Pięknie mówimy, piszemy, tworzymy…
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej języka polskiego, muzyki i plastyki dla szkoły podstawowej i gimnazjum oraz języka polskiego i wiedzy o kulturze dla liceum.
Wymagania
ogólne w gimnazjum
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Uczeń:
·
jest świadomym odbiorcą różnych tekstów
kultury (literackich, plastycznych, muzycznych); JP I 1. 1) – 11)
·
posługując się podstawowym zasobem pojęć
właściwych dla danej dyscypliny podejmuje rozmowę na temat odbioru sztuk i
udziału w kulturze; samodzielnie dociera
do informacji na temat różnych tekstów kultury, sztuk plastycznych i muzyki; JP I 2. 1) – 3)
·
rozumie komunikaty o coraz bardziej
skomplikowanej organizacji – werbalne i niewerbalne, dotyczące szeroko
rozumianej twórczości człowieka; krytycznie ocenia zawartość komunikatów;
podejmuje refleksję nad znaczeniami słów i dąży do ich dokładnego rozumienia; JP I 3. 1) – 4)
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń:
·
czyta teksty kultury odpowiadające
charakterystycznej dla tego wieku wrażliwości – z zakresu literatury
młodzieżowej i popularnej; stopniowo zaczyna poznawać dzieła klasyczne (także
muzyczne i plastyczne) ważne dla kultury polskiej i światowej, słucha muzyki,
odbiera dzieła sztuk plastycznych;
·
doskonali sprawność analizy i interpretacji
tekstów kultury literackiej; jest świadomym odbiorcą (i/lub wykonawcą) muzyki oraz
dzieł różnych sztuk plastycznych;
·
zyskuje nowe narzędzia, dzięki którym jego
lektura i odbiór sztuk plastycznych oraz muzyki jest coraz dojrzalszy, bardziej
świadomy i samodzielny;
·
poznaje nowe gatunki i konwencje
literackie muzyczne i plastyczne;
·
wykorzystuje poznane pojęcia w refleksji o
literaturze, muzyce sztuce i wartościach.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń:
·
formułuje różne wypowiedzi i tworzy różne
teksty z coraz większą świadomością funkcji środków językowych i poza
językowych; wypowiada się posługując się różnymi mediami, (nowe media i zgodnie
ze swoimi możliwościami także w formach artystycznych – muzycznych i
plastycznych)
·
zdobywa wiedzę o różnych odmianach
polszczyzny i kształci umiejętność́ poprawnego wykorzystywania ich w różnych
sytuacjach, pogłębia znajomość etyki mowy i etykiety języka. JP III 1. 6)
Wymagania szczegółowe
Klasa
I
TREŚCI
dla klasy I |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 1 trymestrze: |
||
PROPONOWANE TEKSTY KULTURY
|
|||
KRĄG TEMATYCZNO – PROBLEMOWY
|
JĘZYK
POLSKI
|
MUZYKA
PLASTYKA
|
|
w każdym trymestrze:
Uczeń:
- zna
teksty literackie i inne teksty kultury
omawiane na zajęciach, dzieli się refleksjami i odczuciami na ich
temat JP II 1.1);
-
przypisuje dany utwór do właściwego rodzaju literackiego JP II 2.6) – liryka, epika;
-
uczestniczy w dyskusji, uzasadnia własne zdanie JP III 1.5), JP III 2.2);
-
wskazuje podmiot liryczny, narratora, bohaterów w danym tekście literackim JP II 2.2);
-
wskazuje funkcje środków stylistycznych w analizowanym utworze JP II 2.4);
- redaguje
teksty w różnych edytorach tekstu JP III
1.4);
- korzysta
z elektronicznych środków przekazywania informacji JP III 1.8);
- korzysta
z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności M 1.2).
