BLOK
PIĘKNI
Przygotowanie
do uczestnictwa w kulturze
Pięknie mówimy, piszemy, tworzymy… |
||
W skład
bloku wchodzą zagadnienia z podstawy programowej kształcenia ogólnego
dla szkół podstawowych właściwych dla I etapu edukacyjnego
z zakresu: edukacja polonistyczna, edukacja muzyczna, edukacja
plastyczna.
|
||
Edukacja polonistyczna
|
||
Cele:
Sprawne komunikowanie się
z uwzględnieniem sytuacji.
Opanowanie czytania i pisania jako form
komunikowania się.
Czytanie ze zrozumieniem jako przygotowanie
się do korzystania z różnych źródeł wiedzy.
Zainteresowanie książką i rozbudzanie
zamiłowań czytelniczych.
Pisanie z wykorzystaniem elementarnych
zasad pisowni.
Bogacenie słownika czynnego i biernego.
Posługiwanie się różnymi formami wypowiedzi
pisemnej.
Umiejętne wypowiadanie się w małych
formach teatralnych.
|
||
Klasa 3
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Porozumiewanie się i kultura języka
|
słuchanie innych
|
słucha wypowiedzi innych i chce je
rozumieć
|
uczestniczenie w rozmowie
|
uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania,
udziela odpowiedzi i wyraża własne zdanie
dobiera właściwe formy komunikowania się
w różnych sytuacjach społecznych
dba o kulturę wypowiadania się (poprawnie
artykułuje głoski, akcentuje wyrazy, stosuje pauzy i właściwą
intonację), stosuje formy grzecznościowe
|
|
wypowiadanie się
|
tworzy wypowiedzi w formie ustnej
i pisemnej: życzenie, zaproszenie, opis, krótkie opowiadanie, list
prywatny
dobiera właściwe formy komunikowania się
w różnych sytuacjach społecznych
|
|
Czytanie i pisanie
|
pisanie
|
pisze czytelnie i estetycznie
przepisuje teksty, pisze z pamięci
i ze słuchu
w miarę swoich możliwości samodzielnie
wykonuje pisemne zadania domowe
|
kodowanie i dekodowanie informacji
|
rozumie sens kodowania i dekodowania
informacji
odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy,
znaki informacyjne i napisy
|
|
wiedza o języku
|
dostrzega różnicę między literą a głoską,
dzieli wyrazy na sylaby
oddziela wyrazy w zdaniu, zdania
w tekście
dba o poprawność gramatyczną,
ortograficzną i interpunkcyjną
|
|
rozwijanie umiejętności czytelniczych, kontakt
z literaturą
|
przejawia wrażliwość estetyczną
rozszerza zasób słownictwa przez kontakt
z dziełami literackimi
w tekście literackim zaznacza wybrane
fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów
czyta teksty i recytuje wiersze
z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji
ma potrzebę kontaktu z literaturą
i sztuką dla dzieci
czyta wybrane przez siebie i wskazane
przez nauczyciela książki, wypowiada się na ich temat
|
|
Korzystanie z informacji
|
czytanie i słuchanie
|
uważnie słucha wypowiedzi i korzysta
z przekazywanych informacji
czyta i rozumie teksty przeznaczone dla
dzieci na I etapie edukacyjnym
|
wyszukiwanie informacji
|
wyszukuje w tekście potrzebne informacje
i w miarę możliwości korzysta ze słowników i encyklopedii
przeznaczonych dla dzieci na I etapie edukacyjnym
pod kierunkiem nauczyciela korzysta
z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych
zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenia,
zawiadomienie, list, notatka do kroniki, potrafi z nich korzystać
|
|
Małe formy teatralne
|
odgrywanie scenek
|
uczestniczy w zabawie teatralnej
naśladuje i ilustruje mimiką, gestem,
ruchem różne uczucia i zachowania
wie, czym jest rekwizyt i posługuje się
nim w odgrywanej scenie
odtwarza z pamięci teksty dla dzieci
z właściwą intonacją recytuje teksty
w zależności od ich rodzaju
ilustruje mimiką, gestem i ruchem
zachowanie bohatera literackiego lub wymyślonego
odgrywa scenki inspirowane sytuacjami
życiowymi i tekstami
|
Edukacja muzyczna
|
||
Cele:
Rozbudzenie zainteresowania muzyką
i przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu muzycznym.
