Cele
bloku: LOGICZNI.
Logicznie myślimy.
Program spełnia wymagania ogólne podstawy programowej matematyki dla szkoły podstawowej.
Program spełnia wymagania ogólne podstawy programowej matematyki dla szkoły podstawowej.
Klasa V
Wymagania na 4 trymestr
Matematyka
TREŚCI
Dla
klasy V
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
4 trymestrze:
|
Obliczenia
pamięciowe (2.1, 2.3, 2.5, 2.12)
|
dodaje i
odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe, liczby wielocyfrowe w takich
przypadkach, jak na przykład 230 + 80 lub 4600 – 1200; liczbę jednocyfrową
dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej
mnoży i
dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub
trzycyfrową pisemnie, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą
kalkulatora (w trudniejszych przykładach)
|
Potęgowanie
liczb. (2.10)
|
oblicza
kwadraty i sześciany liczb naturalnych
|
Kolejność
wykonywania działań. (2.6, 2.11)
|
stosuje
wygodne dla niego sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i
łączność dodawania i mnożenia
stosuje
reguły dotyczące kolejności wykonywania działań
|
Liczby
rzymskie. (1.5)
|
liczby w
zakresie do 30 zapisane w systemie rzymskim przedstawia w systemie
dziesiątkowym, a zapisane w systemie dziesiątkowym – w systemie rzymskim
|
Obliczenia
przybliżone. (1.4, 2.12)
|
szacuje
wyniki działań
zaokrągla
liczby naturalne
|
Pisemne
dodawanie i odejmowanie liczb. (2.2)
|
dodaje i
odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe pisemnie, a także za pomocą
kalkulatora
|
Pisemne
mnożenie. (2.3)
|
mnoży
liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub
trzycyfrową pisemnie, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą
kalkulatora (w trudniejszych przykładach)
|
Dzielenie
z resztą i podzielność liczb. (2.4, 2.7)
|
wykonuje
dzielenie z resztą liczb naturalnych
|
Liczby
pierwsze i liczby złożone. (2.8, 2.9)
|
rozpoznaje
liczby naturalne podzielne przez 2, 3, 5, 9, 10, 100
rozpoznaje
liczbę złożoną, gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa, a także, gdy na
istnienie dzielnika wskazuje poznana cecha podzielności
rozkłada
liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze
|
Pisemne
dzielenie. (2.3, 2.6)
|
dzieli liczbę
naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową
pisemnie, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w
trudniejszych przykładach)
|
Proste i
półproste. (7.1, 7.2, 7.3)
|
rozpoznaje
i nazywa figury: punkt, prosta, półprosta, odcinek
rozpoznaje
odcinki i proste prostopadłe i równoległe
rysuje
pary odcinków prostopadłych i równoległych
|
Kąty.
Rodzaje kątów. (8.1, 8.4, 8.5, 8.6)
|
wskazuje
w kątach ramiona i wierzchołek
rozpoznaje
kąt prosty, ostry i rozwarty
porównuje
kąty
rozpoznaje
kąty wierzchołkowe i kąty przyległe oraz korzysta z ich własności
|
Mierzenie
kątów. (8.2, 8.3, 8.6, 11.6)
|
mierzy
kąty mniejsze od 180 stopni z dokładnością do 1 stopnia
rysuje
kąt o mierze mniejszej niż 180 stopni;
oblicza
miary kątów, stosując przy tym poznane własności kątów i wielokątów
|
Rodzaje
i własności trójkątów. (9.1, 9.2, 9.3, 11.6)
|
rozpoznaje
i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne, równoboczne i
równoramienne
konstruuje
trójkąt o trzech danych bokach;
ustala
możliwość zbudowania trójkąta (na podstawie nierówności trójkąta)
stosuje
twierdzenie o sumie kątów trójkąta
|
Równoległoboki.
(9.4, 9.5)
|
rozpoznaje
i nazywa kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok
|
Trapezy.
(9.4, 9.5, 11.6)
|
rozpoznaje
i nazywa trapez
|
Klasyfikacja
czworokątów (9.4, 9.5)
|
zna
najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu
|
Klasa V
Wymagania na 5 trymestr
Matematyka
TREŚCI
Dla
klasy V
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
5 trymestrze:
|
Ułamek
dziesiętny. (4.6, 4.7, 4.12)
|
zapisuje
wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie
zaznacza
ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i
dziesiętne zaznaczone na osi liczbowej
porównuje
ułamki (zwykłe i dziesiętne)
|
Dodawanie
i odejmowanie ułamków dziesiętnych. (5.2, 5.4)
|
dodaje
i odejmuje ułamki dziesiętne w pamięci
(w najprostszych przykładach), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w
trudniejszych przykładach)
porównuje
różnicowo ułamki
|
Mnożenie
ułamków dziesiętnych. (5.2)
|
mnoży
ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach), pisemnie i za
pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach)
|
Dzielenie
ułamków dziesiętnych. (5.2)
|
dzieli
ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach), pisemnie i za
pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach)
|
Zamiana
jednostek. (4.6, 5.3, 5.4, 12.6, 12.7)
|
zamienia
i prawidłowo stosuje jednostki długości: metr, centymetr, decymetr, milimetr,
kilometr;
zamienia
i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, kilogram, dekagram, tona
|
Obliczenia
czasowe. (12.3, 12.4)
|
wykonuje
proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach
wykonuje
proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach
|
Porządkowanie
danych w formie tabel, diagramów i wykresów. (13.1, 13.2)
|
gromadzi
i porządkuje dane
odczytuje
i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, diagramach i na
wykresach
|
Procenty.
