Pięknie mówimy, piszemy, tworzymy…
Program spełnia wymagania ogólne podstawy programowej języka polskiego, muzyki i plastyki dla szkoły podstawowej.
Wymagania ogólne w szkole podstawowej.
CEL KSZTAŁCENIA
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń:
|
||
Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w
nich informacji.
|
rozwija sprawność uważnego słuchania
rozwija sprawność uważnego czytania głośnego
rozwija sprawność uważnego czytania cichego
rozwija umiejętność rozumienia znaczeń dosłownych
i prostych znaczeń przenośnych
zdobywa świadomość języka jako wartościowego
i wielofunkcyjnego narzędzia komunikacji
rozwija umiejętność poszukiwania interesujących go
wiadomości, a także ich porządkowania – rozwija umiejętność poznawania
dzieł sztuki
uczy się rozpoznawać rożne teksty kultury, w tym
użytkowe
stosuje odpowiednie sposoby odbioru rożnych tekstów
kultury
wykorzystuje – w śpiewie, rytmizowanej mowie,
grze na instrumentach i podczas słuchania muzyki – znajomość podstawowych
pojęć i terminów muzycznych w zakresie: elementów muzyki, notacji
muzycznej, form muzycznych, cech polskich tańców narodowych, stylów
muzycznych
odczytuje elementy notacji muzycznej
poprawnie używa nazw instrumentów muzycznych
|
||
Analiza i interpretacja tekstów kultury.
|
poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju
emocjonalnego i intelektualnego
rozpoznaje konwencje gatunkowe poznanych tekstów
kultury
uczy się odbierać świadomie i refleksyjnie
poznane teksty kultury
kształtuje świadomość istnienia w tekście znaczeń
ukrytych
rozwija zainteresowania rożnymi dziedzinami kultury
poznaje specyfikę literackich i pozaliterackich
sposobów wypowiedzi artystycznej
w kontakcie z dziełami kultury kształtuje
hierarchię wartości, swoją wrażliwość, gust estetyczny, poczucie własnej
tożsamości i postawę patriotyczną
w każdym trymestrze może zaproponować jedną lub
dwie wybrane przez siebie lektury (łącznie powinien przeczytać przynajmniej
4 pozycje w ciągu roku szkolnego)
śpiewa polskie pieśni patriotyczne i ludowe
interpretuje repertuar wokalny i instrumentalny
zgodnie ze wskazówkami wykonawczymi umieszczonymi w nutach oraz według
własnego odczuwania muzyki
|
||
Tworzenie wypowiedzi.
|
rozwija umiejętność wypowiadania się w mowie
i w piśmie na tematy poruszane na zajęciach, związane
z poznawanymi tekstami kultury i własnymi zainteresowaniami
dba o poprawność własnych wypowiedzi
kształtuje formę wypowiedzi odpowiednio do celu
wypowiedzi
wykorzystując posiadane umiejętności, rozwija swoją
wiedzę o języku
w każdym trymestrze może zaproponować projekt
tematyczny do zrealizowania
śpiewa z pamięci, bez błędów polski hymn narodowy
i hymn Unii Europejskiej
śpiewa i mówi rytmizowane teksty ze słuchu
i z wykorzystaniem nut
śpiewa i mówi rytmizowane teksty
z zastosowaniem prawidłowego oddechu, emisji, dykcji
śpiewa ze znajomością zasad higieny głosu
gra ze słuchu i z wykorzystaniem nut (solo
i w zespole) melodie i rytmy
gra z zastosowaniem prawidłowej techniki
wydobycia dźwięku i gry
gra ze znajomością nazw instrumentów ze szkolnego
zestawu
opisuje słowami cechy i charakter słuchanej
muzyki
tworzy własne melodie głosem i na instrumentach
(improwizacja, komponowanie)
współtworzy ilustracje muzyczne do tekstu lub na
zadany temat
tworzy własne rytmy na instrumentach i gestodźwiękami
(improwizacja, komponowanie)
tworzy własne gestodźwięki
tworzy nowe brzmienia na instrumentach
tworzy wzory graficzne do wykonania głosem, na
instrumentach, ruchem
tworzy ilustracje plastyczne do muzyki (formy
muzyczne, muzyka ilustracyjna)
tworzy teksty do podanego rytmu lub melodii
buduje instrumenty
ilustruje ruchem elementy muzyki: rytmu, kierunku
melodii, zmian tempa, zmian dynamiki, artykulacji staccato i legato
improwizuje ruch do muzyki
|
||
Klasa IV
Wymagania na 1 trymestr
|
|
||
TREŚCI
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
|
||
Proponowane teksty kultury
|
Uczeń po 1 trymestrze:
|
||
Krąg tematyczno-problemowy
|
Język polski
|
Muzyka
Plastyka
|
|
POZNAJMY SIĘ
„Lepiej wspólnie mówić niż przeciwko sobie
milczeć”.
