Pięknie mówimy, piszemy, tworzymy…
Program spełnia wymagania ogólne podstawy programowej języka polskiego, muzyki i plastyki dla szkoły podstawowej.
Klasa V
Wymagania na 4 trymestr
|
|||
TREŚCI
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
|
||
Proponowane teksty kultury
|
Uczeń po 4 trymestrze:
|
||
Krąg
tematyczno-problemowy
|
Język
polski
|
Muzyka
Plastyka
|
|
WOLNO
MARZYĆ
„Marzenia
są jak puste butelki, do których można nalać wszystkiego”.
S. Wróblewski
„I z marzeń
można zrobić konfitury. Trzeba dodać tylko owoce i cukier”.
S.J. Lec
|
J. Kulmowa,
Nie wyrastaj z marzenia
A. Onichimowska,
Najwyższa góra świata
H. Januszewska,
Dal
A. de
Mello, Orzeł królewski
R. Dahl, Receptura
Wonka-Vitu
A. Frączek,
Gwiazdki z nieba
J. Kulmowa,
Moje Gdyby
L.M. Montgomery,
Ania z Zielonego Wzgórza
K. MacDonald,
Pyszne ciasteczka Pani Irvin (fragment
książki Książka kucharska Ani
z Zielonego Wzgórza)
J. Twardowski,
Pytanie
D. Wawiłow,
Kałużyści
Cykl Harry Potter – część wybrana przez
ucznia
J.R.R. Tolkien – Hobbit
|
piosenki
z repertuaru muzyki rozrywkowej o tematyce wakacyjnej
piosenki
z okresu okupacji i powstania warszawskiego
Hej, chłopcy, bagnet na broń
R. Addinsell,
Koncert warszawski
A. Vivaldi,
Jesień z cyklu Cztery pory roku, cz. I
T. Albinoni,
Adagio na smyczki
M.A. Charpentier,
Preludium z Te Deum
D. Twardoch,
Rozsypała się nasza walizeczka
P. Picasso,
Taniec z welonem
|
wypowiada
się na temat wartości marzeń, odwołując się do argumentów zawartych w tekście
i prezentując własne stanowisko
określa
nadawcę i adresata tekstu
przedstawia
w dowolnej technice plastycznej jedno ze swoich marzeń
określa
temat tekstu, prezentuje główny problem utworu
wypowiada
się na temat głównego bohatera i innych postaci ukazanych w tekście
wie,
kim jest narrator w utworze epickim
określa
narratora
zna
sposoby prowadzenia narracji, wie, na czym polega narracja pamiętnikarska
i trzecioosobowa
dopasowuje
typ narracji do celu wypowiedzi
tworzy
własne teksty, posługując się narracją pierwszo- i trzecio osobową
redaguje
pozdrowienia z podróży zgodnie z wymogami kompozycyjnymi
redaguje
krótką wiadomość tekstową (SMS) w formie pozdrowień
dopasowuje
język i styl wypowiedzi w zależności od zakładanego odbiorcy
i formy przesyłania pozdrowień
odczytuje
utwór w płaszczyźnie przenośnej, określa przesłanie tekstu
stawia
tezy związane z tematem
pisze
własny przepis
dostrzega
różnice między przepisem a instrukcją
redaguje
słowno-obrazkową instrukcję obsługi prostego urządzenia i/lub wykonania
jakiegoś przedmiotu; korzysta ze wzoru
zna
cechy językowo-stylistyczne instrukcji, tj. stosuje właściwe formy
czasowników, używa zdań pojedynczych, zachowuje logiczny wywód, stosuje
słownictwo określające następstwo w czasie
zna
zasady pisowni łącznej przeczenia nie z różnymi częściami mowy
wypowiada
się na temat przeczytanego utworu, mówi o swoich odczuciach z nim
związanych
doskonali
umiejętność opowiadania odtwórczego
określa
elementy świata przedstawionego
określa
przyczyny i skutki zdarzeń w utworze literackim
doskonali
umiejętność szukania i wybierania informacji
czyta
tekst w skupieniu, ze zrozumieniem
zna
zasady akcentowania wyrazów
rozpoznaje
części mowy i je nazywa
wie,
czym charakteryzują się poszczególne części mowy – podaje charakterystykę
gramatyczną konkretnych wyrazów z tekstu
rozpoznaje
intencje wypowiedzi, określa cele przytoczonych wypowiedzi
rozróżnia
określone dyscypliny w takich dziedzinach jak: architektura, sztuki
plastyczne oraz w innych dziedzinach sztuki
zna
i rozumie terminy oraz zagadnienia: wartości rytmiczne, pauzy –
powtórzenie, zwrotka i refren (powtórzenie), rock – zastosowanie
poznanych wartości rytmicznych, zapisywanie ćwierćnut, rola piosenki
w czasach wojennych, dźwięk b1,
nastrój w muzyce, znaki chromatyczne, granie na czarnych klawiszach/płytkach,
portret, pejzaż, martwa natura
|
JACY
JESTEŚMY
„Im
więcej posiadamy radości, tym doskonalsi jesteśmy”.
