Pięknie mówimy, piszemy, tworzymy…
Program spełnia wymagania ogólne podstawy programowej języka polskiego, muzyki i plastyki dla szkoły podstawowej.
Wymagania ogólne w szkole podstawowej.
| 
   
CEL KSZTAŁCENIA 
 | 
  
   
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE 
Uczeń: 
 | 
 ||
| 
   
Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w
  nich informacji. 
 | 
  
   
rozwija sprawność uważnego słuchania 
rozwija sprawność uważnego czytania głośnego 
rozwija sprawność uważnego czytania cichego 
rozwija umiejętność rozumienia znaczeń dosłownych
  i prostych znaczeń przenośnych 
zdobywa świadomość języka jako wartościowego
  i wielofunkcyjnego narzędzia komunikacji 
rozwija umiejętność poszukiwania interesujących go
  wiadomości, a także ich porządkowania – rozwija umiejętność poznawania
  dzieł sztuki 
uczy się rozpoznawać rożne teksty kultury, w tym
  użytkowe 
stosuje odpowiednie sposoby odbioru rożnych tekstów
  kultury 
wykorzystuje – w śpiewie, rytmizowanej mowie,
  grze na instrumentach i podczas słuchania muzyki – znajomość podstawowych
  pojęć i terminów muzycznych w zakresie: elementów muzyki, notacji
  muzycznej, form muzycznych, cech polskich tańców narodowych, stylów
  muzycznych 
odczytuje elementy notacji muzycznej 
poprawnie używa nazw instrumentów muzycznych 
 | 
 ||
| 
   
Analiza i interpretacja tekstów kultury. 
 | 
  
   
poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju
  emocjonalnego i intelektualnego 
rozpoznaje konwencje gatunkowe poznanych tekstów
  kultury 
uczy się odbierać świadomie i refleksyjnie
  poznane teksty kultury 
kształtuje świadomość istnienia w tekście znaczeń
  ukrytych 
rozwija zainteresowania rożnymi dziedzinami kultury 
poznaje specyfikę literackich i pozaliterackich
  sposobów wypowiedzi artystycznej 
w kontakcie z dziełami kultury kształtuje
  hierarchię wartości, swoją wrażliwość, gust estetyczny, poczucie własnej
  tożsamości i postawę patriotyczną 
w każdym trymestrze może zaproponować jedną lub
  dwie wybrane przez siebie lektury (łącznie powinien przeczytać przynajmniej
  4 pozycje w ciągu roku szkolnego) 
śpiewa polskie pieśni patriotyczne i ludowe 
interpretuje repertuar wokalny i instrumentalny
  zgodnie ze wskazówkami wykonawczymi umieszczonymi w nutach oraz według
  własnego odczuwania muzyki 
 | 
 ||
| 
   
Tworzenie wypowiedzi. 
 | 
  
   
rozwija umiejętność wypowiadania się w mowie
  i w piśmie na tematy poruszane na zajęciach, związane
  z poznawanymi tekstami kultury i własnymi zainteresowaniami 
dba o poprawność własnych wypowiedzi 
kształtuje formę wypowiedzi odpowiednio do celu
  wypowiedzi 
wykorzystując posiadane umiejętności, rozwija swoją
  wiedzę o języku 
w każdym trymestrze może zaproponować projekt
  tematyczny do zrealizowania 
śpiewa z pamięci, bez błędów polski hymn narodowy
  i hymn Unii Europejskiej 
śpiewa i mówi rytmizowane teksty ze słuchu
  i z wykorzystaniem nut 
śpiewa i mówi rytmizowane teksty
  z zastosowaniem prawidłowego oddechu, emisji, dykcji 
śpiewa ze znajomością zasad higieny głosu 
gra ze słuchu i z wykorzystaniem nut (solo
  i w zespole) melodie i rytmy 
gra z zastosowaniem prawidłowej techniki
  wydobycia dźwięku i gry 
gra ze znajomością nazw instrumentów ze szkolnego
  zestawu 
opisuje słowami cechy i charakter słuchanej
  muzyki 
tworzy własne melodie głosem i na instrumentach
  (improwizacja, komponowanie) 
współtworzy ilustracje muzyczne do tekstu lub na
  zadany temat 
tworzy własne rytmy na instrumentach i gestodźwiękami
  (improwizacja, komponowanie) 
tworzy własne gestodźwięki 
tworzy nowe brzmienia na instrumentach 
tworzy wzory graficzne do wykonania głosem, na
  instrumentach, ruchem 
tworzy ilustracje plastyczne do muzyki (formy
  muzyczne, muzyka ilustracyjna) 
tworzy teksty do podanego rytmu lub melodii 
buduje instrumenty 
ilustruje ruchem elementy muzyki: rytmu, kierunku
  melodii, zmian tempa, zmian dynamiki, artykulacji staccato i legato 
improwizuje ruch do muzyki 
 | 
 ||
| 
   