I. Silion
|
N. Usenko, Wiersz na
pocieszenie
A. Lindgren, Pippi Pończoszanka
J. Brzechwa, Akademia pana
Kleksa
A. Frączek, Błahostka!
J.-J. Sempé, R. Goscinny, Tajemny
szyfr
M. Strzałkowska, Abecadło
J. Twardowski, Patyki
i patyczki
N. Dańkowska, Nastolatki
i bon ton (fragment)
J. Baran, Hymn o samym sobie – najwierniejszym
przyjacielu (fragment)
E. Lindo, Jestem super –
Mateuszek
|
A. Dvořak, Taniec słowiański C-dur
R. Schumann, Baśń zimowa ze zbioru Album dla młodzieży na fortepian
|
rozumie pojęcia: narrator, alfabet,
wers, głoska, litera, samogłoska, spółgłoska, sylaba, pseudonim, przezwisko,
przydomek, profil, nick, login, portal społecznościowy
zna zasady obowiązujące podczas
przedstawiania się
przedstawia siebie i innych
dzieli wyrazy na litery, głoski,
sylaby
szereguje wyrazy w kolejności
alfabetycznej
wyjaśnia, na czym polega proces
porozumiewania się
składa życzenia
pisze i adresuje kartkę
pocztową
czyta cicho ze zrozumieniem
czyta głośno (wyraźnie
i wyraziście)
zna zasady dotyczące pisowni imion,
nazwisk, przydomków, pseudonimów, przezwisk i jednowyrazowych nazw
geograficznych
uzasadnia na wybranych przykładach
pisownię wyrazów wielką i małą literą
wskazuje/określa nadawcę
i odbiorcę w podanych sytuacjach
pisze ogłoszenie
wyjaśnia na przykładach zasady
dotyczące oznaczania miękkości spółgłosek
rozróżnia określone dyscypliny
w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki plastyczne, oraz
w innych dziedzinach sztuki
zna i rozumie terminy oraz
zagadnienia: arcydzieło, gestodźwięki, meloman, forte, dynamika, coraz
głośniej, coraz ciszej, zwrotka i refren, wysoko, nisko, pięciolinia, klucz
wiolinowy, melodia, dźwięk h1, autoportret, artysta, realizm,
indywidualna kreska (jako cecha szczególna danego artysty)
|
SZKOŁA Z MARZEŃ
„Marzenia są jak puste butelki, do których można nalać wszystkiego”.