B. Spinoza;
„Jaki
kto jest wewnątrz, tak widzi świat zewnątrz”.
Tomasz
z Kempis
|
E. Porter,
Gra w zadowolenie (fragment
powieści Pollyanna)
J. Twardowski,
Obiecanki cacanki
M. Musierowicz,
Kłamczucha
F. Molnar,
Chłopcy z Placu Broni
J. Tuwim,
Figielek
J. Brzechwa,
Mrówka
I Krasicki,
Słowik i szczygieł, Kałamarz i pióro, Kruk i lis, Malarze
A. Frączek,
Znajdka
E. Niziurski,
Sposób na Alcybiadesa
M. Twain,
Popisy w szkółce niedzielnej (fragment książki Przygody
Tomka Sawyera)
H. Sienkiewicz,
Kali (fragment książki W pustyni i w puszczy);
J. Kornhauser,
Kalekie dzieci rozmawiają
z Papieżem w jednym z miast brazylijskich... ;
E. Knigjt,
Bądź uczciwy (fragment książki Lassie, wróć!)
|
G. Dinicu,
Hora staccato
E. Grieg,
Poranek z suity Peer Gynt
R. Paciorkiewicz,
Przygody filutka
A. Michalewicz-Kufel,
Babcia Helena
V. van
Gogh, wybrany autoportret
P.A. Renoir,
Matka i dziecko
T. Makowski,
Kapela dziecięca
J. Matejko,
Stańczyk
|
czyta
w skupieniu tekst
czyta
tekst ze zrozumieniem
odpowiada
na pytania do tekstu
wykonuje
zadania typu zamkniętego
przyporządkowuje
nazwy wypowiedzeń do przykładów (zna podział zdań ze względu na ich cel)
odróżnia
zdanie od równoważnika (wskazuje w tekście równoważniki zdań
i zdania)
zna
cechy bajki jako gatunku literackiego
ocenia
różne sposoby fantastycznego przedstawiania postaci (wypowiada się krytycznie
na ten temat)
wskazuje
w tekście poetyckim słowa klucze do interpretacji
wie,
czym jest wypowiedzenie (rozumie je jako zamkniętą jednostkę składniową,
która stanowi całość treściową, informacyjną)
klasyfikuje
wypowiedzenia ze względu na ich cel (oznajmujące, pytające, rozkazujące)
wyraża
własną opinię na temat cech charakteru, usposobienia i postaw
spotykanych w życiu, wartościuje je
układa
plan wydarzeń do utworu
dzieli
bohaterów na pozytywnych i negatywnych, uzasadniając swoje stanowisko
opisuje
wybraną postać literacką, kierując się podanym schematem (planem opisu
postaci)
ocenia
postępowanie bohatera literackiego
czyta
tekst z podziałem na role
interpretuje
tekst głosowo
pisze
krótki tekst poparty argumentami i wyrażający ocenę
określa
główną myśl utworu
na
podstawie instrukcji i tekstu wzorcowego sporządza opis postaci,
zachowując trójdzielną kompozycję
czyta
tekst głośno, wyraźnie i wyraziście
zna
zasady pisowni przeczenia nie
z czasownikami
zna
zasady pisowni przeczenia nie
z przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym
zna
zasady pisowni przeczenia nie
z przysłówkami
redaguje
krótkie teksty informacyjne (zakazy)
redaguje
tekst wyrażający odmowę
wypowiada
się na temat utworu literackiego
doskonali
umiejętność opowiadania
określa
czas i miejsce zdarzeń
poznaje
zjawisko retrospekcji (wedle uznania nauczyciela, termin ponadprogramowy,
może być wymagany na pryzkad na ocenę celującą)
charakteryzuje
bohaterów utworu
wskazuje
elementy humorystyczne w utworze
rozróżnia
humor słowny i sytuacyjny
rozumie
frazeologizmy związane z humorem
doskonali
umiejętność opisu i opowiadania
omawia
przyczyny i skutki działań postaci literackich
ocenia
