Cele
bloku: ROZUMNI. Rozumienie
rzeczywistości przyrodniczej
Obserwujemy i
doświadczamy.
Spełniamy
wymagania ogólne podstawy programowej przyrody i zajęć technicznych dla szkoły
podstawowej oraz biologii, chemii, fizyki i edukacji dla bezpieczeństwa dla gimnazjum
i liceum.
Realizując
program, można wykorzystać metodę projektu edukacyjnego, również o charakterze
badawczym oraz inne metody preferujące uczenie się przez odkrywanie, działanie
i przeżywanie (takich jak: praca z Internetem, pogadanka, wykład problemowy,
prezentacja multimedialna, demonstracja, obserwacja, pomiar, zajęcia
praktyczne, IBSE, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku, drzewko decyzyjne,
śnieżna kula, i in. stosowane w miarę potrzeb).
Korelacje:
II
klasa: chemia, biologia – żywność, produkty biotechnologiczne, analiza składu
na opakowaniach, szkodliwe działanie mutagenne
III
klasa: chemia, geografia – człowiek a środowisko, zagrożenia i ochrona
Wymagania na 7 trymestr
Biologia
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 7 trymestrze:
|
1. Metody badawcze stosowane w biologii – obserwacje i
doświadczenia.
|
planuje, przeprowadza i dokumentuje proste doświadczenia
biologiczne – formułuje problem badawczy, stawia hipotezę, określa warunki
doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą, formułuje wnioski
|
2. Źródła informacji i ich krytyczne wykorzystanie –
analiza tekstów, tabeli, schematów, wykresów, rysunków.
|
wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania
informacji, w tym technologię informacyjno-komunikacyjną
odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje
tekstowe, graficzne, liczbowe
|
3. Genetyka. Budowa i organizacja materiału genetycznego.
|
opisuje budowę chromosomu (chromatydy, centromer)
rozróżnia autosomy i chromosomy płci
przedstawia strukturę podwójnej helisy DNA i wykazuje jej
rolę w przechowywaniu informacji genetycznej i powielaniu (replikacji) DNA
porównuje budowę kwasów nukleinowych i białek
|
4. Podziały komórki (mitoza i mejoza).
|
przedstawia znaczenie biologiczne mitozy i mejozy,
rozróżnia komórki haploidalne i diploidalne
|
5. DNA jako nośnik informacji genetycznej.
|
przedstawia zależność pomiędzy genem a cechą
|
6. Kod genetyczny.
|
przedstawia sposób zapisywania i odczytywania informacji
genetycznej (sekwencja nukleotydów w DNA, kod genetyczny)
wyjaśnia różnicę między informacją genetyczną a
genetycznym
|
7. Podstawy klasycznej genetyki mendlowskiej.
|
przedstawia dziedziczenie cech jednogenowych, posługując
się podstawowymi pojęciami genetyki (fenotyp, genotyp, gen, allel,
homozygota, heterozygota, dominacja, recesywność)
rozwiązuje proste zadania z zakresu klasycznej genetyki
mendlowskiej dotyczące m.in. dziedziczenia koloru oczu, głównych grup krwi
AB0, czynnika Rh
|
8. Mutacje i ich przyczyny.
|
podaje ogólną definicję mutacji oraz wymienia przyczyny
ich wystąpienia (mutacje spontaniczne i wywołane przez czynniki mutagenne)
podaje przykłady czynników mutagennych
rozróżnia mutacje genowe (punktowe) i chromosomowe
|
9. Choroby genetyczne.
|
przedstawia dziedziczenie płci u człowieka i podaje
przykłady cech człowieka sprzężonych z płcią (hemofilia, daltonizm)
podaje przykłady chorób człowieka warunkowanych takimi
mutacjami (mukowiscydoza, zespół Downa)
|
Chemia
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 7 trymestrze:
