Cele
bloku: ROZUMNI. Rozumienie
rzeczywistości przyrodniczej
Obserwujemy i doświadczamy.
Spełniamy
wymagania ogólne podstawy programowej przyrody i zajęć technicznych dla szkoły
podstawowej oraz biologii, chemii, fizyki i edukacji dla bezpieczeństwa dla gimnazjum
i liceum.
Realizując
program, można wykorzystać metodę projektu edukacyjnego, również o charakterze
badawczym oraz inne metody preferujące uczenie się przez odkrywanie, działanie
i przeżywanie (takich jak: praca z Internetem, pogadanka, wykład problemowy,
prezentacja multimedialna, demonstracja, obserwacja, pomiar, zajęcia
praktyczne, IBSE, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku, drzewko decyzyjne,
śnieżna kula, i in. stosowane w miarę potrzeb).
Korelacje:
II
klasa: chemia, biologia – żywność, produkty biotechnologiczne, analiza składu
na opakowaniach, szkodliwe działanie mutagenne
III
klasa: chemia, geografia – człowiek a środowisko, zagrożenia i ochrona
Klasa II
gimnazjum
Wymagania
na 4 trymestr
Biologia
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 4 trymestrze:
|
1. Metody badawcze stosowane w biologii – obserwacje i
doświadczenia.
|
planuje, przeprowadza i dokumentuje proste doświadczenia
biologiczne – formułuje problem badawczy, stawia hipotezę, określa warunki
doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą, formułuje wnioski
przeprowadza doświadczenie sprawdzające obecność skrobi w
produktach spożywczych
|
2. Źródła informacji i ich krytyczne wykorzystanie –
analiza tekstów, tabel, schematów, wykresów, rysunków.
|
wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania
informacji, w tym technologię informacyjno-komunikacyjną; odczytuje,
analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe
|
3. Pierwiastki wchodzące w skład żywych organizmów (makro-
i mikroelementy).
|
wymienia najważniejsze pierwiastki budujące ciała
organizmów i wykazuje kluczową rolę węgla dla istnienia życia
|
4. Znaczenie wody dla funkcjonowania organizmów.
|
przedstawia znaczenie wody dla funkcjonowania organizmów
|
5. Budowa i rola podstawowych związków organicznych
(białek, węglowodanów, tłuszczów, kwasów nukleinowych).
|
wyróżnia podstawowe grupy związków chemicznych
występujących w żywych organizmach (węglowodany, białka, tłuszcze, kwasy
nukleinowe, witaminy, sole mineralne) oraz przedstawia ich budowę i funkcje
|
6. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka. Organizm
człowieka jako układ układów.
|
opisuje hierarchiczną budowę organizmu człowieka (tkanki,
narządy, układy narządów)
|
7. Tkanki człowieka.
|
podaje funkcje tkanki nabłonkowej, mięśniowej, nerwowej,
łącznej (w tym krwi, tłuszczowej, chrzęstnej i kostnej) oraz przedstawia
podstawowe cechy budowy warunkujące pełnienie tych funkcji
|
8. Homeostaza.
|
rozpoznaje narządy człowieka, przyporządkowuje je do
odpowiednich układów, wyjaśnia współdziałanie poszczególnych układów w
procesie homeostazy
|
9. Budowa, funkcje i higiena skóry
|
omawia i rozpoznaje cechy budowy skóry będące
przystosowaniami do pełnionych funkcji (ochronnej, zmysłowej i
termoregulacyjnej).
przeprowadza doświadczenie sprawdzające gęstość
rozmieszczenia receptorów w skórze różnych części ciała
|
10. Budowa, funkcje i higiena układu pokarmowego.
|
podaje funkcje poszczególnych części układu pokarmowego,
rozpoznaje te części oraz przedstawia związek ich budowy z pełnioną funkcją
|
11. Budowa, funkcje i higiena układu oddechowego.
|
wymienia funkcje części układu oddechowego, rozpoznaje je
oraz przedstawia związek ich budowy z pełnioną funkcją
opisuje przebieg wymiany gazowej w tkankach i w płucach
oraz przedstawia rolę krwi w transporcie gazów oddechowych
przedstawia czynniki wpływające na prawidłowy stan i
funkcjonowanie układu oddechowego (aktywność fizyczna poprawiająca wydolność
oddechową, niepalenie papierosów czynnie i biernie)
|
12. Budowa, funkcje i higiena układu wydalniczego,
mięśniowego i kostnego.