czyny i postawy bohaterów
doskonali
umiejętność wyrażania krytyki i pochwały oraz uzasadniania własnego
zdania
przygotowuje
prosty wywiad (planuje pytania, zapisuje wywiad)
rozróżnia
określone dyscypliny w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki
plastyczne oraz w innych dziedzinach sztuki
zna
i rozumie terminy oraz zagadnienia: metrum ósemkowe, ćwierćnuta
z kropką, instrumenty dęte drewniane, flet poprzeczny, legato, staccato, barwa dźwięku, tonacje durowa i mollowa, chór,
chór męski, zapisywanie ćwierćnut i ósemek, zapisywanie ósemek
w metrum ósemkowym, fagot, autoportret, pejzaż duszy, pomnik, fasada,
plan budowli, zabytek
|
Wymagania na 5 trymestr
|
|||
TREŚCI
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
|
||
Proponowane teksty kultury
|
Uczeń po 5 trymestrze:
|
||
Krąg
tematyczno-problemowy
|
Język
polski
|
Muzyka
Plastyka
|
|
OJCZYZNA
TWA
„Każdy
ma swoje miejsce ulubione w dzieciństwie. To jest ojczyzna duszy”.
S. Żeromski
|
J. Słowacki,
W pamiętniku Zofii Bobrówny
W. Chotomska, Rozmowa z Mickiewiczem
A. Mickiewicz,
Pan Tadeusz (fragment)
A. Frączek,
Co widzi widz?
K.I. Gałczyński,
Pieśń o fladze
E. Niziurski,
Awantura w Niekłaju
A. Słonimski,
Polska
papież
Jan Paweł II, Ojczyzna (fragment
przemówienia)
K. Wierzyński,
Zapach
W. Woroszylski,
To moje
Gall
Anonim, O Polsce (fragment Kroniki Polskiej)
|
kolędy
stare we współczesnym brzmieniu
kolędy
z krajów europejskich
G. Bacewicz
Oberek
R. Twardowski,
Oberek
W. Lutosławski,
Preludia taneczne (na klarnet
z fortepianem lub na klarnet, harfę, fortepian, smyczki
i perkusję): Allegro molto
W. Lutosławski,
Pan Tralaliński
S. Norblin,
Warszawa
A. Ludovici,
Dzieci bawiące się bańkami
Łazienki
Królewskie w Warszawie (architektura)
O. Boznańska,
Zabudowania miejskie I
S.J. Guy,
Wiedza to potęga
J. Matejko,
Bitwa pod Grunwaldem
herb
króla Stefana Batorego
|
czyta
w skupieniu i ze zrozumieniem tekst pisany prozą
wyszukuje
w tekście informacje dotyczące poleceń
wie,
czym jest malarstwo historyczne
opowiada
o swoich uczuciach i emocjach związanych z treścią utworu
wypowiada
się na temat osoby mówiącej w utworze
ustala
adresata utworu
wie,
czym jest epitet, dostrzega jego funkcję jako środka stylistycznego
nazywa
uczucia i emocje wyrażone w tekście pośrednio i wprost
dostrzega
elementy wspólne różnych tekstów kultury
słucha
nagrań utworów F. Chopina, wypowiada się na temat nastroju
poszczególnych utworów
określa
znaczenie refrenu jako fragmentu tekstu
dostrzega
związki między refrenem utworu Marsz,
marsz, Polonia i refrenem hymnu Polski
zna
podstawową zasadę pisowni polskiej (zasadę fonetyczną)
zna
różnice między głoską a literą
ma
świadomość różnic między wymową a pisownią
wymienia
symbole narodowe, o których mowa we fragmentach, omawia ich
znaczenie
wypowiada
się na temat okoliczności, w których wykorzystywane są polskie symbole
narodowe
gromadzi
informacje na temat swojej małej ojczyzny, dzieli się nimi z innymi
uczniami (opowiada o ciekawostkach historycznych związanych
regionem, opisuje lokalne zabytki itd.)
