Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy II liceum
Wymagania
na 4 trymestr
Chemia –
wymagania programowe rozszerzone
| 
TREŚCI 
dla
  klasy II       | 
WYMAGANIA
  SZCZEGÓŁOWE 
Uczeń po
  4 trymestrze: | 
| 
1.
  Współczesny model budowy atomu – elementy mechaniki kwantowej w ujęciu
  jakościowym.           | 
omawia
  budowę atomu, charakteryzuje cząstki elementarne wchodzące w skład atomu,
  określa liczbę cząstek elementarnych w atomie oraz skład jądra atomowego na
  podstawie zapisu 
przedstawia
  ewolucję poglądów na budowę materii 
wyjaśnia
  pojęcie dualizm korpuskularno-falowy 
wyjaśnia
  pojęcie orbital atomowy,  
charakteryzuje
  typy orbitali atomowych i rysuje ich kształty 
opisuje
  stan kwantowy elektronu w atomie pierwiastka chemicznego lub jonie za pomocą
  czterech liczb kwantowych 
zapisuje
  konfiguracje elektronowe atomów i jonów wybranych pierwiastków chemicznych za
  pomocą liczb kwantowych 
zapisuje
  konfiguracje elektronowe atomów pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych
  Z od 1 do 36 oraz jonów o podanym ładunku, uwzględniając rozmieszczenie
  elektronów na podpowłokach (zapisy konfiguracji: pełne, skrócone i schematy
  klatkowe) 
wymienia
  jednostki (rząd wielkości), w jakich podaje się rozmiar i  masę atomów pierwiastków chemicznych (A) 
wyjaśnia
  pojęcia: jednostka masy atomowej, masa atomowa, masa cząsteczkowa, liczba
  atomowa, liczba masowa i korzystając z układu okresowego, podaje ich wartości
  dla wybranych pierwiastków chemicznych 
wykonuje
  obliczenia związane z pojęciami „masa atomowa” i „masa cząsteczkowa” | 
| 
2.
  Izotopy. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna.             | 
oblicza
  procentową zawartość izotopów w pierwiastku chemicznym 
oblicza
  masę atomową pierwiastka chemicznego o znanym składzie izotopowym 
wyjaśnia,
  na czym polega zjawisko promieniotwórczości naturalnej i sztucznej 
określa
  rodzaje i właściwości promieniowania α, β, γ 
podaje
  przykłady naturalnych przemian jądrowych 
wyjaśnia
  pojęcie szereg promieniotwórczy 
wyjaśnia
  przebieg kontrolowanej i niekontrolowanej reakcji łańcuchowej 
podaje
  przykłady praktycznego wykorzystania izotopów oraz zjawiska
  promieniotwórczości | 
| 
3. Układ
  okresowy pierwiastków. Zależność między budową atomów a właściwościami
  pierwiastków i ich położeniem w układzie okresowym. Alotropia pierwiastków.   | 
określa
  liczbę protonów, elektronów, powłok elektronowych oraz elektronów
  walencyjnych w atomie pierwiastka chemicznego na podstawie znajomości jego
  położenia w układzie okresowym  
analizuje
  zmienność charakteru chemicznego pierwiastków chemicznych grup głównych w
  zależności od położenia w układzie okresowym | 
| 
4. Wiązania
  jonowe, kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane i koordynacyjne. Zależność
  pomiędzy właściwościami związków chemicznych, a ich budową.             | 
definiuje
  pojęcie elektroujemność, określa zmienność elektroujemności pierwiastków
  chemicznych w układzie okresowym,  
wskazuje
  pierwiastki elektrododatnie i elektroujemne w układzie okresowym pierwiastków
  chemicznych 
wyjaśnia
  związek między wartością elektroujemności a możliwością tworzenia kationów i
  anionów, przedstawia sposób, w jaki atomy pierwiastków bloku s oraz p
  osiągają trwałe konfiguracje elektronowe (tworzenie jonów) 
wyjaśnia
