Pięknie mówimy, piszemy, tworzymy…
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej języka polskiego, muzyki i plastyki dla szkoły podstawowej i gimnazjum oraz języka polskiego i wiedzy o kulturze dla liceum.
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji
Uczeń:
- rozumie teksty literackie i inne teksty kultury o prostej i skomplikowanej budowie; dostrzega sensy zawarte w strukturze głębokiej tekstu; rozpoznaje funkcje tekstu i środki właściwe dla tworzywa danego dzieła służące realizacji odczytanych funkcji; ma świadomość́ kryteriów poprawności językowej i innych kryteriów wartości dzieła artystycznego, stosuje te kryteria przy ocenie dzieła;
- odbiera teksty kultury i wykorzystuje informacje w nich zawarte, z uwzględnieniem specyfiki medium, w którym są przekazywane;
- rozpoznaje wpisane w teksty wartości.
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury
Uczeń:
- poznaje niezbędne dla lektury fakty z historii literatury i innych dziedzin humanistyki;
- odczytuje rozmaite sensy dzieła; w interpretacji tekstu wykorzystuje wiedzę o kontekstach, w jakich może być on odczytywany;
- dokonuje interpretacji porównawczej różnych tekstów kultury (także potoczne praktyki kultury), stosując w analizie podstawowe pojęcia z zakresu terminologii właściwej dla danej sztuki;
- posługuje się̨ pojęciem kultury rozumianej jako całokształt ludzkiej działalności;
- wykazuje się postawą refleksyjną w stosunku do zagadnień etycznych obecnych w różnych tekstach kultury dawnej i współczesnej.
III. Tworzenie wypowiedzi
Uczeń:
- buduje wypowiedzi o wyższym stopniu złożoności; stosuje w nich podstawowe zasady logiki i retoryki; ma świadomość własnej kompetencji językowej;
- tworzy wypowiedzi, celowo posługując się różnymi mediami (słowo mówione i pisane, obraz malarski, fotograficzny, filmowy, dźwięk, widowisko, środki multimedialne);
- aktywnie współtworzy kulturę̨ lokalną (szkoły, dzielnicy, miejscowości);
- podejmuje dyskusje o wartościach i dylematach moralnych, dąży w swych wypowiedziach do prawdy i dobra.
- tworzy wypowiedzi, celowo posługując się różnymi mediami (słowo mówione i pisane, obraz malarski, fotograficzny, filmowy, dźwięk, widowisko, środki multimedialne);
- aktywnie współtworzy kulturę̨ lokalną (szkoły, dzielnicy, miejscowości);
- podejmuje dyskusje o wartościach i dylematach moralnych, dąży w swych wypowiedziach do prawdy i dobra.
Klasa I
TREŚCI
dla klasy I |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 1 trymestrze: |
||
PROPONOWANE UTWORY LITERACKIE I INNE TEKSTY KULTURY
|
|||
JĘZYK POLSKI
|
WIEDZA O KULTURZE
|
ETYKA
|
|
w każdym trymestrze uczeń realizuje (na różnych
tekstach kultury) wymagania szczegółowe opisane w podstawie programowej jako:
–
wstępne rozpoznanie każdego z omawianych utworów JP II 1.1), 2), 3);
–
odczytanie sensu całego tekstu i objaśnienie funkcji i
znaczenia poszczególnych części danego tekstu oraz użytych w nim środków
stylistycznych i retorycznych JP I 1.1);
–
rozpoznawanie typu nadawcy i adresata tekstu JP I 1.3);
–
wskazywanie zastosowanych w utworze środków wyrazu
artystycznego i ich funkcji (poznanych we wcześniejszych etapach edukacyjnych
i poza tym: oksymoronów, synekdoch, hiperbol, elips, paralelizmów) oraz
innych wyznaczników poetyki danego utworu (z zakresu podstaw wersyfikacji,
kompozycji, genologii); określanie funkcji środków artystycznych w utworze JP II 2.1);
–
dostrzeganie w czytanych utworach cech
charakterystycznych określonej epoki (średniowiecze, renesans, barok,
oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie
międzywojenne, współczesność) JP II
2.2;
–
dostrzeganie związku języka z wartościami, wykazanie
się rozumieniem, że język stanowi źródło poznania wartości w nim utrwalonych
(dobro, prawda, piękno, wiara, nadzieja, miłość, wolność, równość, Bóg,
honor, ojczyzna, solidarność, niepodległość, tolerancja) JP II 4.1);
–
tworzenie bazy danych zawierającej informacje zdobywane
w trakcie nauki, przydatne w powtórzeniu materiału przed egzaminem maturalnym
w trzecim trymestrze trzeciej klasy liceum ogólnokształcącego JP I 2.3);
–
sporządzanie opisu bibliograficznego książki i
artykułu, zapisu elektronicznego, bibliografii wybranego tematu JP I 2.4);
tworzenie dłuższego tekstu pisanego – dwa w
każdym trymestrze oraz jednego mówionego JP
III 1.1), 2), 3), 4) WOK 2.1).
