BLOK ROZUMNI
Rozumienie
rzeczywistości przyrodniczej
Obserwujemy i doświadczamy. |
||
W skład
bloku wchodzą zagadnienia z podstawy programowej kształcenia ogólnego
dla szkół podstawowych właściwych dla I etapu edukacyjnego
z zakresu: edukacja przyrodnicza.
|
||
Edukacja
przyrodnicza
|
||
Cele:
Rozbudzanie
ciekawości świata, obserwowanie i badanie najbliższego otoczenia.
Rozumienie
i poszanowanie świata roślin i zwierząt.
Kształtowanie
wrażliwości i odpowiedzialności za swoje zachowania wobec przyrody.
Poznawanie
zjawisk i elementów przyrody ożywionej i nieożywionej służących
potrzebom człowieka lub stanowiących zagrożenie.
Obserwowanie
i charakteryzowanie zjawisk atmosferycznych, dostosowywanie własnych
aktywności do panujących warunków pogodowych.
|
||
Klasa
3
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Rozumienie
i poszanowanie świata roślin i zwierząt
|
rozpoznawanie
roślin i zwierząt
|
doskonale
rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w parku, w lesie, na
polu uprawnym, w ogrodzie, w sadzie
doskonale
rozpoznaje rośliny zielne, krzewy, drzewa rosnące w najbliższym
otoczeniu
|
obserwacje
przyrodnicze
|
prowadzi
i obserwuje doświadczenia przyrodnicze
analizuje
te doświadczenia, dostrzega związki przyczynowo-skutkowe
rozpoznaje
niektóre rośliny zwierzęta żyjące w wybranych ekosystemach (w lesie,
w parku, na łące, w zbiornikach wodnych)
potrafi
wymienić charakterystyczne elementy krajobrazów Polski (krajobraz nadmorski,
nizinny, górski)
zna
zwierzęta i rośliny charakterystyczne dla danego regionu Polski
potrafi
wyjaśnić wpływ światła słonecznego na cykliczność życia na Ziemi
wyjaśnia
znaczenie powietrza i wody
wie,
jakie znaczenie dla człowieka mają wybrane skały i minerały
|
|
pory
roku
|
wie
o odlotach i przylotach ptaków, jak również o zapadaniu
zwierząt w sen zimowy
potrafi
wyjaśnić zależność zjawisk przyrodniczych od pór roku
|
|
rośliny,
kwiaty, zwierzęta, krzewy, drzewa
|
potrafi
nazwać poszczególne organy wewnętrzne zwierząt
nazywa
i wskazuje główne części roślin
zna
podstawowe etapy rozwoju roślin
potrafi
pielęgnować rośliny w najbliższym otoczeniu
odróżnia
krzew od drzewa
zna
nazwy drzew i krzewów z najbliższego otoczenia
zna
budowę kwiatu
|
|
pożytek
dla środowiska ze zwierząt
|
wie
o ptakach niszczących szkodniki, o owadach zapylających kwiaty,
o dżdżownicach spulchniających glebę
|
|
zagrożenia
dla przyrody ze strony człowieka
|
wie,
jakie zniszczenia powoduje człowiek: zaśmiecanie lasów, wypalanie łąk,
kłusownictwo
|
|
zagrożenia
ze strony roślin i zwierząt
|
zna
zagrożenia ze strony roślin i zwierząt
wie,
jak się zachować w razie zagrożenia
doskonale
potrafi rozpoznać trujące owoce, liście, grzyby
potrafi
rozpoznać niebezpieczne i chore zwierzęta
|
|
człowiek
|
potrafi
nazwać poszczególne części ciała człowieka
potrafi
nazwać poszczególne organy wewnętrzne ludzi
rozumie
konieczność kontrolowania zdrowia człowieka
zna
zasady zdrowego żywienia
potrafi
się dostosować do zaleceń lekarza
wie,
jakie zniszczenia przyrody może powodować człowiek
poznaje
zagrożenia dla człowieka ze strony przyrody
dba
o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych
|
|
woda
|
rozumie,
jakie znaczenie ma woda w życiu człowieka, roślin i zwierząt
zna
i stosuje sposoby oszczędzania wody
|
|
segregacja
śmieci
|
zna
sposoby segregacji śmieci
potrafi
dokonać segregacji przy zachowaniu zasad higieny
rozumie
sens stosowania opakowań ekologicznych
|
|
Warunki
atmosferyczne
|
pogoda
|
obserwuje
pogodę
potrafi
prowadzić obrazkowy kalendarz pogody
rozumie
prognozę pogody emitowaną w radiu i w telewizji
ubiera
się odpowiednio do warunków atmosferycznych
zna
zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku
orientuje
się w zagrożeniach, których źródłem są zjawiska przyrodnicze
wie,
jak się zachować w razie zagrożenia, np. podczas burzy, huraganu,
powodzi, pożaru
|
UWAGA: TO STRONA ARCHIWALNA! Zawiera dokumenty programowe obowiązujące do roku szkolnego 2016/17 w Akademiach Dobrej Edukacji prowadzonych przez Stowarzyszenie "Dobra Edukacja". Wymagania przedmiotowe dotyczą jeszcze niektórych klas w latach 2017-2022 - zgodnie z opisem na stronie Instytutu Dobrej Edukacji. Wszelkich aktualnych informacji dotyczących Instytutu prosimy szukać na jego aktualnej stronie.
ROZUMNI / Szkoła Podstawowa / Klasa III
Subskrybuj:
Posty (Atom)