S. Wróblewski
„I z marzeń można zrobić konfitury. Trzeba dodać tylko owoce
i cukier”. S.J. Lec
|
T. Blacker, Nowa pani
G. Kasdepke, Syn Nima
J. Brzechwa, Znaki przestankowe, Akademia pana Kleksa
J. Twardowski, W klasie
A. Frączek, O kozie na mrozie, Smoczy apetyt, Obibok
J. Olech, Dynastia Miziołków
F.H. Burnett, Lekcja francuskiego
C. Collodi, Pinokio
J.K. Rowling, Harry Potter (fragment opisujący
Hogwart)
H. Ożogowska, Tajemnica zielonej pieczęci (fragment)
E. Niziurski, Księga urwisów (fragment)
J. Rudniański, Jak się uczyć (fragment)
|
E. Grieg, W grocie króla gór z suity Peer Gynt
J. Sibelius, Krople deszczu
P. Czajkowski, Walc kwiatów z baletu Dziadek do orzechów (orkiestra
symfoniczna)
S. Prokofiew, z bajki
muzycznej dla dzieci Piotruś
i wilk marsz myśliwych z więzionym wilkiem (orkiestra
symfoniczna)
L. van Beethoven, Sonata
As-dur op. 110, cz. II
|
rozumie pojęcia: dziennik, rym,
świat przedstawiony, adaptacja, afisz, synonim, homonim, wyraz rodzimy, część
mowy, odmienna część mowy, nieodmienna część mowy
rozpoznaje rzeczownik jako odmienną
część mowy nazywającą osoby, przedmioty, zwierzęta, rośliny i zjawiska
przyrody, odpowiadającą na pytania kto? lub co?
rozróżnia kategorie znaczeniowe
rzeczownika
odróżnia nazwy własne od rzeczowników
pospolitych
określa rodzaj rzeczownika
zna zasady stosowania znaków
interpunkcyjnych
redaguje plan wydarzeń
czyta cicho ze zrozumieniem
odróżnia głównego bohatera od
postaci drugoplanowych
korzysta ze słownika
ortograficznego, wyrazów bliskoznacznych, frazeologicznego, języka polskiego
i wyrazów obcych
przekształca zdania
w równoważniki zdań, zastępując czasowniki rzeczownikami
przekształca wypowiedzenia
w zdania
określa elementy świata
przedstawionego
wskazuje wydarzenia realistyczne
i nieprawdopodobne
czyta głośno (wyraźnie
i wyraziście)
tworzy formy osobowe czasowników
w czasie teraźniejszym
tworzy zdrobnienia od podanych
przymiotników
stosuje w praktyce podstawowe
zasady ortograficzne dotyczące pisowni wyrazów z u i ó
prowadzi fragment dziennika
pisze przepis
doskonali umiejętność opowiadania
twórczego
rozróżnia określone dyscypliny
w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki plastyczne oraz w innych
dziedzinach sztuki
zna i rozumie terminy oraz
zagadnienia: kontrast, tempo (szybkie i wolne), repetycja, szkolne
instrumenty perkusyjne, rytm i wartości rytmiczne, ćwierćnuta
i pauza ćwierćnutowa, ósemka i pauza ósemkowa, dźwięk a1,
akcent, metrum, – oznaczenie metrum, takt, kreska taktowa, podwójna kreska
taktowa, fortepian, klawiatura, grupa instr. strunowych klawiszowych, dźwięk
g1, powielanie, odbitka, pejzaż, temperatura barwy (ciepłe,
zimne), barwy podstawowe, pochodne, akcent kolorystyczny, plama barwna
|
WARTO CZYTAĆ
„Świat jest księgą, a ci, którzy nie
podróżują, czytają tylko jedną stronę”.
