Cele bloku: ZDROWI.
Przygotowanie do dbałości o siebie i innych
Dbamy o siebie i innych.
Spełniamy wymagania ogólne
podstawy programowej wychowania fizycznego i wychowania do życia w rodzinie dla
szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum.
Celem tego bloku
przedmiotowego jest rozwijanie swoich mocnych stron, dbałość o siebie i innych,
wiedza o tym, jak istotny dla rozwoju i sukcesu jest zdrowy styl życia, zarówno
pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
GIMNAZJUM
W programie położono nacisk na
dbałość o sprawność fizyczną, prawidłowy rozwój, zdrowie fizyczne, psychiczne i
społeczne oraz zrozumienie związku aktywności fizycznej ze zdrowiem, a w
szczególności na:
- umiejętność oceny własnej
sprawności fizycznej i przebiegu rozwoju fizycznego w okresie dojrzewania;
- gotowość do uczestnictwa w
rekreacyjnych i sportowych formach aktywności fizycznej oraz ich organizacji;
- zrozumienie związku
aktywności fizycznej ze zdrowiem;
- umiejętności osobiste i
społeczne sprzyjające zdrowiu i bezpieczeństwu.
Szczegółowe cele kształcenia i
wychowania
- Rozwój umiejętności:
wyszukiwania, porządkowania, selekcjonowania, krytycznej analizy i
wykorzystywania informacji z różnych źródeł, w tym wiadomości na temat
prawidłowości rządzących rozwojem i relacji, jakie zachodzą między ludźmi a
otoczeniem przyrodniczym i społecznym.
– Rozwój myślenia naukowego,
pozwalającego m.in. na formułowanie wniosków opartych na obserwacjach
empirycznych dotyczących pozostawania w relacji ze środowiskiem przyrodniczym i
społecznym. Rozwój umiejętności posługiwania się językiem polskim, dzięki
wzbogacaniu słownictwa uczniów o wyrazy związane ze zdrowiem, wypoczynkiem,
sportem i tańcem.
– Rozwój umiejętności pracy
zespołowej w sytuacji współdziałania i rywalizacji.
– Planowanie własnej diety,
znajomość wartości odżywczych i umiejętność ich zbilansowania.
– Uzależnienia i używki –
świadomość zagrożeń i umiejętność radzenia sobie z nimi.
– Znajomość organizmu
ludzkiego i zachodzących w nim zmian – okres dojrzewania i dorastania, różnice
biologiczne i psychologiczne między ludźmi. Rozwiązywanie problemów i
pokonywanie trudności okresu dorastania – możliwości i zagrożenia.
– Akceptacja własnej
płciowości – zwrócenie uwagi na stereotypy i przekonania oraz potrzebę zdobycia
rzetelnej wiedzy i możliwości szukania pomocy w tym zakresie. Umiejętność
obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek do ciała
innej osoby wpisany w prawa człowieka. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej
seksualności – ukazanie różnorodności wśród ludzi w tym zakresie.
– Okazywanie szacunku innym
ludziom. Docenianie wysiłku i pracy innych osób, uwrażliwienie na potrzeby
innych.
– Przyjęcie integralnej wizji
osoby – zwrócenie uwagi na rozwój osobowości. Wybór i urzeczywistnianie
wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem –
możliwości i wyzwania.
– Pozytywny wkład w życie
swojej rodziny przez kształtowanie wartości i relacji, wspólne spędzanie czasu
i współpracę.
– Poznawanie, analizowanie i
wyrażanie uczuć – edukacja emocjonalna i jej rozwój w cyklu życia człowieka.
– Przyjęcie postawy szacunku
wobec samego siebie – ćwiczenie postawy asertywnej, wykształcenie umiejętności
argumentacji, pokazanie wielu dróg poszukiwania możliwości i inspiracji dla
własnej drogi życiowej.
