Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy III liceum
Wymagania
na 7 trymestr
Chemia –
wymagania programowe rozszerzone
| 
TREŚCI 
dla
  klasy III      | 
WYMAGANIA
  SZCZEGÓŁOWE 
Uczeń po
  7 trymestrze: | 
| 
1.
  Systematyka związków nieorganicznych. | 
charakteryzuje
  tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy i sole – nazewnictwo, otrzymywanie,
  właściwości | 
| 
2.
  Równowaga chemiczna, stała równowagi. 
Roztwory.
  Rozpuszczalność. Przeliczanie stężeń roztworów. Układy koloidalne. 
Elektrolity
  słabe i mocne. Stopień i stała dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda, pH
  roztworu, wskaźniki. Reakcje w roztworach wodnych elektrolitów – reakcje
  zobojętniania, strącania osadów i hydrolizy.  
Amfoteryczność.         | 
wykazuje
  się znajomością i rozumieniem pojęć: stan równowagi dynamicznej i stała
  równowagi 
zapisuje
  wyrażenie na stałą równowagi podanej reakcji 
stosuje
  regułę przekory do jakościowego określenia wpływu zmian temperatury, stężenia
  reagentów i ciśnienia na układ pozostający w stanie równowagi dynamicznej 
stosuje
  termin stopień dysocjacji dla ilościowego opisu zjawiska dysocjacji
  elektrolitycznej zasad, kwasów i soli 
klasyfikuje
  substancje do kwasów lub zasad zgodnie z teorią Brönsteda–Lowry'ego 
interpretuje
  wartości stałej dysocjacji, pH, pKw 
porównuje
  moc elektrolitów na podstawie wartości ich stopnia dysocjacji i stałych
  dysocjacji 
podaje
  przykłady wskaźników pH (fenoloftaleina, oranż metylowy, wskaźnik
  uniwersalny) i omawia ich zastosowanie;  
bada
  odczyn roztworu 
uzasadnia
  (ilustrując równaniami reakcji ) przyczynę kwasowego odczynu roztworów
  kwasowych, zasadowego odczynu wodnych roztworów niektórych wodorotlenków
  (zasad) oraz odczynu niektórych roztworów soli (hydroliza) 
pisze
  równania reakcji: zobojętniania, wytrącania osadów i hydrolizy soli w formie
  cząsteczkowej i jonowej (pełnej i skróconej) | 
Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy III liceum
Wymagania
na 8 trymestr
Chemia –
wymagania programowe rozszerzone
| 
TREŚCI 
dla
  klasy III      | 
WYMAGANIA
  SZCZEGÓŁOWE 
Uczeń po
  8 trymestrze: | 
| 
1.
  Charakterystyka najważniejszych pierwiastków bloków s, p, d układu okresowego
  pierwiastków. Zmienność właściwości związków w grupach i okresach. | 
określa
  przynależność pierwiastków do bloków konfiguracyjnych: s, p i d układu
  okresowego (konfiguracje elektronów walencyjnych) 
projektuje
  i opisuje doświadczenia chemiczne pozwalające badanie właściwości oraz
  otrzymywanie wybranych pierwiastków 
opisuje
  podstawowe właściwości fizyczne wybranych metali i niemetali i ich związków 
pisze
  równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali i niemetali | 
Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy III liceum
Wymagania
na 9 trymestr
Chemia –
wymagania programowe rozszerzone
| 
TREŚCI 
dla
  klasy III      | 
WYMAGANIA
  SZCZEGÓŁOWE 
Uczeń po
  9 trymestrze: | 
| 
1.
  Powtórzenie wiadomości.   | 
opracowuje
  zagadnienia wymagające wykorzystania kompleksowej wiedzy chemicznej 
potrafi
  podać przykłady rozwoju współczesnej chemii 
zna i
  rozumie podstawowe pojęcia, prawa i zjawiska chemiczne 
umie
  opisać właściwości najważniejszych pierwiastków bloków s, p, d i ich związków
  chemicznych 
dostrzega
  podobieństwa i różnice we właściwościach i sposobie reagowania pierwiastków w
  obrębie grup oraz różnych klas związków chemicznych.  
umie
  dostrzec zależności między budową substancji a jej właściwościami fizycznymi
  i chemicznym 
potrafi
  zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania różnorodnych problemów
  rachunkowych, teoretycznych i praktycznych:  
posługuje
  się pojęciami chemicznymi, terminologią chemiczną, wyjaśnia przebieg
  obserwowanych lub opisanych zjawisk,  
wykorzystuje
  dostępne źródła informacji do rozwiązywania zadań 
umie
  stawiać hipotezy, aby wyjaśniać problemy chemiczne i planować eksperymenty w
  celu ich weryfikacji 
samodzielne
  formułuje i uzasadnia opinie i sądy na podstawie posiadanych i podanych
  informacji 
korzysta
  z różnorodnych źródeł informacji w celu rozszerzenia posiadanej wiedzy | 
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku ROZUMNI w klasie III liceum obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z chemii.
 
