Filozofia jest przedmiotem, który uczeń liceum może wybrać i być z niego klasyfikowany.
Założenia
programowe
Filozofia
jest dyscypliną humanistyczną, która stanowi fundament innych nauk, również
ścisłych. Źródła dociekań filozoficznych zwykło się upatrywać (również w
książkach dla dzieci i młodzieży) w zdziwieniu światem, ciekawości i pragnieniu
poznania. Zadaniem nauczyciela jest rozbudzanie i pielęgnowanie tego rodzaju
postawy w młodym człowieku. Prowadzący zajęcia z filozofii często próbują
przedstawić uczniom historię filozofii: kolejne nazwiska, spory, hermetyczne
rozumowania i trudne pojęcia. Byłoby lepiej, gdyby nauczyciel filozofii
próbował utrzymać pewien stan harmonii między wiedzą filozoficzną a
filozofowaniem podczas zajęć z filozofii. Program nauczania tej dziedziny nie ma
charakteru chronologicznego wykładu o poszczególnych filozofach i kierunkach
filozoficznych. Szczególnie dlatego, że uczniowie na tym etapie życia zadają
sobie fundamentalne pytania, które zarazem stanowią oś rozmaitych rozważań
filozoficznych. Warto zaproponować uczniowi taki zestaw zagadnień i problemów,
który odpowiada jego potrzebom pogłębiania wiedzy o sobie i świecie, a nie
wykład z historii filozofii. Poza tym program nauczania filozofii jest
skonstruowany w taki sposób, żeby współgrać z problemami poruszanymi na
zajęciach z innych przedmiotów, szczególnie humanistycznych, ale nie wykluczając
przedmiotów ścisłych (np. pewne elementy logiki i myślenie matematyczne,
zagadnienia ontologiczne i fizyka).
Niniejszy
program ma charakter modułowy, składa się z trzech bloków. Pierwszy z nich to
próba omówienia narzędzi i metod, jakimi posługuje się filozofia. W drugim
bloku zagadnień podstawą namysłu jest świat, a zatem można tu wprowadzić
rozważania ontologiczne i epistemologiczne. Natomiast trzeci blok zagadnień
koncentruje się na człowieku jako przedmiocie namysłu filozoficznego i stanowi
punkt wyjścia do rozważań ontologicznych, epistemologicznych oraz estetycznych
i etycznych. Wydaje się, że zaprezentowany sposób przedstawienia zagadnień
filozoficznych może zachęcić uczniów do rozważań nad rozmaitymi ważkimi
problemami i nie odstrasza hermetycznością pojęć i dużą ilością materiału do
przyswojenia.
Bardzo
istotnym elementem nauczania filozofii w szkole ponadgimnazjalnej, szczególnie
z uwagi na perspektywę egzaminu maturalnego, jest umiejętność krytycznej
analizy tekstu. Jest to bardzo ważna umiejętność nie tylko z punktu widzenia
filozofii, lecz także języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie czy
etyki. Dlatego jednym z głównych celów zajęć z filozofii jest nauka, jak
odróżnić opinię od faktu, tezę od hipotezy, jak krytycznie ustosunkować się
wobec cudzego tekstu lub cudzej wypowiedzi, jak argumentować i podawać
kontrargumenty. Umiejętności te z pewnością okażą się pomocne na innych
lekcjach, a także podczas egzaminu maturalnego. Poza tym szczególnie istotna
jest umiejętność krytycznej analizy tekstów kultury, którą uczniowie, jako jej
uczestnicy, powinni posiąść. Dlatego rozmaite rozważania filozoficzne również
powinny znaleźć swoje odniesienie do zjawisk zachodzących we współczesnej
kulturze. Podczas lekcji filozofii warto nie tylko czytać dzieła filozoficzne,
lecz także krytycznie przyjrzeć się aktualnym wydarzeniom na świecie i we współczesnej
kulturze. Wydaje się, że w ten sposób uczeń łatwiej przyswoi sobie konieczną
wiedzę dotyczącą systemów filozoficznych i jej metod. Jednocześnie nie będzie
to jedynie przyswajanie wiedzy, lecz także, a może i przede wszystkim nauka
innego spojrzenia na otaczającą rzeczywistość, takiego, które jest twórcze i umożliwia krytyczne i świadome poznawanie
siebie i świata. Zakotwiczenie treści omawianych podczas zajęć z filozofii w
doświadczeniu uczniów uatrakcyjnia sposób nauczania, ale przede wszystkim
pozostawia nauczycielowi większą dowolność w dopasowaniu programu zajęć do
potrzeb uczniów.