św. Augustyn
|
R. Dahl, Miłośniczka książek
C. Miłosz, Ojciec w bibliotece
J. Iwaszkiewicz, Gawęda o książkach
i czytelnikach
F. Simon, Koszmarny Karolek czyta książkę
C. Collodi, Pinokio
J. Kulmowa, Nie wyrastaj z marzenia
K. MacDonald, Książka kucharska Ani z Zielonego
Wzgórza (fragment)
M. Ende, Niekończąca się historia (fragment)
R.L. Stevenson, Do czytelnika
|
F. Chopin, Preludium e-moll op. 28 nr 4
(tzw. Małe deszczowe);
Polonez
dziecięcy B-dur
F. Chopin, Mazurek F-dur;
Wybrane pieśni legionowe
|
odróżnia przymiotniki od innych
części mowy
tworzy przymiotnik w określonym
rodzaju
określa rodzaj przymiotnika
dopisuje synonimy do podanych
wyrazów
wie, jakie informacje można znaleźć
w poszczególnych rodzajach słowników
tworzy liczbę mnogą od podanych
przymiotników
czyta cicho ze zrozumieniem
określa miejsce wydarzeń
opisuje przedmiot
czyta głośno (wyraźnie
i wyraziście)
opowiada o sytuacji przedstawionej
w wierszu
wyjaśnia, co jest przydatne podczas
wyszukiwania książek w księgarni lub bibliotece, i uzasadnia
wypowiedź
doskonali umiejętność opowiadania
odtwórczego
rozpoznaje bohatera tytułowego
i głównego
wskazuje cechy baśni
przedstawia swoje odczucia
i przemyślenia związane z utworem literackim
dostrzega i określa przesłanie
utworu
charakteryzuje bohatera
dokonuje plastycznej konkretyzacji
przesłania utworu
poznaje (utrwala) pojęcia związane
z teatrem, w szczególności z teatrem lalkowym
przygotowuje afisz teatralny
rozróżnia określone dyscypliny
w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki plastyczne oraz
w innych dziedzinach sztuki
wie, kim był Fryderyk Chopin
zna i rozumie terminy oraz
zagadnienia: preludium, dźwięk c2, improwizacja – mazurek, hymn,
grupa rytmiczna tim-to, rytm punktowany, synkopa, dźwięk f1,
pieśni legionowe, proste znaki plastyczne, oryginalność, dzieło sztuki,
faktura w rysunku, proporcje
|
Wymagania na 2 trymestr
|
|||
TREŚCI
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
|
||
Proponowane teksty kultury
|
Uczeń po 2 trymestrze:
|
||
Krąg tematyczno-problemowy
|
Język polski
|
Muzyka
Plastyka
|
|
POLSKIE ZNAKI
„Nie trzeba mylić znaków drogowych
z busolą. Te pierwsze można dowolnie zmieniać, a busola jest
niezmienna i suwerenna”.
M. Hofman
|
R. Jędrzejewska-Wróbel, Pamięć
Jak
długo w sercach naszych
M. Orłoń, O Lechu i białym orle
J. Ficowski, O ptakach i ojczyźnie
J. Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
A. Frączek, Malarz i... dworzec?, Kapryśna waga
H. Januszewska, Z Mazowsza
M. Strzałkowska, Zagadka
T. Różewicz, ***
S. Marciniak, Legiony polskie
A. Słonimski, Polska
J. Tuwim, Warszawa
|
L. Mozart, Jazda saniami
pastorałki/przyśpiewki pastorałkowe
w wykonaniu zespołu ludowego
P. Czajkowski, Dziadek do orzechów (fragment)
Krakowiacy,
zawadiacy (muz. T. Struzik, sł. S. Karaszewski)
L. Rożycki, Krakowiak z baletu Pan Twardowski
|