Klasa IV 
Wymagania na 1 trymestr 
 | 
  
   | 
 ||
| 
   
TREŚCI 
 | 
  
   
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE 
 | 
 ||
| 
   
Proponowane teksty kultury 
 | 
  
   
Uczeń po 1 trymestrze: 
 | 
 ||
| 
   
Krąg tematyczno-problemowy 
 | 
  
   
Język polski 
 | 
  
   
Muzyka 
Plastyka 
 | 
 |
| 
   
POZNAJMY SIĘ 
„Lepiej wspólnie mówić niż przeciwko sobie
  milczeć”. 
I. Silion 
 | 
  
   
N. Usenko, Wiersz na
  pocieszenie 
A. Lindgren, Pippi Pończoszanka 
J. Brzechwa, Akademia pana
  Kleksa 
A. Frączek, Błahostka! 
J.-J. Sempé, R. Goscinny, Tajemny
  szyfr 
M. Strzałkowska, Abecadło 
J. Twardowski, Patyki
  i patyczki 
N. Dańkowska, Nastolatki
  i bon ton (fragment) 
J. Baran, Hymn o samym sobie – najwierniejszym
  przyjacielu (fragment) 
E. Lindo, Jestem super –
  Mateuszek 
 | 
  
   
A. Dvořak, Taniec słowiański C-dur 
R. Schumann, Baśń zimowa ze zbioru Album dla młodzieży na fortepian 
 | 
  
   
rozumie pojęcia: narrator, alfabet,
  wers, głoska, litera, samogłoska, spółgłoska, sylaba, pseudonim, przezwisko,
  przydomek, profil, nick, login, portal społecznościowy 
zna zasady obowiązujące podczas
  przedstawiania się 
przedstawia siebie i innych 
dzieli wyrazy na litery, głoski,
  sylaby 
szereguje wyrazy w kolejności
  alfabetycznej 
wyjaśnia, na czym polega proces
  porozumiewania się 
składa życzenia 
pisze i adresuje kartkę
  pocztową 
czyta cicho ze zrozumieniem 
czyta głośno (wyraźnie
  i wyraziście) 
zna zasady dotyczące pisowni imion,
  nazwisk, przydomków, pseudonimów, przezwisk i jednowyrazowych nazw
  geograficznych 
uzasadnia na wybranych przykładach
  pisownię wyrazów wielką i małą literą 
wskazuje/określa nadawcę
  i odbiorcę w podanych sytuacjach 
pisze ogłoszenie 
wyjaśnia na przykładach zasady
  dotyczące oznaczania miękkości spółgłosek 
rozróżnia określone dyscypliny
  w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki plastyczne, oraz
  w innych dziedzinach sztuki  
zna i rozumie terminy oraz
  zagadnienia: arcydzieło, gestodźwięki, meloman, forte, dynamika, coraz
  głośniej, coraz ciszej, zwrotka i refren, wysoko, nisko, pięciolinia, klucz
  wiolinowy, melodia, dźwięk h1, autoportret, artysta, realizm,
  indywidualna kreska (jako cecha szczególna danego artysty) 
 | 
 
| 
   
SZKOŁA Z MARZEŃ 
„Marzenia są jak puste butelki, do których można nalać wszystkiego”.
  S. Wróblewski 
„I z marzeń można zrobić konfitury. Trzeba dodać tylko owoce
  i cukier”. S.J. Lec 
 | 
  
