Cele bloku: LOGICZNI. Posługiwanie się językiem matematyki i informatyki.
Logicznie myślimy.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej matematyki i zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej oraz matematyki i informatyki dla gimnazjum i liceum.
Matematyka – wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 1 trymestrze:
|
1. Twierdzenie Talesa
i odwrotne do twierdzenia Talesa (7.2)
|
stosuje twierdzenie
Talesa i twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa do obliczania długości
odcinków i ustalania równoległości prostych
|
2. Podobieństwo i
jednokładność figur (7.3, 7.4)
|
znajduje obrazy
niektórych figur geometrycznych w jednokładności (odcinka, trójkąta,
czworokąta itp.)
rozpoznaje figury
podobne i jednokładne
wykorzystuje (także w
kontekstach praktycznych) ich własności
|
3. Czworokąty wpisane
w okrąg i opisane na nim (7.1)
|
stosuje twierdzenia
charakteryzujące czworokąty wpisane w okrąg i czworokąty opisane na okręgu
|
Matematyka
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 2 trymestrze:
|
1. Modele, siatki i
przekroje brył (9.1, 9.2)
|
określa, jaką figurą
jest dany przekrój sfery płaszczyzną
określa, jaką figurą
jest dany przekrój graniastosłupa lub ostrosłupa płaszczyzną
|
2. Równania i
nierówności z wartością bezwzględną (1.1, 3.9)
|
wykorzystuje pojęcie
wartości bezwzględnej i jej interpretację geometryczną, zaznacza na osi
liczbowej zbiory opisane za pomocą równań i nierówności typu: |x − a| = b, |x
− a| < b, |x − a| ≥ b
rozwiązuje równania i
nierówności z wartością bezwzględną, o poziomie trudności nie wyższym, niż:
||x + 1| – 2| = 3, |x + 3| + |x – 5| > 12
|
3. Nierówności liniowe
i układy nierówności liniowych (8.1)
|
interpretuje
graficznie nierówność liniową z dwiema niewiadomymi oraz układy takich
nierówności
|
Matematyka
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 3 trymestrze:
|
1. Wzory skróconego
mnożenia (2.1)
|
używa wzorów
skróconego mnożenia na (a ± b)3 oraz a3 ± b3
|
2. Wielomiany (2.2,
2.3, 2.4)
|
dzieli wielomiany
przez dwumian ax + b
rozkłada wielomian na
czynniki, stosując wzory skróconego mnożenia lub wyłączając wspólny czynnik
przed nawias
dodaje, odejmuje i
mnoży wielomiany
|
3. Wyrażenia wymierne
(2.5, 2.6)
|
wyznacza dziedzinę
prostego wyrażenia wymiernego z jedną zmienną, w którym w mianowniku
występują tylko wyrażenia dające się łatwo sprowadzić do iloczynu wielomianów
liniowych i kwadratowych
dodaje, odejmuje,
mnoży i dzieli wyrażenia wymierne
rozszerza i (w łatwych
przykładach) skraca wyrażenia wymierne
|
Egzamin klasyfikacyjny z bloku LOGICZNI w klasie I liceum obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z matematyki.