|
|||
I Dla wszystkich starczy miejsca pod
wielkim dachem nieba
- dom
rodzinny symbolem zakorzenienia w świecie
- polski
dwór szlachecki
-
ojczyzna jako symbol domu, dzieciństwa
-
natura a życie człowieka
-
różnorodność życia jako jego wartość
|
POEZJA
-
Catherina Elizabeth Goethe, Przepis na
cały rok
- Jan
Kochanowski, *fraszki (np. Na lipę, Na
zdrowie, Na dom w Czarnolesie)
- Jan
Sztaudynger, fraszki (np. Rozmowa z
halnym wiatrem, [wsi spokojna, wsi
wesoła…], Na smutek wielkich miast)
-
Edward Stachura, Pieśń na wyjście
-
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
(fragment)
- Czesław
Miłosz, Dwór
-Wisława
Szymborska, Prospekt
PROZA
-
Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego
(fragment)
- Przypowieść o synu marnotrawnym
(*Biblia, *Księga Rodzaju, fragment)
|
MALARSTWO
-
Nicholas Poussin, Pasterze arkadyjscy
- Rembrandt van Rijn, Powrót syna marnotrawnego
MUZYKA
-
Antonio Vivaldi, Cztery pory roku
-
Grupa MoCarta, Wiosna (parodia
muzyczna)
ARCHITEKTURA
-
dworek szlachecki
wycieczka
do Będomina – współorganizowana
z nauczycielem historii
|
Uczeń:
- omawia
na podstawie poznanych tekstów kultury zagadnienia egzystencjalne JP II 4.2); - poczucie wspólnoty;
kształtuje swoją tożsamość JP II 4.3);
- operuje
słownictwem z określonych kręgów tematycznych – społeczeństwo i kultura, region i Polska JP III 2.11);
- rozróżnia
style architektoniczne (dworek szlachecki) P 3.1;
-
interpretuje głosowo wybrane utwory JP
II 3.3);
-
wypowiada się na temat wysłuchanych utworów muzycznych M 2.4);
- rozpoznaje kompozytorów będących
przedstawicielami danej epoki M 1.4);
- rozpoznaje
czytany utwór jako przypowieść; JP II
2.7);
-
odczytuje sensy symboliczne i metaforyczne analizowanych utworów;
-
porządkuje chronologicznie wydarzenia w tekście prozatorskim JP II 2.1);
-
dokonuje opisu dzieła sztuki P 3.2) JP
III 1.1) – opis dzieła sztuki;
-
wskazuje funkcje środków
stylistycznych w analizowanym utworze JP
II 2.4);
- uwzględnia
w analizie specyfikę danego tekstu kultury i jego przynależność do
określonego rodzaju sztuki JP II 2.11);
- poznaje schematy
składniowe czasowników w związku z tematyką zajęć, tworzy zdania poprzez
rozwijanie czasowników koniecznych w jego schemacie uzupełnieniami,
adekwatnymi znaczeniowo i poprawnymi składniowo;
- rozumie i opisuje
zależności składników w zdaniu, stosunku podrzędności i współrzędności między składnikami;
- używa przyimków i
spójników zgodnie z ich funkcją i wymogami składniowymi
JP I 3.5), 8).
