Pięknie mówimy, piszemy, tworzymy…
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej języka polskiego, muzyki i plastyki dla szkoły podstawowej i gimnazjum oraz języka polskiego i wiedzy o kulturze dla liceum.
Klasa II
TREŚCI
dla klasy II |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 4 trymestrze: |
||
PROPONOWANE UTWORY LITERACKIE I INNE TEKSTY KULTURY
|
|||
JĘZYK POLSKI
|
WIEDZA O KULTURZE
|
ETYKA
|
|
Pozytywizm
Wybrane
utwory z epoki, *B. Prus Lalka oraz
utwór współczesny poświęcony problemom wieku dojrzałego (dramat lub powieść,
np. M. Koterski, Dzień Świra
lub D. Odija, Tartak lub Niech to nie będzie sen.
|
Ja –
człowiek – istota religijna; relacje między etyką a religią; na czym polega
relacja człowieka i szeroko rozumianej istoty wyższej w różnych tradycjach
religijnych; systemy etyczno-moralne w różnych tradycjach religijnych –
dekalog, ahinsa itp.; wolność i wola człowieka a religia; konflikty na
świecie na tle religijnym; fundamentalizm, fanatyzm a tolerancja; religie a
sekty – realne a fałszywe obietnice szczęścia i zbawienia.
|
Uczeń:
– wykorzystuje konteksty literackie,
filozoficzne i kulturowe (charakterystyczne dla modernizmu) w interpretacji omawianych
tekstów kultury JP II 3.2);
–
dostrzega w świecie przedstawionym kreowane konflikty wartości oraz rozumie źródła tych
konfliktów JP II 4.3);
–
dostrzega obecne w utworach wartości uniwersalne JP II 4.2);
–
porównuje utwory literackie lub ich fragmenty oraz
porównuje funkcjonowanie tych samych motywów w różnych utworach literackich JP II 2.5), JP II 3.3);
–
poznaje ogólnofilozoficzne założenia etyki i wybrane
szkoły etyczne E1.,3.;
–
analizuje wpisany w analizowane teksty wymiar moralny
życia człowieka E8.;
–
snuje refleksję nad celem i sensem ludzkiej
egzystencji; rozważa problem szczęścia w życiu ludzkim oraz rozwoju moralnego
i duchowego człowieka jako osoby E5.
–
dostrzega i opisuje różnice wynikające z rozwoju języka
JP II 2.3);
–
korzysta ze słowników i leksykonów, wyjaśniając
znaczenia słów JP I 2.2); oraz
analizuje i definiuje te znaczenia JP I
3.1);
–
przygotowuje pisemnie: rozprawkę, referat, opis dzieła sztuki oraz ustną interpretację jednego z analizowanych
utworów, JP III 1.1).
|
TREŚCI
dla klasy II |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 5 trymestrze: |
||
PROPONOWANE UTWORY LITERACKIE I INNE TEKSTY KULTURY
|
|||
JĘZYK POLSKI
|
WIEDZA O KULTURZE
|
ETYKA
|
|
Młoda Polska
Wybrane
utwory z epoki oraz *S. Wyspiański, Wesele,
a także tekst współczesny poświęcony problemom związanym z epoką (np. A.
Libera, Madame).
|
Ja –
człowiek – istota obdarzona wolą, rozumem i uczuciami; wzajemne relacje
między władzami człowieka; subiektywne i obiektywne ograniczenia władz
człowieka; wolność do... wolność od...; rozum, intelekt, inteligencja a
mądrość; pożytki płynące z inteligencji; mądrość naukowa a życiowa; rozum a
uczucia; uczucia a wola.
|
Uczeń:
–
wykorzystuje konteksty literackie, filozoficzne i
kulturowe (charakterystyczne dla sztuki modernizmu) w interpretacji omawianych
tekstów kultury tego okresu JP II 3.2);
–
odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworów
charakterystyczne dla nich JP II 3.4);
–
tworzy pod kierunkiem nauczyciela bibliografię
konieczną do przygotowania prezentacji JP
I 2.1);
–
twórczo wykorzystuje wypowiedzi krytycznoliterackie i
inne teksty popularnonaukowe, wykonując operacje przetwarzania tekstu cudzego
– sporządza konspekt, streszcza JP III
1.7);
–
przygotowuje prezentację ustną i multimedialną JP III 1.1);
–
operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych JP III 2.1);
– zna pojęcie aktu komunikacji językowej i
analizuje akt komunikacji wpisany w publicystykę dawną i współczesną JP I 3.3);
– wskazuje charakterystyczne cechy stylu
danego tekstu JP II 3.1);
– analizuje w
związku z omawianymi tekstami kultury różne rozumienia sensu ludzkiej
egzystencji, hierarchię celów; pojęcie szczęścia w życiu ludzkim (np. treny
Kochanowskiego i jego kryzys filozoficzny) E5.