wskazuje
fakty odnoszące się do prawdy historycznej i będące fikcją literacką
świadomie
posługuje się słowami patriotyzm
i patriota
wykazuje
się wiedzą na temat związku głównego w zdaniu
wskazuje
związek główny zdania
wskazuje
podmiot
wskazuje
orzeczenie
przyporządkowuje
określenia do podmiotu
przyporządkowuje
określenia do orzeczenia
odróżnia
zdanie od równoważnika zdania
rozumie
terminy literackie: epitet, porównanie, refren
określa
swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami
sztuki, zabytkami i tradycją w swoim środowisku lokalnym
i regionalnym, a także uczestniczy w życiu kulturalnym tego
środowiska (zna placówki kultury działające na jego rzecz)
rozpoznaje
wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego
i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje
i cechy charaktery styczne na tle epoki (posługując się podstawowymi
terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki)
wie,
kim był Witold Lutosławski
zna
i rozumie terminy oraz zagadnienia: cała nuta, pauza całonutowa,
krzyżyk, dźwięk fis1,
oberek (tempo, rytmy, figury), forma AABA, oberek jako taniec narodowy,
klarnet, malarstwo abstrakcyjne, malarstwo mitologiczne, malarstwo religijne,
malarstwo historyczne, scena rodzajowa
|
ŚWIAT
MITÓW
„Gdy
mit zderzy się z mitem, jest to bardzo realne zderzenie”.
S.J. Lec
„Nieśmiertelny
jest również ten, co się nie narodził”.
S.J. Lec
|
H. Adamczewska,
P’an-ku – twórca kosmosu
J. Parandowski,
Narodziny świata
J. Ratajczak,
Aby nas nie obudzić
L. Staff,
Niebo w nocy
C.S. Lewis,
Stworzenie Narni (fragment książki Opowieści z Narnii: Siostrzeniec czarodzieja)
mit
o Demeter i Korze (według dowolnego wydania mitów greckich)
A. Frączek,
Pięciu kowboi i rycerz
w zbroi
G. Kasdepke,
Nasz przyjaciel Prometeusz
Sat-Okh,
Powstanie człowieka
J. Korczak,
Legenda o pieśni
S. Srokowski,
Przygody Odyseusza
A. Gieysztor, Powstanie świata (fragment książki Mitologia Słowian)
N. Chadzinikolau, Bogowie (fragment książki Mity greckie)
Świat stworzony przez Boga (fragment
Księgi Rodzaju z Biblii
Tysiąclecia)
A. Kamieńska, Pierwsi ludzie w raju (fragment
książki Książka nad książkami)
J. Kulmowa, Człowiek żeby patrzał
|
Czerwone jabłuszko
H. Wieniawski,
Kujawiak
F. Maklakiewicz,
Kujawiak pogański na orkiestrę
muzyka
irlandzka
M. de
Falla, pieśni z cyklu Siete
canciones
E. di
Capuy, O sole mio;
M. Chagall,
Upadek Ikara
posąg Ateny (Atena Partenos)
posąg
rzymskiej bogini Minerwy (fragment Bramy Brandenburskiej w Berlinie)
rzeźba
Artemida (Diana) z Wersalu
P. Bruegel,
Krajobraz z upadkiem Ikara
hieroglify
|
czyta
tekst w ciszy i ze zrozumieniem
wyszukuje
w tekście odpowiedzi na pytania dotyczące treści
wie,
czym jest mit
wie,
czym jest mitologia
czyta
tekst na głos – wyraźnie i wyraziście
przedstawia
główny temat tekstu
prezentuje
wątki poboczne tekstu
streszcza
tekst ustnie, zachowując chronologię wydarzeń przedstawionych w tekście