|
1. Czym jest chemia organiczna?
|
wyjaśnia
pojęcia: chemia organiczna, związek organiczny
podaje
przykłady związków organicznych z życia codziennego
|
2. Węglowodory nasycone. Alkany.
|
omawia
podstawowe właściwości poznanych węglowodorów
wskazuje
źródła występowania węglowodorów w przyrodzie
podaje
nazwy i pisze wzory najprostszych węglowodorów nasyconych i nienasyconych
wyjaśnia
przyczynę zmian właściwości fizycznych (stanu skupienia) kolejnych
węglowodorów nasyconych
|
3. Przeróbka ropy naftowej.
|
omawia
procesy przeróbki ropy naftowej
podaje
przykłady produktów otrzymywanych z ropy naftowej, opisuje ich zastosowanie
|
4. Węglowodory nienasycone. Alkeny. Alkiny.
|
odróżnia
doświadczalnie węglowodory nasycone od nienasyconych oraz objaśnia różnicę w
ich budowie
wyjaśnia
pojęcie „szereg homologiczny” i pisze ogólne wzory alkanów, alkenów, alkinów
potrafi
zaplanować i przeprowadzić badanie właściwości alkanów, alkenów, alkinów oraz
reakcje identyfikacji węglowodorów nasyconych i nienasyconych
zapisuje
odpowiednie równania reakcji
|
5. Syntetyczne polimery. Zastosowanie tworzyw sztucznych,
problem ich utylizacji.
|
wyjaśnia proces polimeryzacji na przykładzie na przykład.
polietylenu oraz podaje przykłady zastosowania polimerów
omawia znaczenie tworzyw sztucznych dla gospodarki
człowieka
|
Fizyka
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 7 trymestrze:
|
1. Magnetyzm. Biegun magnetyczny.
|
nazywa bieguny magnetyczne magnesów trwałych i opisuje
charakter oddziaływania między nimi
potrafi wskazać linie pola magnetycznego wokół magnesu
|
2. Magnes i elektromagnes.
|
opisuje oddziaływanie magnesów na żelazo i podaje
przykłady wykorzystania tego oddziaływania
opisuje działanie elektromagnesu i rolę rdzenia w
elektromagnesie
opisuje wzajemne oddziaływanie magnesów z
elektromagnesami i wyjaśnia działa nie silnika elektrycznego prądu stałego
|
3. Igła magnetyczna, kompas.
|
opisuje zachowanie igły magnetycznej w obecności
magnesu oraz zasadę działania kompasu
opisuje wpływ przewodnika z prądem na igłę magnetyczną
i opisuje to oddziaływanie
|
Edukacja dla bezpieczeństwa
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 1 trymestrze:
|
1. Przedmiot zajęć– zasady bezpieczeństwa. Kontrakt.
Diagnoza wstępna.
|
wymienia główne założenia programowe przedmiotu
wypowiada się na temat swoich zainteresowań,
oczekiwań wobec nauczyciela oraz proponowanych treści i metod pracy
planuje swoją naukę zgodnie z wymaganiami
przedmiotowymi
|
2. Istota udzielania pierwszej pomocy.
|
uzasadnia znaczenie udzielania pierwszej pomocy
wyjaśnia zasady zachowania się ratujących (świadków
zdarzenia) w miejscu wypadku
|
3. Pierwsza pomoc w przypadku zagrożenia życia lub
zdrowia człowieka. Łańcuch ratunkowy – czy wolno go zerwać?.
|
omawia zasady zabezpieczenia miejsca wypadku
wzywa odpowiednią pomoc
wyjaśnia zasady bezpiecznego postępowania w rejonie wypadku
rozpoznaje stopień zagrożenia osoby poszkodowanej
postępuje według poznanego schematu ratunkowego
|
4. Ocena stanu poszkodowanych.
|
rozpoznaje zaburzenia podstawowych funkcji życiowych
organizmu
rozpoznaje podstawowe urazy u poszkodowanego
na podstawie badania systemowego wzywa odpowiednią
pomoc
omawia zasady bezpiecznego postępowania ratownika
|
5. Postępowanie podczas zasłabnięć, omdleń
i utraty przytomności.
