BLOK ROZUMNI
Rozumienie
rzeczywistości przyrodniczej
Obserwujemy i doświadczamy |
||
W skład
bloku wchodzą zagadnienia z podstawy programowej kształcenia ogólnego
dla szkół podstawowych właściwych dla I etapu edukacyjnego
z zakresu: edukacja przyrodnicza.
|
||
Edukacja
przyrodnicza
|
||
Cele:
Rozbudzanie
ciekawości świata, obserwowanie i badanie najbliższego otoczenia.
Rozumienie
i poszanowanie świata roślin i zwierząt.
Kształtowanie
wrażliwości i odpowiedzialności za swoje zachowania wobec przyrody.
Poznawanie
zjawisk i elementów przyrody ożywionej i nieożywionej służących
potrzebom człowieka lub stanowiących zagrożenie.
Obserwowanie
i charakteryzowanie zjawisk atmosferycznych, dostosowywanie własnych
aktywności do panujących warunków pogodowych.
|
||
Klasa
2
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Rozumienie
i poszanowanie świata roślin i zwierząt
|
rozpoznawanie
roślin i zwierząt
|
rozpoznaje
rośliny i zwierzęta
rozpoznaje
rośliny zielne, krzewy, drzewa rosnące w najbliższym otoczeniu
|
obserwacje
przyrodnicze
|
rozpoznaje
rośliny i zwierzęta
prowadzi
obserwacje przyrodnicze
rozumie
znaczenie wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt
rozumie
i stosuje zasady ochrony przyrody
zna
znaczenie wybranych skał i minerałów
zna
warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt
rozumie
wpływ pogody na życie roślin i zwierząt
potrafi
wytłumaczyć wpływ światła, powietrza i wody na życie na Ziemi
wie,
do czego służy kompas
wymienia
charakterystyczne i typowe zwierzęta dla danego regionu Polski
zna
niektóre zwierzęta egzotyczne
zna
elementy pogody (temperatura, wiatr, opady, zachmurzenie)
|
|
pory
roku
|
wie
o odlotach i przylotach ptaków, jak również o zapadaniu
zwierząt w sen zimowy
|
|
rośliny,
kwiaty, zwierzęta, krzewy, drzewa
|
rozumie
pojęcie „warzywa”, wyróżnia ich część podziemną i nadziemną
potrafi
odróżnić krzew od drzewa
wymienia
kilka nazw drzew i krzewów (z najbliższego otoczenia)
zna
ogólną budowę kwiatu
rozumie
rolę owadów w zapylaniu kwiatów
wyjaśnia
pojęcie „chwast”, zna sposoby walki z chwastami
|
|
pożytek
dla środowiska ze zwierząt
|
pogłębia
wiadomości o ptakach niszczących szkodniki, o owadach zapylających
kwiaty, o dżdżownicach spulchniających glebę
|
|
zagrożenia
dla przyrody ze strony człowieka
|
zna
takie zagrożenia, jak: wypalanie łąk i ściernisk, pożary lasów,
zatruwanie powietrza i wód, wyrzucanie odpadów, spalanie śmieci
potrafi
chronić przyrodę: szanuje rośliny, nie śmieci, pomaga zwierzętom zimą, pomaga
zwierzętom przetrwać upalne lato, odpowiednio zachowuje się w parku
i w lesie
|
|
zagrożenia
ze strony roślin i zwierząt
|
wie,
jak się zachować w razie zagrożenia
potrafi
rozpoznać trujące owoce, liście, grzyby
potrafi
rozpoznać niebezpieczne i chore zwierzęta
|
|
człowiek
|
dobrze
zna podstawowe zasady zdrowego żywienia
potrafi
dostosować się do zaleceń lekarza
potrafi
dbać o siebie i innych
wie,
jakie zniszczenia przyrody może powodować człowiek
poznaje
zagrożenia dla człowieka ze strony przyrody
|
|
woda
|
rozumie,
jakie znaczenie ma woda w życiu człowieka, roślin i zwierząt
zna
i stosuje sposoby oszczędzania wody
|
|
segregacja
śmieci
|
zna
sposoby segregacji śmieci
potrafi
dokonać segregacji przy zachowaniu zasad higieny
rozumie
sens stosowania opakowań ekologicznych
|
|
Warunki
atmosferyczne
|
pogoda
|
obserwuje
i rozumie prognozy pogody
rozpoznaje
pory roku i rozumie zmiany zachodzące w czasie ich trwania
potrafi
rozpoznać zjawiska atmosferyczne
rozumie
zagrożenia związane ze zjawiskami atmosferycznymi
potrafi
odpowiednio dobrać ubiór do warunków atmosferycznych
|
UWAGA: TO STRONA ARCHIWALNA! Zawiera dokumenty programowe obowiązujące do roku szkolnego 2016/17 w Akademiach Dobrej Edukacji prowadzonych przez Stowarzyszenie "Dobra Edukacja". Wymagania przedmiotowe dotyczą jeszcze niektórych klas w latach 2017-2022 - zgodnie z opisem na stronie Instytutu Dobrej Edukacji. Wszelkich aktualnych informacji dotyczących Instytutu prosimy szukać na jego aktualnej stronie.
ROZUMNI / Szkoła Podstawowa / Klasa II
Subskrybuj:
Posty (Atom)