Pięknie mówimy, piszemy, tworzymy…
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej języka polskiego, muzyki i plastyki dla szkoły podstawowej i gimnazjum oraz języka polskiego i wiedzy o kulturze dla liceum.
Klasa
III
TREŚCI
dla klasy III |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 7 trymestrze: |
||
PROPONOWANE TEKSTY KULTURY
|
|||
KRĄG TEMATYCZNO – PROBLEMOWY
|
JĘZYK
POLSKI
|
MUZYKA
PLASTYKA
|
|
w każdym trymestrze:
Uczeń:
- redaguje
teksty w różnych edytorach tekstu JP III
1.4);
- korzysta
z elektronicznych środków przekazywania informacji JP III 1.8);
- korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich
wytwory w swojej działalności M1.2).
|
|||
I Powroty
do antyku
-
reinterpretacje antyku
-
powieść historyczna jako próba opisania świata starożytnego
-
wzory antyczne w powieści kryminalnej
|
POEZJA
-
Józef Czechowicz, Iliada
-
Tadeusz Nowak, Psalm o powrocie
-
*Zbigniew Herbert, Przesłanie Pana
Cogito
PROZA
- Henryk Sienkiewicz, Quo vadis
-
Bolesław Prus, Faraon (fragmenty)
- *Agatha
Christie, Dwanaście prac Herkulesa
- *mitologia:
Herkules, historia wojny trojańskiej
|
MALARSTWO
-
greckie malarstwo wazowe
RZEŹBA
-
Agessandros, Polidor i Atenodor, Grupa
Laokoona
|
Uczeń:
- zna
teksty literackie i inne teksty kultury
omawiane na zajęciach, dzieli się refleksjami i odczuciami na ich
temat JP II 1.1);
-
przypisuje dany utwór do właściwego rodzaju literackiego JP II 2.6) – liryka, epika;
-
interpretuje głosowo wybrane utwory JP
II 3.3);
- wskazuje
podmiot liryczny, narratora, bohaterów w danym tekście literackim JP II 2.2);
-
rozpoznaje czytany utwór jako powieść historyczną, powieść detektywistyczną JP II 2.7), 2.8);
-
dostrzega różnorodność postaw społecznych i obyczajowych JP II 4.3);
- sporządza
opis dzieła sztuki i pisze sprawozdanie z lektury JP III 1.1);
- ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i
negatywnych JP II 4.1), JP III 2.3)
-P 3.1,2 (antyk).
|
II Czy to jest przyjaźń? Czy to jest
kochanie?
-
pierwsza miłość
-
dojrzała miłość
-
postawy miłości
-
rozstania i tęsknoty
-
odpowiedzialność za wywołane w drugim człowieku uczucia
|
POEZJA
-
Małgorzata Hillar, Poziomka; Zakochana
-* Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, wybór
wierszy
-
Adam Mickiewicz, Niepewność
-
Cyprian Kamil Norwid, W Weronie
- Ewa
Lipska, O czym myśli dziewczyna na
lekcji gramatyki języka polskiego
-
*Jan Twardowski, Poczekaj
- Leopold Staff, *** (więc można kochać…)
PROZA
- *Orfeusz i Eurydyka, mitologia
-
Paweł Huelle, Pierwsza miłość
DRAMAT
- *William Shakespeare, Romeo i Julia
|
MUZYKA
-
Marek Grechuta, Niepewność
- Stare
Dobre Małżeństwo, Z nim będziesz
szczęśliwsza
FILM
- np.
Zakochana złośnica, reż. G. Junger, Romeo
I Julia, reż. Bob
Luhrmann, Pamiętnik, reż. N.