– Umiejętność korzystania z
systemu poradnictwa dla dzieci i młodzieży – zdobycie wiedzy na temat
dostępnych instytucji, sposobów z nich korzystania i rejestrowania się w nich,
przykładowy przebieg wizyty. Podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z
uznawanymi normami i wartościami oraz uznanie odmienności innych ludzi i ich
prawa do samorozwoju.
– Diagnoza sprawności i
aktywności fizycznej oraz rozwoju fizycznego (uczeń wykonuje wybrany przez
siebie zestaw prób do oceny wytrzymałości, siły i gibkości; ocenia poziom
własnej aktywności fizycznej; wyjaśnia, jakie zmiany zachodzą w budowie ciała i
sprawności fizycznej w okresie dojrzewania płciowego; wymienia przyczyny i
skutki otyłości oraz nieuzasadnionego odchudzania się oraz używania sterydów w
celu zwiększenia masy mięśni).
– Trening zdrowotny (uczeń
omawia zmiany zachodzące w organizmie w czasie wysiłku fizycznego; wskazuje
korzyści płynące z aktywności fizycznej w terenie; omawia korzyści dla zdrowia
wynikające z podejmowania różnych form aktywności fizycznej w kolejnych
okresach życia człowieka; przeprowadza rozgrzewkę; opracowuje i demonstruje
zestaw ćwiczeń kształtujących wybrane zdolności motoryczne, w tym: wzmacniające
mięśnie brzucha, grzbietu oraz kończyn górnych i dolnych, rozwijające gibkość,
zwiększające wytrzymałość, a także ułatwiające utrzymywanie prawidłowej postawy
ciała; opracowuje rozkład dnia, uwzględniając proporcje między pracą a
wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym a fizycznym).
– Sporty i wypoczynek (uczeń
wymienia miejsca, obiekty i urządzenia w najbliższej okolicy, które można
wykorzystać do aktywności fizycznej).
– Bezpieczna aktywność
fizyczna i higiena osobista (uczeń wymienia najczęstsze przyczyny oraz
okoliczności wypadków i urazów w czasie zajęć ruchowych, omawia sposoby
zapobiegania im; wskazuje zagrożenia związane z uprawianiem niektórych
dyscyplin sportu; demonstruje ergonomiczne podnoszenie i przenoszenie
przedmiotów o różnej wielkości i różnym ciężarze; wyjaśnia wymogi higieny
wynikające ze zmian zachodzących w organizmie w okresie dojrzewania).
– Sport (uczeń wyjaśnia, co
symbolizują flaga i znicz olimpijski).
– Taniec (uczeń opracowuje i
wykonuje indywidualnie, w parze lub zespole dowolny układ tańca).
– Edukacja zdrowotna (uczeń
wyjaśnia, czym jest zdrowie; wymienia czynniki, które wpływają pozytywnie i
negatywnie na zdrowie i samopoczucie; wskazuje wśród nich te, na które może
mieć wpływ; wymienia zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu oraz wyjaśnia,
na czym polega i od czego zależy dokonywanie wyborów korzystnych dla zdrowia;
identyfikuje swoje mocne strony, planuje sposoby ich rozwoju; ma świadomość
swoich słabych stron, nad którymi należy pracować; omawia konstruktywne sposoby
radzenia sobie z negatywnymi emocjami; omawia sposoby redukowania nadmiernego
stresu i konstruktywnego radzenia sobie z nim; omawia znaczenie dla zdrowia
dobrych relacji z innymi ludźmi, w tym z rodzicami oraz rówieśnikami tej samej
i odmiennej płci; wyjaśnia, w jaki sposób może dawać i otrzymywać różnego
rodzaju wsparcie społeczne; wyjaśnia, co oznacza zachowanie asertywne, i podaje
jego przykłady; omawia szkody zdrowotne i społeczne związane z paleniem
tytoniu, nadużywaniem alkoholu i używaniem innych substancji psychoaktywnych;
wyjaśnia, dlaczego i w jaki sposób należy opierać się presji oraz namowom do
używania substancji psychoaktywnych i innych zachowań ryzykownych; planuje
własną dietę, zna wartości odżywcze żywności i umie je zbilansować).