia, dlaczego należy przestrzegać ustalonych reguł w
trakcie rywalizacji sportowej
wyjaśnia zasady kulturalnego kibicowania
|
Taniec.
|
wykonuje improwizację ruchową do wybranej muzyki
wyjaśnia, jak należy zachować się na zabawie tanecznej, w dyskotece
|
Relacje z innymi ludźmi oraz dbałość o własny komfort psychiczny jako
podstawa funkcjonowania w społeczeństwie.
|
potrafi określić ich ważne elementy, takie jak emocje, komunikacja,
integracja, współpraca, umiejętność radzenia sobie, stres
|
Rodzina - jej role i funkcje.
|
potrafi określić podstawowe role rodziny
zna pojęcie wspólnotowości, więzi, konfliktu i sposoby radzenia sobie
z nimi
|
Rodzicielstwo,
macierzyństwo i ojcostwo.
|
posiada
podstawową wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania układu rozrodczego
człowieka oraz ciąży, rozwoju płodu i porodu
|
Różnice i
podobieństwa między dziewczętami i chłopcami.
|
ma świadomość
różnic i podobieństw
zna
problematykę tożsamości płciowej oraz akceptacji i poszanowania godności
cielesnej
|
Dojrzewanie.
|
jest świadomy
zmian psychicznych i fizycznych związanych z dojrzewaniem oraz ich
konsekwencji
|
Świadomy
wybór.
|
zdobywa wiedzę
na temat instytucji pomocowych oraz dostępu do zróżnicowanych informacji w
mass mediach
|