– tworzy rozprawkę w związku z problematyką etyczną,
referat (jako część prezentacji) JP
III 1.1); 6).
|
TREŚCI
dla klasy II |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 6 trymestrze: |
||
PROPONOWANE UTWORY LITERACKIE I INNE TEKSTY KULTURY
|
|||
JĘZYK POLSKI
|
WIEDZA O KULTURZE
|
ETYKA
|
|
Dwudziestolecie
międzywojenne
Wybrane utwory z epoki oraz obowiązkowo *W. Gombrowicz, Ferdydurke, a także
wybrane wiersze B. Leśmiana i twórców awangardowych (np. B. Jasieński,
T. Peiper, J. Przyboś, J. Czechowicz, Cz. Miłosz).
|
Ja –
człowiek – istota społeczna pozostająca w relacjach z innymi; zobowiązania
wynikające z bycia z innymi ludźmi – rodziną, rówieśnikami, społeczeństwem,
narodem itp.; rodzaje relacji z innymi ludźmi – miłość, przyjaźń, władza
itp.; umowa społeczna a życie poza społeczeństwem: propozycje Platona,
Hume'a, Rousseau, outsiderzy dawni i współcześni jak np. Thoreau, Jim
Morrison i inni; człowiek jako spolegliwy opiekun – propozycja
Kotarbińskiego; uwikłanie człowieka w relacje społeczne – podleganie
określonemu systemowi/ustrojowi, prawu, wynikające z tego przywileje (cnoty
obywatelskie, ochrona np. opieka społeczna, instytucje, fundacje, organizacje
charytatywne itp.) i obciążenia (narzucone konwencje i konwenanse), a nawet
restrykcje ( kodeks karny, kara, więzienie, inne formy wykluczenia, np.
dyskryminacja i rasizm).
|
Uczeń:
–
dostrzega w czytanych utworach cechy charakterystyczne dla twórczości
artystycznej dwudziestolecia międzywojennego JP II 2.2);
–
wykorzystuje konteksty literackie, filozoficzne i
kulturowe (charakterystyczne dla dzieł awangardowych) w interpretacji
omawianych tekstów kultury epoki JP II 3.2);
–
odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworów
charakterystyczne dla nich JP II 3.4);
–
dostrzega w utworach konflikty wartości i rozumie
źródła tych konfliktów JP II 4.3);
–
tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną dotyczącą
konfliktu wartości we wskazanym dziele literackim JP III 1.3);
–
przygotowuje prezentację multimedialną dotyczącą na
przykład relacji między słowem i obrazem w twórczości awangardowej JP III 1.4);
–
pisze interpretację utworu literackiego, recenzję,
przygotowuje referat i bierze udział w debacie na określony temat JP III 1.1);
–
publicznie wygłasza przygotowaną wypowiedź, dbając o
wyrazistość i poziom językowy przekazu
JP III 1.4);
–
podczas debaty stosuje uczciwe zabiegi perswazyjne,
jednocześnie zdając sobie sprawę z ich wartości i funkcji; nie stosuje
nieuczciwych zabiegów erystycznych JP
III 1.5);
–
rozpoznaje i nazywa funkcje tekstu (informatywną,
poetycką, ekspresywną, impresywną – w tym perswazyjną) JP I 3. 4);
–
rozważa problem moralności w najbliższym otoczeniu i
życiu publicznym oraz etyczny wymiar życia szkolnego E12;
–
analizuje działanie człowieka pod względem etycznym E4;
szuka odpowiedzi na pytanie: co to znaczy
być osobą? E4.
|
Egzamin klasyfikacyjny z bloku PIĘKNI w klasie II liceum obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i przewiduje sklasyfikowanie z języka polskiego.