Cele
bloku: ROZUMNI. Rozumienie
rzeczywistości przyrodniczej
Obserwujemy i
doświadczamy.
Spełniamy
wymagania ogólne podstawy programowej przyrody dla szkoły
podstawowej.
Klasa IV szkoły
podstawowej
Wymagania na 1 trymestr
Przyroda
Przyroda
TREŚCI
Dla klasy IV
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 1 trymestrze:
|
Przyroda w naszym najbliższym otoczeniu.
Jak pracuje badacz przyrody?
|
rozpoznaje
obiekty przyrodnicze i antropomorficzne,
wykonuje
prosty szkic terenu, np.: znajdującego się w najbliższej okolicy, zaznacza
elementy przyrody i panujące tam warunki przyrodnicze (np. wilgotność,
oświetlenie, temperatura itp.)
charakteryzuje
warunki przyrodnicze panujące na opisywanym terenie oraz analizuje związki
między nimi a występowaniem organizmów oraz działalnością człowieka
charakteryzuje
związek między formą terenu, a sposobami jej wykorzystania przez roślinność,
zwierzęta oraz człowieka, opisuje wpływ działalności organizmów na
przekształcanie zastanych form terenu
obserwuje
działalność wody i rozmawia o jej roli w kształtowaniu terenu, np.: o
warunkach sprzyjających powstawaniu jezior
rozpoznaje
najpospolitsze skały
planuje
i potrafi wykonać badanie budowy i cech skał (piasek, granit, wapienie) oraz
minerałów (np. piasek, bursztyn, krzemień, gips)
charakteryzuje
sposoby poznawania przyrody oraz ustala reguły poprawnego zachowania podczas
prac badawczych.
rozumie
sens najważniejszych zasad bezpieczeństwa podczas prac badawczych,
potrafi
przedstawiać modele wybranych, prostych zjawisk przyrodniczych (np. powstawanie
wiatru)
|
Co warto wiedzieć o prognozie pogody?
|
opisuje
pogodę i wyjaśnia wpływ różnych czynników na obserwowane różnice stanu pogody
w różnych miejscach
obserwuje
i mierzy zmiany pogody (np. kierunek i siłę wiatru, temperaturę, zmiany
zachmurzenia, opady)
potrafi
zdefiniować prędkość (szybkość) jako odległość pokonaną w jednostce czasu
oraz dokonuje zmiany jednostek prędkości
odczytuje
informacje zawarte w prognozie pogody; ocenia ich prawdziwość i dyskutuje o
ich sprawdzalności
rozmawia
na temat czynników, od których zależne są warunki atmosferyczne w danym
miejscu (np. układ budynków, wzniesień)
określa
wpływ pogody na samopoczucie człowieka oraz opisuje, jak ubrać się
odpowiednio do pogody
|
Klasa IV szkoły
podstawowej
Wymagania na 2 trymestr
Przyroda
Przyroda
TREŚCI
Dla klasy IV
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 2 trymestrze:
|
Jak zbudowany jest otaczający nas świat?
|
bada
cechy substancji, z których wykonane są różne przedmioty (stan skupienia,
kształt, barwa, twardość itp.)
bada
procesy, interpretuje wyniki obserwacji tych procesów przedstawionych na
modelu i odnosi je do rzeczywistych zjawisk przyrodniczych
potrafi
wyjaśnić, czym są substancje proste i substancje złożone, podaje przykłady
przedstawia
budowę materii
buduje modele atomów i cząsteczek
|
Właściwości ciał (substancji).
|
wymienia przykłady metali i niemetali oraz podaje
przykłady ich zastosowania
bada właściwości cieczy, gazu, ciała stałego
(ściśliwość)
przeprowadza doświadczenia obrazujące sposób
rozchodzenia się zapachu i mieszania się cieczy
bada eksperymentalnie rozszerzalność i kurczenie się
substancji pod wpływem zmian temperatury na przykładzie metali
bada eksperymentalnie objętość wody w niskich
temperaturach – anormalne właściwości wody
dokonuje pomiarów temperatury wody
|
Masa i ciężar.
|
dokonuje pomiarów wagi różnych przedmiotów – masa a
wielkość, kształt i objętość
bada zachowanie się przedmiotów w zależności od masy
bada zachowanie masy podczas zmiany stanów skupienia
substancji, na przykład wody
mierzy wielkość siły przyciągania w zależności od masy
ciała
odróżnia pojęcie masy od pojęcia ciężaru
|
Stany skupienia.
|
opisuje właściwości stanów skupienia materii na
przykładzie wody
opisuje mikroskopowy obraz budowy cieczy, gazu i ciała
stałego
|
Jak różnią się substancje?