   
T. Blacker, Nowa pani 
G. Kasdepke, Syn Nima 
J. Brzechwa, Znaki przestankowe, Akademia pana Kleksa 
J. Twardowski, W klasie 
A. Frączek, O kozie na mrozie, Smoczy apetyt, Obibok 
J. Olech, Dynastia Miziołków 
F.H. Burnett, Lekcja francuskiego 
C. Collodi, Pinokio 
J.K. Rowling, Harry Potter (fragment opisujący
  Hogwart) 
H. Ożogowska, Tajemnica zielonej pieczęci (fragment) 
E. Niziurski, Księga urwisów (fragment) 
J. Rudniański, Jak się uczyć (fragment)  
 | 
  
   
E. Grieg, W grocie króla gór z suity Peer Gynt 
J. Sibelius, Krople deszczu 
P. Czajkowski, Walc kwiatów z baletu Dziadek do orzechów (orkiestra
  symfoniczna) 
S. Prokofiew, z bajki
  muzycznej dla dzieci Piotruś
  i wilk marsz myśliwych z więzionym wilkiem (orkiestra
  symfoniczna) 
L. van Beethoven, Sonata
  As-dur op. 110, cz. II 
 | 
  
   
rozumie pojęcia: dziennik, rym,
  świat przedstawiony, adaptacja, afisz, synonim, homonim, wyraz rodzimy, część
  mowy, odmienna część mowy, nieodmienna część mowy 
rozpoznaje rzeczownik jako odmienną
  część mowy nazywającą osoby, przedmioty, zwierzęta, rośliny i zjawiska
  przyrody, odpowiadającą na pytania kto? lub co? 
rozróżnia kategorie znaczeniowe
  rzeczownika 
odróżnia nazwy własne od rzeczowników
  pospolitych 
określa rodzaj rzeczownika 
zna zasady stosowania znaków
  interpunkcyjnych 
redaguje plan wydarzeń 
czyta cicho ze zrozumieniem 
odróżnia głównego bohatera od
  postaci drugoplanowych 
korzysta ze słownika
  ortograficznego, wyrazów bliskoznacznych, frazeologicznego, języka polskiego
  i wyrazów obcych 
przekształca zdania
  w równoważniki zdań, zastępując czasowniki rzeczownikami 
przekształca wypowiedzenia
  w zdania 
określa elementy świata
  przedstawionego 
wskazuje wydarzenia realistyczne
  i nieprawdopodobne 
czyta głośno (wyraźnie
  i wyraziście) 
tworzy formy osobowe czasowników
  w czasie teraźniejszym 
tworzy zdrobnienia od podanych
  przymiotników 
stosuje w praktyce podstawowe
  zasady ortograficzne dotyczące pisowni wyrazów z u i ó 
prowadzi fragment dziennika 
pisze przepis 
doskonali umiejętność opowiadania
  twórczego 
rozróżnia określone dyscypliny
  w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki plastyczne oraz w innych
  dziedzinach sztuki  
zna i rozumie terminy oraz
  zagadnienia: kontrast, tempo (szybkie i wolne), repetycja, szkolne
  instrumenty perkusyjne, rytm i wartości rytmiczne, ćwierćnuta
  i pauza ćwierćnutowa, ósemka i pauza ósemkowa, dźwięk a1,
  akcent, metrum, – oznaczenie metrum, takt, kreska taktowa, podwójna kreska
  taktowa, fortepian, klawiatura, grupa instr. strunowych klawiszowych, dźwięk
  g1, powielanie, odbitka, pejzaż, temperatura barwy (ciepłe,
  zimne), barwy podstawowe, pochodne, akcent kolorystyczny, plama barwna 
 | 
 
| 
   
WARTO CZYTAĆ 
„Świat jest księgą, a ci, którzy nie
  podróżują, czytają tylko jedną stronę”. 
św. Augustyn 
 | 
  
   
R. Dahl, Miłośniczka książek 
C. Miłosz, Ojciec w bibliotece 
J. Iwaszkiewicz, Gawęda o książkach
  i czytelnikach 
F. Simon, Koszmarny Karolek czyta książkę 
C. Collodi, Pinokio 
J. Kulmowa, Nie wyrastaj z marzenia 
K. MacDonald, Książka kucharska Ani z Zielonego
  Wzgórza (fragment) 
M. Ende, Niekończąca się historia (fragment) 
R.L. Stevenson, Do czytelnika  
 | 
  
