Pięknie mówimy, piszemy, tworzymy…
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej języka polskiego, muzyki i plastyki dla szkoły podstawowej i gimnazjum oraz języka polskiego i wiedzy o kulturze dla liceum.
Klasa III
TREŚCI
dla klasy III |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 7 trymestrze: |
||
PROPONOWANE UTWORY LITERACKIE I INNE TEKSTY KULTURY
|
|||
JĘZYK POLSKI
|
WIEDZA O KULTURZE
|
ETYKA
|
|
II
wojna światowa
Wybrane utwory z epoki, a także obowiązkowo
wybrane opowiadania dotyczące problematyki związanej z II wojną światową
(np. T. Borowskiego) lub powieść poruszająca tę problematykę (takich
autorów jak np. H. Grynberg, S. Grzesiuk, G. Herling-Grudziński, H.
Krall, A. Bart) oraz film najnowszy podejmujący te zagadnienia.
|
Ja –
człowiek – istota twórcza myśląca abstrakcyjnie; twórca filozofii, logiki,
etyki, moralności itp.; twórca systemów, koncepcji i pojęć abstrakcyjnych
takich jak utopia; utopia – wizja szczęścia, próba odpowiedzi na jedno z
kluczowych ludzkich pragnień dotyczących szczęścia, doskonałej egzystencji,
raju itp.; szczęście jako cel priorytetowy; przegląd koncepcji np. Platona,
Morusa, Woltera; antyutopie – wizje np. Huxleya, Orwella; wizja szczęścia a
systemy totalitarne.
|
Uczeń:
– wykorzystuje konteksty literackie,
filozoficzne i kulturowe (charakterystyczne dla twórczości z okresu II wojny
światowej) w interpretacji omawianych tekstów kultury JP II 3.2);
–
dostrzega w świecie przedstawionym kreowane konflikty wartości oraz rozumie źródła tych
konfliktów JP II 4.3);
–
dostrzega obecne w utworach wartości uniwersalne i
narodowe JP II 4.2);
–
podczas interpretacji utworu wykorzystuje wypowiedzi
krytycznoliterackie i teoretycznoliterackie (np. recenzja, szkic, artykuł,
esej) JP I 1.2), wykonując
operacje przetwarzania tekstu cudzego – sporządza konspekt, streszcza JP III
1.7);
–
przygotowuje prezentację ustną i multimedialną JP III 1.1);
–
operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych JP III 2.1);
–
poznając twórczość (nie tylko artystyczną) z okresu II
wojny światowej rozróżnia w dialogu odpowiedzi właściwe i unikowe JP I 1.6), rozpoznaje pytania podchwytliwe i sugerujące odpowiedź JP I 1.8), rozpoznaje manipulację
językową w języku polityków JP I 1.9);
–
odróżnia słownictwo neutralne od emocjonalnego i
wartościującego, oficjalne od swobodnego JP
I 3.8);
–
poznaje ogólnofilozoficzne założenia etyki i wybrane
szkoły etyczne E1.,3.;
–
analizuje wpisany w analizowane teksty wymiar moralny
życia człowieka E8.;
–
snuje refleksję nad celem i sensem ludzkiej
egzystencji; rozważa problem szczęścia w życiu ludzkim oraz rozwoju moralnego
i duchowego człowieka jako osoby E5.
–
przygotowuje pisemnie: recenzję, opis dzieła
sztuki oraz ustną interpretację jednego
z analizowanych utworów, JP III 1.1)
|
TREŚCI
dla klasy III |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 8 trymestrze: |
||
PROPONOWANE UTWORY LITERACKIE I INNE TEKSTY KULTURY
|
|||
JĘZYK POLSKI
|
WIEDZA O KULTURZE
|
ETYKA
|
|
Współczesność
Wybrane
utwory z epoki oraz obowiązkowo wybrana powieść science fiction (np. S. Lema)
lub fantasy (np. J. R. R. Tolkiena lub A. Sapkowskiego) lub powieść
historyczna (np. T. Parnickiego, K. Brandysa, W. Terleckiego), inna
wybrana powieść współczesna, artykuły, felietony, reportaże
|
Ja – człowiek
– istota twórcza obdarzona wyobraźnią, artysta; etyczne i moralne aspekty
twórczości artystycznej; sztuka w służbie idei (np. poezja patriotyczna) czy
propagandzista i manipulator (np. socrealizm albo reklama); moralne granice
wolności w sztuce – prowokacja, kicz (twórczość K. Kozyry, M. Duchampa), camp
jako „ rozpuszczalnik moralności” w sztuce; okrucieństwo i przemoc w sztuce.