|
rozpoznaje stan przytomności i bada oddech
wymienia zagrożenia dla osoby nieprzytomnej
układa osobę nieprzytomną w pozycji bezpiecznej
udziela pomocy osobie omdlałej
zapobiega omdleniu
stosuje schemat postępowania ratowniczego
omawia zasady aseptycznego i bezpiecznego postępowania ratownika
|
6. Pierwsza pomoc w zaburzeniu oddychania oraz
przy zatrzymaniu krążenia.
|
rozpoznaje czynności życiowe poszkodowanego lub ich brak
wykonuje samodzielnie resuscytację krążeniowo-oddechową
postępuje według poznanego schematu ratowniczego
|
7. Pierwsza pomoc w zranieniach, skaleczeniach
i ranach.
|
stosuje podstawowe zasady opatrywania ran
stosuje właściwe opatrunki w zależności od rodzaju
urazu i umiejscowienia rany
opatruje rany umiejscowione na poszczególnych
częściach ciała
posługuje się chustą trójkątną podczas opatrywania
ran i unieruchamiania kończyn
tamuje krwawienia
wyjaśnia zastosowanie poszczególnych materiałów
opatrunkowych
|
8. Pierwsza pomoc przy krwotokach.
|
charakteryzuje krwotoki i wyjaśnia niebezpieczeństwa z nimi
związane
tamuje krwotoki zewnętrzne za pomocą opatrunku
stosuje opatrunek uciskowy
omawia zasady aseptycznego i bezpiecznego
postępowania ratownika
|
Klasa III gimnazjum
Wymagania na 8 trymestr
Biologia
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 8 trymestrze:
|
1. Ekologia i jej podstawowe pojęcia.
|
wyjaśnia pojęcia „populacja” i „ekosystem”
wskazuje żywe (biocenoza) i nieożywione (biotop)
elementy ekosystemu
|
2. Nisza ekologiczna, zakres tolerancji na czynniki
środowiska.
|
przedstawia na przykładzie wybranego organizmu czynniki
środowiska niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania – określa jego niszę
ekologiczną
|
3. Przystosowania do życia w środowisku lądowym i
wodnym.
|
wykazuje na podstawie budowy wybranych organizmów ich
przystosowania do życia w środowisku lądowym i wodnym
|
4. Łańcuchy pokarmowe i poziomy troficzne w biocenozie.
|
opisuje zależności pokarmowe (łańcuchy i sieci
pokarmowe) w ekosystemie
|
5. Obieg materii i przepływ energii w ekosystemie.
|
rozróżnia producentów, konsumentów i destruentów oraz
przedstawia ich rolę w obiegu materii i przepływie energii przez ekosystem
|
6. Pozytywne, negatywne i neutralne zależności między
populacjami.
|
charakteryzuje i rozpoznaje na przykładach pozytywne,
negatywne i neutralne zależności między organizmami (mutualizm,
protokooperacja, komensalizm, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo,
amensalizm, allelopatia, neutralizm)
wykazuje, na wybranym przykładzie, że symbioza
(mutualizm) jest wzajemnie korzystna dla obu partnerów
|
7. Przystosowania w budowie organizmów do ich trybu
życia.
|
przedstawia przystosowania zwierząt roślinożernych do
odżywiania się pokarmem roślinnym oraz przystosowania roślin, służące obronie
przed zgryzaniem
przedstawia adaptacje drapieżników do chwytania zdobyczy
oraz podaje przykłady obronnych adaptacji ich ofiar
przedstawia przystosowania do pasożytniczego trybu
życia
|
8. Przestrzenne i czasowe skutki wzajemnych
oddziaływań.
|
przedstawia skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i
międzygatunkowej
tłumaczy zasadę ewolucyjnego „wyścigu zbrojeń” w
układzie zjadający–zjadany
wyjaśnia, jak zjadający i zjadani regulują wzajemnie
swoją liczebność
|
Chemia
TREŚCI
dla klasy
III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 8
trymestrze:
|
1.