   
F. Chopin, Preludium e-moll op. 28 nr 4
  (tzw. Małe deszczowe); 
Polonez
  dziecięcy B-dur 
F. Chopin, Mazurek F-dur; 
Wybrane pieśni legionowe 
 | 
  
   
odróżnia przymiotniki od innych
  części mowy 
tworzy przymiotnik w określonym
  rodzaju 
określa rodzaj przymiotnika 
dopisuje synonimy do podanych
  wyrazów 
wie, jakie informacje można znaleźć
  w poszczególnych rodzajach słowników 
tworzy liczbę mnogą od podanych
  przymiotników 
czyta cicho ze zrozumieniem 
określa miejsce wydarzeń 
opisuje przedmiot 
czyta głośno (wyraźnie
  i wyraziście) 
opowiada o sytuacji przedstawionej
  w wierszu 
wyjaśnia, co jest przydatne podczas
  wyszukiwania książek w księgarni lub bibliotece, i uzasadnia
  wypowiedź 
doskonali umiejętność opowiadania
  odtwórczego 
rozpoznaje bohatera tytułowego
  i głównego 
wskazuje cechy baśni 
przedstawia swoje odczucia
  i przemyślenia związane z utworem literackim 
dostrzega i określa przesłanie
  utworu 
charakteryzuje bohatera 
dokonuje plastycznej konkretyzacji
  przesłania utworu 
poznaje (utrwala) pojęcia związane
  z teatrem, w szczególności z teatrem lalkowym 
przygotowuje afisz teatralny 
rozróżnia określone dyscypliny
  w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki plastyczne oraz
  w innych dziedzinach sztuki  
wie, kim był Fryderyk Chopin 
zna i rozumie terminy oraz
  zagadnienia: preludium, dźwięk c2, improwizacja – mazurek, hymn,
  grupa rytmiczna tim-to, rytm punktowany, synkopa, dźwięk f1,
  pieśni legionowe, proste znaki plastyczne, oryginalność, dzieło sztuki,
  faktura w rysunku, proporcje 
 | 
 
| 
   
Wymagania na 2 trymestr 
 | 
 |||
| 
   
TREŚCI 
 | 
  
   
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE 
 | 
 ||
| 
   
Proponowane teksty kultury 
 | 
  
   
Uczeń po 2 trymestrze: 
 | 
 ||
| 
   
Krąg tematyczno-problemowy 
 | 
  
   
Język polski 
 | 
  
   
Muzyka 
Plastyka 
 | 
 |
| 
   
POLSKIE ZNAKI 
„Nie trzeba mylić znaków drogowych
  z busolą. Te pierwsze można dowolnie zmieniać, a busola jest
  niezmienna i suwerenna”. 
M. Hofman 
 | 
  
   
R. Jędrzejewska-Wróbel, Pamięć 
Jak
  długo w sercach naszych 
M. Orłoń, O Lechu i białym orle  
J. Ficowski, O ptakach i ojczyźnie 
J. Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego 
A. Frączek, Malarz i... dworzec?, Kapryśna waga 
H. Januszewska, Z Mazowsza 
M. Strzałkowska, Zagadka 
T. Różewicz, *** 
S. Marciniak, Legiony polskie 
A. Słonimski, Polska 
J. Tuwim, Warszawa 
 | 
  
   
L. Mozart, Jazda saniami 
pastorałki/przyśpiewki pastorałkowe
  w wykonaniu zespołu ludowego 
P. Czajkowski, Dziadek do orzechów (fragment) 
Krakowiacy,
  zawadiacy (muz. T. Struzik, sł. S. Karaszewski) 
L. Rożycki, Krakowiak z baletu Pan Twardowski 
 | 
  