|
|||
Starożytność i nawiązania
-*wybrane fragmenty Biblii oraz mitologii (np. opis
stworzenia świata i człowieka w Biblii oraz mitologii greckiej, mit o
Orfeuszu i Eurydyce, mit o wojnie trojańskiej oraz przykłady późniejszych
nawiązań do Biblii i mitologii w tekstach kultury)
-wybrane inne teksty z epoki (np. fragmenty z
eposów Homera lub wybór poezji greckiej i łacińskiej, Król Edyp)
-*B. Schulz, wybrane opowiadanie (np. Karakony z tomu Sklepy
cynamonowe)
Średniowiecze i nawiązania
- wybrane utwory z epoki: np.: *Bogurodzica, „Posłuchajcie bracia
miła…”, Rozmowa mistrza Polikarpa ze
Śmiercią, Pieśń o chlebowym stole oraz
U. Eco, Imię róży
|
– współczesne malarstwo – motyw biblijny, np. droga
krzyżowa Dudy-Gracza
– wycieczka do lokalnego muzeum, np. Hans Memling, Sąd
Ostateczny;
oraz witraż z obrazem Memlinga Sąd Ostateczny na froncie Dworca Głównego w Gdańsku
– Dzieje Tristana
i Izoldy
– film reż. Kevin Reynolds
– przedstawienie teatralne (udział bezpośredni lub
odtwarzane na dostępnych nośnikach) wybranej
sztuki antycznej
– katedra jako obraz świata
– Michaił Bachtin, Średnioweiczny
karnawał
|
Ja –
człowiek – twórca etyki?; twórca zasad
moralnych?; twórca systemów etycznych?; twórca kultury?;
twórca nauki?; odkrywca świata?; istota fizyczna podlegająca prawom przyrody,
cząstka kosmosu czy istota uprzywilejowana panująca nad światem?; – istota
złożona z ciała i duszy?; – istota
religijna?; – istota myśląca i twórcza?; – istota obdarzona wolą, rozumem,
uczuciami?; – istota społeczna?; – istota twórcza obdarzona wyobraźnią,
artysta, kreator?; – istota twórcza myśląca abstrakcyjnie?; – ja – człowiek –
osoba?
|
Uczeń:
– wykorzystuje konteksty literackie,
filozoficzne i kulturowe (charakterystyczne dla sztuki starożytnej i
średniowiecznej) w interpretacji omawianych tekstów kultury JP II 3.2); WOK 3.5);
–
dostrzega w świecie przedstawionym kreowane konflikty wartości oraz rozumie źródła tych
konfliktów JP II 4.3);
–
dostrzega obecne w utworach antycznych wartości
uniwersalne JP II 4.2);
–
wskazuje relacje między kulturami: lokalną,
regionalną, narodową i europejską, ujawniające się̨ w omawianych dziełach sztuki i praktykach kultury WOK 3.7);
–
rozumie kulturę
zarówno jako dorobek artystyczny. jak i całokształt dorobku ludzkości, i
stosuje to rozróżnienie w interpretacjach analizowanych tekstów kultury WOK 3.1), 2);
–
odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworów
średniowiecznych JP II 3.4);
–
rozpoznaje elementy ironii w Rozmowie… i wyjaśnia ich funkcję JP I 1.7);
–
dostrzega i opisuje różnice wynikające z rozwoju języka
JP II 2.3);
–
korzysta ze słowników i leksykonów, wyjaśniając
znaczenia słów JP I 2.2); oraz
analizuje i definiuje te znaczenia JP I
3.1);
–
zna dwudziestowieczne dzieła sztuki i dostrzega związki
pomiędzy nimi (architektura i funkcje motywów plastycznych) WOK 1.1);
–
wypowiada się na temat dzieła sztuki – malarstwo,
używając swoistych dla tej dyscypliny pojęć WOK 2.2);
–
przygotowuje pisemnie: rozprawkę, referat, opis dzieła sztuki oraz ustną interpretację jednego z analizowanych
utworów JP III 1.1);
–
zna współczesne filmowe nawiązania do tematów z kultury
średniowiecza WOK 1.1);
–
analizuje spektakl teatralny WOK 1.4);
–
poznaje ogólnofilozoficzne założenia etyki i wybrane
szkoły etyczne E1.,3.;
–
analizuje wpisany w analizowane teksty wymiar moralny
życia człowieka E8.
