BLOK
PIĘKNI
Przygotowanie
do uczestnictwa w kulturze
Pięknie mówimy, piszemy, tworzymy… |
||
W skład bloku wchodzą zagadnienia
z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
właściwych dla I etapu edukacyjnego z zakresu: edukacja polonistyczna,
edukacja muzyczna, edukacja plastyczna.
|
||
Edukacja polonistyczna
|
||
Cele:
Sprawne komunikowanie się
z uwzględnieniem sytuacji.
Opanowanie czytania i pisania jako form
komunikowania się.
Czytanie ze zrozumieniem jako przygotowanie
się do korzystania z różnych źródeł wiedzy.
Zainteresowanie książką i rozbudzanie
zamiłowań czytelniczych.
Pisanie z wykorzystaniem elementarnych
zasad pisowni.
Bogacenie słownika czynnego i biernego.
Posługiwanie się różnymi formami wypowiedzi
pisemnej.
Umiejętne wypowiadanie się w małych
formach teatralnych.
|
||
Klasa 1
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Porozumiewanie się i kultura języka
|
słuchanie innych
|
słucha z uwagą wypowiedzi innych i chce
je rozumieć
|
uczestniczenie w rozmowie
|
uczestniczy w rozmowie na tematy związane
z życiem rodzinnym i szkolnym, także inspirowane literaturą
jasno komunikuje swoje spostrzeżenia,
potrzeby, odczucia
zadaje pytania i odpowiada na pytania
innych
|
|
wypowiadanie się
|
zwraca się do rozmówcy w sposób
kulturalny
mówi na temat
dostosowuje ton głosu do sytuacji
|
|
Czytanie i pisanie
|
pisanie
|
pisze proste krótkie zdania: przepisuje, pisze
z pamięci
dba o estetykę i poprawność
graficzną pisma
|
kodowanie i dekodowanie informacji
|
rozumie sens kodowania i dekodowania
informacji
odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy,
znaki informacyjne i napisy
|
|
wiedza o języku
|
posługuje się ze zrozumieniem określeniami:
wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie
|
|
rozwijanie umiejętności czytelniczych, kontakt
z literaturą
|
zna wszystkie litery alfabetu
czyta i rozumie proste, krótkie teksty
interesuje się książką i czytaniem
słucha w skupieniu czytanych tekstów
w miarę możliwości czyta lektury wskazane
przez nauczyciela
korzysta z pakietów edukacyjnych
|
|
Korzystanie z informacji
|
czytanie i słuchanie
|
uważnie słucha wypowiedzi i korzysta
z przekazywanych informacji
|
wyszukiwanie informacji
|
wyszukuje w tekście potrzebne informacje
pod kierunkiem nauczyciela korzysta
z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych
|
|
Małe formy teatralne
|
odgrywanie scenek
|
uczestniczy w zabawie teatralnej
naśladuje i ilustruje mimiką, gestem,
ruchem różne uczucia i zachowania
wie, czym jest rekwizyt, i posługuje się
nim w odgrywanej scenie
odtwarza z pamięci teksty dla dzieci
|
Edukacja muzyczna
|
||
Cele:
Rozbudzenie zainteresowania muzyką
i przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu muzycznym.
Kształtowanie potrzeby muzykowania.
Rozwój wyobraźni i ekspresji muzycznej.
Kształcenie umiejętności muzycznych.
Uwrażliwianie na piękno kultury narodowej.
|
||
Klasa 1
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Śpiewanie, muzykowanie, ruch
|
śpiew i taniec
|
powtarza prostą melodię
śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego
wykonuje śpiewanki i rymowanki
odtwarza proste rytmy głosem i na
instrumentach
wyraża nastrój i charakter muzyki,
pląsając i tańcząc
wykonuje proste schematy rytmiczne
|
Śłuchanie i rozumienie
|
umiejętności muzyczne
|
świadomie i aktywnie słucha muzyki
wie, jak się zachować na koncercie
i podczas śpiewania hymnu narodowego
wypowiada się na temat słuchanych utworów
|
wiedza o muzyce
|
rozróżnia podstawowe elementy muzyki
wie, że muzykę można zapisać i odczytać
|
|
Edukacja plastyczna
|
||
Cele:
Wyróżnianie i stosowanie podstawowych
środków wyrazu plastycznego na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Posługiwanie się podstawowymi narzędziami
i materiałami w różnych sytuacjach inspirowanych literaturą
i muzyką, własnymi myślami i uczuciami.
Organizowanie warsztatu własnej pracy,
ekonomiczne wykorzystanie materiałów.
Rozróżnianie podstawowych dziedzin sztuk plastycznych.
Budzenie przynależności kulturowej przez
kontakt ze sztuką oraz tradycjami regionalnymi i narodowymi.
|
||
Klasa 1
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Wyrażanie własnych myśli i uczuć
|
twórczość
|
wypowiada się w wybranych technikach plastycznych
na płaszczyźnie i w przestrzeni
przedstawia za pomocą ilustracji realne
i fantastyczne sceny i sytuacje
wykonuje proste rekwizyty i wykorzystuje
je w małych formach teatralnych
tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztuki
ludowej regionu, w którym mieszka
|
Wiedza o sztuce
|
znajomość dzieł sztuki
|
rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki:
architekturę, malarstwo, rzeźbę, grafikę
potrafi wypowiedzieć się na ich temat
|
UWAGA: TO STRONA ARCHIWALNA! Zawiera dokumenty programowe obowiązujące do roku szkolnego 2016/17 w Akademiach Dobrej Edukacji prowadzonych przez Stowarzyszenie "Dobra Edukacja". Wymagania przedmiotowe dotyczą jeszcze niektórych klas w latach 2017-2022 - zgodnie z opisem na stronie Instytutu Dobrej Edukacji. Wszelkich aktualnych informacji dotyczących Instytutu prosimy szukać na jego aktualnej stronie.
PIĘKNI / Szkoła podstawowa / Klasa I
Subskrybuj:
Posty (Atom)