Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy II liceum
Wymagania
na 4 trymestr
Fizyka –
wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
4 trymestrze:
|
1. Ruch
punktu materialnego.
|
rozróżnia
wielkości wektorowe od skalarnych
wykonuje
działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe);
opisuje
ruch w różnych układach odniesienia
oblicza
prędkości względne dla ruchów wzdłuż prostej
wykorzystuje
związki między położeniem, prędkością i przyspieszeniem w ruchu jednostajnym
i jednostajnie zmiennym do obliczania parametrów ruchu
rysuje i
interpretuje wykresy zależności parametrów ruchu od czasu
oblicza
parametry ruchu podczas swobodnego spadku i rzutu pionowego
opisuje
swobodny ruch ciał, wykorzystując pierwszą zasadę dynamiki Newtona
wyjaśnia
ruch ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona
stosuje
trzecią zasadę dynamiki Newtona do opisu zachowania się ciał
wykorzystuje
zasadę zachowania pędu do obliczania prędkości ciał podczas zdarzeń
niesprężystych i zjawiska odrzutu
wyjaśnia
różnice między opisem ruchu ciał w układach inercjalnych i nieinercjalnych,
posługuje się siłami bezwładności do opisu ruchu
w
układzie nieinercjalnym posługuje się pojęciem „siła tarcia” do wyjaśniania ruchu
ciał
składa i
rozkłada siły działające wzdłuż prostych nierównoległych
oblicza
parametry ruchu jednostajnego po okręgu
opisuje
wektory prędkości i przyspieszenia dośrodkowego
analizuje
ruch ciał w dwóch wymiarach na przykładzie rzutu poziomego
|
2.
Mechanika bryły sztywnej.
|
rozróżnia
pojęcia: punkt materialny, bryła sztywna, zna granice ich stosowalności
rozróżnia
pojęcia: masa i moment bezwładności
oblicza
momenty sił
analizuje
równowagę brył sztywnych, w przypadku gdy siły leżą w jednej płaszczyźnie
(równowaga sił i momentów sił)
wyznacza
położenie środka masy
opisuje
ruch obrotowy bryły sztywnej wokół osi przechodzącej przez środek masy
(prędkość kątowa, przyspieszenie kątowe)
analizuje
ruch obrotowy bryły sztywnej pod wpływem momentu sił
stosuje
zasadę zachowania momentu pędu do analizy ruchu
uwzględnia
energię kinetyczną ruchu obrotowego w bilansie energii
|
Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy II liceum
Wymagania
na 5 trymestr
Fizyka –
wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy II WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
5 trymestrze:
|
TREŚCI
dla
klasy II WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
5 trymestrze:
|
1.
Energia mechaniczna.
|
oblicza
pracę siły na danej drodze
oblicza
wartość energii kinetycznej i potencjalnej ciał w jednorodnym polu
grawitacyjnym
wykorzystuje
zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczania parametrów ruchu
oblicza
moc urządzeń, uwzględniając ich sprawność
stosuje
zasadę zachowania energii oraz zasadę zachowania pędu do opisu zderzeń
sprężystych i niesprężystych
|
2.
Grawitacja.
|
wykorzystuje
prawo powszechnego ciążenia do obliczenia siły oddziaływań
grawitacyjnych
między masami punktowymi i sferycznie symetrycznymi
rysuje
linie pola grawitacyjnego, odróżnia pole jednorodne od pola centralnego
oblicza
wartość i kierunek pola grawitacyjnego na zewnątrz ciała sferycznie
symetrycznego
wyprowadza
związek między przyspieszeniem grawitacyjnym na powierzchni planety a jej
masą i promieniem
oblicza
zmiany energii potencjalnej grawitacji i wiąże je z pracą lub zmianą energii
kinetycznej
wyjaśnia
pojęcie „pierwsza i druga prędkość kosmiczna”
oblicza
ich wartości dla różnych ciał niebieskich
oblicza
okres ruchu satelitów (bez napędu) wokół Ziemi
oblicza
okresy obiegu planet i ich średnie odległości od gwiazdy, wykorzystując III
prawo Keplera dla orbit kołowych
oblicza
masę ciała niebieskiego na podstawie obserwacji ruchu jego satelity
|
Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy II liceum
Wymagania
na 6 trymestr
Fizyka –
wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
6 trymestrze:
|
1.
Termodynamika.
|
wyjaśnia
założenia gazu doskonałego i stosuje równanie gazu doskonałego (równanie
Clapeyrona) do wyznaczenia parametrów gazu
opisuje
przemianę izotermiczną, izobaryczną i izochoryczną
interpretuje
wykresy ilustrujące przemiany gazu doskonałego
opisuje
związek między temperaturą w skali Kelwina a średnią energią kinetyczną
cząsteczek
stosuje
pierwszą zasadę termodynamiki, odróżnia przekaz energii w formie pracy od
przekazu energii w formie ciepła
oblicza
zmianę energii wewnętrznej w przemianach izobarycznej i izochorycznej oraz
pracę wykonaną w przemianie izobarycznej
posługuje
się pojęciem „ciepło molowe” w przemianach gazowych
analizuje
pierwszą zasadę termodynamiki jako zasadę zachowania energii
interpretuje
drugą zasadę termodynamiki
analizuje
przedstawione cykle termodynamiczne, oblicza sprawność silników cieplnych na
podstawie wymiany ciepła i wykonanej pracy
odróżnia
wrzenie od parowania powierzchniowego; analizuje wpływ ciśnienia na
temperaturę wrzenia cieczy
wykorzystuje
pojęcie ciepła właściwego oraz ciepła przemiany fazowej w analizie bilansu
cieplnego
|
2. Ruch
harmoniczny i fale mechaniczne.
|
analizuje
ruch pod wpływem sił sprężystych (harmonicznych), podaje przykłady takiego
ruchu
oblicza
energię potencjalną sprężystości
oblicza
okres drgań ciężarka na sprężynie i wahadła matematycznego;
interpretuje
wykresy zależności położenia, prędkości i przyspieszenia od czasu w ruchu
drgającym
opisuje
drgania wymuszone
opisuje
zjawisko rezonansu mechanicznego na wybranych przykładach
stosuje
zasadę zachowania energii w ruchu drgającym, opisuje przemiany energii
kinetycznej i potencjalnej w tym ruchu
stosuje
w obliczeniach związek między parametrami fali: długością, częstotliwością,
okresem, prędkością
opisuje
załamanie fali na granicy ośrodków
opisuje
zjawisko interferencji, wyznacza długość fali na podstawie obrazu
intereferencyjnego
wyjaśnia
zjawisko ugięcia fali, opierając się na zasadzie Huygensa
opisuje
fale stojące i ich związek z falami biegnącymi przeciwbieżnie
opisuje
efekt Dopplera w przypadku poruszającego się źródła i nieruchomego
obserwatora
|
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku ROZUMNI w klasie II liceum obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z fizyki.