|
II Wokół polskości
-
stereotyp polskości a patriotyzm
-
tradycja a współczesność
-
polskie korzenie w kulturze szlacheckiej i ludowej
-
tradycje niepodległościowe
- Zemsta
|
POEZJA
- Jan
Lechoń, Przypowieść
-
Miron Białoszewski, Klapa
-
Karol Wojtyła, Myśląc ojczyzna
-
Józef Wybicki, Pieśń Legionów Polskich
we Włoszech
-
Ignacy Krasicki, Hymn o miłości ojczyzny
-
Maria Konopnicka, Rota
PROZA
-
Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem (fragment)
-
Władysław Reymont, Chłopi (fragment
opisujący wesele Boryny)
-
Henryk Sienkiewicz, Potop
(fragment)
-
Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Na skalnym
Podhalu (O zaśpionych rycerzach)
DRAMAT
-
*Adam Mickiewicz, Dziady cz. II
-*Aleksander Fredro, Zemsta
|
MALARSTWO
-
Artur Grottger, Pożegnanie powstańca
- Juliusz Kossak, Mówi ojciec do swej Basi
-
Jacek Malczewski, Polonia
MUZYKA
-
pieśni patriotyczne (Czarny krzyżyk,
Rozkwitają pąki białych róż)
-
pieśni żołnierskie (Pierwsza brygada,
Kołysanka leśna)
-
Fryderyk Chopin, mazurki
-
Michał Kleofas Ogiński, polonez Pożegnanie
ojczyzny
|
Uczeń:
- realizuje
wymagania szczegółowe wdrażane już w poprzednim bloku na podstawie innych tekstów:
JP II 1.;
JP II 3.3;
JP II 2.7) – hymn, powieść
historyczną, komedię, dramat; JP II 2.4);
oraz
- omawia
na podstawie poznanych tekstów kultury zagadnienia egzystencjalne JP II 4.2); dostrzega zróżnicowanie
postaw społecznych, narodowych JP II 4.3);
-
wskazuje elementy dramatu takie jak: akt,
scena, tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog JP II 2.7);
- rozpoznaje dzieła malarskie Grottgera i Malczewskiego
P 3.2);
- zna
style malarskie: symbolizm i polskie malarstwo
romantyczne, umieszcza te style (i
autorów obrazów) w porządku chronologicznym (na osi czasu) P 3.1);
- ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i
negatywnych JP II 4.1); JP III 2.3)
– dobiera synonimy i antonimy;
- tworzy
charakterystykę postaci literackiej JP
III 1.1)2)3);
- buduje i opisuje zdania pojedyncze i złożone (rozumienie i opisywanie
zależności składników w zdaniu, stosunku podrzędności i współrzędności między składnikami) JP III 2.5);
- określa
podstawowe gatunki klasycznej muzyki wokalnej (piosenka patriotyczna) i
instrumentalnej mazurek, polonez M 1.2);
-
wykonuje podstawowe kroki poloneza M 2.2);
- śpiewa
wybraną pieśń patriotyczna M 2.1).
|
Klasa
I
TREŚCI
dla klasy I |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 2 trymestrze: |
||
PROPONOWANE TEKSTY KULTURY
|
|||
KRĄG TEMATYCZNO – PROBLEMOWY
|
JĘZYK
POLSKI
|
MUZYKA
PLASTYKA
|
|
III
Jest głęboka i niewyczerpana jak morze
W
poszukiwania źródeł kultury europejskiej
-
poszukiwanie śladów cywilizacji starożytnych we współczesności (np. mit
Sfinksa, chrześcijańskie korzenie kultury śródziemnomorskiej, wybrane motywy
biblijne)
-
sztuka rządzenia państwem
|
POEZJA
- *Biblia
– Psalmy (wybór)
- św.
Franciszek, Pieśń słoneczna
-
Josif Brodski, Piosenka o Bośni
- Jan
Twardowski, [Święty Franciszku…]
-
Roman Brandstaetter, Biblio, ojczyzno
moja
- Anna Kamieńska, Książka nad książkami lub Anna Świderkówna, Rozmowy o Biblii (fragmenty)
PROZA
-
Umberto Eco, Praca w weekend…
(fragment felietonu ze zbioru Drugie zapiski na pudełku od zapałek)
-
Dorota Terakowska, Piąty talerz (felieton)
- *Biblia,
fragmenty Księgi Rodzaju (m.in. stworzenie świata i człowieka)
|
MALARSTWO
-
Michał Anioł, Stworzenie Adama
- Caravaggio, Ofiara Abrahama
MUZYKA
-
Józef Haydn, oratorium Stworzenie
świata (fragmenty)
wycieczka
– ślady kultury antycznej w Gdańskich zabytkach (np. motywy mitologiczne w
architekturze Starego Miasta) dokumentacja – wystawa fotograficzna
|
Uczeń:
- realizuje
wymagania szczegółowe wdrażane już w poprzednim bloku (na podstawie innych
tekstów), por.