Podstawy chemii organicznej – pochodne węglowodorów. Alkohole. Glicerol.
Wpływ alkoholu etylowego na organizm ludzki.
|
omawia
budowę cząsteczek metanolu, etanolu wyjaśnia pojęcie „grupa funkcyjna"
charakteryzuje
właściwości metanolu i etanolu zapisuje odpowiednie równania reakcji
chemicznych
omawia
proces fermentacji alkoholowej
potrafi
zaplanować i przeprowadzić badanie właściwości etanolu
omawia
budowę alkoholi wielowodorotlenowych na przykładzie glicerolu
bada i
opisuje właściwości glicerolu i potrafi wskazać przykłady jego zastosowania
|
2. Kwasy
karboksylowe (kwas octowy, kwas mrówkowy). Wyższe kwasy karboksylowe.
|
omawia
budowę i właściwości kwasów karboksylowych: mrówkowego i octowego
wyjaśnia
zmiany właściwości kwasów karboksylowych wraz ze zmianą długości łańcucha
węglowodorowego
bada
właściwości rozcieńczonego kwasu octowego
omawia
wybrane właściwości chemiczne kwasów karboksylowych
dla
wybranych kwasów zapisuje równania reakcji spalania, dysocjacji jonowej,
reakcji z metalami, tlenkami metali, zasadami
|
3. Mydła.
Detergenty.
|
podaje
przykłady nasyconych i nienasyconych kwasów tłuszczowych i pisze ich wzory
sumaryczne
bada
właściwości kwasów tłuszczowych i zapisuje odpowiednie równania reakcji (w
tym reakcja spalania, reakcja otrzymywania mydła)
omawia
właściwości i zastosowanie soli wyższych kwasów tłuszczowych
|
4. Estry.
Substancje zapachowe.
|
omawia
budowę, właściwości i podaje przykłady zastosowania estrów
podaje
wzory i stosuje prawidłowe nazewnictwo estrów
planuje i
wykonuje doświadczenie pozwalające otrzymać wybrany ester
|
5. Związki
węgla w organizmach żywych. Aminokwasy i białka. Występowanie, właściwości i
znaczenie białek.
|
opisuje
budowę i omawia właściwości pochodnych węglowodorów zawierających azot na
przykładzie amin i aminokwasów
opisuje
budowę białek
podaje
skład pierwiastkowy białek i potrafi potwierdzić go doświadczalnie
doświadczalnie
sprawdza wpływ wysokiej temperatury i różnych substancji chemicznych na
białka oraz przeprowadza reakcje charakterystyczne dla białek
wyjaśnia
różnicę między zjawiskiem wysalania a denaturacji białek
wyjaśnia
pojęcie „reakcja charakterystyczna”
|
6. Cukry.
Monocukry, dwucukry i wielocukry.
|
charakteryzuje
budowę oraz właściwości cukrów prostych: (glukoza), dwucukrów (sacharoza),
wielocukrów (skrobia, celuloza)
proponuje
doświadczenia pozwalające zbadać właściwości fizyczne i chemiczne cukrów (w
tym reakcje charakterystyczne)
zapisuje
odpowiednie równania reakcji
wyjaśnia,
jak przebiega proces syntezy glukozy w organizmach roślinnych
|
7.
Tłuszcze – budowa chemiczna, właściwości.
|
omawia
występowanie w przyrodzie i znaczenie biologiczne tłuszczów
uzasadnia,
że tłuszcze należą do grupy estrów
projektuje
badanie właściwości tłuszczów oraz doświadczenie pozwalające odróżnić
tłuszcze nasycone od nienasyconych
|
8.
