BLOK ROZUMNI
Rozumienie
rzeczywistości przyrodniczej
Obserwujemy i doświadczamy |
||
W skład
bloku wchodzą zagadnienia z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla
szkół podstawowych właściwych dla I etapu edukacyjnego z zakresu:
edukacja przyrodnicza.
|
||
Edukacja
przyrodnicza
|
||
Cele:
Rozbudzanie
ciekawości świata, obserwowanie i badanie najbliższego otoczenia.
Rozumienie
i poszanowanie świata roślin i zwierząt.
Kształtowanie
wrażliwości i odpowiedzialności za swoje zachowania wobec przyrody.
Poznawanie
zjawisk i elementów przyrody ożywionej i nieożywionej służących
potrzebom człowieka lub stanowiących dla niego zagrożenie –- obserwowanie
i charakteryzowanie zjawisk atmosferycznych, dostosowywanie własnych
aktywności do panujących warunków pogodowych
|
||
Klasa
1
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Rozumienie
i poszanowanie świata roślin i zwierząt
|
rozpoznawanie
roślin i zwierząt
|
rozpoznaje
rośliny i zwierzęta żyjące w parku, w lesie, na polu uprawnym,
w ogrodzie, w sadzie
rozpoznaje
rośliny zielne, krzewy, drzewa rosnące w najbliższym otoczeniu
|
obserwacje
przyrodnicze
|
obserwuje
proste doświadczenia przyrodnicze
analizuje
te doświadczenia
rozpoznaje
niektóre rośliny i zwierzęta żyjące w wybranych ekosystemach
(w lesie, w parku, na łące, w zbiornikach wodnych)
|
|
pory
roku
|
wie
o odlotach i przylotach ptaków, jak również o zapadaniu
zwierząt w sen zimowy
|
|
rośliny,
kwiaty, zwierzęta, krzewy, drzewa
|
wymienia
warunki niezbędne do uprawy roślin i hodowli zwierząt w różnych
środowiskach
prowadzi
gospodarstwo domowe, szkolne uprawy i hodowle
prowadzi
proste hodowle i uprawy
potrafi
pielęgnować rośliny ozdobne w klasie
rozumie
potrzebę opieki nad zwierzętami
|
|
pożytek
dla środowiska ze zwierząt
|
pogłębia
wiadomości o ptakach niszczących szkodniki, o owadach zapylających kwiaty,
o dżdżownicach spulchniających glebę
|
|
zagrożenia
dla przyrody ze strony człowieka
|
zna
takie zagrożenia, jak: wypalanie łąk i ściernisk, pożary lasów,
zatruwanie powietrza i wód, wyrzucanie odpadów, spalanie śmieci
potrafi
chronić przyrodę: szanuje rośliny, nie śmieci, pomaga zwierzętom zimą, pomaga
zwierzętom przetrwać upalne lato, odpowiednio zachowuje się w parku
i w lesie
|
|
zagrożenia
ze strony roślin i zwierząt
|
wie,
jak się zachować w razie zagrożenia
potrafi
rozpoznać trujące owoce, liście, grzyby
potrafi
rozpoznać niebezpieczne i chore zwierzęta
|
|
człowiek
|
zna
kilka podstawowych zasad zdrowego żywienia
potrafi
dostosować się do zaleceń lekarza
wie,
jakie zniszczenia przyrody może powodować człowiek
poznaje
zagrożenia dla człowieka ze strony przyrody
|
|
woda
|
rozumie,
jakie znaczenie ma woda w życiu człowieka, roślin i zwierząt
|
|
segregacja
śmieci
|
zna
sposoby segregacji śmieci
potrafi
dokonać segregacji przy zachowaniu zasad higieny
rozumie
sens stosowania opakowań ekologicznych
|
|
Warunki
atmosferyczne
|
pogoda
|
obserwuje
pogodę
potrafi
prowadzić obrazkowy kalendarz pogody
rozumie
prognozę pogody emitowaną w radiu i w telewizji
ubiera
się odpowiednio do warunków atmosferycznych
zna
zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku
orientuje
się w zagrożeniach, których źródłem są zjawiska przyrodnicze
wie,
jak się zachować w razie zagrożenia (np. podczas burzy, huraganu,
powodzi, pożaru)
|
UWAGA: TO STRONA ARCHIWALNA! Zawiera dokumenty programowe obowiązujące do roku szkolnego 2016/17 w Akademiach Dobrej Edukacji prowadzonych przez Stowarzyszenie "Dobra Edukacja". Wymagania przedmiotowe dotyczą jeszcze niektórych klas w latach 2017-2022 - zgodnie z opisem na stronie Instytutu Dobrej Edukacji. Wszelkich aktualnych informacji dotyczących Instytutu prosimy szukać na jego aktualnej stronie.
ROZUMNI / Szkoła Podstawowa / Klasa I
Subskrybuj:
Posty (Atom)