|
Uczeń:
–
wykorzystuje konteksty literackie, filozoficzne i
kulturowe (charakterystyczne dla dzieł współczesnych) w interpretacji
omawianych tekstów kultury JP II 3.2);
–
odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworów
charakterystyczne dla nich JP II 3.4);
–
twórczo wykorzystuje wypowiedzi krytycznoliterackie i
inne teksty popularnonaukowe wykonując operacje przetwarzania tekstu cudzego
– sporządza konspekt, streszcza JP III
1.7);
– zna pojęcie aktu komunikacji językowej i
analizuje akt komunikacji wpisany w publicystykę dawną i współczesną JP I 3.3);
– zna pojęcie znaku i
systemu znaków; uzasadnia, że język jest systemem znaków; rozróżnia znaki
werbalne i niewerbalne, ma świadomość ich różnych funkcji i sposobów
interpretacji – próba analizy tekstu naukowego np. fragmentu Kursu językoznawstwa ogólnego F. de
Saussure’a JP I 3.2);
– rozróżnia pojęcie
błędu językowego i zamierzonej innowacji językowej JP I 3.7);
– wskazuje w
czytanych tekstach i analizuje przykłady odmian terytorialnych,
środowiskowych i zawodowych polszczyzny JP
I 3.5);
– rozpoznaje w
czytanych tekstach oraz wypowiedziach mówionych stylizację, rozróżnia jej rodzaje
i określa funkcje JP I 3.6);
– wskazuje
charakterystyczne cechy stylu danego tekstu JPI 1.2);
– analizuje w
związku z omawianymi tekstami kultury różne rozumienia sensu ludzkiej
egzystencji, hierarchię celów; pojęcie szczęścia w życiu ludzkim (np. treny
Kochanowskiego i jego kryzys filozoficzny) E5.
|
TREŚCI
dla klasy III |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 9 trymestrze: |
||
PROPONOWANE UTWORY LITERACKIE I INNE TEKSTY KULTURY
|
|||
JĘZYK POLSKI
|
WIEDZA O KULTURZE
|
ETYKA
|
|
Powtórzenie
materiału
–
treningi czytania
–
warsztaty pisarskie (też stopniowo w trakcie całego IV etapu edukacyjnego)
– uporządkowanie
wiedzy historycznoliterackiej
|
Ja –
człowiek jako osoba; podmiotowość i wyjątkowość istoty ludzkiej wraz z
przywilejami i konsekwencjami pozycji zajmowanej wśród innych istot;
koncepcje i definicje człowieka u różnych filozofów (np. Arystoteles, św.
Tomasz, Kant, Pico della Mirandola, Karol Wojtyła).
|
–
tworzy dłuższy tekst pisany lub mówiony (rozprawka, recenzja, referat,
interpretacja utworu literackiego lub fragmentu) zgodnie z podstawowymi
regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i
logicznej JP III 1.1);
–
przygotowuje wypowiedź (analizuje temat) JP
III 1.2);
– tworzy
samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki i
retoryki (stawia tezę lub hipotezę, dobiera argumenty, porządkuje je,
hierarchizuje, dokonuje ich selekcji pod względem użyteczności w wypowiedzi,
podsumowuje, dobiera przykłady ilustrujące wywód myślowy, przeprowadza
prawidłowe wnioskowanie) JP III 1.3);
–
opracowuje redakcyjnie własny tekst (dokonuje uzupełnień, przekształceń,
skrótów, eliminuje przypadkową niejednoznaczność wypowiedzi, sporządza
przypisy) JP III 1.6);
–
operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych JP III 2.1);
–
porównuje funkcjonowanie tych samych motywów w różnych utworach literackich JP II 3.3);
–
szuka literatury przydatnej do opracowania różnych zagadnień; selekcjonuje ją
według wskazanych kryteriów (w zasobach bibliotecznych korzysta zarówno z
tradycyjnego księgozbioru, jak i z zapisów multimedialnych i elektronicznych,
w tym Internetu) JP I 2.1.
|