Cele bloku: POLIGLOCI. Posługiwanie się językami obcymi
Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
Pierwszy rok nauki języka
hiszpańskiego
Wymagania na 1 trymestr
Wymagania na 1 trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: formy powitania i pożegnania, dane osobowe, kolory, nazwy ubrań, części ciała, opis wyglądu oraz stanu emocjonalnego, cechy charakteru
- potrafi przedstawić się i opisać osoby – ustnie i pisemnie
- umie zadać proste pytania dotyczące osób i ubrań/części ciała
- umie liczyć do 20
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo
– CZŁOWIEK
Formy
powitania i pożegnania
Dane
osobowe
Nazwy
państw i ich mieszkańców
Wygląd zewnętrzny
Podstawowe
stany emocjonalne i cechy charakteru
Ubiór
Części
ciała
Liczebniki
1-20
Zagadnienia
gramatyczne
Odmiana czasowników SER i ESTAR
Odmiana czasownika TENER
Zaimki wskazujące esta, este, estos,estas
Rodzajniki określone i nieokreślone
Liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
Rodzaj rzeczownika i przymiotnika
Koniugacja czasowników regularnych z trzech
grup: -AR, -ER, -IR
Zagadnienia
fonetyczne
Alfabet i nauka prawidłowej wymowy dźwięków
|
Wypowiedź ustna
Przedstawianie się – udzielanie
odpowiedzi na proste pytania dotyczące mojej osoby
Przedstawianie innych osób
Literowanie
Stawianie prostych
pytań dotyczących ludzi
Tworzenie
krótkich, prostych wypowiedzi ustnych- opis ludzi
Nazywanie
części ciała
Reagowanie
na polecenia
|
Wypowiedź
pisemna
Krótki list z informacjami o sobie.
Krótka wypowiedź pisemna – opis najlepszego
przyjaciela.
|
|
Rozumienie
ze słuchu
Powitania i pożegnania
Krótkie dialogi z pytaniami dotyczącymi
danych osobowych.
|
|
Rozumienie
tekstu czytanego
Krótkie, proste wypowiedzi pisemne, np.
napisy.
|
Wymagania
na 2 trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: członkowie rodziny, części domu i pomieszczenia, meble i elementy wyposażenia, prace domowe, przedmioty nauczania
- potrafi opisać wygląd domu i sali szkolnej
- potrafi zapytać, czyją własnością jest dana rzecz, a także udzielić odpowiedzi na pytanie o właściciela
- opowiada pokrótce o domownikach
- umie liczyć do 100
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo
– DOM, SZKOŁA
Członkowie
rodziny
Liczebniki
od 21 do 100
Części domu i pomieszczenia
Meble i elementy wyposażenia
Prace domowe
Przedmioty nauczania.
Zagadnienia
gramatyczne
HAY oraz ESTÁ/ESTÁN dla określenia położenia rzeczy w przestrzeni
Rozróżnianie użycia rodzajników określonych i
nieokreślonych
Powtórzenie liczby mnogiej
Odmiana czasowników w czasie teraźniejszym
Zaimki dzierżawcze
Pytania
o właściciela
rzeczy (¿De quién es la mochila? Es de Juan. Es su mochila)
Zagadnienia
fonetyczne
Nieme „h”
Zasady akcentacji
|
Wypowiedź ustna
Opowiadanie o miejscu
zamieszkania
Krótkie opowiadanie o własnej
rodzinie
Opis sali szkolnej
Pytanie o właściciela rzeczy oraz
udzielanie odpowiedzi
|
Wypowiedź
pisemna
Tekst opisujący wnętrze własnego pokoju
Krótki tekst o najbliższej rodzinie
|
|
Rozumienie
ze słuchu
Rozumienie informacji na temat rozmieszczenia
mebli i przedmiotów w sali szkolnej oraz domu.
Krótkie dialogi z pytaniami dotyczącymi
rodziny
|
|
Rozumienie
tekstu czytanego
Dłuższy tekst (opis)
|
Wymagania
na 3 trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: praca, zawody i czynności z nimi związane, czynności dnia codziennego, pory dnia, dni tygodnia, miesiące roku, wskazania zegara
- potrafi uzyskać i udzielić informacji, która jest godzina, jaka jest pora dnia, jaki jest dzień tygodnia oraz plan dnia
- potrafi uzyskać i udzielić informacji o zawodzie
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo
– PRACA, MÓJ PLAN DNIA
Zawody i
czynności z nimi związane
Plan dnia
i jego czynności
Pory dnia
Dni
tygodnia
Miesiące
roku
Wskazania
zegara
Zagadnienia gramatyczne
Czasowniki regularne i nieregularne w czasie
teraźniejszym
Czasowniki zwrotne: despertarse, levantarse,
dedicarse a etc.
Czasownik IR
Przyimki: a;
de...a; desde....hasta; por; de
Zagadnienia
fonetyczne
Ćwiczenia prawidłowej akcentacji oraz wymowy
dźwięków
|
Wypowiedź ustna
Pytanie
o zawód oraz udzielanie odpowiedzi
Nazywanie zawodów oraz czynności
z nimi związanych
Opowiadanie o swoim planie dnia
oraz tygodnia
Udzielanie odpowiedzi na proste
pytania dotyczące pory wykonywania czynności
Pytanie i udzielanie odpowiedzi,
która godzina
|
Wypowiedź
pisemna
Krótki tekst z informacjami o swoim planie
dnia
|
|
Rozumienie
ze słuchu
Dialog dwóch uczniów na temat ich
weekendowych zajęć
Codzienne zwyczaje Hiszpanów – wyniki ankiety
Piosenka „Guajira guantanamera”
|
|
Rozumienie
tekstu czytanego
Prosty
komiks lub list/email o typowym dniu z życia ucznia lub
osoby pracującej
|