JP II 1.;
JP II 2.4);
JP II 2.11);
JP III 1.1);2);3) opis dzieł sztuki,
sprawozdanie z wycieczki;
M 1.2.;4. (muzyka klasyczna);
P 3.1,2. (renesans, barok);
oraz
- znajduje
w różnych tekstach kultury nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i
kulturowych JP II 2.10);
- uczestniczy
w kulturze poprzez kontakt z zabytkami, które nawiązują do źródeł kultury
śródziemnomorskiej (antyk) P 1.1.;
- przygotowuje
wystawę fotograficzną (po wycieczce) P
2.1 (fotografia);
-
rozpoznaje różne gatunki literatury popularnej, gatunki publicystyczne (felieton) i popularnonaukowe JP II 2.8); JP I 1.9) (artykuł
popularnonaukowy);
- omawia
na podstawie poznawanych tekstów literackich i innych dzieł kultury
ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne – wiara, inność; dostrzega i poddaje
refleksji uniwersalne wartości humanistyczne JP II 4.2);
-
operuje słownictwem z kręgu tematycznego: społeczeństwo i kultura, stany
psychiczne człowieka JP III 2.11).
|
IV Skąd się wzięli współcześni herosi?
Dziedzictwo starożytnej Grecji i Rzymu
-
starożytne rozumienie heroizmu i cnoty
-
współczesne pojęcie bohaterstwa
- współczesne
reinterpretacje mitu w literaturze, malarstwie i muzyce
-
antyczny wzór herosa a współcześni herosi
|
POEZJA
-
Ernest Bryll, Wciąż o Ikarach głoszą
-
Zbigniew Herbert, O cnocie
-
Homer, Iliada (fragment o pojedynku
Achillesa z Hektorem)
PROZA
-
Wanda Markowska, fragment Wybór Heraklesa
(Mity Greków i Rzymian)
- Jan
Parandowski, Mitologia (stworzenie
świata, Dedal i Ikar)
|
MALARSTWO
-
Pieter Brueghel, Upadek Ikara
FILM
- Batman, reż. Tim Burton
MUZYKA
-
IRA, Ikar
KOMIKS
Spider-man (fragment)
heros
współczesny wycieczka do kina na film – zorganizowanie szkolnego klubu
dyskusyjnego po filmie
|
Uczeń:
- wymagania szczegółowe wdrażane już w
poprzednim bloku na podstawie innych
tekstów, por.
JP II 1.;
JP II 2.6) – liryka, epika;
JP II 2.4);
JP II 2.11);
JP III 1.1);2);3): opis dzieł sztuki;
opowiadanie
w porządku chronologicznym treść wskazanych utworów;
M 1.2.;4. (wybrane utwory muzyki
rozrywkowej);
P 3.1,2. (renesans);
oraz
- samodzielnie
dociera do informacji na temat filmu, przygotowując głos w dyskusji lub
organizując jej przebieg JP I 2.1);
- bierze
udział w dyskusji stosując zasady etykiety
językowej JP III 1.5),7);
-
znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (komiks, film, muzyka)
nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych JP II 2.10);
- posługuje
się zdaniami złożonymi różnymi pod względem sposobu zespolenia i znaczenia;
- opisuje
różne zdania złożone JP I 3.6);
- przekształca
zdania z osobowymi formami czasownika na zdania z imiesłowami przymiotnikowymi
i przysłówkowymi oraz odwrotnie JP I 3.7);
- wykorzystuje
wiedzę o składni w stosowaniu reguł interpunkcyjnych JP III 2.6).
|
Klasa
I
TREŚCI
dla klasy I |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 3 trymestrze: |
||
PROPONOWANE TEKSTY KULTURY
|
|||
KRĄG TEMATYCZNO – PROBLEMOWY
|
JĘZYK
POLSKI
|
MUZYKA
PLASTYKA
|
|
V Żeby człowiek był człowiekiem…
-
motyw odpowiedzialności (różne ujęcia w literaturze)
-
zagrożenia i korzyści płynące z nauki
-
motywy poświęcenia w literaturze
|
POEZJA
- Adam
Mickiewicz, Świtezianka (ballada)
-
Edward Stachura, Prefacja
-
Adam Mickiewicz, Pies i wilk
- Kazimierz Wierzyński, Strofa o Prometeuszu
- Zbigniew Herbert, Stary Prometeusz
PROZA
- Dorota
Terakowska, Tam gdzie spadają anioły
- J.