Wytwarzanie związków organicznych przez rośliny zielone w procesie
fotosyntezy.
|
wyjaśnia,
na czym polega proces fotosyntezy
wskazuje
główne produkty fotosyntezy, zapisuje odpowiednie równanie reakcji
|
9.
Koloidy.
|
charakteryzuje
roztwór koloidalny i podaje przykłady roztworów koloidalnych z życia
codziennego
|
10.
Przykłady zastosowania związków organicznych. Rola związków organicznych
wchodzących w skład organizmów żywych.
|
określa
wzór ogólny, skład pierwiastkowy, grupę funkcyjną przedstawicieli pochodnych
węglowodorów na podstawie nazwy i odwrotnie
potrafić
tworzyć modele oraz zapisywać wzory strukturalne cząsteczek poznanych
związków organicznych
wyjaśnia
na przykładach zależność między obecnością danej grupy funkcyjnej w
cząsteczce a właściwościami pochodnych węglowodorów
wyszukuje
i umiejętnie korzysta z różnego rodzaju źródeł informacji na wybrany temat
dotyczący zastosowań chemii
omawia
występowanie w przyrodzie i znaczenie biologiczne cukrów i białek
wyjaśnia,
na czym polega działanie katalizatora oraz podaje przykłady biokatalizatorów
potrafi
zaproponować doświadczalny sposób wykrywania glukozy, skrobi, białka w
produktach spożywczych
|
Fizyka
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 8 trymestrze:
|
1. Wahadło matematyczne, oscylatory.
|
opisuje ruch wahadła matematycznego i ciężarka na
sprężynie oraz analizuje przemiany energii w tych ruchach
|
2. Amplituda, okres, częstotliwość, przesunięcie fazowe
drgań. Położenie równowagi.
|
definiuje pojęcia: amplituda, okres, częstotliwość,
przesunięcie fazowe
potrafi ich użyć do opisu drgań
posługując się wykresami opisującymi drgania ciała,
potrafi odczytać jego amplitudę i okres
definiuje pojęcie równowagi. potrafić wskazać trzy
położenia równowagi w ogólności (przykład piłeczki na różnie ukształtowanej
powierzchni) oraz w przypadku wahadeł i innych oscylatorów
|
3. Fala w ośrodku.
|
definiuje pojęcie fali. opisuje sposoby rozchodzenia
się drgań w ośrodkach dla różnych przypadków (napięta lina, fala dźwiękowa)
przez analogię do drgań opisuje fale harmoniczne
wskazuje metodę wytworzenia dźwięku w różnych
instrumentach muzycznych
analizuje zależność wysokości i głośności dźwięku od
wielkości fizycznych
posługuje się pojęciami: infradźwięki, ultradźwięki
|
4. Fala elektromagnetyczna.
|
opisuje falę elektromagnetyczną i porównuje jej własności
z falami mechanicznymi
|
5. Spektrum fal elektromagnetycznych.
|
rozróżnia rodzaj fali elektromagnetycznej dla danej
długości fali
potrafi nazwać falę z danego zakresu i opisać jej
zastosowania
|
6. Rozszczepienie światła.
|
potrafi wskazać falową naturę światła,
opisuje doświadczenie Younga, omawia zjawiska dyfrakcji
i interferencji)
opisuje (geometrycznie i falowo) zjawisko
rozszczepienia światła w pryzmacie. opisuje światło białe jako mieszaninę
barw
tłumaczy budowę i zasadę działania lasera, podaje
własności światła laserowego oraz wskazuje na jego zastosowania
|
7. Prędkość światła.
|
zna przybliżoną wartość światła w próżni
wskazuje różnicę między prędkością światła w próżni i
ośrodku
|
Edukacja dla bezpieczeństwa
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 2 trymestrze:
