Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Program
spełnia wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych
nowożytnych dla szkoły podstawowej.
Język
angielski w V klasie
Wymagania
na 4 trymestr
Klasa V
|
Trymestr 4
|
||
Pigułka 7
|
Pigułka 8
|
EK
|
|
Treści
programowe
|
Życie rodzinne i towarzyskie
|
Żywienie
|
|
SŁOWNICTWO
Uczeń
posługuje się słownictwem dotyczącym życia rodzinnego i towarzyskiego (potrafi
opisać członków rodziny, kolegów, przyjaciół, związki i relacje, codzienne
czynności, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, a
także posługuje się słownictwem związanym z Internetem, komputerami i telefonią
komórkową) oraz żywienia (potrafi określić artykuły spożywcze, posiłki i ich
przygotowanie).
ROZUMIENIE
ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
- rozumie
ze słuchu bardzo proste, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,
- reaguje
na polecenia,
- rozumie
znaczenie codziennych zwrotów adresowanych do uczniów,
- rozumie
ogólny sens prostego tekstu,
- wyszukuje
proste informacje w tekście słuchanym,
- rozumie
intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody,
żartowanie),
- rozpoznaje
rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w szkole, na dworcu
kolejowym).
ROZUMIENIE
TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
- rozumie
proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne, listy,
broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje
obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne, instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy),
- określa
główną myśl tekstu/komunikatu,
- znajduje
w tekście określone informacje, wyszukuje je lub selekcjonuje,
- rozpoznaje
różne rodzaje tekstów (np. list prywatny, SMS, e-mail, opowiadanie,
zaproszenie).
REAGOWANIE
JĘZYKOWE
Uczeń:
- właściwie
reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, szczególnie w celu
uzyskania, udzielenia lub przekazania informacji, a także odmowy jej
udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz zakończenia rozmowy.
- tworzy
kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne i pisemne uwzględniające opis (osób,
przedmiotów, miejsc, codziennych czynności), udzielanie podstawowych informacji
na swój temat, a także wyrażające własne preferencje i upodobania,
- przekazuje
ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego,
- zapisuje
informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.
STRUKTURY
LEKSYKALNO-GRAMTYCZNE (WG. FUNKCJI KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
- stosuje
odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne, aby zidentyfikować i zlokalizować
osobę lub przedmiot, opisuje postać, uwzględniając jej stan emocjonalny,
opisuje przedmioty,
- potrafi
zaprezentować członków rodziny i przyjaciół, porównywać cechy ludzi i opisywać
ich wygląd, przedstawić sposoby spędzania wolnego czasu, a także nazwać części
komputera i omówić zadania, jakie można wykonać za pomocą komputera, laptopa,
smartfona czy tabletu,
- wyraża
własne upodobania dotyczące picia i jedzenia, potrafi zamówić jedzenie, ułożyć
menu, wymienić nazwy produktów żywieniowych oraz podać przepis na ulubioną
potrawę,
- posługuje
się przysłówkami nazywającymi częstotliwość oraz konstrukcją trybu
rozkazującego,
- stopniuje
przymiotniki oraz stosuje zaimki nieokreślone: some, any, much, more, many.
- stosuje
proste konstrukcje z wykorzystaniem czasów teraźniejszego Present Simple oraz
Future Simple, uwzględniając czasowniki modalne can, could.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (Yummy yummy)
Uczeń:
- poznaje
kulturę kulinarną krajów anglojęzycznego obszaru językowego,
- potrafi
przygotować prezentację dotyczącą ulubionej potrawy,
- integruje
się z innymi uczniami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach
projektu).
Sugerowane
projekty edukacyjne:
1) My
favourite dish (przygotowanie ulubionej potrawy).
2) Dine
with me (przygotowanie degustacji ulubionych potraw, organizacja warsztatów
kulinarnych).
3) It’s
shopping time (przygotowanie krótkiego skeczu dotyczącego zakupów).
Język
angielski w V klasie
Wymagania
na 5 trymestr
Klasa V
|
Trymestr 5
|
||
Pigułka 9
|
Pigułka 10
|
EK
|
|
Treści
programowe
|
Zakupy i usługi
|
Podróżowanie i turystyka
|
|
SŁOWNICTWO
Uczeń
posługuje się słownictwem dotyczącym zakupów i usług (potrafi opisać rodzaje
sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie) oraz podróżowania i turystyki
(potrafi określić strony świata, ukształtowanie terenu, a także środki transportu).
ROZUMIENIE
ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
- rozumie
ze słuchu bardzo proste, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,
- reaguje
na polecenia,
- rozumie
znaczenie codziennych zwrotów adresowanych do uczniów,
- rozumie
ogólny sens prostego tekstu,
- wyszukuje
proste informacje w tekście słuchanym,
- rozumie
intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody,
żartowanie),
- rozpoznaje
rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w szkole, na dworcu
kolejowym).
ROZUMIENIE
TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
- rozumie
proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne, listy,
broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje
obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne, instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy),
- określa
główną myśl tekstu/komunikatu,
- znajduje
w tekście określone informacje, wyszukuje je lub selekcjonuje,
- rozpoznaje
różne rodzaje tekstów (np. list prywatny, SMS, e-mail, opowiadanie,
zaproszenie).
REAGOWANIE
JĘZYKOWE
Uczeń:
- właściwie
reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, szczególnie w celu
uzyskania, udzielenia lub przekazania informacji, a także odmowy jej
udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz zakończenia rozmowy.
- tworzy
kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne i pisemne uwzględniające opis (osób,
przedmiotów, miejsc, codziennych czynności), udzielanie podstawowych informacji
na swój temat, a także wyrażające własne preferencje i upodobania,
- przekazuje
ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego,
- zapisuje
informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.
