| 
I. Odbiór
  wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji.
 
 
1. Czytanie i
  słuchanie. Uczeń: 
spełnia wymagania określone dla 
zakresu podstawowego, a ponadto:
 1) czyta utwory stanowiące konteksty
 
dla tekstów kultury poznawanych 
w szkole;
 
 
2) twórczo wykorzystuje wypowiedzi 
krytycznoliterackie i teoretycznoliterackie 
(np. recenzja, 
szkic, artykuł, esej);
 
 
3) porównuje tekst linearny i hipertekst 
rozumiany jako wypowiedź 
nieciągła, nielinearna, 
stanowiąca system powiązanych 
segmentów tekstowych 
łączonych dowolnie przez użytkownika języka w
  każdorazowym 
akcie odbioru;4) rozpoznaje retoryczną organizację
 
wypowiedzi – wskazuje 
zastosowane w niej sposoby 
osiągania przejrzystości i sugestywności;
 
 
5) rozpoznaje mechanizmy nowomowy 
charakterystyczne dla 
systemów totalitarnych (wymaganie realizowane zwłaszcza w
  trymestrze II klasy III) 
 
2.
  Samokształcenie i docieranie do informacji. 
 
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
 
 
1) samodzielnie wybiera do lektury teksty, stosując różne kryteria 
wyboru, które potrafi uzasadnić; 
 
3. Świadomość
  językowa.
 
 
2) dostrzega związek języka z obrazem świata;
 
 
4) postrzega styl potoczny jako centrum systemu stylowego polszczyzny, od
  którego odróżniają się  inne style:
  artystyczny, 
naukowy, urzędowy, 
publicystyczny. 
 
 
II. Analiza i
  interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty
  kultury wskazane przez nauczyciela. 
 
1.Wstępne
  rozpoznanie. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego. 
 
2. Analiza.Uczeń spełnia wymagania określone dlazakresu
  podstawowego, a ponadto:
 
 1) wskazuje związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym,
 
etycznym i poznawczym);
 
 
2) dostrzega przemiany konwencji 
i praktykę ich łączenia (synkretyzm 
konwencji i gatunków);
 
 
3) rozpoznaje aluzje literackie i symbole kulturowe (np. biblijne, 
romantyczne) oraz ich funkcję ideową i kompozycyjną, a także znaki
  tradycji, np. 
antycznej, judaistycznej, chrześcijańskiej, staropolskiej;
 
 
4) dostrzega w czytanych utworach: 
parodię, para frazę i trawestację, 
wskazuje ich wzorce 
tekstowe;
 
 
5) rozpoznaje i charakteryzuje styl utworu, np. wiersza renesansowego, 
barokowego, klasycystycznego, 
romantycznego. 
 
3. Interpretacja. 
 
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
 
 
1) dostrzega i komentuje estetyczne wartości utworu literackiego;
 
 
2) przeprowadza interpretację porównawczą 
utworów literackich;
 
 
3) w interpretacji eseju i felietonu wykorzystuje wiedzę o ich cechach 
gatunkowych;
 
 
4) konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np.
  plastycznymi, 
teatralnymi, filmowymi. 
 
4. Wartość i
  wartościowanie. 
 
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: 
1) wskazuje różne sposoby wyrażania wartościowań w tekstach.
 
 
III. Tworzenie wypowiedzi 
1. Mówienie i pisanie. 
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: 
1) tworzy
  wypowiedzi ze świadomościąich funkcji sprawczej; 
2) ocenia
  własną kompetencję językową (po pra wność gramatyczną i słownikową) oraz
  kompetencję komunikacyjną (stosowność i skuteczność wypowiadania się). 
2. Świadomość językowa. 
Uczeń
  spełnia wymagania dla zakresu podstawowego 
 |