R.R. Tolkien, Władca pierścieni (fragment
Poświęcenie się Froda)
- *Biblia,
Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie
-
Anna Dymna, Wojciech Szczawiński, Warto
mimo wszystko (fragmenty, np. z rozdziałów: Dziki człowiek, Ja się wstydzę)
-
Mary Shelley, Frankenstein
(fragment o stworzeniu potwora)
- mit
o Prometeuszu
|
FILM
- Podaj dalej, reż. M. Leder
TEATR
Balladyna, reż. O. Lipińska (1982)
MUZYKA
-
Edward Stachura, Prefacja
-
Antonina Krzysztoń, Chusta Weroniki
wycieczka
na spotkanie z autorem, reżyserem lub innym twórcą kultury organizowane w
lokalnej instytucji kultury lub zorganizowanie spotkania z autorem – zadanie
dla uczniów przygotować pytania
|
Uczeń:
- realizuje
wymagania szczegółowe wdrażane już w poprzednim bloku (na podstawie innych
tekstów)
JP II 1.;
JP II 2.4);
JP II 2.11);
JP III 1.1),2);3): opis dzieł sztuki;
opowiadanie
w porządku chronologicznym treść wskazanych utworów;
M 1.2.;4. (poezja śpiewana);
P 2.2) realizuje projekt w zakresie sztuk
wizualnych – plakat;
oraz
-
rozpoznaje czytany utwór jako balladę; mit JP II 2.7); powieść obyczajową, fantastyczną i fantasy JP II 2.8); JP I 1.10) wywiad;
- wyjaśnia znaczenia
i pochodzenie związków frazeologicznych związanych z dawną kulturą (np. stawać w szranki), a także
wywodzących się z antyku (np. samarytanka
) JP I 2.3); JP III 2.4);
- operuje słownictwem z kręgu tematycznego: życie
wewnętrzne człowieka, jego rozwój moralny JP III 2.11).
|
VI Życie to nie teatr…?
-
motyw życia jako teatru
-
rola teatru w życiu człowieka
- gra
aktorska a życie
-
rola marzeń w życiu człowieka
|
POEZJA
-
Edward Stachura, Życie to nie teatr
- Wisława
Szymborska, Wrażenia z teatru
- Konstanty Ildefons Gałczyński, „Żarłoczna Ewa”
PROZA
- Ursula
K. Le Guin, Czarnoksiężnik z
Archipelagu
-
Richard David Bach, Mewa (wybrane
fragmenty)
-
Agnieszka Besler, Magia teatru
(teatrdlawas.pl)
|
FILM
- Marzyciel, reż. M. Forster
INNE
- analiza
wybranego plakatu teatralnego
MUZYKA
- „Muzykoterapia”,
Komedia
udział w spektaklu
teatralnym
|
Uczeń:
- realizuje
wymagania szczegółowe wdrażane już w poprzednim bloku na podstawie innych tekstów, por.