   
czyta cicho ze zrozumieniem 
udziela odpowiedzi na postawione
  pytania 
rozpoznaje i nazywa polskie
  symbole narodowe 
wyjaśnia na podstawie zdjęć, jak
  zmieniało się godło w ciągu wieków 
czyta głośno (wyraźnie
  i wyraziście) 
słucha nagrania pieśni 
śpiewa pieśń 
podaje informacje o osobie
  mówiącej 
określa sytuację, w jakiej
  wypowiada się osoba mówiąca 
nazywa uczucia wyrażone przez osobę
  mówiącą 
wykonuje i prezentuje
  ilustrację do tekstu 
opisuje godło Polski, wykorzystując
  podane słownictwo 
określa cechy gatunkowe tekstu 
podaje przykłady znanych legend
  o początkach państwa polskiego i panowaniu pierwszych władców 
tworzy notatkę na temat pochodzenia
  godła Polski i nazwy pierwszej stolicy 
opowiada treść wybranej legendy 
wyjaśnia znaczenie słowa „ojczyzna” 
porządkuje zasady, których powinno
  się przestrzegać, mając na uwadze dobro ojczyzny 
śpiewa hymn 
zna i stosuje w praktyce
  zasady dotyczące pisowni wyrazów z rz i ż 
korzysta z dostępnych źródeł
  informacji 
recytuje wiersz z pamięci 
rozumie pojęcia: wyraz dźwiękonaśladowczy,
  dźwiękonaśladownictwo 
zna nazwy przypadków
  z pytaniami 
odmienia rzeczownik przez przypadki
  w liczbie pojedynczej i mnogiej 
odmienia przymiotnik przez
  przypadki 
stopniuje przymiotniki 
nazywa stopnie i rodzaje
  stopniowania przymiotnika 
rozpoznaje/tworzy wyrazy
  dźwiękonaśladowcze 
omawia schemat opisu krajobrazu 
czyta cicho ze zrozumieniem 
rozumie znaczenie wyrazu „wiekowy” 
opisuje krajobraz 
określa swoją przynależność
  kulturową przez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami
  i tradycją w swoim środowisku lokalnym i regionalnym,
  a także uczestniczy w życiu kulturalnym tego środowiska (zna
  placówki kultury działające na jego rzecz) 
rozpoznaje wybrane dzieła
  architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego
  i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje
  i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podstawowymi
  terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki) 
zna i rozumie terminy oraz
  zagadnienia: wyrazy dźwiękonaśladowcze, dźwięk e1, kolęda,
  kolędowanie, kolędnicy, pastorałka, półnuta, pauza półnutowa, balet, cechy
  krakowiaka (rytmy, metrum, nastrój), krakowiak jako taniec narodowy,
  krakowiak ludowy, podstawowe kroki i figury krakowiaka (cwał, krzesanie,
  drobna kaszka), dźwięk d1, oznaczenie c1, gama, dźwięk
  c1, logo, rzemiosło artystyczne, przedmiot użytkowy, zabytek,
  bryła architektoniczna, pomnik, rzeźba, haft, sztuka ludowa – rzeźba,
  budownictwo, malarstwo 
 | 
 
| 
   
NASZA PRZYJAŹŃ 
„Czym dla ptaka są skrzydła, tym dla
  człowieka przyjaźń; wznosi go ponad proch ziemi”. 
Z.M. Raudive 
„Przyjaźń to nie tylko wspaniały prezent,
  lecz także ustawiczna praca”. 
E. Zacharias 
 | 
  
   
J. Cygan, Przyjaciel wie 
M. Kondej, Sejf z milionem w środku 
A. Stern, O tym, co jest najpiękniejsze na świecie 
A. Frączek, Druh drużynowy, Jak duch 
A. Mickiewicz, Przyjaciele 
M. Terlikowska, Ziółko 
A. Lindgren, Ronja, córka zbójnika 
J. Grabowski, Reksio, Pucek i inne opowiadania (fragment) 
S. Grabowski, Rysunek 
I. Krasicki, Przyjaciele 
A. Mickiewicz, Przyjaciele 
 | 
  
   
J. Offenbach, aria lalki Les oiseaux dans la charmille z opery
  Opowieści Hoffmana 
The Irish Washerwoman (irlandzka melodia ludowa) 
J. Strauss, Polka pizzicato 
A. Vivaldi, Zima op. 8 nr 4 z 
  cyklu Cztery pory roku 
W.A. Mozart, Marsz turecki z Sonaty A-dur KV 331 i Bułka z masłem 
G. Rossini – Aria o plotce z opery Cyrulik sewilski 
 | 
  