(12.1, 12.2)
|
interpretuje
100% danej wielkości jako całość, 50% – jako połowę, 25%− jako jedną czwartą,
10% – jako jedną dziesiątą, a 1% – jako setną część danej wielkości liczbowej
w
przypadkach osadzonych w kontekście praktycznym oblicza procent danej
wielkości w stopniu trudności typu 50%, 10%, 20%;
|
Pola
figury płaskich. (11.2, 11.3)
|
oblicza
pola: kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu
przedstawionych na rysunku (w tym na własnym rysunku pomocniczym) oraz w
sytuacjach praktycznych
|
Kreślenie
wysokości równoległoboku.
|
rysuje
wysokość równoległoboku z użyciem ekierki
|
Pole równoległoboku
i rombu. (11.2, 11.3)
|
oblicza
pola: kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, (w tym na własnym rysunku
pomocniczym) oraz w sytuacjach praktycznych
|
Kreślenie
wysokości trójkąta.
|
rysuje
wysokość trójkąta z użyciem ekierki
|
Pole
trójkąta. (11.2, 11.3)
|
oblicza
pola trójkątów przedstawionych na rysunku (w tym na własnym rysunku
pomocniczym) oraz w sytuacjach praktycznych
|
Kreślenie
wysokości trapezu.
|
rysuje
wysokość trapezu z użyciem ekierki
|
Pole
trapezu. (11.2, 11.3)
|
oblicza
pola: kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu przedstawionych na
rysunku (w tym na własnym rysunku pomocniczym) oraz w sytuacjach praktycznych
|
Zamiana
jednostek pola. (11.2, 11.3)
|
stosuje
jednostki pola: m2, cm2, km2, mm2,
dm2, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń)
|
Klasa V
Wymagania na 6 trymestr
Matematyka
TREŚCI
Dla
klasy V
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
6 trymestrze:
|
Ułamek
jako część i jako iloraz. (4.1, 4.2, 4.5)
|
opisuje
część danej całości za pomocą ułamka
przedstawia
ułamek jako iloraz liczb naturalnych, a iloraz liczb naturalnych jako ułamek
przedstawia
ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej i odwrotnie
|
Rozszerzanie
i skracanie ułamków. (4.3, 4.4, 4.12)
|
skraca i
rozszerza ułamki zwykłe
|
Dodawanie
i odejmowanie ułamków o tych samych mianownikach. (5.1, 5.4)
|
dodaje i
odejmuje ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby
mieszane
|
Dodawanie
i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach. (5.1, 5.4)
|
sprowadza
ułamki zwykłe do wspólnego mianownika
porównuje
ułamki (zwykłe i dziesiętne)
porównuje
różnicowo ułamki
|
Mnożenie
ułamka przez liczbę naturalną. Obliczanie ułamka liczby. (5.5)
|
oblicza
ułamek danej liczby naturalnej
|
Mnożenie
ułamków. (5.1)
|
mnoży
ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane
|
Odwrotności
liczb.
|
znajduje
odwrotności liczb
|
Dzielenie
ułamków. (5.1)
|
dzieli
ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane
|
Zamiana
ułamków dziesiętnych na zwykłe i odwrotnie. (4.8, 4.9)
|
zapisuje
ułamek dziesiętny skończony w postaci ułamka zwykłego
zamienia
ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1000 itd. na
ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą (przez rozszerzanie ułamków
zwykłych, dzielenie licznika przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za
pomocą kalkulatora)
|
Działania
na ułamkach. (5.1, 5.6, 5.7)
|
dodaje,
odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub
dwucyfrowych, a także liczby mieszane
oblicza
kwadraty i sześciany ułamków zwykłych i dziesiętnych oraz liczb mieszanych
|
Rozpoznawanie
brył. (10.1, 10.2)
|
rozpoznaje
graniastosłupy proste, ostrosłupy, walce, stożki i kule w sytuacjach
praktycznych i wskazuje te bryły wśród innych modeli brył
wskazuje
wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany i uzasadnia swój wybór
|
Objętość
bryły. (11.4, 11.5)
|
stosuje
jednostki objętości i pojemności: litr, mililitr, dm3, m3,
cm3, mm3
|
Objętość
prostopadłościanu. (10.2, 11.4, 11.5)
|
oblicza
objętość prostopadłościanu przy danych długościach krawędzi
|
Siatki
prostopadłościanów. (10.3, 10.4)
|
rysuje
siatki prostopadłościanów
|
Siatki
graniastosłupów i ostrosłupów (10.3)
|
rozpoznaje
siatki graniastosłupów prostych i ostrosłupów
|
Liczby
ujemne. (3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 12.5)
|
podaje
praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych
odczytuje
temperaturę (dodatnią i ujemną)
|
Dodawanie
liczb całkowitych. (3.4, 3.5)
|
wykonuje
proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych
|
Porównywanie
liczb całkowitych. (3.2, 3.4, 3.5)
|
interpretuje
liczby całkowite na osi liczbowej
porównuje
liczby całkowite
|
Mnożenie
i dzielenie liczb całkowitych (3.5)
|
oblicza
wartości prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące
kolejności wykonywania działań
|
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku LOGICZNI w klasie V szkoły podstawowej obejmuje wyżej
wymienione wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z matematyki.