|
podaje przykłady substancji, które są wydalane z organizmu
człowieka oraz
wymienia narządy biorące udział w wydalaniu
opisuje budowę i funkcje głównych struktur układu
wydalniczego (nerki, moczowody, pęcherz moczowy, cewka moczowa)
interpretuje wyniki badania ogólnego moczu
|
13. Budowa, funkcje i higiena układu ruchu.
|
wykazuje współdziałanie układu mięśniowego i kostnego w
prawidłowym funkcjonowaniu układu ruchu
klasyfikuje wskazane kości i stawy do odpowiednich
rodzajów
przeprowadza doświadczenie wykazujące rolę składników
chemicznych kości (organicznych i nieorganicznych)
wymienia i rozpoznaje elementy szkieletu osiowego, obręczy
i kończyn
przedstawia znaczenie aktywności fizycznej dla
prawidłowego funkcjonowania układu ruchu
|
14. Źródła i znaczenie składników pokarmowych (białek,
tłuszczów, węglowodanów, witamin i soli mineralnych).
|
przedstawia źródła składników pokarmowych (białka,
tłuszcze, węglowodany, sole mineralne, woda) i wyjaśnia ich znaczenie dla
prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu
przedstawia rolę niektórych witamin i skutki ich niedoboru
(A, C, B6, B12, kwasu foliowego, D), składników mineralnych (Mg, Fe, Ca) i
aminokwasów egzogennych w organizmie
przedstawia miejsce i produkty trawienia oraz miejsce
wchłaniania głównych grup związków organicznych
przedstawia rolę błonnika w prawidłowym funkcjonowaniu
układu pokarmowego oraz uzasadnia konieczność systematycznego spożywania
owoców i warzyw
|
15. Zasady zdrowego odżywiania się oraz zaburzenia
(otyłość, anoreksja, bulimia).
|
wyjaśnia, dlaczego należy stosować dietę zróżnicowaną i
dostosowaną do potrzeb organizmu (wiek, stan zdrowia, tryb życia i aktywność
fizyczna, pora roku itp.), oraz podaje korzyści z prawidłowego odżywiania się
oblicza indeks masy ciała oraz przedstawia i analizuje
konsekwencje zdrowotne niewłaściwego odżywiania (otyłość lub niedowaga oraz
ich następstwa) oraz zaburzeń odżywiania (anoreksja, bulimia)
przedstawia źródła składników pokarmowych (białka,
tłuszcze, węglowodany, sole mineralne, woda) i wyjaśnia ich znaczenie dla
prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu
|
Chemia
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
4 trymestrze:
|
1. Woda
– związek tlenu i wodoru. Budowa cząsteczki wody i wynikające z niej
właściwości wody.
|
omawia
właściwości wody wynikające z jej budowy
|
2. Woda
jako rozpuszczalnik.
|
charakteryzuje
wodę jako rozpuszczalnik i objaśnia jej rolę w życiu codziennym i w procesach
zachodzących w przyrodzie
podaje
przykłady (z życia codziennego) substancji rozpuszczalnych i
nierozpuszczalnych w wodzie
|
3.
Rozpuszczanie. Czynniki wpływające na szybkość rozpuszczania.
|
korzysta
z tablicy rozpuszczalności i wykresów rozpuszczalności, aby uzyskać
informacje o rozpuszczalności wybranej substancji w określonej temperaturze
|
4.
Substancje dobrze i trudno rozpuszczalne w wodzie.
|
planuje
i wykonuje eksperymenty wykazujące wpływ różnych czynników na szybkość rozpuszczania
substancji w wodzie
|
5.
Rozpuszczalność. Krzywe rozpuszczalności.
|
wyjaśnia
pojęcia: rozpuszczanie, rozpuszczalność
omawia
czynniki wpływające na rozpuszczalność substancji w wodzie
|
6.
Krystalizacja.
|
wyjaśnia
pojęcie „krystalizacja”
planuje
i przeprowadza krystalizację wybranych substancji
|
7.
Roztwory. Rodzaje roztworów.
|
wyjaśnia
pojęcia roztwór właściwy i zawiesina, roztwór nasycony i nienasycony,
rozcieńczony, stężony
potrafi
wskazać różnice między roztworem właściwym a zawiesiną
|
8.