Cassavetes lub inny melodramat
|
Uczeń:
- realizuje
wymagania szczegółowe wdrażane w poprzednim bloku na podstawie innych tekstów JP II 1.1); JP II 2.6) – liryka, epika;
JP II 3.3); JP II 2.7) – dramat; JP II 2.8) – opowiadanie; JP II 2.4);
-
omawia na podstawie poznanych tekstów kultury zagadnienia egzystencjalne JPII 4.2);
- dostrzega zróżnicowane postawy społeczne JP II 4.3);
- ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i
negatywnych JP II 4.1); JP III 2.3);
- pisze
rozprawkę na zadany temat JP III 1.1);
-
znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (film) nawiązania do
tradycyjnych wątków literackich JP II
2.10);
- wskazuje elementy dramatu (akt, scena,
tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog) JP II 2.9);
-
uczestniczy w dyskusji, uzasadnia własne zdanie JP III 1.5), JP III 2.2);
-
wypowiada się na temat wysłuchanych utworów muzycznych (M 2.4).
|
Klasa III
TREŚCI
dla klasy III |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 8 trymestrze: |
||
PROPONOWANE TEKSTY KULTURY
|
|||
KRĄG TEMATYCZNO – PROBLEMOWY
|
JĘZYK
POLSKI
|
MUZYKA
PLASTYKA
|
|
III Czy to była kula, synku, czy to serce
pękło?
-
pamięć o tych, którzy zginęli
-
czas wojny próbą dla człowieka
-
wojna – czasy słabości i heroizmu
|
POEZJA
-
Krzysztof Kamil Baczyński, Elegia
o…[chłopcu polskim]
-
*Czesław Miłosz, Piosenka o porcelanie
-
Tadeusz Różewicz, Warkoczyk
-
Anna Kamieńska, Jej śmierć ma 16 lat;
Strzelać w oczy człowieka
-
*Wisława Szymborska, Koniec i początek
PROZA
- *Ida
Fink, Odpływający ogród (wybrane
opowiadanie)
-
Wiesław Myśliwski, Kamień na kamieniu
(fragment Cmentarz)
-*Aleksander
Kamiński, Kamienie na szaniec
|
MUZYKA
- Lao
Che, Godzina W
FILM
- Pianista, reż. R. Polański lub Lista Schindlera
- W ciemności, reż. A. Holland
|
Uczeń:
- realizuje
wymagania szczegółowe wdrażane w poprzednim bloku na podstawie innych tekstów JP II 1.1); JP II 2.6) – liryka, epika;
JP II 3.3); JP II 2.8) – opowiadanie; JP II 2.4);
-
uwzględnia w interpretacji kontekst historyczny, biograficzny JP II 3.2);
-
interpretuje głosowo wybrane utwory (JP
II 3.3);
-
dostrzega różnorodność postaw społecznych, narodowych i obyczajowych JP II 4.3);
- pisze
sprawozdanie z filmu JP III 1.1);
- ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i
negatywnych JP II 4.1), JP III 2.3);
-
wypowiada się na temat wysłuchanych utworów muzycznych (M 2.4);
-
uczestniczy w dyskusji, uzasadnia własne zdanie JPIII 1.5), JP III 2.2).
|
IV Pytać wciąż będziemy
-
pytania o los człowieka
-
życie jako zmaganie się z losem
-
Hektor, Syzyf, Odyseusz – antyczne postaci literackie zmagające się z
przeznaczeniem
-
marzenia o świecie idealnym
-
sprawiedliwy osąd
-
przestrzeganie prawa
-
motyw sądu w sztuce
|
POEZJA
- Jan
Kochanowski, O żywocie ludzkim (fraszka)
-
Stanisław Barańczak, Południe
-*
Wisława Szymborska, Utopia
-*
Adam Mickiewicz, Lilie (ballada)
PROZA
-
*Jan Parandowski, Przygody Odyseusza,
mit o Syzyfie
-
*Homer, Iliada (fragmenty), Odyseja (fragmenty)
Deklaracja
Praw Człowieka i Obywatela (fragment)
-
*Biblia (Dekalog)
DRAMAT
-
*Juliusz Słowacki, Balladyna
(fragmenty)
|
MALARSTWO
-
Hans Memling, Sąd Ostateczny
-
Michał Anioł, fresk Sąd Ostateczny
RZEŹBA
- Temida z przepaską na oczach
Wycieczka
do kościoła Mariackiego
|
Uczeń:
- realizuje
wymagania szczegółowe wdrażane w poprzednim bloku na podstawie innych tekstów JP II 1.1); JP II 2.6) – liryka, epika;
JP II 3.3); JP II 2.4);
-
omawia na podstawie poznanych tekstów kultury zagadnienia egzystencjalne JP II 4.2);
-
rozpoznaje czytany utwór jako dramat, balladę JP II 2.7);
- dostrzega zróżnicowane postawy społeczne JP II 4.3);
- ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i
negatywnych JP II 4.1); JP III 2.3);
-
uczestniczy w dyskusji, uzasadnia własne zdanie JP III 1.5), JP III 2.2);
-
dokonuje opisu dzieła sztuki (P 3.2);
- rozpoznaje dzieła malarskie Hansa Memlinga
i Michała Anioła (P 3.2.).
