Program rozszerzony z języka polskiego dla klas licealnych
W każdym trymestrze uczeń jest zobowiązany do przeczytania co najmniej
trzech pozycji oznaczonych gwiazdką (jeden utwór na miesiąc).
TRYMESTR 1 KLASA III
|
UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ
(kształcenie
opisanych w podstawie programowej umiejętności odbiorczych
i nadawczych realizowane jest w cyklu ciągłym w każdym trymestrze)
|
Wojenne losy Polaków
|
|
T. Różewicz, Termopilepolskie, Lament*;
Z. Nałkowska, Medaliony*;
C. Lanzmann, Zając z Patagonii*
G. Grass, Blaszany bębenek;
|
I. Odbiór
wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i
słuchanie. Uczeń:
spełnia wymagania określone dla
zakresu podstawowego, a ponadto:
1) czyta utwory stanowiące konteksty
dla tekstów kultury poznawanych
w szkole;
2) twórczo wykorzystuje wypowiedzi
krytycznoliterackie i teoretycznoliterackie
(np. recenzja,
szkic, artykuł, esej);
3) porównuje tekst linearny i hipertekst
rozumiany jako wypowiedź
nieciągła, nielinearna,
stanowiąca system powiązanych
segmentów tekstowych
łączonych dowolnie przez użytkownika języka w
każdorazowym
akcie odbioru;
4) rozpoznaje retoryczną organizację
wypowiedzi – wskazuje
zastosowane w niej sposoby
osiągania przejrzystości i sugestywności;
5) rozpoznaje mechanizmy nowomowy
charakterystyczne dla
systemów totalitarnych (wymaganie realizowane zwłaszcza w
trymestrze II klasy III)
2.
Samokształcenie i docieranie do informacji.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) samodzielnie wybiera do lektury teksty, stosując różne kryteria
wyboru, które potrafi uzasadnić;
3. Świadomość
językowa.
2) dostrzega związek języka z obrazem świata;
4) postrzega styl potoczny jako centrum systemu stylowego polszczyzny, od
którego odróżniają się inne style:
artystyczny,
naukowy, urzędowy,
publicystyczny.
II. Analiza i
interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty
kultury wskazane przez nauczyciela.
1.Wstępne
rozpoznanie. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego.
2. Analiza.
Uczeń spełnia wymagania określone dlazakresu podstawowego, a ponadto: 1) wskazuje związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym,
etycznym i poznawczym);
2) dostrzega przemiany konwencji
i praktykę ich łączenia (synkretyzm
konwencji i gatunków);
3) rozpoznaje aluzje literackie i symbole kulturowe (np. biblijne,
romantyczne) oraz ich funkcję ideową i kompozycyjną, a także znaki
tradycji, np.
antycznej, judaistycznej, chrześcijańskiej, staropolskiej;
4) dostrzega w czytanych utworach:
parodię, para frazę i trawestację,
wskazuje ich wzorce
tekstowe;
5) rozpoznaje i charakteryzuje styl utworu, np. wiersza renesansowego,
barokowego, klasycystycznego,
romantycznego.
3. Interpretacja.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) dostrzega i komentuje estetyczne wartości utworu literackiego;
2) przeprowadza interpretację porównawczą
utworów literackich;
3) w interpretacji eseju i felietonu wykorzystuje wiedzę o ich cechach
gatunkowych;
4) konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np.
plastycznymi,
teatralnymi, filmowymi.
4. Wartość i
wartościowanie.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) wskazuje różne sposoby wyrażania wartościowań w tekstach.
III. Tworzenie wypowiedzi
1. Mówienie i pisanie.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) tworzy
wypowiedzi ze świadomościąich funkcji sprawczej;
2) ocenia
własną kompetencję językową (po pra wność gramatyczną i słownikową) oraz
kompetencję komunikacyjną (stosowność i skuteczność wypowiadania się).
2. Świadomość językowa.
Uczeń
spełnia wymagania dla zakresu podstawowego
|
S. Burkot, Formuła poezji Tadeusza Różewicza
Film fabularny, np. Powstanie
warszawskie;
Film dokumentalny, Shoa* (fragmenty)
Film współczesny
wojenny, np. Miasto 44, Katyń,
Kanał, reż. Andrzej Wajda
|
|
Trymestr 2 klasa III
|
|
Powojenne
rozrachunki z totalitaryzmami.
Ja i
moja współczesność
|
|
G. Orwell, Rok 1984*;
Cz. Miłosz, Zniewolony umysł*;
T. Rózewicz,
Kartoteka*;
S. Grochowiak,
Płonąca żyrafa;
P. Huelle, Weiser
Dawidek;
O. Tokarczuk, Prawiek
i inne czasy;
J. Hartwig, Potrzeba;
J. M. Rymkiewicz, Jakie
światło;
J. Polkowski, Tak,
jestem obcy;
M. Świetlicki, Dla
Jana Polkowskiego;
M. Biedrzycki, Asklop;
J. Podsiadło, Don’t
leave me;
Cz. Miłosz, wybrane
wiersze z cyklu Świat (poema naiwne);
R. Kapuściński, Podróże
z Herodotem.
|
|
J. Bartmiński, Jak
biegną drogi ojczyzny;
J. Sławiński, Białoszewski: być sobie jednym (fragmenty);
J. Kwiatkowski, Słowo
Barańczaka;
L. Łuniewska, Buwing,
czyli romans w bibliotece;
lub teksty zaproponowane przez uczniów
Film fabularny, Człowiek z marmuru, reż. Andrzej
Wajda;
Spektakl teatralny, Emigranci*, S. Mrożek
|
|
Trymestr
3 klasa III
|
|
Remanenty
literackie
|
|
Literacko-kulturowe dyskusje, czyli
zajęcia prowadzone w formie
klubu dyskusyjnego wokół zagadnień opracowywanych przez uczniów, wcześniej
wspólnie wybranych i sformułowanych. Przetwarzanie i wprowadzanie w nowe
porządki wiedzy i umiejętność i zdobytych w cyklu kształcenia rozszerzonego.
I. 3. Świadomość językowa.
Uczeń:
1) rozróżnia i omawia na wybranych przykładach funkcje języka
– poznawczą (kategoryzowanie świata), komunikacyjną (tworze
nie wypowiedzi i stosowa nie języka w aktach komunikacji)oraz społeczną
(jednoczenie
grupy i budowa nie tożsamości zbiorowej – regionalnej,
środowiskowej, narodowej);
|