   
rozumie pojęcia: opowiadanie, chronologia, dialog,
  przysłowie, monolog, wypowiedź wprowadzająca i wypowiedź
  objaśniająca   
rozróżnia części mowy: rzeczownik,
  czasownik, przymiotnik 
oddziela czasowniki nazywające czynności
  od czasowników nazywających stany 
rozpoznaje bezokoliczniki 
odmienia czasownik przez osoby
  i liczby 
omawia schemat budowy listu
  prywatnego 
czyta cicho ze zrozumieniem 
rozpoznaje w utworze
  opowiadanie z dialogiem 
oddziela czasowniki nazywające
  czynności od czasowników nazywających stany 
rozpoznaje bezokoliczniki 
odmienia czasownik przez osoby
  i liczby 
pisze list prywatny
  i opowiadanie 
wyjaśnia przenośne znaczenia
  przysłów 
słucha nagrania piosenki 
czyta głośno (wyraźnie
  i wyraziście) 
wskazuje najważniejsze słowa
  piosenki, uzasadniając swój wybór 
rozumie, czym jest malarstwo pastelowe 
opowiada o swoich
  doświadczeniach związanych z pisaniem i otrzymywaniem listów 
pisze SMS lub e-mail z krótką
  informacją dla rodziców 
określa tematykę tekstu 
opowiada o przebiegu wydarzeń 
wskazuje głównego bohatera 
opowiada o przebiegu wydarzeń 
bierze udział w scence
  dramowej 
zna zasadę dotyczącą pisowni
  zakończeń bezokoliczników  
czyta cicho ze zrozumieniem 
udziela odpowiedzi na zadane
  pytania 
ocenia poglądy bohaterów 
układa dialog między przyjaciółmi 
zna i stosuje w praktyce
  zasady dotyczące pisowni wyrazów z ch i h 
zapoznaje się z informacjami
  na temat Adama Mickiewicza i epoki, w której żył  
określa czas i miejsce
  wydarzeń 
wymienia bohaterów 
porządkuje plan zgodnie z chronologią 
opowiada o przebiegu wydarzeń 
przedstawia fragment utworu
  w formie komiksu 
korzysta z dostępnych źródeł
  informacji 
rozróżnia określone dyscypliny
  w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki plastyczne, oraz
  w innych dziedzinach sztuki  
wie, kim byli Antonio Vivaldi,
  Wolfgang Amadeusz Mozart, Gioacchino Rossini 
zna i rozumie terminy oraz
  zagadnienia: sopran, gama C-dur, opera, aria, skrzypce, pizzicato, glissando, bas,
  muzeum, skansen, wystawa, reprodukcja, sztuka, piękno, wyobraźnia, emocjonalność
  twórcza 
 | 
 
| 
   
Wymagania na 3 trymestr 
 | 
 |||
| 
   
TREŚCI 
 | 
  
   
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE 
 | 
 ||
| 
   
Proponowane teksty kultury 
 | 
  
   
Uczeń po 3 trymestrze: 
 | 
 ||
| 
   
Krąg tematyczno-problemowy 
 | 
  
   
Język polski 
 | 
  
   
Muzyka 
Plastyka 
 | 
 |
| 
   
ŚWIAT FANTAZJI 
„Logika wstępuje do nieba po drabinie,
  fantazja - sfruwa z góry na skrzydłach”. 
H. Kasper 
 | 
  
   
C.S. Lewis, Lew, czarownica i stara szafa 
J. Brzechwa, Na wyspach Bergamutach 
J. Papuzińska, Ściana zaczarowana 
J. i W. Grimmowie, Pani Zamieć 
H.Ch. Andersen, Słowik 
J. Kulmowa, List do Andersena 
A. Frączek, Dziwny kot 
I. Sikirycki, O tym, jak kowal w świat
  powędrował  
M. Strzałkowska, Królewna, Miasteczko 
T.L. Leśniak,
  R. Skarżycki, Tymek i Mistrz.
  Król kłopotów 
R. Dahl, Wiedźmy 
W. Chotomska, Kopciuszek 
M. Wojtyszko, Bromba i inni (fragment) 
J. Kulmowa, Nie wyrastaj z marzenia 
 | 
  
   
utwory w wykonaniu
  B. McFerrina; 
C. Saint-Saens, Słoń z cyklu Karnawał zwierząt 
Stary
  niedźwiedź mocno śpi na jazzowo 
C Jam Blues 
F. Chopin, Mazurek D-dur op. 33
  nr 2 
L.C. Daquin, Kukułka 
G. Cassado, Taniec zielonego diabła (część
  skrajna) 
Panie
  Janie nagrane 4-głosowo przez skrzypce, altówkę, wiolonczelę
  i kontrabas 
 | 
  