JP II 1.;
JP II 2.4);
JP II 2.11);
JP III 1.1); 2); 3): charakterystyka
postaci literackiej lub filmowej;
M 1.2.; 4.;
P 2.1 – tworzy ilustrację do wybranego
tekstu omawianego na zajęciach;
oraz
- wyjaśnia w czytanych tekstach znaczenia słów (metodą
analizy słowotwórczej), które wyszły z użycia lub zmieniły znaczenie JP I 3.9).
|
Kształcenie sprawności językowych – cykl
nieciągły
Pojęcia
z zakresu wiedzy o języku
|
Materiał
i treści nauczania nauczania
|
Wymagania
określone w podstawie programowej
|
Trymestr 1 (klasa I)
|
||
Schemat
komunikacji językowej
|
- schemat komunikacji językowej
(wg R. Jacobsona)
- omówienie elementów schematu komunikacji językowej,
- znaczenie komunikacji niewerbalnej,
- omówienie elementów, które ułatwiają i utrudniają
komunikację,
- cechy poprawnej komunikacji,
|
Uczeń:
I. 1.
1
- odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym za pomocą
środków audiowizualnych -rozróżnia informacje przekazywane werbalnie oraz
zawarte w dźwięku i obrazie.
|
Cel
wypowiedzi
|
-aktualne wypowiedzi osób publicznych o tematyce
dostosowanej do możliwości percepcyjnych i zainteresowań uczniów oraz audycje
radiowe, reklamy telewizyjne, prasowe itp.
- wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące,
- rozpoznawanie intencji nadawcy,
-tworzenie wypowiedzi ze świadomością jej celu,
- perswazja i manipulacja, np. w mediach (reklama i jej
funkcje),
- wyrażanie przeprosin, odmowy, obietnicy,
- odróżnienie aprobaty od dezaprobaty,
- tworzenie wypowiedzi zgodnie z intencją nadawcy
|
I. 1.
6 - rozpoznaje wypowiedzi o charakterze emocjonalnym i
perswazyjnym;
I. 1.
7 rozpoznaje intencje wypowiedzi;
I 1.8 -
dostrzega w wypowiedzi ewentualne przejawy agresji manipulacji.
|
Tekst
|
- przykłady różnych tekstów, np. wypowiedzi polityków,
kazania, teksty publicystyczne, popularnonaukowe;
- tworzenie własnej wypowiedzi – w różnych formach i
funkcjach
- cechy dobrej wypowiedzi (np., unikanie wyrazów z języka
potocznego, powtórzeń, wulgaryzmów, stosowanie synonimów, ciągłość wypowiedzi,
ciekawa puenta, unikanie błędów językowych, składniowych, stylistycznych,
-dobór środków językowych adekwatny do celu wypowiedzi;
|
I. 3.
3 - dostrzega zróżnicowanie słownictwa;
III.
2. 4 - wskazuje funkcje użytych w utworze środków stylistycznych
z zakres słownictwa, składni i fonetyki;
III
1.1 - tworzy spójne wypowiedzi ustne oraz pisemne;
III
1.2 - stosuje zasady organizacji tekstu zgodne z wymogami
gatunku, tworząc spójną pod względem logicznym i składniowym wypowiedź;
III
1.3 - tworzy plan twórczy własnej wypowiedzi;
III
2.1 - rozróżnia normę językową wzorcową oraz użytkową -
stosuje się do niej;
III
3.2 - sprawne posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą
polszczyzny;
III
2.3 - dąży do precyzyjnego wysławiania się, świadomie dobiera
synonimy i antonimy;
III 2.5 -
stosuje różne rodzaje zdań we własnych tekstach.
|
Trymestr 2 (klasa
I)
|
||
Rzeczownik
|
- rzeczownik jako część mowy, jego rola i znaczenie,
- kategorie gramatyczne rzeczownika (przypadek, liczba),
- rzeczowniki własne i pospolite, konkretne i abstrakcyjne,
osobowe i nieosobowe, żywotne i nieżywotne,
- stosowanie rzeczowników w odpowiedniej formie,
- rzeczowniki odmienne i nieodmienne,
- rzeczowniki odmieniające się tylko w liczbie pojedynczej
lub mnogiej,
- rzeczowniki z trudnościami ortograficznymi, synonimy i
homonimy,
- słowotwórstwo rzeczownika: tworzenie rodziny wyrazów,
temat fleksyjny i formant,
|
I. 2.
3 - korzysta ze słownika;
III. 2. 10 -
stosuje poprawne formy odmiany czasowników.
