Wymagania programowe rozszerzone dla klasy III liceum
Wymagania na 7 trymestr
Fizyka – wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 7 trymestrze:
|
1. Pole elektryczne.
|
wykorzystuje prawo Coulomba do obliczenia siły
oddziaływania elektrostatycznego między ładunkami punktowymi
posługuje się pojęciem „natężenie pola
elektrostatycznego”
oblicza natężenie pola centralnego pochodzącego od
jednego ładunku punktowego
analizuje jakościowo pole pochodzące od układu ładunków
wyznacza pole elektrostatyczne na zewnątrz
naelektryzowanego ciała sferycznie symetrycznego
przedstawia pole elektrostatyczne za pomocą linii pola
opisuje pole kondensatora płaskiego, oblicza napięcie
między okładkami
posługuje się pojęciem „pojemność elektryczna
kondensatora”
oblicza pojemność kondensatora płaskiego, znając jego
cechy geometryczne
oblicza pracę potrzebną do naładowania kondensatora
analizuje ruch cząstki naładowanej w stałym jednorodnym
polu elektrycznym
opisuje wpływ pola elektrycznego na rozmieszczenie
ładunków w przewodniku,
wyjaśnia działanie piorunochronu i klatki Faradaya
|
2. Prąd stały.
|
wyjaśnia pojęcie siły elektromotorycznej ogniwa i oporu
wewnętrznego
oblicza opór przewodnika, znając jego opór właściwy i
wymiary geometryczne
rysuje charakterystykę prądowo-napięciową opornika
podlegającego prawu Ohma
stosuje prawa Kirchhoffa do analizy obwodów
elektrycznych
oblicza opór zastępczy oporników połączonych szeregowo
i równolegle
oblicza pracę wykonaną podczas przepływu prądu przez
różne elementy obwodu oraz moc rozproszoną na oporze
opisuje wpływ temperatury na opór metali i
półprzewodników
|
Wymagania programowe rozszerzone dla klasy III liceum
Wymagania na 8 trymestr
Fizyka – wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 8 trymestrze:
|
1. Magnetyzm, indukcja magnetyczna.
|
szkicuje przebieg linii pola magnetycznego w pobliżu
magnesów trwałych i przewodników z prądem (przewodnik liniowy, pętla,
zwojnica)
oblicza wektor indukcji magnetycznej wytworzonej przez
przewodniki z prądem (prze wodnik liniowy, pętla, zwojnica)
analizuje ruch cząstki naładowanej w stałym jednorodnym
polu magnetycznym
opisuje wpływ materiałów na pole magnetyczne
opisuje zastosowanie materiałów ferromagnetycznych
analizuje siłę elektrodynamiczną działającą na
przewodnik z prądem w polu magnetycznym;
opisuje zasadę działania silnika elektrycznego
oblicza strumień indukcji magnetycznej przez
powierzchnię
analizuje napięcie uzyskiwane na końcach przewodnika
podczas jego ruchu w polu magnetycznym
oblicza siłę elektromotoryczną powstającą w wyniku
zjawiska indukcji elektromagnetycznej
stosuje regułę Lenza w celu wskazania kierunku
przepływu prądu indukcyjnego
opisuje budowę i zasadę działania prądnicy i
transformatora
opisuje prąd przemienny (natężenie, napięcie,
częstotliwość, wartości skuteczne)
opisuje zjawisko samoindukcji
opisuje działanie diody jako prostownika
|
2. Fale elektromagnetyczne i optyka.
|
opisuje widmo fal elektromagnetycznych i podaje źródła
fal w poszczególnych zakresach z omówieniem ich zastosowań
opisuje jedną z metod wyznaczenia prędkości światła
opisuje doświadczenie Younga
wyznacza długość fali świetlnej przy użyciu siatki
dyfrakcyjnej;
opisuje i wyjaśnia zjawisko polaryzacji światła przy
odbiciu i przy przejściu przez polaryzator
stosuje prawa odbicia i załamania fal do wyznaczenia
biegu promieni w pobliżu granicy dwóch ośrodków
opisuje zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia i
wyznacza kąt graniczny
rysuje i wyjaśnia konstrukcje tworzenia obrazów
rzeczywistych i pozornych
otrzymywane za pomocą soczewek skupiających i
rozpraszających
stosuje równanie soczewki, wyznacza położenie i
powiększenie otrzymanych obrazów
|
Wymagania programowe rozszerzone dla klasy III liceum
Wymagania na 9 trymestr
Fizyka – wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 9 trymestrze:
|
1. Fizyka atomowa i kwanty promieniowania
elektromagnetycznego.
|
opisuje założenia kwantowego modelu światła;
stosuje zależność między energią fotonu a
częstotliwością i długością fali do opisu zjawiska fotoelektrycznego
zewnętrznego,
wyjaśnia zasadę działania fotokomórki
stosuje zasadę zachowania energii do wyznaczenia
częstotliwości
promieniowania emitowanego i absorbowanego przez atomy
opisuje mechanizmy powstawania promieniowania
rentgenowskiego
określa długość fali de Broglie’a poruszających się
cząstek
|
Egzamin klasyfikacyjny z bloku ROZUMNI w klasie III liceum obejmuje
wyżej wymienione wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z fizyki.