BLOK LOGICZNI
Posługiwanie się
językiem matematyki i informatyki
Logicznie myślimy |
||
W skład
bloku wchodzą zagadnienia z podstawy programowej kształcenia ogólnego
dla szkół podstawowych właściwych dla I etapu edukacyjnego
z zakresu: edukacja matematyczna, edukacja techniczna, zajęcia
komputerowe.
|
||
Edukacja
matematyczna
|
||
Cele:
Rozumienie
pojęć i wykonywanie czynności umysłowych związanych
z rozwiązywaniem problemów matematycznych.
Świadome
i sprawne rachowanie, radzenie sobie w sytuacjach życiowych
wymagających formułowania i obliczania działań matematycznych.
Dostrzeganie
i określanie zależności między osobami i przedmiotami znajdującymi
się w przestrzeni.
Logiczne
myślenie w rozwiązywaniu problemów matematycznych, przekładnie sytuacji
konkretnych na język symboli matematycznych.
Praktyczne
stosowanie zdobytej wiedzy.
|
||
Klasa
3
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Czynności
umysłowe ważne dla uczenia się matematyki
|
położenie
przedmiotów
|
określa
położenie obiektów względem obranego obiektu
odnajduje
informacje na kartce według wskazówek (np. w prawym górnym rogu)
rysuje
strzałki skierowane we właściwym kierunku
ustawia
przedmioty zgodnie z podanymi warunkami
wyprowadza
kierunki od siebie i innych osób
|
klasyfikacja
i porządkowanie obiektów
|
klasyfikuje
obiekty – tworzy kolekcje
układa obiekty
w serie rosnące, malejące
numeruje
obiekty w serii, określa następne i poprzednie
|
|
geometria
i regularność
|
rozpoznaje
i nazywa koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty (również nietypowe,
położone w różny sposób oraz wtedy, gdy figury zachodzą na siebie)
rysuje figury
geometryczne
rysuje odcinki
o podanej długości
oblicza obwody
kwadratów, trójkątów i prostokątów
rysuje drugą połowę
figury symetrycznej
rysuje figury
w pomniejszeniu i powiększeniu
kontynuuje regularność
w prostych motywach (szlaczki, rozety)
rozpoznaje
i nazywa wybrane cechy figur geometrycznych
|
|
Liczenie
i sprawność rachunkowa
|
pojęcie
liczby i liczenie obiektów
|
liczy
(w przód i w tył) od danej liczby po 1
liczy
dziesiątkami do 100 i setkami do 1000
rozumie
liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym
zapisuje
cyframi i słowami oraz odczytuje liczby w zakresie 1000
porównuje
dwie dowolne liczby w zakresie 1000 (słownie i z zastosowaniem
znaków: <, >, =)
odczytuje
i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII i
więcej
|
podstawowe
działania
|
sprawnie dodaje
i odejmuje liczby w dostępnym zakresie
sprawdza wyniki
dodawania za pomocą odejmowania
podaje z pamięci
iloczyny i ilorazy w zakresie tabliczki mnożenia
zna terminy: czynniki,
iloczyn, dzielna, dzielnik, iloraz
sprawdza wyniki
dzielenia za pomocą mnożenia
oblicza niewiadomą
w postaci okienka (bez przenoszenia na drugą stronę)
rozwiązuje łatwe
równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka
|
|
zadania
tekstowe
|
rozwiązuje
zadania matematyczne wyrażone w konkretnych sytuacjach, na rysunkach,
diagramach, tabelkach lub w słownie podanej treści
zapisuje
rozwiązanie zadania przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji
stosuje
zapis cyfrowy i znaki działań w rozwiązywaniu zadań z treścią
rozwiązuje
zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania, w tym na
porównywanie różnicowe
rozwiązuje
zadania nietypowe i celowo źle sformułowane
układa
treść zadań do ilustracji i działania
rozwiązuje zadania
złożone w kilku etapach