pisze
szczegółowy plan wydarzeń
pisze
tekst, w którym przedstawia własną teorię na temat powstania świata
i człowieka
wie,
czym jest wiersz biały
ustala,
jakie są elementy świata przedstawionego w utworze
opowiada
o wydarzeniach przedstawionych w utworze
przedstawia
w formie plastycznej świat ukazany w utworze literackim, posługując
się dowolną techniką
dostrzega
uniwersalny i ponadczasowy charakter problemu poruszonego w tekście
wie,
czym jest tekst główny w utworze dramatycznym
wie,
czym jest tekst poboczny (didaskalia) w utworze dramatycznym, zna jego
rolę
zna
zasady ortograficzne dotyczące pisowni -i, -ji, -ii w zakończeniach rzeczowników
tworzy
pisemny opis postaci na podstawie informacji zawartych w tekście
ocenia
postępowanie bohatera utworu
charakteryzuje
ustnie bohatera literackiego, postępując według instrukcji
formułuje
tezę o przesłaniu utworu
wie,
czym jest legenda
pisze
własne opowiadanie na temat zmyślonej sytuacji
pisze
opowiadanie z dialogiem
wie,
czym jest związek frazeologiczny (frazeologizm)
wyjaśnia
znaczenie związków frazeologicznych pochodzących z mitologii
(mitologizmów), pracuje ze słownikiem frazeologicznym
wie,
czym są podmiot i orzeczenie
rozumie,
na czym polega związek współrzędny podmiotu i orzeczenia
wyodrębnia
w zdaniach grupę podmiotu i grupę orzeczenia
wie,
czym jest związek frazeologiczny (frazeologizm)
wyjaśnia
przenośne znaczenia związków frazeologicznych
rozróżnia
określone dyscypliny w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki
plastyczne oraz w innych dziedzinach sztuki
wie,
kim był Henryk Wieniawski
zna
i rozumie terminy oraz zagadnienia: kujawiak, kropka przy nucie, alt,
tenor, utwór wokalny, sopran, bas (powtórzenie), sztuka prehistoryczna,
sztuka starożytnego Egiptu i Rzymu, sztuka starożytnej Grecji, posąg,
rzeźba, kanon, proporcje, kompozycja dynamiczna, malarstwo na wazach,
świątynia rzymska, teatr, stadion, bazylika, amfiteatr, sklepienie krzyżowo-żebrowe,
łuk ostry, rzeźba monumentalna, porządki architektoniczne: joński, dorycki,
koryncki
|
NASZE
LEGENDY
„Słaba
pamięć pokoleń utrwala legendy”.
S.J. Lec
„Zielona
ziemia, powiadasz? Jest w niej wiele tematów dla legendy, chociaż ją
depczesz w pełnym blasku dnia”.
J.R.R. Tolkien
|
K. Przerwa-Tetmajer,
Śpiący rycerze
L. Wyczółkowski,
Rycerz wśród kwiatów
M. Konopnicka,
Tam, w moim kraju
Gall
Anonim, Kronika Polska (fragmenty)
E. Szelburg-Zarębina,
Warszawa, stolica Polski
H.J. Chmielewski,
Tytus, Romek i A’Tomek. Złota
księga przygód
A. Mickiewicz,
Pani Twardowska
A. Frączek,
Malarz szalony
M. Krüger,
Głowy wawelskie
A. Oppman,
Złota kaczka
M. Twain,
Przygody Tomka Sawyera
Z. Nienacki,
Templariusze (fragment książki Pan Samochodzik i templariusze)
J. Długosz, Śmierć
Zawiszy Czarnego (fragment książki Jana Długosza Roczniki, czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego)