czyta cicho ze zrozumieniem
udziela odpowiedzi na postawione
pytania
rozpoznaje i nazywa polskie
symbole narodowe
wyjaśnia na podstawie zdjęć, jak
zmieniało się godło w ciągu wieków
czyta głośno (wyraźnie
i wyraziście)
słucha nagrania pieśni
śpiewa pieśń
podaje informacje o osobie
mówiącej
określa sytuację, w jakiej
wypowiada się osoba mówiąca
nazywa uczucia wyrażone przez osobę
mówiącą
wykonuje i prezentuje
ilustrację do tekstu
opisuje godło Polski, wykorzystując
podane słownictwo
określa cechy gatunkowe tekstu
podaje przykłady znanych legend
o początkach państwa polskiego i panowaniu pierwszych władców
tworzy notatkę na temat pochodzenia
godła Polski i nazwy pierwszej stolicy
opowiada treść wybranej legendy
wyjaśnia znaczenie słowa „ojczyzna”
porządkuje zasady, których powinno
się przestrzegać, mając na uwadze dobro ojczyzny
śpiewa hymn
zna i stosuje w praktyce
zasady dotyczące pisowni wyrazów z rz i ż
korzysta z dostępnych źródeł
informacji
recytuje wiersz z pamięci
rozumie pojęcia: wyraz dźwiękonaśladowczy,
dźwiękonaśladownictwo
zna nazwy przypadków
z pytaniami
odmienia rzeczownik przez przypadki
w liczbie pojedynczej i mnogiej
odmienia przymiotnik przez
przypadki
stopniuje przymiotniki
nazywa stopnie i rodzaje
stopniowania przymiotnika
rozpoznaje/tworzy wyrazy
dźwiękonaśladowcze
omawia schemat opisu krajobrazu
czyta cicho ze zrozumieniem
rozumie znaczenie wyrazu „wiekowy”
opisuje krajobraz
określa swoją przynależność
kulturową przez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami
i tradycją w swoim środowisku lokalnym i regionalnym,
a także uczestniczy w życiu kulturalnym tego środowiska (zna
placówki kultury działające na jego rzecz)
rozpoznaje wybrane dzieła
architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego
i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje
i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podstawowymi
terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki)
zna i rozumie terminy oraz
zagadnienia: wyrazy dźwiękonaśladowcze, dźwięk e1, kolęda,
kolędowanie, kolędnicy, pastorałka, półnuta, pauza półnutowa, balet, cechy
krakowiaka (rytmy, metrum, nastrój), krakowiak jako taniec narodowy,
krakowiak ludowy, podstawowe kroki i figury krakowiaka (cwał, krzesanie,
drobna kaszka), dźwięk d1, oznaczenie c1, gama, dźwięk
c1, logo, rzemiosło artystyczne, przedmiot użytkowy, zabytek,
bryła architektoniczna, pomnik, rzeźba, haft, sztuka ludowa – rzeźba,
budownictwo, malarstwo
|
NASZA PRZYJAŹŃ
„Czym dla ptaka są skrzydła, tym dla
człowieka przyjaźń; wznosi go ponad proch ziemi”.
Z.M. Raudive
„Przyjaźń to nie tylko wspaniały prezent,
lecz także ustawiczna praca”.
E. Zacharias
|
J. Cygan, Przyjaciel wie
M. Kondej, Sejf z milionem w środku
A. Stern, O tym, co jest najpiękniejsze na świecie
A. Frączek, Druh drużynowy, Jak duch
A. Mickiewicz, Przyjaciele
M. Terlikowska, Ziółko