  pojęcie wartościowość 
określa
  typ wiązania (σ i π) w prostych cząsteczkach 
wyjaśnia
  sposób powstawania wiązania jonowego 
wyjaśnia
  pojęcie „energia jonizacji” 
określa
  warunki powstawania wiązania jonowego, kowalencyjnego, kowalencyjnego
  spolaryzowanego i koordynacyjnego i  
charakteryzuje
  te wiązania 
wyjaśnia
  zależność między długością a energią wiązania 
wyjaśnia
  sposób powstawania orbitali molekularnych 
stosuje
  pojęcie elektroujemności do określania (na podstawie różnicy elektroujemności
  i liczby elektronów walencyjnych atomów łączących się pierwiastków) rodzaju
  wiązania: jonowe, kowalencyjne (atomowe), kowalencyjne spolaryzowane (atomowe
  spolaryzowane), koordynacyjne 
zapisuje
  wzory elektronowe i kreskowe cząsteczek, w których występują wiązania
  kowalencyjne niespolaryzowane, koordynacyjne 
opisuje
  i przewiduje wpływ rodzaju wiązania (jonowe, kowalencyjne, wodorowe,
  metaliczne) na właściwości fizyczne substancji nieorganicznych i organicznych 
wyjaśnia
  sposób powstawania wiązania wodorowego, określa wpływ wiązania wodorowego na
  nietypowe właściwości wody 
wyjaśnia
  pojęcie „siła van der Waalsa” 
podaje
  przykłady i określa właściwości substancji o wiązaniach jonowych,
  kowalencyjnych i koordynacyjnych 
wyjaśnia
  pojęcia: stan podstawowy atomu, stan wzbudzony atomu 
przedstawia
  za pomocą schematu klatkowego konfiguracje elektronowe atomów w stanie
  podstawowym i wzbudzonym, na przykładzie atomów węgla i boru wyjaśnia pojęcie
  hybrydyzacja orbitali atomowych,  
wyjaśnia
  budowę cząsteczek wybranych substancji wykorzystując pojęcie hybrydyzacji
  (metan, fluorek boru, wodorek berylu) 
wyjaśnia
  zależność między typem hybrydyzacji a kształtem orbitali zhybrydyzowanych 
wyjaśnia
  pojęcia: atom centralny, ligand, liczba koordynacyjna 
wyjaśnia
  zależność między typem hybrydyzacji a kształtem cząsteczki, określa wpływ
  wolnych par elektronowych na geometrię cząsteczki (np.: woda, amoniak) | 
| 
5. Mol.
  Molowa interpretacja przemian chemicznych.             | 
stosuje
  pojęcie „mol" (na podstawie liczby Avogadra) 
odczytuje
  w układzie okresowym masy atomowe pierwiastków i na ich podstawie  
oblicza
  masę molową związków chemicznych (nieorganicznych i organicznych) o podanych
  wzorach (lub nazwach) 
dokonuje
  interpretacji równań reakcji chemicznych oraz wykonuje obliczenia z użyciem
  mola 
definiuje
  warunki standardowe i normalne | 
Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy II liceum
Wymagania
na 5 trymestr
Chemia –
wymagania programowe rozszerzone
| 
TREŚCI 
dla
  klasy II       | 
WYMAGANIA
  SZCZEGÓŁOWE 
Uczeń po
  5 trymestrze: | 
| 
Kinetyka
  chemiczna: 
Reakcje
  endo- i egzoenergetyczne. 
Równowaga
  chemiczna. Stała równowagi. 
Reguła
  przekory. 
Szybkość
  reakcji chemicznych. Rząd reakcji. 
Katalizatory
  i przykłady reakcji katalitycznych.         | 
stosuje
  pojęcia: egzoenergetyczny, endoenergetyczny, energia aktywacji, do opisu
  efektów energetycznych przemian 
definiuje
  szybkość reakcji (jako zmianę stężenia reagenta w czasie), określa czynniki
  wpływające na szybkość reakcji,  
sporządza
  i interpretuje odpowiednie wykresy, wykonuje obliczenia 
przewiduje
  wpływ: stężenia substratów, obecności katalizatora, stopnia rozdrobnienia
  substratów i temperatury na szybkości reakcji 
planuje
  i przeprowadza odpowiednie doświadczenia | 
| 
2.