|
S. Moniuszko.
aria Miecznika i aria Skołuby z opery Straszny dwór
S. Moniuszko,
Mazur z opery Straszny dwór
S. Moniuszko,
pieśni: Krakowiaczek, Dziad i baba
F. Chopin,
Mazurek albo Rondo a la krakowiak z Koncertu fortepianowego e-moll (fragment)
H. Wieniawski,
Pieśń polska, Kujawiak a-moll (przypomnienie)
R. Borkowski,
wariacje na temat Pije Kuba do Jakuba
J.E. Siemiginowski-Szymonowicz,
Portret Jana III Sobieskiego
|
czyta
tekst ze zrozumieniem, wyszukując w nim odpowiedzi na pytania
wypowiada
się na temat wartości języka regionalnego (gwary)
sporządza
słowniczek słów i wyrażeń typowych dla lokalnej społeczności lub regionu
wskazuje
w wierszu nawiązania do innych tekstów kultury
rozwija
historię opowiedzianą w tekście, korzystając z różnych źródeł
informacji
dostrzega
różnicę między mitem a legendą
rozumie
metaforyczny sens wypowiedzi
wie,
czym jest komiks
pisze
plan wydarzeń przedstawionych w utworze
zna
zasady pisowni -on-, -om-, -en-, -em- wewnątrz
wyrazów
wplata
dialogi do pisanego opowiadania
wykonuje
portret postaci legendarnej, posługuje się dowolną techniką plastyczną
interpretuje
głosem fragmenty tekstu, zwracając uwagę na znaki interpunkcyjne
i uwydatniając słowa szczególnie ważne dla wymowy cytatu
wie,
czym jest przyimek
zna
funkcje składniowe wyrażenia przyimkowego
pisze
relację (sprawozdanie) z wymyślonej przygody, wykorzystując wyrażenia
przyimkowe w celu uplastycznienia opowieści
zna
lokalne legendy
pisze
sprawozdanie z wycieczki
doskonali
umiejętność opowiadania odtwórczego
ocenia
postępowanie postaci oraz określa ich motywacje ich działań
wskazuje
elementy komiczne w utworze literackim
przedstawia
i opisuje postać literacką
określa
motywacje działań postaci literackich i dokonuje oceny tego postępowania
doskonali
umiejętność pisania zaproszenia
wie,
czym jest hejnał
wskazuje
w zdaniach określenia rzeczowników
wskazuje
w zdaniach określenia czasowników
wskazuje
w tekście przyimki i wyrażenia przyimkowe
zna
i rozumie terminy i pojęcia: legenda, baśń, podanie, komiks
rozróżnia
określone dyscypliny w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki
plastyczne oraz w innych dziedzinach sztuki
wie,
kim był Stanisław Moniuszko
zna i rozumie
terminy oraz zagadnienia: mazur, opera narodowa, wariacje, temat wariacji,
światłocień, perspektywa, kompozycja otwarta, kompozycja zamknięta,
kompozycja statyczna, kompozycja dynamiczna, skansen, sztuka ludowa, faktura,
zabytek, artefakty, ruiny, fasada
|
Wymagania na 6
trymestr
|
|||
TREŚCI
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
|
||
Proponowane teksty kultury
|
Uczeń po 6 trymestrze:
|
||
Krąg
tematyczno-problemowy
|
Język
polski
|
Muzyka
Plastyka
|
|
OGRÓD
SZTUKI
„Życie
jest sztuką, im więcej tchniesz w nie wyobraźni, tym lepszym okaże się
dziełem”.
A. Lisak
|
K. Makuszyński,
Szaleństwa panny Ewy
J. Duda-Gracz,
Chopinowi – Duda-Gracz (wywiad)
R. Przymus,
Fraszki teatralne
E. Skarżyńska,
Teatr
J. Kreczmer,
Notatnik aktora
A Frączek,
Dziwna wizyta
J. Brzechwa,
Akademia pana Kleksa
Znów będę Shrekiem (fragmenty rozmowy ze Zbigniewem Zamachowskim)
J. Stępniowa,
Malarz dziejów Polski (fragment
książki Krajobraz z tęczą.