STRUKTURY
LEKSYKALNO-GRAMTYCZNE (WG. FUNKCJI KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
- stosuje
odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne, aby zidentyfikować i zlokalizować
osobę lub przedmiot, opisuje postać, uwzględniając jej stan emocjonalny,
opisuje przedmioty,
- potrafi
nazwać sklepy i instytucje użyteczności publicznej, korzystać z biblioteki,
dokonywać zakupów w sklepach oraz zamówić posiłek w restauracji,
- wypytuje
o szczegóły dotyczące ciekawych miejsc, podaje informacje i je zdobywa, zadając
pytania (proste i złożone), nazywa środki transportu oraz opisuje, jak dotrzeć
do celu,
- stopniuje
przymiotniki oraz stosuje zaimki nieokreślone: one, ones,
- stosuje
proste konstrukcje z wykorzystaniem czasów teraźniejszego Present Simple oraz
Future Simple.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (Literature)
Uczeń:
- poznaje
anglojęzyczną literaturę oraz brytyjską i amerykańską prasę,
- integruje
się z innymi uczniami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach
projektu).
Sugerowane
projekty edukacyjne:
1) My
favourite book (opis ulubionej pozycji literackiej).
2) My poem
(warsztaty literackie, warsztaty poezji).
3) C as
comics (sztuka komiksu).
4)
NewsFlash (przygotowanie krótkiego serwisu informacyjnego w języku obcym).
5)
CartOOns (przygotowanie kreskówki/opowiadania).
Język
angielski w V klasie
Wymagania
na 6 trymestr
Klasa V
|
Trymestr 6
|
||
Pigułka 11
|
Pigułka 12
|
EK
|
|
Treści programowe
|
CLIL
|
Trening egzaminacyjny
|
|
SŁOWNICTWO
Uczeń
posługuje się słownictwem z omówionych zakresów tematycznych omawianych w
klasie IV oraz V (człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie,
zakupy i usługi oraz podróżowanie i turystyka).
ROZUMIENIE
ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
- rozumie
ze słuchu bardzo proste, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,
- reaguje
na polecenia,
- rozumie
znaczenie codziennych zwrotów adresowanych do uczniów,
- rozumie
ogólny sens prostego tekstu,
- wyszukuje
proste informacje w tekście słuchanym,
- rozumie
intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody, żartowanie),
- rozpoznaje
rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w szkole, na dworcu
kolejowym).
ROZUMIENIE
TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
- rozumie
proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne, listy,
broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje
obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne, instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy),
- określa
główną myśl tekstu/komunikatu,
- znajduje
w tekście określone informacje, wyszukuje je lub selekcjonuje,
- rozpoznaje
różne rodzaje tekstów (np. list prywatny, SMS, e-mail, opowiadanie,
zaproszenie).
REAGOWANIE
JĘZYKOWE
Uczeń:
- właściwie
reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, szczególnie w celu
uzyskania, udzielenia lub przekazania informacji, a także odmowy jej
udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz zakończenia rozmowy.
- tworzy
kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne i pisemne uwzględniające opis (osób,
przedmiotów, miejsc, codziennych czynności), udzielanie podstawowych informacji
na swój temat, a także wyrażające własne preferencje i upodobania,
- przekazuje
ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego,
- zapisuje
informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.
STRUKTURY
LEKSYKALNO-GRAMTYCZNE (WG. FUNKCJI KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
- stosuje
odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne, aby zidentyfikować i zlokalizować
osobę lub przedmiot, opisuje postać, uwzględniając jej stan emocjonalny,
opisuje przedmioty,
- stosuje
konstrukcje leksykalno-gramatyczne (poznane w klasie IV oraz V) w ćwiczeniach
kontekstowych.
CLIL
HEALTHY
EATING – lekcja przyrody poświęcona zagadnieniom związanym ze zdrowym
odżywianiem, wykorzystująca słownictwo związane z zakupami, produktami
spożywczymi oraz proste konstrukcje czasu teraźniejszego Present Simple,
Present Continuous. Integralnym elementem zajęć jest opracowanie zdrowego
jadłospisu oraz przygotowanie posiłku w szkole.
GEOGRAPHY
– (The BIG World) – lekcja geografii poświęcona kontynentom, krajom oraz
strefom klimatycznym, wykorzystująca proste wypowiedzi, których budowa jest
oparta na czasach teraźniejszym Present Simple oraz Present Continuous.
BIOLOGY
– (We are animals, too) – lekcja przyrody poświęcona zwierzętom, bazująca na
słownictwie opisującym części ciała zwierząt oraz warunki, w jakich żyją. Część
praktyczna zajęć może zostać przeprowadzona w ogrodzie zoologicznym. Podczas
zajęć uczniowie tworzą proste wypowiedzi, których budowa jest oparta na czasach
teraźniejszym Present Simple oraz Present Continuous.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (Let’s exercise)
Uczeń:
- potrafi
poznaje dyscypliny sportowe wywodzące się z krajów anglojęzycznych,
- integruje
się z innymi uczniami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach
projektu).
Sugerowane
projekty edukacyjne:
1) Be fit
(opracowanie zestawu ćwiczeń sportowych).
2) Play
with me (zorganizowanie turnieju sportowego).
3) My trip
to zoo (zaplanowanie wycieczki do ogrodu zoologicznego).
TRENING
EGZAMINACYJNY
Uczeń
przystępuje do próbnego minisprawdzianu szóstoklasisty z języka angielskiego,
poznaje format sprawdzianu, typy zadań i czas jego trwania.
Egzamin
klasyfikacyjny z języka angielskiego po V klasie szkoły podstawowej obejmuje
wyżej wymienione wymagania programowe.