Stężenie procentowe roztworów.
|
wykonuje
obliczenia związane ze stężeniem procentowym roztworów oraz potrafi
przygotować roztwory o określonym stężeniu procentowym
|
9. Woda
– składnik organizmów żywych. Obieg wody w przyrodzie. Wody słone i słodkie.
|
wyjaśnia
znaczenie wody jako składnika żywych organizmów
omawia
obieg wody w przyrodzie
charakteryzuje
wody słone i słodkie
|
10.
Zanieczyszczenie wody, woda czysta.
|
wymienia
główne źródła zanieczyszczenia wód i wskazuje sposoby ich ochrony
uzasadnia
konieczność racjonalnego gospodarowania wodą
|
Fizyka
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
4 trymestrze:
|
1.
Praca, moc, energia.
|
poprawnie
posługuje się pojęciami: praca, moc
|
2. Różne
rodzaje energii mechanicznej.
|
wykorzystuje
pojęcie „energia mechaniczna” i wymienia różne jej formy
|
3.
Zasada zachowania energii.
|
potrafi sformułować
zasadę zachowania energii mechanicznej oraz zastosować ją do opisu zjawisk
fizycznych
opisuje
wpływ wykonanej pracy na zmianę energii
potrafi
zastosować pojęcia „energia” oraz „praca” i zasadę zachowania energii do uproszczenia
opisu ruchu układu
|
4.
Energia wewnętrzna. Energia cieplna.
|
analizuje
jakościowo zmiany energii wewnętrznej spowodowane wykonaniem pracy i
przepływem ciepła
|
5.
Temperatura.
|
wyjaśnia
związek między energią kinetyczną cząsteczek a temperaturą
wyjaśnia
przepływ ciepła w zjawisku przewodnictwa cieplnego oraz rolę izolacji
cieplnej
|
6. Różne
stany skupienia ciał.
|
potrafi
podać przykłady występowania tych zjawisk oraz opisać ideę pracy podstawowych
urządzeń, które je wykorzystują
opisuje
zjawiska topnienia, krzepnięcia, parowania, skraplania, sublimacji i
resublimacji
posługuje
się pojęciem ciepła właściwego, ciepła topnienia i ciepła parowania
potrafi
posługiwać się metodą bilansu cieplnego do rozwiązywania zadań
|
7.
Konwekcja.
|
opisuje
ruch cieczy i gazów w zjawisku konwekcji
|
Klasa II gimnazjum
Wymagania na 5 trymestr
Biologia
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 5 trymestrze:
|
1.Układ krążenia.
|
przedstawia rolę głównych składników krwi (krwinki
czerwone i białe, płytki krwi, osocze)
przedstawia główne grupy krwi AB0 oraz opisuje konflikt
serologiczny Rh
opisuje budowę i funkcje narządów układu krwionośnego
(serca, tętnic, żył i naczyń włosowatych)
przedstawia krążenie krwi w obiegu płucnym i ustrojowym
dokonuje obserwacji zmian tętna i ciśnienia krwi
podczas spoczynku i wysiłku fizycznego
przedstawia znaczenie aktywności fizycznej i
prawidłowej diety dla właściwego funkcjonowania układu krążenia
|
2. Układ odpornościowy.
|
świadomie stosuje pojęcia: patogeny, antygeny,
przeciwciała, aglutynacja, limfocyty T, limfocyty B, w omówieniu reakcji
odpornościowej
rozróżnia odporność swoistą i nieswoistą, naturalną i
sztuczną, bierną i czynną
porównuje działanie surowicy i szczepionki
wyraża własną opinię na temat zasadności szczepień
|
3. Układ hormonalny.
|
wymienia gruczoły dokrewne, wskazuje ich lokalizację i
przedstawia podstawową rolę w regulacji procesów życiowych
przedstawia biologiczną rolę: hormonu wzrostu,
tyroksyny, insuliny, adrenaliny, testosteronu, estrogenów
przedstawia antagonistyczne działanie insuliny i
glukagonu
wyjaśnia, dlaczego nie należy bez konsultacji z
lekarzem przyjmować środków lub leków hormonalnych (np. tabletek
antykoncepcyjnych, sterydów)