|
TREŚCI
dla klasy I |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 2 trymestrze: |
||
PROPONOWANE UTWORY LITERACKIE I INNE TEKSTY KULTURY
|
|||
JĘZYK POLSKI
|
WIEDZA O KULTURZE
|
ETYKA
|
|
Renesans i nawiązania
wybrane
utwory z epoki ( liryka J. Kochanowskiego – wybrane treny, fraszki i
pieśni, M. Reja, M. Sępa-Szarzyńskiego) wybrane utwory współczesne dialogiczne wobec kultury
średniowiecza, np. poezja J.St.
Pasierba
Barok i nawiązania
wybrane
utwory z epoki (np. poezja metafizyczna lub inna poruszająca problemy
charakterystyczne dla epoki, jak np. przemijanie, metamorfozy i współczesne
nawiązania do tych toposów
Oświecenie - i nawiązania
wybrane
utwory z epoki (np. liryka poruszająca problemy polityczne epoki) oraz
współczesne teksty publicystyczne i druki ulotne
|
barokowe ołtarze w gotyckich kościołach, np. katedra w
Oliwie i ich współczesna funkcja
wycieczka do kościoła jako miejsca przenikania się
różnych stylów w sztuce i miejsca obecności różnych formy sztuki (w funkcji
kultowej)
druki ulotne, murale, graffiti
|
Ja – człowiek – istota fizyczna składająca się z ciała (które
jednocześnie otwiera możliwości i ogranicza) – czy tylko z ciała?; fizyczność
człowieka: zdrowie i choroba; życie: od młodości do starości; śmierć: umieranie
a eutanazja; współczesne zabiegi przedłużające życie i młodość (operacje
plastyczne, przeszczepy itp.); na czym polega szczęśliwe życie według
filozofów (według Arystotelesa, stoików, sceptyków), obraz szczęśliwego życia
przekazywany przez massmedia.
Ja – człowiek – istota fizyczna, która podlega prawom natury;
kategoria natury; wpływ natury na życie człowieka; człowiek – postawa w
stosunku do natury: manipulacje genetyczne, zapłodnienie metodą in vitro,
żywność modyfikowana genetycznie, klonowanie istot żywych; ingerencja w
naturę w badaniach naukowych – etyczne granice nauki; miejsce człowieka w
świecie przyrody – mikrokosmos a makrokosmos; człowiek wobec innych istot
(ochrona przyrody, prawa zwierząt).
|
Uczeń:
–
wykorzystuje konteksty literackie, filozoficzne i
kulturowe (charakterystyczne dla sztuki renesansu, baroku i oświecenia) w
interpretacji omawianych tekstów kultury tych epok i współczesnych JP II 3.2); WOK 3.5);
–
odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworów
charakterystyczne dla nich JP II 3.4);
–
rozpoznaje specyfikę tekstów publicystycznych na
przykładzie publicystyki oświeceniowej i współczesnej JP I 1.2);
–
tworzy pod kierunkiem nauczyciela bibliografię
konieczną do przygotowania prezentacji JP
I 2.1);
–
twórczo wykorzystuje wypowiedzi krytycznoliterackie i
inne teksty popularnonaukowe, wykonując operacje przetwarzania tekstu cudzego
– sporządza konspekt, streszcza JP III
1.7);
–
wyjaśnia specyfikę
dawnych i współczesnych funkcji dzieła sztuki – zabytkowe ołtarze (funkcja
kultowa i poznawcza) WOK 1.2), 3);
–
przygotowuje prezentację ustną i multimedialną, np.