Sylwetki artystów od Wita Stwosza do Dunikowskiego)
K. Drzewiecka,
Sławni Polacy (fragment książki Piątka z Zakątka)
|
W.A. Mozart,
wariacje na temat Ah, je vous dire
maman
N. Paganini,
24 Kaprys a-moll
W. Lutosławski,
Wariacje na temat Paganiniego
J.S. Bach,
Rondeau z Suity orkiestrowej h-moll
J.S. Bach,
Toccata d-moll, chorał z Pasji wg św. Mateusza
J.S. Bach,
Adagio z Koncertu na obój i skrzypce;
D. Milhaud,
Gry z Tria na skrzypce, klarnet i fortepian
F. Poulenc, fragment Tria na oboj, fagot i fortepian
W.A. Mozart, Divertimento D-dur, cz. III
A. Dvořak,
Kwintet fortepianowy (fragment)
D. Milhaud,
Nocny madrygał ze suity Kominek króla Rene
J. Matejko, Autoportret
J. Matejko, Hołd pruski
pomnik
Fryderyka Chopina w Łazienkach
J.B.S. Chardnin, Guwernantka
J. Mehoffer,
Czerwona parasolka
W. Pruszkowski,
Kiedy ranne wstają zorze
|
czyta
w skupieniu tekst
odpowiada
na pytania do tekstu, wskazując w nim właściwe odpowiedzi
czyta
tekst głośno, wyraźnie i wyraziście
określa
elementy świata przedstawionego w utworze
na
podstawie zgromadzonego materiału redaguje opis miejsca
wie,
czym jest pejzaż
pracuje
metodą przekładu intersemiotycznego – dowolną techniką malarską odzwierciedla
nastroje związane z utworem muzycznym
pisze
zaproszenia na wernisaż
wie,
czym jest fraszka
redaguje
opis wnętrza teatru na podstawie fotografii
zna
zasady zachowania się w teatrze
zna
podstawowe cechy teatru antycznego
wie,
czym charakteryzuje się malarstwo kubistyczne
składa
ustne (lub pisemne) gratulacje
zna
podstawowe zasady pisowni wyrażeń przyimkowych
wie,
czym są didaskalia
wie,
czym jest spójnik
wypowiada
się na temat miejsca telewizji wśród innych mediów
wypowiada
się na temat zalet i wad telewizji – korzyści i zagrożeń związanych
z częstym oglądaniem telewizji, uznawania telewizji za czwartą władzę
klasyfikuje
programy telewizyjne według kategorii wiekowych i tematycznych
korzysta
ze słownika wyrazów obcych
tworzy
tekst promujący (reklamujący) program telewizyjny
uczestniczy
w debacie na temat udziału mediów (nie tylko telewizji) w życiu
człowieka, zachowując zasady poprawnej dyskusji
zna
podstawowe gatunki filmowe
charakteryzuje
film dokumentalny i fabularny
wie,
czym jest scenariusz filmowy
wypowiada
się krytycznie na temat wybranego filmu, ocenia go i argumentuje swoje
stanowisko
wypowiada
się na temat roli muzyki w filmie
wypowiada
się na temat doboru muzyki filmowej w zależności od gatunku obrazu
uczestniczy
w dyskusji na temat wartości kina
wie,
czym jest zdanie pojedyncze, a czym – zdanie złożone
zna
zasady interpunkcyjne dotyczące wstawiania przecinków przed niektórymi
spójnikami
rozpoznaje
równoważnik zdania, wie, czym się rożni od zdania
definiuje
pojęcia i terminy: fraszka, adaptacja, pejzaż, martwa natura
rozróżnia
określone dyscypliny w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki
plastyczne oraz w innych dziedzinach sztuki
wie,
kim był Johann Sebastian Bach
zna
i rozumie terminy oraz zagadnienia: forma wariacji, dźwięk as1, rondo (powtórzenie), obój, trio,
rodzina instrumentów dętych drewnianych, kwartet, kwintet, kwartet smyczkowy,
architektura, budowla, rama kompozycyjna, kompozycja rzeźbiarska (statyczna,
dynamiczna, otwarta, zamknięta), plan budowli, bryła, instalacja, environment, sztuka publiczna
|
BLISKO
NATURY
“Szum
wiatru i plusk deszczu stworzyła przyroda, aby zgłuszyć ludzkie
westchnienia i szlochy”