Ogólne
cele kształcenia i wychowania
Uczeń:
Podejmuje
próby filozoficznego myślenia i spojrzenia na rzeczywistość
Poszukuje,
odkrywa, analizuje otaczającą go rzeczywistość
Zdaje
sobie sprawę z piękna i specyfiki filozofii, jej możliwości poznawczych
Chce
być osobą krytycznie myślącą, odpowiedzialną i gotową do zmierzenia się z
wyzwaniami współczesnego świata
Przyjmuje
postawę refleksyjną wobec otaczającego go świata.
Szczegółowe
cele kształcenia i wychowania
Wiedza
Uczeń:
Zdaje
sobie sprawę ze specyfiki filozofii jako dziedziny wiedzy
Zna
systemy filozoficzne, które zostały przedstawione podczas zajęć z filozofii
Rozpoznaje,
na czym polega specyfika logiki i zna sposoby jej zastosowania
Zna
różne sposobu filozoficznego opisu świata:
w kategoriach epistemologicznych ontologicznych czy estetycznych
Wyróżnia
problemy moralne występujące w najbliższym otoczeniu i na świecie.
Umiejętności
Uczeń:
Umie
umiejscowić poszczególne systemy filozoficzne historycznie i powiązać je z
poszczególnymi filozofami czy szkołami filozoficznymi
Wyróżnia
kategorie logiczne, ontologiczne, epistemologiczne, estetyczne i etyczne
Prowadzi
kulturalną dyskusję; odnajduję się w rozmowie, słucha uważnie rozmówców, umie
wyrażać własne zdanie i podawać
adekwatne argumenty
Posługuje
się poszczególnymi pojęciami we właściwym kontekście
Umie
poddać krytycznej analizie tekst filozoficzny czy inny tekst kultury
Adekwatnie
posługuje się pojęciami filozoficznymi
Stawia
adekwatne pytania w stosunku do tekstów filozoficznych czy innych tekstów
kultury, a także w stosunku do rozmaitych zjawisk zachodzących w otaczającym go
świecie
Formułuje
polemiczne wypowiedzi w stosunku do tekstu wyjściowego bądź wypowiedzi
wyjściowej
Umie
wskazać sieć nawiązań między danym tekstem filozoficznym a innymi tekstami,
myślicielami czy koncepcjami filozoficznymi
Dostrzega
problematykę filozoficzną w różnych tekstach kultury.
Treści
nauczania i szczegółowe osiągnięcia ucznia
Moduł I
Filozofia jako narzędzie myślenia
I
Filozofia i jej specyfika (zakres
zainteresowań, poszukiwanie podstaw pewności, celu istnienia, analizy kategorii
dobra, prawdy i piękna).
Omówienie
podstawowych dziedzin filozoficznych: ontologii, epistemologii, estetyki,
etyki.
Podstawowe
informacje z zakresu logiki: zdanie z punktu widzenia logiki, analiza artykułu
z gazety pod tym kątem, przesłanka i wniosek, przesłanki ukryte, błędy
wnioskowań, wnioskowanie indukcyjne i dedukcyjne, analiza poprawności logicznej
tekstu, teza, hipoteza, założenie, opinia – kategorie opisu logicznego tekstów.
