I. Odbiór
wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i
słuchanie. Uczeń:
spełnia wymagania określone dla
zakresu podstawowego, a ponadto:
1) czyta utwory stanowiące konteksty
dla tekstów kultury poznawanych
w szkole;
2) twórczo wykorzystuje wypowiedzi
krytycznoliterackie i teoretycznoliterackie
(np. recenzja,
szkic, artykuł, esej);
3) porównuje tekst linearny i hipertekst
rozumiany jako wypowiedź
nieciągła, nielinearna,
stanowiąca system powiązanych
segmentów tekstowych
łączonych dowolnie przez użytkownika języka w
każdorazowym
akcie odbioru;
4) rozpoznaje retoryczną organizację
wypowiedzi – wskazuje
zastosowane w niej sposoby
osiągania przejrzystości i sugestywności;
5) rozpoznaje mechanizmy nowomowy
charakterystyczne dla
systemów totalitarnych (wymaganie realizowane zwłaszcza w
trymestrze II klasy III)
2.
Samokształcenie i docieranie do informacji.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) samodzielnie wybiera do lektury teksty, stosując różne kryteria
wyboru, które potrafi uzasadnić;
3. Świadomość
językowa.
2) dostrzega związek języka z obrazem świata;
4) postrzega styl potoczny jako centrum systemu stylowego polszczyzny, od
którego odróżniają się inne style:
artystyczny,
naukowy, urzędowy,
publicystyczny.
II. Analiza i
interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty
kultury wskazane przez nauczyciela.
1.Wstępne
rozpoznanie. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego.
2. Analiza.
Uczeń spełnia wymagania określone dlazakresu
podstawowego, a ponadto:
1) wskazuje związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym,
etycznym i poznawczym);
2) dostrzega przemiany konwencji
i praktykę ich łączenia (synkretyzm
konwencji i gatunków);
3) rozpoznaje aluzje literackie i symbole kulturowe (np. biblijne,
romantyczne) oraz ich funkcję ideową i kompozycyjną, a także znaki
tradycji, np.
antycznej, judaistycznej, chrześcijańskiej, staropolskiej;
4) dostrzega w czytanych utworach:
parodię, para frazę i trawestację,
wskazuje ich wzorce
tekstowe;
5) rozpoznaje i charakteryzuje styl utworu, np. wiersza renesansowego,
barokowego, klasycystycznego,
romantycznego.
3. Interpretacja.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) dostrzega i komentuje estetyczne wartości utworu literackiego;
2) przeprowadza interpretację porównawczą
utworów literackich;
3) w interpretacji eseju i felietonu wykorzystuje wiedzę o ich cechach
gatunkowych;
4) konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np.
plastycznymi,
teatralnymi, filmowymi.
4. Wartość i
wartościowanie.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) wskazuje różne sposoby wyrażania wartościowań w tekstach.
III. Tworzenie wypowiedzi
1. Mówienie i pisanie.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) tworzy
wypowiedzi ze świadomościąich funkcji sprawczej;
2) ocenia
własną kompetencję językową (po pra wność gramatyczną i słownikową) oraz
kompetencję komunikacyjną (stosowność i skuteczność wypowiadania się).
2. Świadomość językowa.
Uczeń
spełnia wymagania dla zakresu podstawowego
|