|
4. Układ nerwowy.
|
opisuje budowę i funkcje ośrodkowego i obwodowego
układu nerwowego
porównuje rolę współczulnego i przywspółczulnego układu
nerwowego
opisuje łuk odruchowy, wymienia rodzaje odruchów oraz
przedstawia rolę odruchów warunkowych w uczeniu się
|
5. Narządy zmysłów – budowa, funkcje i higiena.
|
przedstawia budowę oka i ucha oraz wyjaśnia sposób ich
działania
przedstawia rolę zmysłu równowagi, zmysłu smaku i
zmysłu węchu i wskazuje lokalizację odpowiednich narządów i receptorów
przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność plamki
ślepej na siatkówce oka
przedstawia przyczyny powstawania oraz sposób
korygowania wad wzroku (krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm)
przedstawia wpływ hałasu na zdrowie człowieka;
przedstawia podstawowe zasady higieny narządów wzroku i słuchu
|
6. Idee krwiodawstwa i transplantologii.
|
przedstawia społeczne znaczenie krwiodawstwa
wyjaśnia, na czym polega transplantacja narządów, i
podaje przykłady narządów, które można przeszczepiać
przedstawia znaczenie przeszczepów, w tym rodzinnych,
oraz zgody na transplantację narządów po śmierci
|
7. Budowa i fizjologia układów rozrodczych: męskiego i
żeńskiego.
|
przedstawia budowę i funkcje narządów płciowych
(męskich i żeńskich) oraz rolę gamet w procesie zapłodnienia
|
8. Rozmnażanie się i etapy rozwoju człowieka.
|
opisuje etapy cyklu miesiączkowego, korelując je z
okresami płodności i niepłodności kobiety
przedstawia przebieg ciąży i wyjaśnia wpływ różnych
czynników na prawidłowy rozwój zarodka i płodu
przedstawia cechy i przebieg fizycznego, psychicznego i
społecznego dojrzewania człowieka
|
Chemia
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
5 trymestrze:
|
1.
Metale alkaliczne.
|
omawia
związek między budową cząsteczkową zasad a ich właściwościami
|
2.
Reakcje metali z wodą.
Wodorotlenki
– nazwy, wzory, sposoby otrzymywania.
|
proponuje
metody otrzymywania wodorotlenków, przeprowadza odpowiednie doświadczenia
oraz zapisuje równania reakcji chemicznych
wymienia
nazwy i podaje wzory sumaryczne podstawowych wodorotlenków
|
3.
Właściwości i zastosowanie zasady sodowej i wapniowej. Właściwości
higroskopijne NaOH.
|
na
podstawie przeprowadzonych badań omawia właściwości najważniejszych
wodorotlenków
wyjaśnia
różnicę między pojęciami „zasada” i „wodorotlenek”
zna i
stosuje zasady bezpiecznego używania i przechowywania substancji żrących (np.
zasad)
|
4.
Tlenki niemetali. Kwasy – nazwy, wzory, sposoby otrzymywania.
|
proponuje
metody otrzymywania kwasów tlenowych i beztlenowych, przeprowadza odpowiednie
doświadczenia, zapisuje równania reakcji chemicznych
wymienia
nazwy i podaje wzory sumaryczne podstawowych kwasów tlenowych i beztlenowych
zna i
stosuje zasady bezpiecznego używania i przechowywania żrących substancji
(kwasów i zasad)
|
5. Kwasy
tlenowe i beztlenowe – kwasy: siarkowy (VI), azotowy (V), fosforowy (V),
chlorowodorowy.
|
na
podstawie przeprowadzonych badań omawia właściwości najważniejszych kwasów
omawia
związek między budową cząsteczkową kwasów a ich właściwościami
omawia
na przykładach zastosowanie kwasów i zasad w życiu codziennym
|
6.
Roztwory elektrolitów i nieelektrolitów. Dysocjacja elektrolityczna kwasów i
zasad. Jon, kation, anion.
|
wyjaśnia,
na czym polega dysocjacja elektrolityczna
|
7.
Równania reakcji dysocjacji kwasów i zasad.
|
zapisuje
i odczytuje równania reakcji dysocjacji elektrolitycznej kwasów, zasad,
wskazuje
i nazywa kationy i aniony
|
8.
Odczyn roztworów, wskaźniki pH roztworów.
|
posługując
się wybranymi wskaźnikami,
potrafi
rozróżnić kwasy i zasady oraz zbadać odczyn produktów codziennego użytku
wyjaśnia
zależność między ilością jonów H+ i OH- w roztworze a jego odczynem
|
9.