II
Podstawy
ontologii: czym jest byt i materia?; Czym się różni poznanie naukowe od
poznania mitycznego?; rozum fundamentem bytu (Parmenides i Heraklit); Czy można
mówić o czymś, że jest subiektywne albo obiektywne; problem relatywizmu;
kategoria prawdy – próba podania definicji (Platon i spór z sofistami, Państwo,
ks. VII); definicja prawdy według Arystotelesa; problem prawdy we współczesnym
świecie – fakt historyczny a fakt medialny; idee wrodzone a tabula rasa; czy
kultura stanowi źródło naszych założeń (język jako fundament ludzkiego
myślenia, język a relatywizm kulturowy); czy można coś poznać na pewno –
sceptycyzm jako metoda.
Wiara i
rozum – przeciwieństwo?; Objawienie jako źródło prawdy; Bóg kategorią
filozoficzną; Początki świata – kreacja ex nihilo czy emanacja?; analiza
fragmentu Wyznań św. Augustyna (rola Boga w kreacji świata, Wyznania, Warszawa 1978,
s. 221-225, rozdz. 11, 4-10); logika w myśli średniowiecznej; św. Tomasz –
hierarchia bytów, istota i istnienie (odwołania do Arystotelesa); czy można
udowodnić, że Bóg istnieje?
III
Wpływ
nauki na filozofię w XVII wieku; empiryzm; Co jest pewne na świecie? (Medytacje
o pierwszej filozofii, Medytacja III), Kim jest złośliwy demon? Jak
przeciwstawić się sceptycyzmowi?; Cogito ergo sum – rozum jako źródło pewnej
wiedzy; myślenie indukcyjne Francisa Bacona – eksperyment jako źródło pewności;
angielski empiryzm Locke’a, Berkleya i Hume’a; racjonalizm i empiryzm – dwa
źródła pewności; Co to jest przedmiot? Fenomeny i noumeny – wprowadzenie do
myśli Kanta; metoda krytyczna Kanta.
Naukowość
a nauki humanistyczne: analiza historii Hegla, pozytywizm Comte’a; materializm
dialektyczny Marksa; nienaukowość filozofii?: Kierkegaard i filozofia
oddalenia, filozofia Nietschego, intuicjonizm Bergsona – początki filozofii
nieanalitycznej?; O zjawiskach i fenomenach – metoda fenomenologiczna Husserla;
wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki; Koło wiedeńskie i Wittgenstein –
problem języka; falsyfikacjonizm Poppera, Kuhn i przełamywanie paradygmatów w
nauce.
Moduł
II Filozofia jako wiedza o świecie
I
Mityczne
początki świata – chaos i kosmos; Czym jest natura? (odniesienia współczesne);
mity o powstaniu świata w różnych kulturach; podobieństwa i różnice w mitach o
początku świata w różnych kulturach; początki myśli i kultury zachodniej – starożytna
Grecja; o narodzinach filozofii – poszukiwanie prazasady; Tales z Miletu –
pierwszy filozof?; Heraklit i zmienność bytu; Pitagoras i liczby; o harmonii –
estetyka starożytna; niezmienność bytu u
Parmenidesa; O Demokrycie i atomach; Współczesne wizje powstania świata; Platon
i idee (analiza tekstu Państwo, księga VII); alegoria jaskini u Platona –
wiedza jako źródło prawdziwego obrazu świata.
Krytyka
demokracji przez Platona; Dlaczego Platon wyrzucił artystów z Państwa?
(kategoria mimesis); doskonałe państwo według Platona.
Początki
chrześcijaństwa; Plotyn i hipostazy; stoicyzm Marka Aureliusza; o sensie świata
według św. Augustyna (neoplatoński rodowód myśli św. Augustyna); Biznacjum
spadkobiercą antyku, rozwój kultury arabskiej; odkrycie Arystotelesa –
Majmonides, Awicenna i św. Tomasz; problem dowodów na istnienie Boga – św.
