BLOK LOGICZNI
Posługiwanie się
językiem matematyki i informatyki
Logicznie myślimy |
|||
W skład
bloku wchodzą zagadnienia z podstawy programowej kształcenia ogólnego
dla szkół podstawowych właściwych dla I etapu edukacyjnego
z zakresu: edukacja matematyczna, edukacja techniczna, zajęcia
komputerowe.
|
|||
Edukacja
matematyczna
|
|||
Cele:
Rozumienie
pojęć i wykonywanie czynności umysłowych związanych
z rozwiązywaniem problemów matematycznych.
Świadome
i sprawne rachowanie, radzenie sobie w sytuacjach życiowych
wymagających formułowania i obliczania działań matematycznych.
Dostrzeganie
i określanie zależności między osobami i przedmiotami znajdującymi
się w przestrzeni.
Logiczne
myślenie w rozwiązywaniu problemów matematycznych, przekładnie sytuacji
konkretnych na język symboli matematycznych.
Praktyczne
stosowanie zdobytej wiedzy.
|
|||
Klasa
2
|
|||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
||
Czynności
umysłowe ważne dla uczenia się matematyki
|
położenie
przedmiotów
|
określa
położenie obiektów względem obranego obiektu
odnajduje
informacje na kartce według wskazówek (np. w prawym górnym rogu)
rysuje
strzałki skierowane we właściwym kierunku
ustawia
przedmioty zgodnie z podanymi warunkami
wyprowadza
kierunki od siebie i innych osób
|
|
klasyfikacja
i porządkowanie obiektów
|
klasyfikuje
obiekty – tworzy kolekcje
układa obiekty
w serie rosnące, malejące
numeruje
obiekty w serii, określa następne i poprzednie
|
||
geometria
i regularność
|
rozpoznaje i nazywa figury:
koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt (również nietypowe, położone w różny
sposób oraz wtedy, gdy figury zachodzą na siebie)
rysuje figury geometryczne
klasyfikuje figury według podanej
cechy
dostrzega
i kontynuuje regularny wzór
|
||
Liczenie
i sprawność rachunkowa
|
pojęcie
liczby i liczenie obiektów
|
sprawnie
liczy obiekty (dostrzega regularność dziesiątkowego systemu liczenia)
wymienia
kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak
zapisuje
liczby cyframi
liczy
dziesiątkami w zakresie 100
sprawdza
wyniki odejmowania za pomocą dodawania
porównuje
liczby z użyciem znaków: >, <, =; ustala serie rosnące
i malejące
rozpoznaje
i wskazuje liczby parzyste i nieparzyste
zna terminy:
składniki, suma, odjemna, odjemnik, różnica
dodaje kilka
składników, odejmuje kilka liczb
rozumie
pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym
zapisuje liczbami
i odczytuje liczby w zakresie 1000
dodaje
i odejmuje setki w zakresie 1000
odczytuje
i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII
|
|
podstawowe
działania
|
wyznacza sumy
i różnice, manipulując obiektami
sprawnie
dodaje i odejmuje, poprawnie zapisuje działania
podaje
z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia
sprawdza
wyniki dzielenia za pomocą mnożenia
radzi sobie
w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania,
odejmowania, mnożenia lub dzielenia
rozwiązuje
łatwe równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka
|
||
zadania
tekstowe
|
rozwiązuje
zadania matematyczne wyrażone w konkretnych sytuacjach, na rysunkach,
diagramach, tabelkach lub w słownie podanej treści
zapisuje
rozwiązanie zadania przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji
stosuje zapis
cyfrowy i znaki działań w rozwiązywaniu zadań z treścią
rozwiązuje
zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania, w tym na
porównywanie różnicowe
rozwiązuje
zadania nietypowe i celowo źle sformułowane
układa treść
zadań do ilustracji i działania
|
||
Pomiar
i cechy wielkościowe
|
długość
|
mierzy
i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości
przedmiotów oraz odległości
posługuje się
linijką
posługuje się
jednostkami: milimetr, centymetr, metr
wykonuje
proste obliczenia dotyczące tych miar
używa pojęcia
„kilometr” w sytuacjach życiowych
|
|
ciężar
|
waży
przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram
różnicuje
przedmioty lżejsze i cięższe
wykonuje
proste obliczenia dotyczące tych miar
wie, że towar
w sklepie pakowany jest między innymi według wagi
|
||
płyny
|
odmierza
płyny różnymi miarkami
manipulacyjnie
(przelewanie) porównuje ilości płynów, wskazuje więcej, mniej, tyle samo
używa
określeń: litr, pół litra, ćwierć litra
wykonuje
proste obliczenia dotyczące tych miar
|
||
czas
|
nazywa dni
tygodnia i miesiące
wie, do czego
służy kalendarz, i potrafi z niego korzystać
podaje
i zapisuje daty
odczytuje
i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII
wykonuje
obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych
odczytuje
czas na zegarze w zakresie pozwalającym na orientację w ramach czasowych
zajęć szkolnych i obowiązków domowych
odczytuje
wskazania zegarów w systemach 12- i 24-godzinnym
posługuje się
pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta
wykonuje proste
obliczenia zegarowe
|
||
temperatura
|
odczytuje
temperaturę (np. 5 stopni mrozu, 3 stopnie poniżej zera)
zaznacza
temperaturę na termometrze
mierzy
temperaturę za pomocą termometru
|
||
Obliczenia
pieniężne
|
zna będące
w obiegu monety i banknoty
zna wartość
nabywczą pieniędzy
wie, co to
dług i rozumie konieczność jego spłacenia
radzi sobie w sytuacjach kupna
i sprzedaży
układa i rozwiązuje proste
zadania z treścią dotyczącą kupowania i płacenia
oblicza koszt zakupów na podstawie
ilości i ceny towarów
wie, jak obliczyć wartość otrzymanej
reszty
oblicza, wyznacza cenę na podstawie
kosztów zakupu
|
||
Edukacja
techniczna
|
|||
Cele:
Planowanie
czynności, organizowanie warsztatu pracy.