|
1. Postępowanie we wstrząsie pourazowym.
|
wyjaśnia, dlaczego duży krwotok i wstrząs
pourazowy zagrażają życiu
wzywa odpowiednią pomoc
przeciwdziała rozwojowi wstrząsu
|
2. Urazy kości i uszkodzenia stawów.
|
udziela pomocy w przypadku złamania, zwichnięcia lub
skręcenia
stosuje podręczne środki do unieruchomienia urazu
stosuje unieruchomienie obłożeniowe
wzywa odpowiednią pomoc
|
3. Urazy termiczne jako skutek wpływu wysokich
i niskich temperatur na organizm człowieka.
|
omawia skutki działania wysokiej temperatury na
organizm ludzki
udziela pierwszej pomocy osobie poszkodowanej
w wyniku oparzenia termicznego
omawia skutki działania niskich temperatur na
organizm ludzki
udziela pomocy w przypadku odmrożeń miejscowych
kategoryzuje stopnie odmrożeń i oparzeń
|
4. Oparzenia chemiczne.
|
udziela pierwszej pomocy w zależności od
rodzaju oparzenia
uzasadnia znaczenie udzielania pierwszej pomocy
w oparzeniach chemicznych
|
5. Postępowanie w przypadku zatruć.
|
wymienia najczęstsze przyczyny zatruć
ustala zakres pierwszej pomocy przy zatruciach pokarmowych, lekami,
gazami i środkami chemicznymi
|
6. Postępowanie w różnych sytuacjach zagrożenia
życia.
|
wyjaśnia, jak należy udzielać pierwszej pomocy w sytuacji
podtopienia, porażenia prądem, epilepsji, udaru mózgu, zawału serca
rozpoznaje stan przytomności i bada czynności życiowe
poszkodowanych
wymienia zagrożenia dla osoby nieprzytomnej
wzywa odpowiednią pomoc
stosuje odpowiednią pozycję zapobiegającą skutkom wymienionych
sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia
opisuje podstawowe techniki podnoszenia i odciągania
poszkodowanych
|
7. Pierwsza pomoc w wypadku drogowym.
|
omawia zasady zabezpieczenia miejsca wypadku
omawia zasady aseptycznego i bezpiecznego
postępowania ratownika
|
Klasa III gimnazjum
Wymagania na 9 trymestr
Biologia
Biologia
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 9 trymestrze:
|
1. Ewolucja i jej dowody (bezpośrednie i pośrednie).
|
definiuje pojęcie ewolucji i wymienia dowody bezpośrednie
i pośrednie na jej przebieg
|
2. Mechanizm ewolucji.
|
przedstawia darwinowskie prawa rządzące ewolucją
organizmów (olbrzymiej rozrodczości organizmów, zmienności powszechnej i
bezkierunkowej, walki o byt, doboru naturalnego oraz dziedziczenia)
|
3. Pochodzenie człowieka.
|
krótko charakteryzuje przodków człowieka rozumnego, tj.
prokonsula, australopiteka, człowieka zręcznego, człowieka wyprostowanego,
neandertalczyka
analizuje podobieństwa i różnice między człowiekiem a
innymi naczelnymi jako wynik procesów ewolucyjnych
|
4. Globalne zmiany w środowisku będące wynikiem
działalności człowieka.
|
przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego
ocieplenia klimatu (efekt cieplarniany, dziura ozonowa)