A. Lindgren, Ronja, córka zbójnika
J. Grabowski, Reksio, Pucek i inne opowiadania (fragment)
S. Grabowski, Rysunek
I. Krasicki, Przyjaciele
A. Mickiewicz, Przyjaciele
|
J. Offenbach, aria lalki Les oiseaux dans la charmille z opery
Opowieści Hoffmana
The Irish Washerwoman (irlandzka melodia ludowa)
J. Strauss, Polka pizzicato
A. Vivaldi, Zima op. 8 nr 4 z
cyklu Cztery pory roku
W.A. Mozart, Marsz turecki z Sonaty A-dur KV 331 i Bułka z masłem
G. Rossini – Aria o plotce z opery Cyrulik sewilski
|
rozumie pojęcia: opowiadanie, chronologia, dialog,
przysłowie, monolog, wypowiedź wprowadzająca i wypowiedź
objaśniająca
rozróżnia części mowy: rzeczownik,
czasownik, przymiotnik
oddziela czasowniki nazywające czynności
od czasowników nazywających stany
rozpoznaje bezokoliczniki
odmienia czasownik przez osoby
i liczby
omawia schemat budowy listu
prywatnego
czyta cicho ze zrozumieniem
rozpoznaje w utworze
opowiadanie z dialogiem
oddziela czasowniki nazywające
czynności od czasowników nazywających stany
rozpoznaje bezokoliczniki
odmienia czasownik przez osoby
i liczby
pisze list prywatny
i opowiadanie
wyjaśnia przenośne znaczenia
przysłów
słucha nagrania piosenki
czyta głośno (wyraźnie
i wyraziście)
wskazuje najważniejsze słowa
piosenki, uzasadniając swój wybór
rozumie, czym jest malarstwo pastelowe
opowiada o swoich
doświadczeniach związanych z pisaniem i otrzymywaniem listów
pisze SMS lub e-mail z krótką
informacją dla rodziców
określa tematykę tekstu
opowiada o przebiegu wydarzeń
wskazuje głównego bohatera
opowiada o przebiegu wydarzeń
bierze udział w scence
dramowej
zna zasadę dotyczącą pisowni
zakończeń bezokoliczników
czyta cicho ze zrozumieniem
udziela odpowiedzi na zadane
pytania
ocenia poglądy bohaterów
układa dialog między przyjaciółmi
zna i stosuje w praktyce
zasady dotyczące pisowni wyrazów z ch i h
zapoznaje się z informacjami
na temat Adama Mickiewicza i epoki, w której żył
określa czas i miejsce
wydarzeń
wymienia bohaterów
porządkuje plan zgodnie z chronologią
opowiada o przebiegu wydarzeń
przedstawia fragment utworu
w formie komiksu
korzysta z dostępnych źródeł
informacji
rozróżnia określone dyscypliny
w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki plastyczne, oraz
w innych dziedzinach sztuki
wie, kim byli Antonio Vivaldi,
Wolfgang Amadeusz Mozart, Gioacchino Rossini
zna i rozumie terminy oraz
zagadnienia: sopran, gama C-dur, opera, aria, skrzypce, pizzicato, glissando, bas,
muzeum, skansen, wystawa, reprodukcja, sztuka, piękno, wyobraźnia, emocjonalność
twórcza
|
Wymagania na 3 trymestr
|
|||
TREŚCI
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
|
||
Proponowane teksty kultury
|
Uczeń po 3 trymestrze:
|
||
Krąg tematyczno-problemowy
|
Język polski
|
Muzyka
Plastyka
|
|
ŚWIAT FANTAZJI
„Logika wstępuje do nieba po drabinie,
fantazja - sfruwa z góry na skrzydłach”.