Anzelm i św. Tomasz; Spór o uniwersalia u Piotra Abelarda; o związkach między
słowem i przedmiotem;
II
Przemiany
w myśleniu o świecie: Kolumb i Nowy świat, odkrycia Kopernika i Galileusza,
Giordano Bruno, Marcin Luter i reformacja; jak powinien postępować książę –
myśl N. Machiavellego; utopia Tomasza Morusa; skąd wzięło się społeczeństwo i
państwo: T. Hobbes – strach i walka jako źródło powstania społeczeństwa (Lewiatan,
I, 13), J. Locke i umowa społeczna, J.J. Rousseau i stan natury; trójpodział
władzy według Monteskiusza; wolność i tolerancja według Woltera; kategoria bytu
w myśli Immanuela Kanta; sądy a priori i a posteriori.
Rewolucja
francuska i amerykańska – filozoficzne tło przemian; ideologia w służbie
terroru; pozytywizm i rozwój nauki; rozwój przemysłu a przemiany społeczne;
kapitalizm a myśl Karola Marksa; komunizm w XX wieku;
III
Narodziny
kultury masowej; odbiorca masowy jako nowy użytkownik kultury; przemiany w
sztuce XIX wieku (impresjonizm); kategoria kiczu; filozofia i nauki ścisłe
(Comte i Spencer); teoria ewolucji Darwina a biblijne początki świata; nowe
dyscypliny humanistyczne – psychologia i socjologia; sprzeciw filozofii wobec
nauki F. Nietzschego (Tako rzecze
Zaratustra); koniec wieku XIX – pesymizm; teorie naukowe źródłem braku pewnej
wiedzy o świecie (teoria względności, mechanika kwantowa)
Obraz
świata na początku XX wieku; ontologia i nauka – jak rozumiemy współcześnie
kategorię bytu?; materia jako kategoria naukowa i ontologiczna; filozofia jako
etyczny wymiar nauki; czy możliwa jest wiedza pewna?; rola języka w poznaniu
świata (dekonstrukcja J. Derridy); nauki przyrodnicze i humanistyczne według W.
Diltheya; wiedza o świecie a filozofia;
Moduł
III Filozoficzne źródła myślenia o człowieku
I
Kim
jest człowiek?; Człowiek a zwierzę; Kiedy człowiek zaczął myśleć abstrakcyjnie
i tworzyć sztukę?; Język i pismo jako źródła poznania; Człowiek elementem
kosmosu – początki greckiej myśli dotyczącej człowieka; W poszukiwaniu wiedzy –
Sokrates i metoda maieutyczna; Śmierć Sokratesa (Platon, Obrona Sokratesa);
Człowiek jako byt składający się z duszy i ciała a myśl Platona; Katharsis i
tragedia grecka; Kategoria arete u Arystotelesa; O uczuciach według Platona i
Arystotelesa; hedonizm Epikura; stoicyzm jako postawa wobec świata – myśl Marka
Aureliusza; Systemy etyczne w różnych tradycjach religijnych: buddyzm,
hinduizm, islam.
Chrześcijańskie
źródła filozoficznej refleksji o człowieku; Wolna wola a wszechmoc Boga (św.
Augustyn); różne rodzaje wolności; kategoria łaski i zbawienia; średniowieczna
wiara szukająca rozumienia; Unde malum?; Grzeszne ciało i czysta dusza?; wolna
wola a predestynacja (Luter i Kalwin); zakład Pascala; Czy człowiek ma wolną wolę?
II
Człowiek
jako podmiot – Kartezjusz (Medytacje o pierwszej filozofii); Co stanowi
fundament podmiotowości: ciało czy rozum?; Naturalizm La Mettriego, krytyka
jaźni Hume’a, teoria podwójnego aspektu Spinozy; Dziki człowiek – natura i
cywilizacja w myśli J. J. Rousseau;
Wolność
człowieka – wolność, równość, braterstwo a terror rewolucji; Kant i etyka
obowiązku (Uzasadnienie metafizyki moralności); imperatyw kategoryczny Kanta;
Utylitaryzm według J. S. Milla; Prawa człowieka i szpony kapitalizmu w XIX
wieku; Liberalizm J. S. Milla; Świat jako wola w myśli A. Schopenhauera; Nadzieja
i rozpacz według S. Kierkegaarda; Czym jest wola mocy według F. Nietzschego?; O
nadczłowieku w sensie etycznym; Id, ego, superego – co wiem o sobie (S. Freud, Kultura
jako źródło cierpień); Ja i inny – filozofia dialogu (M. Buber, Ja i Ty); Kim
jest Inny według Levinasa i Bubera; O samotności według egzystencjalistów; sens i cel życia
(A.Camus, Mit Syzyfa); Czy inny to piekło? – egzystencjalizm J.P. Sartre’a; Językowe