|
5. Sposoby ochrony środowiska.
|
uzasadnia konieczność segregowania odpadów w
gospodarstwie domowym oraz konieczność specjalnego postępowania ze zużytymi
bateriami, świetlówkami, przeterminowanymi lekami
proponuje działania ograniczające zużycie wody i
energii elektrycznej oraz wytwarzanie odpadów w gospodarstwach domowych
|
6. Powtórzenie materiału przed egzaminem gimnazjalnym.
|
planuje i konsekwentnie realizuje systematyczne
powtarzanie wiedzy do egzaminu gimnazjalnego
ćwiczy umiejętności, tj. omawianie przystosowań w
budowie do pełnionej funkcji, rozpoznawanie na schemacie lub po opisie
organizmów, ich elementów oraz procesów biologicznych, planowanie i
przeprowadzanie doświadczeń, analiza i przekształcanie informacji,
wyjaśnianie zależności przyczynowo-skutkowych, formułowanie wniosków i
opinii, rzeczowa argumentacja
|
Chemia
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 9
trymestrze:
|
1. Powtórzenie
wiadomości przed egzaminem gimnazjalnym.
|
Fizyka
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 9
trymestrze:
|
1. Powtórzenie
wiadomości przed egzaminem gimnazjalnym.
|
Edukacja dla bezpieczeństwa
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 3 trymestrze:
|
1. Zagrożenia powodziowe.
|
przedstawia typowe zagrożenia zdrowia i życia
podczas powodzi
|
2. Zagrożenia pożarowe. Profilaktyka
przeciwpożarowa.
|
wyjaśnia najczęstsze przyczyny powstawania pożarów
charakteryzuje zagrożenia pożarowe w domu,
szkole i najbliższej okolicy
rozpoznaje i prawidłowo reaguje na sygnał
alarmu o pożarze w szkole
wyjaśnia, jak należy gasić zarzewie ognia
wyjaśnia, jak należy gasić odzież palącą się na
człowieku
|
3. Zagrożenia naturalne i związane
z działalnością człowieka.
|
opisuje rodzaje zagrożeń naturalnych
i związanych z działalnością człowieka
omawia zasady zachowania się podczas wypadków
i katastrof komunikacyjnych, technicznych i innych
|
4. Panika i sposoby jej zapobiegania. Ewakuacja
z terenów zagrożonych.
|
uzasadnia potrzebę przeciwdziałania panice
omawia zasady ewakuacji ludności i zwierząt
z terenów zagrożonych
|
5. Zagrożenia wywołane substancjami toksycznymi.
|
opisuje pożądane zachowania ludności w sytuacji zagrożeń
chemicznych
rozpoznaje znaki substancji toksycznych na pojazdach i budowlach
wyjaśnia zasady postępowania w przypadku awarii instalacji
chemicznej, środka transportu, rozszczelnienia zbiorników z substancjami
toksycznymi
wymienia sposoby zabezpieczania żywości i wody przed skażeniami
|
6. Źródła promieniowania jądrowego i jego
skutki.
|
opisuje sposoby ochrony przed szkodliwym działaniem substancji
promieniotwórczych
wyjaśnia, na czym polegają zabiegi sanitarne i specjalne
|
7. Indywidualne sposoby ochrony przed skażeniami
|
wymienia różne części ubioru chroniące oczy, drogi
oddechowe i skórę przed skażeniami i zakażeniami
wykorzystuje różne materiały do wykonania
zastępczych środków ochrony dróg oddechowych i skóry
|
8. Ostrzeganie i alarmowanie ludności
o zagrożeniach.
|
rozpoznaje rodzaje alarmów i sygnałów
alarmowych
omawia rodzaje alarmów
wskazuje drogi ewakuacji w szkole
omawia sposób zachowania się uczniów po usłyszeniu
sygnału alarmu (np. o podłożeniu ładunku wybuchowego, pożaru itp.)
w szkole
umie zachować się w szkole po ogłoszeniu alarmu
|
9. Główne zadania ochrony ludności i obrony
cywilnej.
|
opisuje międzynarodowy znak obrony cywilnej
definiuje pojęcie obronności oraz główne zadania OC
w czasie pokoju i wojny
|
Egzamin klasyfikacyjny z bloku
ROZUMNI w klasie III gimnazjum obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i
umożliwia uzyskanie ocen z biologii, chemii, fizyki i edukacji dla bezpieczeństwa.