|
Klasa
III
TREŚCI
dla klasy III |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 9 trymestrze: |
||
PROPONOWANE TEKSTY KULTURY
|
|||
KRĄG TEMATYCZNO – PROBLEMOWY
|
JĘZYK
POLSKI
|
MUZYKA
PLASTYKA
|
|
V I widzę coś robił przez tysiąclecia,
Człowiecze!
-
nieustanne wybory życiowe
-
dokąd zmierza człowiek?
-
skąd się bierze dobro i zło w człowieku?
-
wewnętrzne przemiany bohaterów literackich
-
charakterystyka człowieka współczesnego
-
bohaterowie literaccy jako inspiracja w codzienności
|
POEZJA
-
Leopold Staff, Człowiek
- Ewa
Lipska, Dyktando
-
*Wisława Szymborska, Sto pociech
-
Tadeusz Różewicz, Unde malum?
-
Małgorzata Hillar, My z drugiej połowy
XX wieku
-
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
(dzieje Jacka Soplicy)
PROZA
-
Leszek Kołakowski, O tolerancji (fragmenty)
- *Biblia,
Kain i Abel
- Opowieści Okrągłego Stołu (fragment Król Artur)
-
Dezyderata
|
MUZYKA
-
Stanisław Sojka, Tolerancja
- Czesław Niemen, Dziwny ten świat
FILM
- Pan Tadeusz (fragmenty), reż. A. Wajda
- Zmruż oczy, reż. A. Jakimowski
|
Uczeń:
-
realizuje wymagania szczegółowe wdrażane w poprzednim bloku na podstawie innych tekstów JP II 1.1); JP II 2.6) – liryka, epika;
JP II 3.3); JP II 2.4);
-
omawia na podstawie poznanych tekstów kultury zagadnienia egzystencjalne JP II 4.2);
- pisze
rozprawkę lub opowiadanie oraz list motywacyjny, podanie i CV JP III 1.1);
- ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i
negatywnych JP II 4.1), JP III 2.3);
-
znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej nawiązania do
tradycyjnych wątków literackich i kulturowych JP II 2.10);
-
wypowiada się na temat wysłuchanych utworów muzycznych (M 2.4);
-
uczestniczy w dyskusji, uzasadnia własne zdanie JPIII 1.5, JP III 2.2).
|
VI Radość
tworzenia
-
rola poezji i zadania artysty
-
twórczość artystyczna jako element ludzkiej egzystencji
- czym
jest dzieło sztuki?
|
POEZJA
-
Miron Białoszewski, Chcą od mojego
pisania, Mironczarnia
-
Kazimierz Przerwa – Tetmajer, W kaplicy
Sykstyńskiej
- *Wisława Szymborska, Niektórzy lubią poezję
-
Julian Przyboś, Notre-Dame
-
*Czesław Miłosz, Zaklęcie
-
Stanisław Grochowiak, Ars poetica
- Tadeusz Różewicz, Prawa i obowiązki
PROZA
-
Jarosław Iwaszkiewicz, Ikar
-
wspomnienie, pamiętnik podróżnika lub zdobywcy (np. Kinga Choszcz, Moja Afryka lub Marek Kamiński, Moje
Bieguny)
|
MALARSTWO
-
Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem,
Mona Liza
-
malowidła naskalne z jaskiń w Altamirze i w Lascaux
RZEŹBA
-
rzeźby Michała Anioła
Spotkanie
z twórcą (aktorem lub autorem) lub udział w spektaklu teatralnym
|
Uczeń:
- realizuje
wymagania szczegółowe wdrażane w poprzednim bloku na podstawie innych tekstów JP II 1.1); JP II 2.6) – liryka, epika; JP
II 2.7); JP II 3.3); JP II 2.4);
-
omawia na podstawie poznanych tekstów kultury zagadnienia egzystencjalne JP II 4.2);
- dostrzega zróżnicowane postawy społeczne JP II 4.3);
- pisze opowiadanie i sporządza opis dzieła
sztuki JP III 1.1);
- ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i
negatywnych JP II 4.1); JP III 2.3);
-
uczestniczy w dyskusji, uzasadnia własne zdanie JPIII 1.5), JP III 2.2);
-
dokonuje opisu dzieła sztuki P 3.2.);
- rozpoznaje dzieła malarskie Leonarda da
Vinci i rzeźby Michała Anioła (P 3.2.).
