Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy III liceum
Wymagania
na 7 trymestr
Chemia –
wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
7 trymestrze:
|
1.
Systematyka związków nieorganicznych.
|
charakteryzuje
tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy i sole – nazewnictwo, otrzymywanie,
właściwości
|
2.
Równowaga chemiczna, stała równowagi.
Roztwory.
Rozpuszczalność. Przeliczanie stężeń roztworów. Układy koloidalne.
Elektrolity
słabe i mocne. Stopień i stała dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda, pH
roztworu, wskaźniki. Reakcje w roztworach wodnych elektrolitów – reakcje
zobojętniania, strącania osadów i hydrolizy.
Amfoteryczność.
|
wykazuje
się znajomością i rozumieniem pojęć: stan równowagi dynamicznej i stała
równowagi
zapisuje
wyrażenie na stałą równowagi podanej reakcji
stosuje
regułę przekory do jakościowego określenia wpływu zmian temperatury, stężenia
reagentów i ciśnienia na układ pozostający w stanie równowagi dynamicznej
stosuje
termin stopień dysocjacji dla ilościowego opisu zjawiska dysocjacji
elektrolitycznej zasad, kwasów i soli
klasyfikuje
substancje do kwasów lub zasad zgodnie z teorią Brönsteda–Lowry'ego
interpretuje
wartości stałej dysocjacji, pH, pKw
porównuje
moc elektrolitów na podstawie wartości ich stopnia dysocjacji i stałych
dysocjacji
podaje
przykłady wskaźników pH (fenoloftaleina, oranż metylowy, wskaźnik
uniwersalny) i omawia ich zastosowanie;
bada
odczyn roztworu
uzasadnia
(ilustrując równaniami reakcji ) przyczynę kwasowego odczynu roztworów
kwasowych, zasadowego odczynu wodnych roztworów niektórych wodorotlenków
(zasad) oraz odczynu niektórych roztworów soli (hydroliza)
pisze
równania reakcji: zobojętniania, wytrącania osadów i hydrolizy soli w formie
cząsteczkowej i jonowej (pełnej i skróconej)
|
Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy III liceum
Wymagania
na 8 trymestr
Chemia –
wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
8 trymestrze:
|
1.
Charakterystyka najważniejszych pierwiastków bloków s, p, d układu okresowego
pierwiastków. Zmienność właściwości związków w grupach i okresach.
|
określa
przynależność pierwiastków do bloków konfiguracyjnych: s, p i d układu
okresowego (konfiguracje elektronów walencyjnych)
projektuje
i opisuje doświadczenia chemiczne pozwalające badanie właściwości oraz
otrzymywanie wybranych pierwiastków
opisuje
podstawowe właściwości fizyczne wybranych metali i niemetali i ich związków
pisze
równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali i niemetali
|
Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy III liceum
Wymagania
na 9 trymestr
Chemia –
wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
9 trymestrze:
|
1.
Powtórzenie wiadomości.
|
opracowuje
zagadnienia wymagające wykorzystania kompleksowej wiedzy chemicznej
potrafi
podać przykłady rozwoju współczesnej chemii
zna i
rozumie podstawowe pojęcia, prawa i zjawiska chemiczne
umie
opisać właściwości najważniejszych pierwiastków bloków s, p, d i ich związków
chemicznych
dostrzega
podobieństwa i różnice we właściwościach i sposobie reagowania pierwiastków w
obrębie grup oraz różnych klas związków chemicznych.
umie
dostrzec zależności między budową substancji a jej właściwościami fizycznymi
i chemicznym
potrafi
zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania różnorodnych problemów
rachunkowych, teoretycznych i praktycznych:
posługuje
się pojęciami chemicznymi, terminologią chemiczną, wyjaśnia przebieg
obserwowanych lub opisanych zjawisk,
wykorzystuje
dostępne źródła informacji do rozwiązywania zadań
umie
stawiać hipotezy, aby wyjaśniać problemy chemiczne i planować eksperymenty w
celu ich weryfikacji
samodzielne
formułuje i uzasadnia opinie i sądy na podstawie posiadanych i podanych
informacji
korzysta
z różnorodnych źródeł informacji w celu rozszerzenia posiadanej wiedzy
|
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku ROZUMNI w klasie III liceum obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z chemii.