Stosowanie
podstawowych zasad bezpieczeństwa higieny pracy oraz udzielania pierwszej
pomocy.
Posługiwanie
się narzędziami i urządzeniami technicznymi, korzystanie
z instrukcji.
Wykonywanie
przedmiotów użytkowych i modeli.
Rozumienie
wpływu sił przyrody na rozwój myśli technicznej i ich znaczenia dla jej
rozwoju.
|
|||
Klasa
2
|
|||
TREŚCI
EDUKACYJNE
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
||
Środowisko
techniczne
|
poznawanie
i obsługiwanie urządzeń
|
wie, jak
wytworzono niektóre przedmioty codziennego użytku
zna ogólne
zasady działania urządzeń domowych
posługuje się
urządzeniami domowymi, nie psując ich
wie, jak ludzie
wykorzystywali dawniej i jak wykorzystują dziś siły przyrody (wiatr, woda)
rozpoznaje
wybrane rodzaje maszyn i urządzeń wytwórczych
|
|
Przechodzenie
wszystkich etapów powstawania wytworu
|
przedstawianie
pomysłów rozwiązań technicznych
|
przedstawia
pomysły rozwiązań technicznych
planuje
kolejne czynności
dobiera
odpowiednie materiały (papier, drewno, metal, tworzywo sztuczne, materiały
włókiennicze) oraz narzędzia
|
|
trenowanie
umiejętności
|
odmierza
potrzebną ilość materiału
tnie papier,
tekturę itp.
tworzy modele
papierowe i z tworzyw sztucznych
korzysta
z prostych instrukcji i schematów rysunkowych
buduje
latawce, makiety domów, mostów, modele samochodów, samolotów i statków
dobiera
właściwie narzędzia pracy i posługuje się nimi zgodnie z instrukcją
obsługi
ostrożnie
obchodzi się z narzędziami i urządzeniami wykorzystywanymi podczas
pracy
|
||
Bezpieczeństwo
i higiena pracy
|
utrzymywanie
porządku
|
utrzymuje ład
i porządek wokół siebie, w miejscu pracy
sprząta po
sobie i pomaga innym w utrzymaniu porządku
|
|
poruszanie
się po drogach
|
potrafi
bezpiecznie poruszać się po drogach (w tym na rowerze) i korzystać
ze środków komunikacji
odczytuje
znaczenie wybranych znaków drogowych
zna zasady
bezpiecznego i prawidłowego korzystania ze środków komunikacji
wie,
jak trzeba się zachować w razie wypadku
|
||
korzystanie
z narzędzi i urządzeń technicznych
|
zna
zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń
technicznych
dobiera
właściwie narzędzia pracy i posługuje się nimi zgodnie z instrukcją
obsługi
|
||
Zajęcia
komputerowe
|
|||
Cele:
Znajomość
budowy stanowiska komputerowego i umiejętne posługiwanie się myszą
i klawiaturą.
Posługiwanie
się komputerem w podstawowym zakresie.
Umiejętne
i bezpieczne korzystanie z komputera, Internetu i multimediów
jako źródeł informacji.
|
|||
Klasa
2
|
|||
TREŚCI
EDUKACYJNE
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
||
Obsługa
komputera
|
posługiwanie
się komputerem w podstawowym zakresie
|
zna
podstawowe elementy budowy stanowiska komputerowego
poprawnie
nazywa główne elementy zestawu komputerowego
posługuje się
komputerem w zakresie uruchamiania programu
korzysta
z myszy i klawiatury
posługuje się
wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje
zainteresowania
|
|
Bezpieczna
praca z komputerem, Internetem i multimediami
|
posługiwanie
się multimediami
|
wie, jaka
jest prawidłowa pozycja ciała podczas pracy przy komputerze
wie, jaka
jest bezpieczna odległość oczu od monitora
rozumie, jak
niebezpieczne jest podawanie swojego adresu w kontaktach poprzez
multimedia
stosuje się
do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera i multimediów
|
|
Wyszukiwanie
informacji i tworzenie własnych dokumentów
|
wyszukiwanie
informacji i korzystanie z nich
|
przegląda
wybrane przez nauczyciela strony internetowe (np. stronę swojej szkoły)
dostrzega
elementy aktywne na stronie internetowej
nawiguje po
stronach w określonym zakresie
odtwarza
animacje i prezentacje multimedialne
|
|
tworzenie
tekstów i rysunków
|
wpisuje za
pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania
wykonuje
rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur
|
UWAGA: TO STRONA ARCHIWALNA! Zawiera dokumenty programowe obowiązujące do roku szkolnego 2016/17 w Akademiach Dobrej Edukacji prowadzonych przez Stowarzyszenie "Dobra Edukacja". Wymagania przedmiotowe dotyczą jeszcze niektórych klas w latach 2017-2022 - zgodnie z opisem na stronie Instytutu Dobrej Edukacji. Wszelkich aktualnych informacji dotyczących Instytutu prosimy szukać na jego aktualnej stronie.
LOGICZNI / Szkoła podstawowa / Klasa II
Subskrybuj:
Posty (Atom)