Właściwości fizyczne i chemiczne substancji.
|
dyskutuje
o zjawiskach fizycznych wykorzystywanych w kuchni podczas przygotowywania
posiłków oraz o materiałach, z których wykonane są przedmioty codziennego
użytku (np. sztućce, naczynia)
bada rozpuszczalności
różnych substancji (np. cukru, piasku) w wodzie
przeprowadza
rozdział mieszanin niejednorodnych (np. wody i piasku, wody i kredy)
obserwuje
przemiany chemiczne na przykładzie procesów zachodzących podczas
przygotowywaniu posiłków, na przykład pieczenia ciasta
odróżnia
przemiany chemiczne i fizyczne
podaje
przykłady
dyskutuje
o odwracalnych i nieodwracalnych przemianach znanych z codziennego życia
|
Klasa IV szkoły
podstawowej
Wymagania na 3 trymestr
Przyroda
Przyroda
TREŚCI
Dla klasy IV
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 3 trymestrze:
|
Siły. Sumowanie sił.
|
uczestniczy
w zabawie polegającej na przeciąganiu liny, wykorzystując zasadę sumowania
sił działających w tym samym kierunku oraz zasadę znoszenia się sił o
przeciwnym kierunku
poznaje
zasadę działania oraz zastosowania dźwigni (np. buduje model mający przedstawić
zasadę działania dźwigni)
|
Siła wyporu. Gęstość.
|
bada
zachowanie się w wodzie przedmiotów zbudowanych z różnych substancji
określa
gęstość różnych substancji (np. oleju i wody)
bada
działanie siły wyporu wody
bada
wpływ gęstości i objętości różnych przedmiotów na ich zdolność pływania
|
Siła wywierana przez gaz i ciecz na ścianki naczynia.
|
bada
siłę nacisku ciała na podłoże i jej związek z ciężarem i wielkością
powierzchni styku
określa
zależność między objętością oraz wysokością słupa cieczy bądź gazu a
wartością ciśnienia
|
Zjawiska elektrostatyczne, elektryczne i magnetyczne.
|
bada
zjawisko oddziaływań elektrostatycznych
rozmawia
o zasadach bezpiecznego korzystania z prądu, postępowania w przypadku
porażenia prądem oraz przebywania w pobliżu zerwanej linii energetycznej
buduje
obwód eklektyczny
bada
przewodnictwo różnych substancji (w tym wody),odróżnia od siebie przewodniki
i izolatory oraz podaje przykłady ich zastosowania
wyjaśnia
zasadę działania dzwonka oraz silnika elektrycznego na podstawie schematu
bada
działanie prądnicy na przykładzie działania dynama
bada
wpływ magnesu na wskazania kompasu, bada oddziaływania między dwoma magnesami
buduje
elektromagnes, obserwuje oddziaływania między elektromagnesem a różnymi
drobnymi, żelaznymi przedmiotami (np. opiłkami żelaza) lub kompasem
podaje
zużycie energii elektrycznej przez różne urządzenia elektryczne gospodarstwa
domowego oraz dyskutuje nad sposobami oszczędzania energii elektrycznej w
gospodarstwie domowym
potrafić
podjąć działania prowadzące do oszczędzania energii w domu i w szkole
|
Zjawiska akustyczne.
|
bada
wytwarzanie dźwięków oraz ich wysokość
bada
zjawisko przenoszenia fal dźwiękowych w powietrzu , w wodzie oraz przez różne
przedmioty
bada
prędkość dźwięku oraz odbijania się dźwięku (echo)
|
Słońce – źródło światła i energii.
|
poznaje
dane dotyczące wielkości, odległości, temperatury Słońca i Księżyca,
poznaje
budowę Układu Słonecznego i postać Mikołaja Kopernika
bada
zjawiska odbijania się promieni światła, załamania światła, cienia, skupienia
światła i sposób rozchodzenia się promieni światła oraz widmo światła białego
bada
wpływ promieni słonecznych na temperaturę otoczenia
charakteryzuje
sposoby wykorzystania energii cieplnej pochodzącej od Słońca
bada
zależności kierunku i długości cienia od położenia Słońca, dokonuje pomiarów
wysokości Słońca za pomocą gnomonu
opisuje
zależność temperatury otoczenia od wysokości górowania Słońca
|
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku ROZUMNI w klasie IV szkoły podstawowej obejmuje wyżej
wymienione wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z przyrody.