Znaczenie wartości pH w przyrodzie.
|
na
przykładach omawia znaczenie wartości pH w przyrodzie
opisuje
zjawisko powstawania kwaśnych deszczów oraz ich szkodliwego działania na
środowisko przyrodnicze i zabytki
|
10.
Reakcje kwasów z zasadami. Reakcja zobojętniania.
|
wyjaśnia,
na czym polega reakcja zobojętniania
zapisuje
i odczytuje równania reakcji zobojętniania
|
Projekt
badań eksperymentalnych (wykonanie w pracowni specjalistycznej np. na WCh,
UG).
|
projektuje
i potrafi przeprowadzić zaplanowane eksperymenty
stosuje
zasady bezpiecznej pracy oraz procedury badawcze
|
Fizyka
TREŚCI
dla
klasy II :
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
5 trymestrze:
|
1.
Własności mikroskopowe materii.
|
potrafi
wskazać różnice w mikroskopowych własnościach materii w różnych stanach
skupienia
|
2.
Kryształy.
|
omawia
budowę kryształów, potrafi wskazać substancje występujące w formy
krystalicznej
|
3.
Gęstość.
|
posługuje
się pojęciem gęstości
stosuje
do obliczeń związek między masą, gęstością i objętością ciał stałych i
cieczy, na podstawie wyników pomiarów wyznacza gęstość cieczy i ciał stałych
|
4.
Napięcie powierzchniowe.
|
potrafi
opisać i wyjaśnić zjawisko napięcia powierzchniowego, podać warunki konieczne
do jego zaobserwowania
|
5.
Ciśnienie.
|
posługuje
się pojęciem ciśnienia (również atmosferycznego i hydrostatycznego)
potrafi
na podstawie tego pojęcia wyjaśnić działania prasy hydraulicznej
|
6. Prawa
Pascala i Archimedesa.
|
formułuje
prawo Pascala
potrafi
je zinterpretować oraz zastosować w zadaniach
formułuje
prawo Archimedesa
potrafi
je zinterpretować oraz zastosować w zadaniach
na jego
podstawie analizuje warunki pływania ciał oraz porównuje siły wyporu
działające na różne ciała w cieczach i gazach
|
Klasa II gimnazjum
Wymagania na 6 trymestr
Biologia
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 6 trymestrze:
|
1. Stan zdrowia i choroby.
|
przedstawia znaczenie pojęć „zdrowie” i „choroba”
(zdrowie jako stan homeostazy, czyli równowagi środowiska wewnętrznego
organizmu, zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne; choroba jako zaburzenie
tego stanu)
|
2.Problem uzależnień w kontekście społecznym.
|
przedstawia negatywny wpływ na zdrowie człowieka
niektórych substancji psychoaktywnych (tytoń, alkohol, narkotyki) i środków
dopingujących oraz nadużywania kofeiny i niektórych leków (zwłaszcza
oddziałujących na psychikę)