|
Kształcenie sprawności językowych – cykl nieciągły
Pojęcia
z zakresu wiedzy o języku
|
Materiał i treści nauczania nauczania
|
Wymagania
określone w podstawie programowej
|
Trymestr 7 (klasa III)
|
||
Głoska a litera
|
-schemat budowy ludzkiego aparatu mowy,
- powstawanie głosek (schemat narządów mowy),
- fonetyka jako dyscyplina (opisowa, historyczna,
eksperymentalna),
- pojęcie głoski (samogłoski, spółgłoski), litery, alfabetu, znaki diakrytyczne, - głoski dźwięczne i bezdźwięczne,
- głoski ustne i nosowe; głoski twarde i miękkie,
- oznaczanie miękkości głosek,
- opis kryteriów podziału samogłosek i głosek (ze względu
na miejsce artykulacji),
- głoska a sylaba (zgłoska): pojęcie sylaby otwartej i zamkniętej, |
II 2.4 -
wskazuje funkcje użytych w utworze środków stylistycznych z zakresu
fonetyki (rym, rytm, wyraz dźwiękonaśladowczy)
|
Upodobnienia (udźwięcznienia i
ubezdźwięcznienia)
|
- upodobnienia pod względem dźwięczności (martwe, żywe;
zewnątrzwyrazowe, międzywyrazowe; postępowe, wsteczne),
- pod względem artykulacji (żywe; wewnątrzwyrazowe,
międzywyrazowe; wsteczne),
- uproszczenia grup spółgłoskowych,
- akcent (wyrazowy i zdaniowy), zestrój akcentowy - intonacja |
|
Trymestr 8 (klasa III)
|
||
Tekst
|
-analiza strukturalna (język, gatunek, rodzaj itp.) i
semantyczna (znaczenie i funkcja) różnorodnych tekstów
-język jako system znaków, tekst jako najwyższa jednostka
systemu;
|
|
Trymestr 9 (klasa III)
|
||
Ćwiczenie
sprawności językowych w roli nadawcy i odbiorcy
|
-wiedza o języku warunkiem skutecznej komunikacji;
-wykorzystywanie wiedzy o języku przewidzianej w
podstawie programowej do tworzenia i odbierania tekstów z wyjaśnianiem
funkcji zastosowanych środków językowych
|
W klasie III realizowane są następujące wypowiedzi
pisemne:
trymestr I - podanie
trymestr II - życiorys, CV, list motywacyjny
trymestr III - rozprawka
Odwołania do podstawy programowej:
III 1.1 -
tworzy spójne wypowiedzi ustne oraz pisemne;
III 1.2 -
stosuje zasady organizacji tekstu zgodne z wymogami gatunku, tworząc spójną
pod względem logicznym i składniowym wypowiedź;
III 1.3 -
tworzy plan twórczy własnej wypowiedzi;
III 1.4 -
dokonuje starannej redakcji tekstu napisanego ręcznie i na komputerze,
poprawia ewentualne błędy językowe, ortograficzne i interpunkcyjne;
III 2.1 -
rozróżnia normę językową wzorcową oraz użytkową - stosuje się do niej;
III 3.2 -
sprawne posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny;
III 2.3 -
dąży do precyzyjnego wysławiania się, świadomie dobiera synonimy i antonimy
|
Egzamin klasyfikacyjny z bloku PIĘKNI w klasie III gimnazjum obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i przewiduje sklasyfikowanie z języka polskiego.