Kształtowanie potrzeby muzykowania.
Rozwój wyobraźni i ekspresji muzycznej.
Kształcenie umiejętności muzycznych.
Uwrażliwianie na piękno kultury narodowej.
|
||
Klasa 3
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Śpiewanie, muzykowanie, ruch
|
śpiew i taniec
|
śpiewa z pamięci hymn narodowy
gra na instrumentach perkusyjnych oraz
melodycznych
odtwarza sylabami rytmicznymi, gestem oraz
ruchem proste rytmy i wzory rytmiczne
reaguje ruchem na puls rytmiczny i jego
zmiany, zmiany tempa, metrum i dynamiki
tańczy podstawowe kroki i figury
krakowiaka, polki oraz innego, prostego tańca ludowego
tworzy proste ilustracje dźwiękowe do tekstów
i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki
improwizuje głosem i na instrumentach
według ustalonych zasad
wykonuje proste utwory, interpretuje je
zgodnie z ich rodzajem i funkcją
|
Słuchanie i rozumienie
|
umiejętności muzyczne
|
aktywnie słucha muzyki i określa jej
cechy (rozróżnia i wyraża środkami pozamuzycznymi charakter emocjonalny
muzyki, rozpoznaje utwory wykonywane solo i zespołowo, na chór
i orkiestrę, orientuje się w rodzajach głosów ludzkich oraz
instrumentów muzycznych)
|
wiedza o muzyce
|
rozróżnia podstawowe elementy muzyki (melodia,
rytm, wysokość dźwięku, akompaniament, tempo, dynamika) i znaki
intonacji muzycznej
rozpoznaje podstawowe formy muzyczne; AB, ABA
(wskazuje ruchem lub gestem ich kolejne części)
|
|
Edukacja plastyczna
|
||
Cele:
Wyróżnianie i stosowanie podstawowych
środków wyrazu plastycznego na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Posługiwanie się podstawowymi narzędziami
i materiałami w różnych sytuacjach inspirowanych literaturą
i muzyką, własnymi myślami i uczuciami.
Organizowanie warsztatu własnej pracy,
ekonomiczne wykorzystanie materiałów.
Rozróżnianie podstawowych dziedzin sztuk
plastycznych.
Budzenie przynależności kulturowej przez
kontakt ze sztuką oraz tradycjami regionalnymi i narodowymi.
|
||
Klasa 3
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Wyrażanie własnych myśli i uczuć
|
twórczość
|
określa swoją przynależność kulturową przez
kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją
w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, uczestniczy
w życiu kulturalnym tych środowisk
podejmuje działalność twórczą (posługuje się
kształtem, barwą, fakturą w kompozycji na płaszczyźnie
i w przestrzeni)
realizuje proste projekty w zakresie form
użytkowych, w tym służące kształtowaniu własnego wizerunku
i otoczenia oraz upowszechnianiu kultury w środowisku szkolnym
|
Wiedza o sztuce
|
znajomość dzieł sztuki
|
rozróżnia takie dziedziny działalności
twórczej człowieka, jak: architektura, sztuki plastyczne i in., przekazy
medialne (telewizja, Internet) oraz rzemiosło artystyczne i sztukę
ludową
rozpoznaje wybrane dzieła architektury
i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego
dziedzictwa kultury, opisuje ich cechy charakterystyczne
|
UWAGA: TO STRONA ARCHIWALNA! Zawiera dokumenty programowe obowiązujące do roku szkolnego 2016/17 w Akademiach Dobrej Edukacji prowadzonych przez Stowarzyszenie "Dobra Edukacja". Wymagania przedmiotowe dotyczą jeszcze niektórych klas w latach 2017-2022 - zgodnie z opisem na stronie Instytutu Dobrej Edukacji. Wszelkich aktualnych informacji dotyczących Instytutu prosimy szukać na jego aktualnej stronie.
PIĘKNI / Szkoła podstawowa / Klasa III
Subskrybuj:
Posty (Atom)