dotyczącą wspólnych motywów, np. barokowych i współczesnych sztuk z motywem metamorfozy
i labiryntu WOK 2.1), 3), 9);
–
interpretuje różne efekty działalności artystycznej z
najbliższego otoczenia (np. murale, graffiti, kościół) WOK 3.4);
–
posługuje się pojęciami: kultura popularna i kultura
wysoka, subkultura WOK 3.6);
–
przyporządkowuje analizowane teksty kultury odpowiednim
kontekstom społecznym WOK 1.8);
– zna pojęcie aktu
komunikacji językowej i analizuje akt komunikacji wpisany w publicystykę
dawną i współczesną JP I 3.3);
– w związku z tekstami oświeceniowymi rozpoznaje specyfikę tekstów
publicystycznych (artykuł, felieton, reportaż), wskazuje charakterystyczne
cechy stylu danego tekstu, wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (np.
literackie, kulturowe, filozoficzne, religijne) JP I 1.2); JP II 3.1);
– rozpoznaje
specyfikę traktatu filozoficznego, wyróżnia argumenty, kluczowe pojęcia i
twierdzenia w tekście argumentacyjnym JP
I 1. 4), 5);
– rozpoznaje i poprawia różne typy błędów
językowych JP I 3.7);
– charakteryzuje
współczesne media kultury politycznej WOK
1.5);
– a nalizuje w związku z omawianymi tekstami
kultury różne rozumienia sensu ludzkiej egzystencji, hierarchię celów;
pojęcie szczęścia w życiu ludzkim (np. treny Kochanowskiego i jego kryzys
filozoficzny) E5.;
– tworzy rozprawkę w związku z problematyką, etyczną
i referat (jako część
prezentacji) JP III 1.1), 6).
|
TREŚCI
dla klasy I |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 3 trymestrze: |
||
PROPONOWANE UTWORY LITERACKIE I INNE TEKSTY KULTURY
|
|||
JĘZYK POLSKI
|
WIEDZA O KULTURZE
|
ETYKA
|
|
Romantyzm i nawiązania
wybrane
utwory z epoki, w tym Adam Mickiewicz, *Pan
Tadeusz oraz *Dziady cz. III
|
Ja –
człowiek – istota złożona z ciała i duszy; konsekwencje wynikające z
posiadania ciała; czy dusza istnieje?; konsekwencje wynikające z posiadania
duszy – ujęcia zachodnie (np. orfickie, judaistyczne lub chrześcijańskie)
wobec systemów Wschodu; karma a wolna wola; perspektywa metafizyczna;
szczęście a umartwianie ciała.
|
Uczeń:
–
wykorzystuje konteksty literackie, filozoficzne i
kulturowe (charakterystyczne dla sztuki romantycznej) w interpretacji
omawianych tekstów kultury tych epok i współczesnych JP II 3.2); WOK 3.5);
–
odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworów
charakterystyczne dla nich JP II 3.4);
–
dostrzega obecne w utworach literackich wartości narodowe i uniwersalne JP II 4.3);
–
dostrzega w świecie konflikty wartości, które były charakterystyczne w
literaturze i sztuce romantycznej JP
II 4.4);
–
rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera JP II 2.4);
– wskazuje cechy utworu romantycznego JP II 2.2);
–
porównuje utwory literackie lub ich fragmenty oraz
porównuje funkcjonowanie tych samych motywów w różnych utworach literackich JP II 2.5), JP II 3.3);
–
dostrzega i opisuje różnice wynikające z rozwoju języka
JP II 2.3);
–
korzysta ze słowników i leksykonów, wyjaśniając
znaczenia słów JP I 2.2); oraz
analizuje i definiuje te znaczenia JP
I 3.1);
– przygotowuje
pisemnie: rozprawkę, referat, opis dzieła sztuki oraz ustną interpretację jednego z analizowanych utworów JP III 1.1);
–
poznaje ogólnofilozoficzne założenia etyki i wybrane
szkoły etyczne E1.,3.;
–
analizuje wpisany w analizowane teksty wymiar moralny
życia człowieka E8.;
–
snuje refleksję nad celem i sensem ludzkiej
egzystencji; rozważa problem szczęścia w życiu ludzkim oraz rozwoju moralnego
i duchowego człowieka jako osoby E5.
|
Egzamin klasyfikacyjny z bloku PIĘKNI w klasie I liceum obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i przewiduje sklasyfikowanie z języka polskiego i wiedzy o kulturze.