BLOK ROZUMNI
Rozumienie rzeczywistości przyrodniczej
Obserwujemy i doświadczamy. |
||
W skład
bloku wchodzą zagadnienia z podstawy programowej kształcenia
przedszkolnego z zakresu edukacja przyrodnicza.
|
||
Edukacja
przyrodnicza
|
||
Cele:
Rozbudzanie
zainteresowania światem przyrody, zrozumienie jej znaczenia w życiu
ludzi oraz poznanie sposobów jej ochrony.
Rozwijanie
umiejętności obserwacji cyklicznych zmian zachodzących w przyrodzie
związanych z występowaniem pór roku oraz wyciąganie trafnych
praktycznych wniosków z tego faktu.
Budzenie
zainteresowania Ziemią jako jedną z planet Układu Słonecznego.
Bogactwo
przyrody jako źródło przeżyć i doznań estetycznych.
|
||
Klasa
0
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Różne
środowiska przyrodnicze
|
poznawanie
najbliższego środowiska przyrodniczego
|
dostrzega
różnorodność środowisk przyrodniczych, nazywa je i wymienia
charakterystyczne cechy
prowadzi
obserwacje jednorazowe i cykliczne
|
dostrzeganie zmian w przyrodzie
|
porównuje wygląd środowisk
przyrodniczych w kolejnych porach roku, dostrzega podobieństwa
i różnice
dostrzega piękno przyrody
i odczuwa relaksację pod jej wpływem
obserwuje, jak działania człowieka
zmieniają świat przyrody
|
|
rośliny i zwierzęta
w najbliższym otoczeniu dziecka
|
nazywa wybrane rośliny
i zwierzęta oraz rozpoznaje je po wyglądzie i cechach
wie, jakie korzyści czerpie człowiek
ze świata przyrody
zachowuje bezpieczeństwo
w kontakcie z roślinami i zwierzętami
właściwie zachowuje się
w różnych środowiskach przyrodniczych
czerpie ze świata przyrody
inspiracje do prac artystycznych
|
|
Świat
roślin
|
różnorodność
i bogactwo świata roślinnego
|
rozróżnia
rośliny uprawne, ozdobne i chwasty
rozumie
wieloletniość jednych roślin i sezonowość innych
wymienia
nazwy wybranych roślin wzrastających w danej porze roku
określa
jadalne części wybranych roślin
nazywa
najbardziej popularne rośliny lecznicze
rozumie
wpływ owadów na rośliny
rozpoznaje
kilka roślin z innych kontynentów
|
budowa
roślin i warunki niezbędne do ich bytowania
|
rozpoznaje
i nazywa części roślin
rozumie
i określa warunki potrzebne do wzrostu i rozwoju rośliny
wymienia
wybrane narzędzia i maszyny do uprawy roślin
przedstawia
sposób przetwórstwa niektórych roślin i wymienia produkt końcowy
|
|
Świat
zwierząt
|
zwierzęta
w najbliższym otoczeniu dziecka
|
nazywa
obserwowane zwierzęta, określa ich wygląd, sposób poruszania się, odżywiania,
bytowania, przynależność do gatunku bez naruszania ich wolności
określa
różnice między zwierzętami
wyjaśnia
zjawisko odlotów i przylotów ptaków, sen zimowy, gromadzenie zapasów na
zimę, zmiany upierzenia lub futra
wymienia
zwierzęta hodowane przez człowieka i korzyści z płynące tej hodowli
określa
zależność między miejscem i trybem życia a wyglądem zwierząt
ma
pozytywne i opiekuńcze uczucia do zwierząt
|
zwierzęta
na świecie
|
wymienia
zwierzęta żyjące w innych strefach klimatycznych, w różnych
środowiskach
opowiada
o ich wyglądzie i zwyczajach
unika
bliskiego kontaktu z groźnymi zwierzętami
|
|
Zjawiska
przyrodnicze
|
poznanie
zjawisk przyrodniczych powstających w różnych porach roku
|
obserwuje
zjawiska przyrodnicze, nazywa je, rozumie przyczynę ich powstawania
wymienia
pozytywne i negatywne skutki zjawisk przyrodniczych
prowadzi
okresowy kalendarz pogody
jest
uczestnikiem i obserwatorem doświadczeń z wodą, śniegiem, wiatrem
odczytuje
temperaturę na termometrze pogodowym
dostrzega
piękno niektórych zjawisk przyrodniczych i wyraża je w pracach
plastycznych
|
Zjawiska
kosmiczne
|
kosmos
|
wymienia
nazwy niektórych planet, gwiazd, gwiazdozbiorów i ich satelitów
obserwuje
niebo nad swoją głową okiem nieuzbrojonym i przez przyrządy
dostrzega
znaczenie Słońca i Księżyca dla życia na Ziemi
interesuje
się meteorami, kometami, meteorytami
rozwija
swą fantazję i wyobraźnię związaną z życiem na innych planetach,
podróżami międzygwiezdnymi oraz wykonuje na ten temat prace plastyczne
|
Ziemia
– nasza planeta
|
określa
kształt Ziemi na podstawie globusa, zaznajamia się z rozmieszczeniem
kontynentów i ich proporcji do wód na planecie
wymienia
niektóre minerały istniejące na Ziemi
interesuje
się takimi zjawiskami, jak erupcja wulkanów, trzęsienia ziemi, tsunami oraz
ich skutkami i je rozumieć
opisuje
sposoby ochrony Ziemi przed wyniszczeniem i zanieczyszczeniem różnych
środowisk oraz atmosfery i przeciwdziała im w miarę swoich możliwości
|
UWAGA: TO STRONA ARCHIWALNA! Zawiera dokumenty programowe obowiązujące do roku szkolnego 2016/17 w Akademiach Dobrej Edukacji prowadzonych przez Stowarzyszenie "Dobra Edukacja". Wymagania przedmiotowe dotyczą jeszcze niektórych klas w latach 2017-2022 - zgodnie z opisem na stronie Instytutu Dobrej Edukacji. Wszelkich aktualnych informacji dotyczących Instytutu prosimy szukać na jego aktualnej stronie.
ROZUMNI / Edukacja przedszkolna
Subskrybuj:
Posty (Atom)