odczłowieczanie a zło na masową skalę podczas II wojny światowej; personalizm
K. Wojtyły.
III
Utopia
i antyutopia (G. Orwell, Folwark zwierzęcy, A. Huxley, Nowy wspaniały świat);
Czy żyjemy na najlepszym z możliwych światów? – szczęście człowieka w obliczu
współczesnej ekonomii i polityki; Współczesne teorie polityczno-społeczne: H.
Marcuse i „nowa lewica”, M. Oakeshott i konserwatyzm, J. Rawls i liberalizm
proceduralny; Kultura masowa a współczesne społeczeństwo; O wolności we
współczesnym świecie; Filozofia a ograniczenia (E. Fromm, Ucieczka od wolności);
współczesne
problemy etyczne: eutanazja, aborcja, granice nauki, zagadnienia medyczne;
problem tożsamości – klonowanie, sztuczna inteligencja, troska o środowisko,
żywność GMO.
Wymagania:
Uczeń:
Jest
aktywny podczas lekcji
Prawidłowo
stosuje pojęcia i terminy fachowe poznane podczas zajęć z filozofii
Odrabia
prace domowe, przygotowuje się do zajęć: zapoznaje się z materiałami, czyta
zadane lektury, samodzielnie szuka informacji z wykorzystaniem różnych źródeł
Poprawnie
argumentuje i formułuje wnioski
Zalicza
na ocenę pozytywną prace klasowe – pisze rozprawki, przemówienia, eseje na
zadany temat (ocenie podlega poprawność rozumowania, dobór adekwatnych
argumentów i poprawność formalna pracy a nie przekonania ucznia) oraz testy; wykazuje
się samodzielnym krytycznym myśleniem, oryginalnym podejście do tematu,
Aktywnie uczestniczy w dyskusjach
Krytycznie
analizuje zadane teksty
Angażuje
się w prace projektowe, przygotowuje prezentacje na zadany temat
Przewidywane
osiągnięcia uczniów
Uczeń:
Zna
podstawowe pojęcia filozoficzne z zakresu ontologii (byt, materia, substancja,
forma).
Zna
podstawowe kategorie epistemologiczne (idealizm, realizm, empiryzm, prawda).
Zna
podstawowe terminy z zakresu logiki (rachunek zdań, błąd logiczny,
wnioskowanie).
Zna
podstawowe kategorie estetyczne (piękno, doświadczenie estetyczne, twórczość,
percepcja dzieła sztuki).
Zna
podstawowe pojęcia z zakresu etyki (dobro, zło, odpowiedzialność, moralność).
Zna
najbardziej istotne kierunki filozoficzne i umie umiejscowić je w historii
filozofii.
Wskazuje
najważniejszych filozofów; zna ich główne poglądy i zdaje sobie sprawę, w
jakich czasach tworzyli oraz umie zaprezentować myśl poszczególnych filozofów
na tle epoki.
Zna
fragmenty wskazanych mu dzieł filozoficznych.
Adekwatnie
posługuje się argumentami oraz zna podstawowe zasady budowania logicznie
poprawnej wypowiedzi.
Wydaje
sądy, które są efektem głębokiego namysłu nad danym zjawiskiem.
Przyjmuje
postawę otwartości i ciekawości świata, a jednocześnie buduje własne stanowisko
filozoficzne, które stanowi efekt namysłu nad rozmaitymi zagadnieniami.
Wykazuje
się samodzielnością w wydawaniu sądów i opinii oraz krytycznym myśleniem.
Zdaje
sobie sprawę z wyjątkowości własnej kultury i szanuje inne kultury, religie czy
światopoglądy.