   
rozumie pojęcia: ekranizacja, świat wyobrażony, rytm, motyw
  wędrowny, świat rzeczywisty 
nazywa i opisuje emocje oraz
  przeżycia 
doskonali umiejętność opowiadania
  odtwórczego 
opisuje zjawiska przyrody 
uzasadnia swoje zdanie 
określa motywy postępowania
  bohaterów 
nazywa wartości istotne
  w życiu człowieka 
poznaje wybrane frazeologizmy 
przypomina i rozpoznaje cechy
  baśni 
poznaje pojęcie happy end 
dostrzega różnicę między językiem
  współczesnym a stylizowanym 
porównuje powieść z jej
  ekranizacją 
czyta cicho ze zrozumieniem 
udziela odpowiedzi na postawione
  pytania 
recytuje wiersz z pamięci 
wypowiada się na temat znaczenia
  wyobraźni w życiu człowieka 
przedstawia w formie rysunku
  swój sposób na przenoszenie się w świat wyobraźni 
korzysta z dostępnych źródeł
  informacji 
zna i stosuje w praktyce
  zasady dotyczące pisowni form czasu przeszłego czasowników typu zacząć, wziąć 
rozróżnia określone dyscypliny
  w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki plastyczne oraz
  w innych dziedzinach sztuki  
zna i rozumie terminy oraz
  zagadnienia: higiena głosu, dykcja, działanie aparatu głosowego, skala głosu,
  kontrabas, solo, solista, forma ABA, AB, przyśpiewka (pieśń ludowa), rondo,
  kuplety, frulato, wiolonczela, altówka, kanon,
  rodzina instrumentów smyczkowych, malarstwo na papierze, szkle, blasze,
  desce, szkle, metoda przepróchy 
 | 
 
| 
   
W RODZINIE 
„Rodzina
  jest nadzieją przyszłości”. 
I. McDonald 
 | 
  
   
A. Lindgren, Bracia Lwie Serce 
M. Kondej, Sejf z milionem w środku, czyli
  bestseller III b 
J. Tuwim, Spóźniony słowik 
J. Kulmowa, Mamy mamę 
A. Onichimowska, Krzysztofa Pączka droga do sławy 
A. Frączek, Trudne sąsiedztwo 
A. Mickiewicz, Powrót taty; 
E. Zawistowska, Radość; 
M. Wojtyszko, Gżdacz 
J. Olech, Dynastia Miziołków (fragment) 
W. Woroszylski, Czas miłości 
 | 
  
   
W. Bogusławski, Krakowiacy i górale; 
A. Vivaldi, Cztery pory roku, Wiosna 
M. Musorgski, Obrazki z wystawy: Bydło, Taniec
  piskląt w skorupkach 
A. Banchieri, Contrapunto bestiale alla mente 
G. Keetman, Taniec ekstatyczny 
 | 
  
   
słucha tekstu czytanego przez
  nauczyciela 
opowiada o swoich wrażeniach
  czytelniczych 
określa narratora 
zapisuje informacje na temat
  tytułowych bohaterów 
wyjaśnia znaczenie słowa „genealogia” 
korzysta ze słownika wyrazów obcych 
określa tematykę tekstu 
uzupełnia drzewo genealogiczne
  informacjami o swojej rodzinie 
czyta głośno (wyraźnie
  i wyraziście) 
czyta z podziałem na role 
określa tematykę opowiadania 
pisze opowiadanie 
czyta cicho ze zrozumieniem 
udziela odpowiedzi na zadane
  pytania 
odróżnia przysłówek od innych
  części mowy 
stopniuje przysłówki 
nazywa stopnie i rodzaje
  stopniowania 
określa części mowy 
porządkuje wiadomości na temat
  części mowy 
omawia wyróżniki opowiadania jako
  formy wypowiedzi pisemnej 
rozróżnia określone dyscypliny
  w takich dziedzinach jak: architektura, sztuki plastyczne oraz
  w innych dziedzinach sztuki  
zna i rozumie terminy oraz
  zagadnienia:  nastrój w muzyce,
  dźwięk d 2, muzyka
  ilustracyjna, ostinato, ostinato rytmiczne, rap,
  partytura, folklor, pisanki, haft, tradycja, artysta projektant, projekt 
 | 
 
Egzamin klasyfikacyjny z bloku PIĘKNI w klasie IV szkoły podstawowej obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z języka polskiego.