|
Przymiotnik
|
- przymiotnik jako część mowy, jego rola i znaczenie,
- kategorie gramatyczne przymiotnika (przypadek, liczba, rodzaj),
- stopniowanie przymiotników,
- rodzaje przymiotnika (jakościowe, relacyjne i dzierżawcze),
-słowotwórstwo przymiotnika;
- pisownia przymiotnika z partykułą “nie” |
III. 2. 10 -
stosuje poprawne formy odmiany przymiotnika.
|
Czasownik
|
-rola czasownika w zdaniu,
- formy osobowe i nieosobowe czasownika,
- koniugacja, - aspekt: dokonany i niedokonany,
- tryby, czasy,
- uzupełnianie tekstu odpowiednimi formami czasownika,
- stosowanie zdobytej wiedzy w tworzonych tekstach,
- przekształcanie zdań i tekstów z różnymi formami
czasownika,
- pisownia czasowników z cząstką –bym, -byś, -by,
- tworzenie tryby przypuszczającego,
- korzystanie ze słowników: ortograficznego i poprawnej
polszczyzny,
- strony czasownika, przekształcanie zdań ze strony
czynnej w bierną i odwrotnie,
- czasowniki przechodnie i nieprzechodnie,
|
I. 3.
8 - odróżnia czasowniki dokonane i niedokonane,
rozpoznaje tryby i strony czasownika oraz imiesłowy;
III. 2. 10 -
stosuje poprawne formy odmiany czasowników w tym imiesłowów
|
Imiesłów
|
- rola imiesłowów w zdaniu,
- imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe, poprawne
używanie ich w zdaniu,
- stosowanie zasad interpunkcji w zdaniach z imiesłowami,
- imiesłowy z partykułą „nie”,
|
I. 3.
8 - odróżnia czasowniki dokonane i niedokonane, rozpoznaje
tryby i strony czasownika oraz imiesłowy;
III. 2. 10 -
stosuje poprawne formy odmiany czasowników w tym imiesłowów.
|
Liczebnik
|
- liczebnik jako część mowy,
- liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe, nieokreślone,
mnożne, wielorakie i ułamkowe,
-wskazywanie w tekście liczebników, prawidłowy ich zapis,
- tworzenie różnych rodzajów wypowiedzi z zastosowaniem
liczebników,
|
III. 2. 10 -
stosuje poprawne formy odmiany liczebników
|
Zaimek
|
- zaimek jako część mowy,
- zaimki rzeczowne, przymiotne, liczebne, przysłowne
(podział ze względu na zastępowaną część mowy),
- rodzaje zaimków: dzierżawcze, wskazujące, nieokreślone, pytające, względne, zwrotne,
- stosowanie zaimków w zdaniach,
- tworzenie różnych rodzajów wypowiedzi z zastosowaniem
zaimków,
|
III. 2. 10-
stosuje poprawne formy odmiany zaimków
|
Nieodmienne części mowy: przyimek,
spójnik, partykuła
|
- funkcje poszczególnych części mowy,
-wskazywanie ich w zdaniu,
- zapisywanie części mowy z partykułą „nie”,
- przyimki proste i złożone.
- spójniki łączne, rozłączne, przeciwstawne, wynikowe, włączne, - rodzaje partykuł (pytające, przypuszczające, przeczące, rozkazujące, wzmacniające). |
III.
2. 8 - wprowadza do wypowiedzi
partykuły, rozumiejąc ich rolę w modyfikowaniu znaczenia składników wypowiedzi;
III. 2. 9 - wykorzystuje wykrzyknik
jako część mowy w celu wyrażania emocji
|
Trymestr 3 (klasa I)
|
||
Związki
frazeologiczne
|
- funkcje związków frazeologicznych, definicja,
- znaczenie związków dla języka,
- źródła frazeologizmów, np. Biblia, mitologia, literatura,
życie codzienne, zwyczaje, historia, sztuka,
|
III.
