Cele
bloku: ZDROWI. Przygotowanie do dbałości o siebie i innych
Dbamy o siebie i innych.
Dbamy o siebie i innych.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej
wychowania fizycznego i wychowania do życia w rodzinie dla szkoły podstawowej,
gimnazjum i liceum.
Celem tego bloku przedmiotowego jest rozwijanie swoich mocnych stron, zachowanie dbałość o siebie i innych, wiedza, jak istotny dla rozwoju i sukcesu jest zdrowy styl życia, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
Bezpieczne uczestnictwo w aktywności fizycznej o charakterze rekreacyjnym i sportowym ze zrozumieniem jej znaczenia dla zdrowia, przygotowanie do zmian związanych z dojrzewaniem oraz zrozumienie podstawowych reguł psychospołecznych i interpersonalnych:
1.    udział w aktywności
fizycznej ukierunkowanej na zdrowie, wypoczynek i sport;
2.    stosowanie zasad
bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej;
3.    poznawanie własnego rozwoju
fizycznego i sprawności fizycznej oraz praktykowanie 
4.    zachowań prozdrowotnych;
5.    zrozumienie wartości
relacji interpersonalnych w życiu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem
funkcjonowania rodziny;
6.    przygotowanie się do
zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania.
Szczegółowe cele kształcenia i wychowania
TREŚCI 
Dla klas IV – VI 
 | 
  
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE 
 | 
 
Diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego.  
 | 
  
wykonuje bez zatrzymania marszowo-biegowy test Coopera  
wykonuje próby sprawnościowe pozwalające ocenić
  wytrzymałość tlenową, siłę mięśni posturalnych i gibkość dolnego odcinka
  kręgosłupa oraz z pomocą nauczyciela  
interpretuje uzyskane wyniki  
dokonuje pomiarów wysokości i masy ciała oraz z pomocą
  nauczyciela interpretuje ich wyniki 
ocenia własną postawę ciała 
 | 
 
Trening zdrowotny.  
 | 
  
uczeń: mierzy tętno w spoczynku i po wysiłku  
wymienia zasady i metody hartowania organizmu 
demonstruje po jednym ćwiczeniu kształtującym wybrane
  zdolności motoryczne oraz ułatwiające utrzymywanie prawidłowej postawy ciała 
wykonuje próbę wielobojową składającą się z biegu, skoku i
  rzutu; wykonuje przewrót w przód z marszu oraz przewrót w tył 
 | 
 
Sporty całego życia i wypoczynek. 
 | 
  
organizuje zabawę, grę ruchową, rekreacyjną, stosując przepisy w
  formie uproszczonej  
omawia zasady aktywnego wypoczynku 
 | 
 
Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista.  
 | 
  
omawia sposoby postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia
  lub życia  
korzysta bezpiecznie ze sprzętu i urządzeń sportowych;
  stosuje zasady samoasekuracji 
omawia zasady bezpiecznego zachowania się nad wodą i w
  górach 
omawia sposoby ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem 
dobiera strój i obuwie sportowe do ćwiczeń w zależności od
  miejsca zajęć oraz warunków atmosferycznych 
 | 
 
Sport.  
 | 
  
wyjaśnia, dlaczego należy przestrzegać ustalonych reguł w
  trakcie rywalizacji sportowej 
wyjaśnia zasady kulturalnego kibicowania 
 | 
 
Taniec. 
 | 
  
wykonuje improwizację ruchową do wybranej muzyki 
wyjaśnia, jak należy zachować się na zabawie tanecznej, w dyskotece 
 | 
 
Relacje z innymi ludźmi oraz dbałość o własny komfort psychiczny jako
  podstawa funkcjonowania w społeczeństwie.  
 | 
  
potrafi określić ich ważne elementy, takie jak emocje, komunikacja,
  integracja, współpraca, umiejętność radzenia sobie, stres 
 | 
 
Rodzina - jej role i funkcje. 
 | 
  
potrafi określić podstawowe role rodziny 
zna pojęcie wspólnotowości, więzi, konfliktu i sposoby radzenia sobie
  z nimi 
 | 
 
Rodzicielstwo,
  macierzyństwo i ojcostwo. 
 | 
  
posiada
  podstawową wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania układu rozrodczego
  człowieka oraz ciąży, rozwoju płodu i porodu 
 | 
 
Różnice i
  podobieństwa między dziewczętami i chłopcami. 
 | 
  
ma świadomość
  różnic i podobieństw  
zna
  problematykę tożsamości płciowej oraz akceptacji i poszanowania godności
  cielesnej 
 | 
 
Dojrzewanie.  
 | 
  
jest świadomy
  zmian psychicznych i fizycznych związanych z dojrzewaniem oraz ich
  konsekwencji 
 | 
 
Świadomy
  wybór. 
 | 
  
zdobywa wiedzę
  na temat instytucji pomocowych oraz dostępu do zróżnicowanych informacji w
  mass mediach 
 |