  Reakcje utleniania–redukcji.          | 
wyjaśnia
  pojęcie „reakcja utleniania–redukcji” (redoks) 
przewiduje
  typowe stopnie utlenienia pierwiastków na podstawie konfiguracji elektronowej
  ich atomów 
określa,
  które pierwiastki w stanie wolnym lub w związkach chemicznych mogą być
  utleniaczami, a które – reduktorami 
wskazuje
  utleniacz, reduktor, proces utleniania i redukcji w podanej reakcji redoks;
  analizuje różne równania reakcji chemicznych i określa, które z nich są
  reakcjami redoks 
stosuje
  zasady bilansu elektronowego – dobiera współczynniki stechiometryczne w
  równaniach reakcji utleniania–redukcji (w formie cząsteczkowej i jonowej) | 
| 
3.
  Węgiel i jego związki. 
Węglowodory
  nasycone, nienasycone i aromatyczne – nazewnictwo i właściwości. 
Szereg
  homologiczny. Izomeria konstytucyjna i geometryczna.            | 
definiuje
  zakres oraz przedstawia rozwój chemii organicznej, ocenia znaczenie związków
  organicznych i ich różnorodność 
określa
  właściwości węgla na podstawie położenia tego pierwiastka w układzie
  okresowym pierwiastków chemicznych,  
charakteryzuje
  odmiany alotropowe węgla 
projektuje
  i potrafi wykonać badanie obecności węgla, wodoru, tlenu, azotu i siarki w
  związkach organicznych 
ustala
  wzory empiryczne (elementarne) i rzeczywiste (sumaryczne) związków
  organicznych 
definiuje
  grupy węglowodorów – alkany, alkeny alkiny, cykloalkany, areny 
poprawnie
  stosuje nazwy i wzory oraz opisuje budowę przedstawicieli tych grup 
określa
  budowę cząsteczek oraz charakteryzuje właściwości i zastosowanie
  przedstawicieli poszczególnych grup węglowodorów 
wyjaśnia
  zjawisko izomerii, potrafi wskazać izomery, podaje przykłady izomerów 
wyjaśnia
  na przykładach mechanizmy reakcji substytucji, addycji, eliminacji,
  polimeryzacji 
sprawnie
  zapisuje równania reakcji chemicznych, interpretuje je oraz wykonuje
  potrzebne obliczenia stechiometryczne | 
Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy II liceum
Wymagania
na 6 trymestr
Chemia –
wymagania programowe rozszerzone
| 
TREŚCI 
dla
  klasy II       | 
WYMAGANIA
  SZCZEGÓŁOWE 
Uczeń po
  6 trymestrze: | 
| 
1.
  Jednofunkcyjne pochodne węglowodorów: fluorowcopochodne, alkohole, fenole,
  aldehydy, ketony, aminy, kwasy karboksylowe i ich pochodne – budowa,
  nazewnictwo, otrzymywanie i właściwości. 
Wielofunkcyjne
  pochodne węglowodorów: aminokwasy, peptydy i białka, tłuszcze proste i
  złożone, najważniejsze cukry oraz kwasy nukleinowe – występowanie,
  właściwości i ich znaczenie w życiu człowieka. 
Zjawisko
  izomerii optycznej. Chiralność.       | 
definiuje
  grupy jednofunkcyjnych i wielofunkcyjnych pochodnych oraz opisuje budowę
  przedstawicieli tych grup 
określa
  budowę cząsteczek oraz charakteryzuje właściwości i zastosowanie
  przedstawicieli poszczególnych grup związków 
wyjaśnia
  na przykładach mechanizmy reakcji substytucji, addycji, eliminacji,
  polimeryzacji 
sprawnie
  zapisuje równania reakcji chemicznych, interpretuje je oraz wykonuje
  potrzebne obliczenia stechiometryczne 
wyjaśnia
  zjawisko izomerii optycznej, potrafi wskazać izomery, podaje przykłady
  izomerów | 
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku ROZUMNI w klasie II liceum obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z chemii.
 