L.R. Nowak
“Zacznij
wszystko od nowa. Przyroda postępuje tak każdego roku”
V. Butulescu
|
P. Beręsewicz,
Burek
R.M. Groński,
Nos
O okrutnym wilku z Gubbio
A. Frączek,
Zwierzyniec
F.H. Burnett,
Tajemniczy ogród
A. Rymkiewicz,
Dom zwierząt
J.R.R. Tolkien,
Powrót króla
K.I. Gałczyński,
Kronika olsztyńska (fragment XIX)
H. Sienkiewicz,
W pustyni i w puszczy
J. Tuwim,
Czereśnie
W. Kopaliński,
Rower (fragment książki Opowieści o rzeczach powszednich)
J. Kulmowa,
Zieleń w mieście
A. Mickiewicz,
Grzybobranie (fragment książki Pan Tadeusz)
W. Badalska,
Wakacyjne rady
L. Lament,
Jak pięknie jest na ziemi
|
C. Orff
, O, Fortuna z Carmina Burana
F. Rybicki,
Taniec cygański
I. Albeniz,
Asturias na gitarę
F Tarrega,
Wspomnienia z Alhambry
muzyka
filmowa M. Olddfielda
P. Bruegel,
Zimowy krajobraz
V. van
Gogh, Pola Elizejskie
W. Weekes,
Ogromna kula śniegowa
A. Grimmer,
Zima
E.S. Field,
Ogród Edenu
A. Kotsis,
Nucenie wiosenne
|
czyta
głośno, wyraźnie i wyraziście
opowiada
o głównym bohaterze utworu,
wie,
czym jest cytat
na
podstawie instrukcji i wzoru redaguje opis zwierzęcia
wie,
czym jest opinia
odróżnia
opinię od faktu
układa
plan wydarzeń przedstawionych w tekście
zna
różne znaki interpunkcyjne, określa ich funkcje
wypowiada
się na temat zachowania bohatera utworu, ocenia to postępowanie
dostrzega
komizm (użycie nazwy znaczącej)
określa
elementy świata przedstawionego w tekście
redaguje
opis miejsca
prezentuje
własne stanowisko i je argumentuje
dostrzega
przesłanie utworu, wskazuje ponadczasowe problemy poruszone w tekście,
wypowiada się na ten temat
wie,
czym jest wypowiedzenie
klasyfikuje
wypowiedzenia ze względu na ich cel
klasyfikuje
wypowiedzenia ze względu na sposób ich wypowiedzenia (intencje)
klasyfikuje
wypowiedzenia ze względu na obecność orzeczenia lub jego brak (zdanie,
równoważnik zdania, zawiadomienie)
klasyfikuje
wypowiedzenia ze względu na liczbę zdań składowych (zdanie pojedyncze
i zdanie złożone)
określa
funkcję rzeczownika w zdaniu (podmiot i określenia)
określa
funkcję czasownika w zdaniu (orzeczenie i określenia)
redaguje
tekst, w którym przedstawia własne pomysły na polepszenie stanu
środowiska naturalnego
odbiera
tekst na poziomie przenośnym
rozumie
pojęcie „powieść podróżniczo-przygodowa”
doskonali
umiejętność opisywania uczuć, wrażeń i emocji związanych z tekstem
kultury
określa
czas i miejsce zdarzeń
określa
cechy powieści podróżniczo-przygodowej
wskazuje
bohaterów głównych i drugoplanowych
opisuje
przeżycia bohaterów literackich
określa
motywacje postępowania postaci
ocenia
postępowanie postaci
doskonali
umiejętność charakteryzowania postaci literackiej
doskonali
umiejętność opisu
doskonali
umiejętność opowiadania odtwórczego
rozróżnia
określone dyscypliny w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki
plastyczne oraz w innych dziedzinach sztuki
wie,
kim był Carl Orff
zna
i rozumie terminy oraz zagadnienia: szesnastka, pauza szesnastkowa,
kanon, staccato, legato, artykulacja, gitara – instrument strunowy szarpany,
gitara elektryczna, realizm, wyobraźnia, pejzaż (pejzaż duszy), kreska,
plama, plama barwna, barwy podstawowe, barwy pochodne, barwy dopełniające,
barwy czyste, barwy złamane, szeroka gama barw, zjawisko powidoku, akcent
kolorystyczny
|
Egzamin klasyfikacyjny z bloku PIĘKNI w klasie V szkoły podstawowej obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z języka polskiego.