|
|
Pomiar
i cechy wielkościowe
|
długość
|
mierzy
i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości
przedmiotów oraz odległości
posługuje
się linijką
posługuje
się jednostkami: milimetr, centymetr, metr
wykonuje
proste obliczenia dotyczące tych miar
używa
pojęcia kilometr w sytuacjach życiowych
|
ciężar
|
waży
przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram
różnicuje
przedmioty lżejsze i cięższe
wykonuje
proste obliczenia dotyczące tych miar
wie,
że towar w sklepie pakowany jest między innymi według wagi
|
|
płyny
|
odmierza
płyny różnymi miarkami
manipulacyjnie
(przelewanie) porównuje ilości płynów, wskazuje więcej, mniej, tyle samo
używa
określeń: litr, pół litra, ćwierć litra
wykonuje
proste obliczenia dotyczące tych miar
|
|
czas
|
nazywa
dni w tygodniu i miesiące w roku
wie,
do czego służy kalendarz, i potrafi z niego korzystać
podaje
i zapisuje daty
odczytuje
i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII
wykonuje
obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych
odczytuje
czas na zegarze w zakresie pozwalającym na orientację w ramach czasowych
zajęć szkolnych i obowiązków domowych
odczytuje
wskazania zegarów w systemach 12- i 24-godzinnym
posługuje
się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta
wykonuje
proste obliczenia zegarowe
|
|
temperatura
|
odczytuje
temperaturę (np. 5 stopni mrozu, 3 stopnie poniżej zera)
zaznacza
temperaturę na termometrze
mierzy
temperaturę za pomocą termometru
|
|
Obliczenia
pieniężne
|
zna będące
w obiegu monety i banknoty
zna wartość
nabywczą pieniędzy
-
wie,
co to dług i rozumie konieczność jego spłacenia
|
|
Edukacja
techniczna
|
||
Cele:
Planowanie
czynności, organizowanie warsztatu pracy.
Stosowanie
podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz udzielania
pierwszej pomocy.
Posługiwanie
się narzędziami i urządzeniami technicznymi, korzystanie
z instrukcji.
Wykonywanie
przedmiotów użytkowych i modeli.
Rozumienie
wpływu sił przyrody na rozwój myśli technicznej i ich znaczenia dla jej
rozwoju.
|
||
Klasa
3
|
||
TREŚCI
EDUKACYJNE
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Środowisko
techniczne
|
poznawanie
i obsługiwanie urządzeń
|
orientuje
się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku: mebli,
samochodów, sprzętu gospodarstwa domowego
rozpoznaje
rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych (samochody, statki, samoloty),
wytwórczych (narzędzia, przyrządy), informatycznych (komputer, laptop,
telefon komórkowy)
orientuje
się w rodzajach budowli (budynki mieszkalne, biurowe, przemysłowe,
mosty, tunele, wieże) i urządzeń elektrycznych (latarka, prądnica
rowerowa)
|
określanie
wartości
|
określa
wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych (łatwa
lub trudna obsługa), ekonomicznych (tanie lub drogie przy zakupie
i w użytkowaniu), estetycznych (np. ładne lub brzydkie)
|
|
Przechodzenie
wszystkich etapów powstawania wytworu
|
przedstawianie
pomysłów rozwiązań technicznych
|
przedstawia
pomysły rozwiązań technicznych
planuje
kolejne czynności
dobiera
odpowiednie materiały (papier, drewno, metal, tworzywo sztuczne, materiały
włókiennicze) oraz narzędzia
rozumie
potrzebę organizowania działania technicznego: pracy indywidualnej
i zespołowej
zgodnie
współdziała z zespołem przy realizacji zadania technicznego
|
trenowanie
umiejętności
|
odmierza
potrzebną ilość materiału
tnie
papier, tekturę itp.