H. Kasper
|
C.S. Lewis, Lew, czarownica i stara szafa
J. Brzechwa, Na wyspach Bergamutach
J. Papuzińska, Ściana zaczarowana
J. i W. Grimmowie, Pani Zamieć
H.Ch. Andersen, Słowik
J. Kulmowa, List do Andersena
A. Frączek, Dziwny kot
I. Sikirycki, O tym, jak kowal w świat
powędrował
M. Strzałkowska, Królewna, Miasteczko
T.L. Leśniak,
R. Skarżycki, Tymek i Mistrz.
Król kłopotów
R. Dahl, Wiedźmy
W. Chotomska, Kopciuszek
M. Wojtyszko, Bromba i inni (fragment)
J. Kulmowa, Nie wyrastaj z marzenia
|
utwory w wykonaniu
B. McFerrina;
C. Saint-Saens, Słoń z cyklu Karnawał zwierząt
Stary
niedźwiedź mocno śpi na jazzowo
C Jam Blues
F. Chopin, Mazurek D-dur op. 33
nr 2
L.C. Daquin, Kukułka
G. Cassado, Taniec zielonego diabła (część
skrajna)
Panie
Janie nagrane 4-głosowo przez skrzypce, altówkę, wiolonczelę
i kontrabas
|
rozumie pojęcia: ekranizacja, świat wyobrażony, rytm, motyw
wędrowny, świat rzeczywisty
nazywa i opisuje emocje oraz
przeżycia
doskonali umiejętność opowiadania
odtwórczego
opisuje zjawiska przyrody
uzasadnia swoje zdanie
określa motywy postępowania
bohaterów
nazywa wartości istotne
w życiu człowieka
poznaje wybrane frazeologizmy
przypomina i rozpoznaje cechy
baśni
poznaje pojęcie happy end
dostrzega różnicę między językiem
współczesnym a stylizowanym
porównuje powieść z jej
ekranizacją
czyta cicho ze zrozumieniem
udziela odpowiedzi na postawione
pytania
recytuje wiersz z pamięci
wypowiada się na temat znaczenia
wyobraźni w życiu człowieka
przedstawia w formie rysunku
swój sposób na przenoszenie się w świat wyobraźni
korzysta z dostępnych źródeł
informacji
zna i stosuje w praktyce
zasady dotyczące pisowni form czasu przeszłego czasowników typu zacząć, wziąć
rozróżnia określone dyscypliny
w takich dziedzinach, jak: architektura, sztuki plastyczne oraz
w innych dziedzinach sztuki
zna i rozumie terminy oraz
zagadnienia: higiena głosu, dykcja, działanie aparatu głosowego, skala głosu,
kontrabas, solo, solista, forma ABA, AB, przyśpiewka (pieśń ludowa), rondo,
kuplety, frulato, wiolonczela, altówka, kanon,
rodzina instrumentów smyczkowych, malarstwo na papierze, szkle, blasze,
desce, szkle, metoda przepróchy
|
W RODZINIE
„Rodzina
jest nadzieją przyszłości”.
I. McDonald
|
A. Lindgren, Bracia Lwie Serce
M. Kondej, Sejf z milionem w środku, czyli
bestseller III b
J. Tuwim, Spóźniony słowik
J. Kulmowa, Mamy mamę
A. Onichimowska, Krzysztofa Pączka droga do sławy
A. Frączek, Trudne sąsiedztwo
A. Mickiewicz, Powrót taty;
E. Zawistowska, Radość;
M. Wojtyszko, Gżdacz
J. Olech, Dynastia Miziołków (fragment)
W. Woroszylski, Czas miłości
|
W. Bogusławski, Krakowiacy i górale;
A. Vivaldi, Cztery pory roku, Wiosna
M. Musorgski, Obrazki z wystawy: Bydło, Taniec
piskląt w skorupkach
A. Banchieri, Contrapunto bestiale alla mente
G. Keetman, Taniec ekstatyczny
|
słucha tekstu czytanego przez
nauczyciela
opowiada o swoich wrażeniach
czytelniczych
określa narratora
zapisuje informacje na temat
tytułowych bohaterów
wyjaśnia znaczenie słowa „genealogia”
korzysta ze słownika wyrazów obcych
określa tematykę tekstu
uzupełnia drzewo genealogiczne
informacjami o swojej rodzinie
czyta głośno (wyraźnie
i wyraziście)
czyta z podziałem na role
określa tematykę opowiadania
pisze opowiadanie
czyta cicho ze zrozumieniem
udziela odpowiedzi na zadane
pytania
odróżnia przysłówek od innych
części mowy
stopniuje przysłówki
nazywa stopnie i rodzaje
stopniowania
określa części mowy
porządkuje wiadomości na temat
części mowy
omawia wyróżniki opowiadania jako
formy wypowiedzi pisemnej
rozróżnia określone dyscypliny
w takich dziedzinach jak: architektura, sztuki plastyczne oraz
w innych dziedzinach sztuki
zna i rozumie terminy oraz
zagadnienia: nastrój w muzyce,
dźwięk d 2, muzyka
ilustracyjna, ostinato, ostinato rytmiczne, rap,
partytura, folklor, pisanki, haft, tradycja, artysta projektant, projekt
|
Egzamin klasyfikacyjny z bloku PIĘKNI w klasie IV szkoły podstawowej obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z języka polskiego.