|
3. Choroby zakaźne, pasożytnicze i nowotworowe.
|
klasyfikuje najważniejsze choroby zakaźne człowieka
jako wirusowe, bakteryjne lub grzybicze
przedstawia zasady profilaktyki chorób zakaźnych, w
szczególności przedstawia drogi zakażenia się wirusami HIV, HBV i HCV oraz
HPV, a także przewiduje indywidualne i społeczne skutki zakażenia
charakteryzuje choroby pasożytnicze oraz przedstawia
zasady ich profilaktyki
przedstawia czynniki sprzyjające rozwojowi choroby
nowotworowej (np. niewłaściwa dieta, tryb życia, substancje psychoaktywne,
promieniowanie UV) oraz podaje przykłady takich chorób
porównuje nowotwory złośliwe z niezłośliwymi
przedstawia podstawowe zasady profilaktyki chorób nowotworowych
|
4. Działanie antybiotyków.
|
wyjaśnia działanie antybiotyków oraz opisuje ich skutki
uboczne
|
5. Zasady profilaktyki i stosowania leków.
|
uzasadnia konieczność okresowego wykonywania
podstawowych badań kontrolnych (np. badania stomatologiczne, podstawowe
badania krwi i moczu, pomiar pulsu i ciśnienia krwi)
analizuje informacje dołączane do leków oraz wyjaśnia,
dlaczego nie należy bez wyraźnej potrzeby przyjmować leków ogólnodostępnych
oraz dlaczego antybiotyki i inne leki należy stosować zgodnie z zaleceniem
lekarza (dawka, godziny przyjmowania leku i długość kuracji)
przedstawia podstawowe zasady profilaktyki chorób
przenoszonych drogą płciową
|
6. Higiena osobista.
|
przedstawia podstawowe zasady higieny
|
7. Znaczenie stresu i odpoczynku.
|
wymienia czynniki wywołujące stres oraz podaje
przykłady pozytywnego i negatywnego działania stresu
przedstawia sposoby radzenia sobie ze stresem
analizuje związek między prawidłowym wysypianiem się a
funkcjonowaniem organizmu, w szczególności wpływ na procesy uczenia się i
zapamiętywania oraz odporność organizmu
|
Chemia
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
6 trymestrze:
|
1. Sole
– nazwy, wzory sumaryczne, strukturalne.
|
wymienia
nazwy i podaje wzory sumaryczne podstawowych soli
|
2.
Otrzymywanie soli różnymi sposobami.
|
potrafi
zaproponować różne metody otrzymywania soli i zapisać odpowiednie równania
reakcji
|
3.
Reakcje metali z kwasami. Aktywność metali.
|
wyjaśnia,
jak reagują metale z kwasami, podaje przykłady i zapisuje odpowiednie
równanie reakcji
|
4. Sole
łatwo i trudno rozpuszczalne w wodzie.
|
wyjaśnia,
na czym polega dysocjacja elektrolityczna soli
|
5.
Reakcje strąceniowe.
|
korzystając
z tablicy rozpuszczalności, potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczalnie
przykładową reakcję strąceniową oraz zapisać odpowiednie równanie reakcji w postaci
cząsteczkowej i jonowej
|
6.
Dysocjacja elektrolityczna soli.
|
zapisuje
równania reakcji dysocjacji jonowej soli, potrafi wskazać i nazwać kationy i
aniony
|
7.
Właściwości wybranych soli. NaCl, Na2CO3, CaSO4,
NaNO3, KNO3.
|
podaje
przykłady soli występujących w przyrodzie posługując się nazwami i wzorami
potrafi
przewidzieć przebieg reakcji soli z kwasem, zasadą lub inną solą
|
8. Sole
w przyrodzie i w życiu codziennym.
|
omawia
na przykładach zastosowanie soli w życiu codziennym
potrafi
wskazać przykłady soli, które w razie spożycia zagrażają zdrowiu i życiu
człowieka.
omawia
na przykładach szkodliwe działanie soli w środowisku
|
Fizyka
TREŚCI
dla klasy
II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
6 trymestrze:
|
1.
Elektrostatyka. Elektryzowanie.
|
potrafi
omówić elektryzowanie się ciał przez potarcie, dotyk i indukcję oraz podać
interpretację tych zjawisk i prześledzić ruch ładunków, jaki w nich zachodzi
|
2. Ładunek
– jako pojęcie i ładunek elektronu.
|
opisuje
interakcję między ładunkami
formułuje
i interpretuje prawo Coulomba,
potrafi
zastosować je w zadaniach
|
3.
Właściwości elektryczne ciał.
|
potrafi
omówić podział substancji ze względu na własności elektryczne
podaje
przykłady przewodników i izolatorów oraz tłumaczy różnice między nimi
|
4.
Zasada zachowania ładunku.
|
definiuje
ładunek elementarny oraz posługuje się zasadą zachowania ładunku
|
5. Prąd.
Napięcie, natężenie, opór. Prawo Ohma, praca, moc.
|
opisuje
przepływ prądu jako ruch ładunku
posługuje
się pojęciami: natężenie prądu, napięcie prądu
potrafi
powiązać je ze sobą za pomocą prawa Ohma oraz zastosować to prawo w prostych
obwodach
potrafi
zdefiniować i obliczyć pracę oraz moc prądu
wymienia
różne rodzaje energii, które w życiu codziennym otrzymywane są z energii
elektrycznej
składa
proste obwody elektryczne oraz umieszcza w nich odpowiednie mierniki we
właściwy sposób
|
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku ROZUMNI w klasie II gimnazjum obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie ocen z biologii, chemii i fizyki.