tworzy
modele papierowe i z tworzyw sztucznych
korzysta
z prostych instrukcji i schematów rysunkowych
buduje
latawce, makiety domów, mostów, modele samochodów, samolotów i statków
w miarę
możliwości montuje obwód elektryczny, szeregowy i równoległy
z wykorzystaniem gotowych zestawów
dobiera
właściwie narzędzia pracy i posługuje się nimi zgodnie z instrukcją
obsługi
ostrożnie
obchodzi się z narzędziami i urządzeniami wykorzystywanymi podczas
pracy
|
|
Bezpieczeństwo
i higiena pracy
|
utrzymywanie
porządku
|
utrzymuje
ład i porządek wokół siebie, w miejscu pracy
sprząta
po sobie i pomaga innym w utrzymaniu porządku
|
poruszanie
się po drogach
|
potrafi
bezpiecznie poruszać się po drogach (w tym na rowerze) i korzystać
ze środków komunikacji
odczytuje
znaczenie wybranych znaków drogowych
rozumie
potrzebę znajomości i przestrzegania przepisów ruchu drogowego
zna
i stosuje dodatkowe zabezpieczenia, np. odblaski
dba
o bezpieczeństwo własne i innych w środkach komunikacji
(np. ustępuje miejsca starszym, pomaga wysiąść niepełnosprawnym)
wie,
jak trzeba się zachować w razie wypadku
zna
numery alarmowe
|
|
korzystanie
z narzędzi i urządzeń technicznych
|
właściwie
używa narzędzi i urządzeń technicznych
dobiera
właściwe narzędzia pracy i posługuje się nimi zgodnie z podanymi
zasadami
zna
zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń
technicznych
|
|
Zajęcia
komputerowe
|
||
Cele:
Znajomość
budowy stanowiska komputerowego i umiejętne posługiwanie się myszą
i klawiaturą.
Posługiwanie
się komputerem w podstawowym zakresie.
Umiejętne
i bezpieczne korzystanie z komputera, Internetu i multimediów
jako źródeł informacji.
|
||
Klasa
3
|
||
TREŚCI
EDUKACYJNE
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Obsługa
komputera
|
posługiwanie
się komputerem w podstawowym zakresie
|
zna
podstawowe elementy budowy stanowiska komputerowego
poprawnie
nazywa główne elementy zestawu komputerowego
posługuje
się komputerem w zakresie uruchamiania programu
korzysta
z myszy i klawiatury
posługuje
się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje
zainteresowania
|
Bezpieczna
praca z komputerem, Internetem i multimediami
|
posługiwanie
się multimediami
|
wie,
jak korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia
rozumie,
że praca przy komputerze męczy wzrok, nadweręża kręgosłup
wie,
jaka jest prawidłowa pozycja ciała podczas pracy przy komputerze, jaka jest
bezpieczna odległość oczu od monitora
wie,
jak komputer wpływa na ograniczanie kontaktów społecznych
wie,
jakie niebezpieczeństwa wynikają z anonimowości kontaktów
rozumie,
jak niebezpieczne jest podawanie swojego adresu w kontaktach poprzez
multimedia
stosuje
się do podanych ograniczeń dotyczących korzystania z komputera,
Internetu i multimediów
|
Wyszukiwanie
informacji i tworzenie własnych dokumentów
|
wyszukiwanie
i korzystanie z informacji
|
przegląda
wybrane przez nauczyciela strony internetowe (np. stronę swojej szkoły)
dostrzega
elementy aktywne na stronie internetowej
nawiguje
po stronach w określonym zakresie
odtwarza
animacje i prezentacje multimedialne
|
tworzenie
tekstów i rysunków
|
wpisuje
za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania
wykonuje
rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur
|
UWAGA: TO STRONA ARCHIWALNA! Zawiera dokumenty programowe obowiązujące do roku szkolnego 2016/17 w Akademiach Dobrej Edukacji prowadzonych przez Stowarzyszenie "Dobra Edukacja". Wymagania przedmiotowe dotyczą jeszcze niektórych klas w latach 2017-2022 - zgodnie z opisem na stronie Instytutu Dobrej Edukacji. Wszelkich aktualnych informacji dotyczących Instytutu prosimy szukać na jego aktualnej stronie.
LOGICZNI / Szkoła podstawowa / Klasa III
Subskrybuj:
Posty (Atom)