2. 4 - stosuje związki frazeologiczne rozumiejąc ich znaczenie
|
Rodzaje wypowiedzeń:
zdanie i równoważnik zdania, sentencja, aforyzm, wyrażenie, zwrot, fraza,
przysłowia
|
-rozpoznawanie zdanie i równoważników zdań w tekście,
- układanie planu wydarzeń z zastosowaniem równoważników
zdań, - zdania oznajmujące, rozkazujące, pytające,
- wyjaśnienie pojęć: wyrażenie, fraza, zwrot, sentencja, aforyzm, przysłowie, |
|
Jaki powinien być nasz język?
|
- zwroty grzecznościowe, wulgaryzmy, wyrazy potoczne,
gwara młodzieżowa (gwara ludowa, miejska, zawodowa, środowiskowa) i ich znaczenie
dla współczesnej polszczyzny,
- kultura osobista a język,
- wyrazy konkretne, abstrakcyjne, ogólne i szczegółowe, neutralne i nacechowane, - eufemizmy, wyrazy środowiskowe, skrótowce, antonimy, synonimy, homonimy, neologizmy, archaizmy, wyrazy zapożyczone, - dialekt i regionalizmy,
-pojęcie stylu (artystyczny, potoczny, naukowy, urzędowy)
|
I. 3.
1 - rozumie pojęcie stylu, rozpoznaje styl potoczny, urzędowy,
naukowy, artystyczny;
I. 3.
4 - rozpoznaje cechy kultury i języka swojego regionu;
I 3. 3 -
dostrzega zróżnicowanie słownictwa;
III. 1
.6 - przestrzega zasad etyki mowy w różnych sytuacjach
komunikacyjnych;
III. 1. 7 - stosuje zasady etyki językowej;
III.
2. 1 - rozróżnia normę językową wzorcową oraz użytkową i
stosuje się do niej;
III.
2. 2 - sprawnie posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą
polszczyzny
I. 3.
4 - rozpoznaje cechy kultury i języka swojego regionu;
|
Cechy języka mówionego i pisanego
|
- cechy charakterystyczne dla języka mówionego i
pisanego,
- norma potoczna i naukowa, |
III.
2. 1 - rozróżnia normę językową wzorcową oraz użytkową i
stosuje się do niej;
III.
2. 2 - sprawnie posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą
polszczyzny;
III.
1. 6 - przestrzega zasad etyki mowy w różnych sytuacjach
komunikacyjnych;
I. 3.
1 - rozumie pojęcie stylu, rozpoznaje styl potoczny, urzędowy,
naukowy, artystyczny;
I. 3. 3 -
dostrzega zróżnicowanie słownictwa
|
Realizowane w klasie pierwszej gimnazjum wypowiedzi pisemne:
trymestr I - sprawozdanie, opis przeżyć
trymestr II – opowiadanie– twórcze i odtwórcze
trymestr III - opis obrazu
Odwołania do podstawy programowej:
III 1.1 - tworzy spójne wypowiedzi ustne oraz pisemne;
III 1.2 - stosuje zasady organizacji tekstu zgodne z
wymogami gatunku, tworząc spójną pod względem logicznym i składniowym
wypowiedź;
III 1.3 - tworzy plan twórczy własnej wypowiedzi;
III 1.4 - dokonuje starannej redakcji tekstu napisanego
ręcznie i na komputerze, poprawia ewentualne błędy językowe, ortograficzne i
interpunkcyjne;
III 2.1 - rozróżnia normę językową wzorcową oraz użytkową -
stosuje się do niej;
III 3.2 - sprawne posługuje się oficjalną i nieoficjalną
odmianą polszczyzny;
III 2.3 - dąży do precyzyjnego
wysławiania się, świadomie dobiera synonimy i antonimy.Egzamin klasyfikacyjny z bloku PIĘKNI w klasie I gimnazjum obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i przewiduje sklasyfikowanie z języka polskiego.