Cele bloku: LOGICZNI. Posługiwanie się językiem matematyki i
informatyki.
Logicznie myślimy.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej matematyki i zajęć
komputerowych dla szkoły podstawowej oraz matematyki i informatyki dla
gimnazjum i liceum.
Klasa III
liceum
Wymagania
na 7 trymestr
Matematyka
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń
po 7 trymestrze:
|
1. Wielościany i
wielościany foremne.
|
rozpoznaje różne
wielościany
potrafi wykonać modele
różnych wielościanów
|
2. Kąty w wielościanach.
(9.1, 9.2)
|
wskazuje i określa kąt
między prostymi, kąt między prostą i płaszczyzną
|
3. Kąty dwuścienne.
(9.4)
|
wskazuje i określa kąt
między płaszczyznami w przestrzeni
|
4. Graniastosłupy i
ich rodzaje. (9.1, 9.2, 9.4)
|
wskazuje i nazywa
wszystkie elementy graniastosłupów
rozróżnia podstawowe
graniastosłupy oraz ich siatki
szkicuje podstawowe
graniastosłupy oraz ich siatki
wskazuje w
graniastosłupach kąty między odcinkami i oblicza ich miary, kąty między
odcinkami i płaszczyznami i oblicza ich miary, kąty między ścianami i oblicza
ich miary
|
5. Przekrój
prostopadłościanu płaszczyzną. (9.5)
|
rozpoznaje i nazywa
przekroje prostopadłościanów
|
6. Obliczanie pola
powierzchni oraz objętości graniastosłupa.
|
podaje i stosuje wzory
na pola powierzchni i objętości graniastosłupów
sporządza rysunek brył
zgodnie z treścią zadania i prawidłowo go oznacza
|
7. Ostrosłupy i ich
rodzaje. (9.1, 9.2, 9.4)
|
wskazuje i nazywa
wszystkie elementy ostrosłupów
rozróżnia podstawowe
ostrosłupy oraz ich siatki
szkicuje podstawowe
ostrosłupy oraz ich siatki
wskazuje w
ostrosłupach kąty między odcinkami i oblicza ich miary, kąty między odcinkami
i płaszczyznami i oblicza ich miary, kąty między ścianami oblicza ich miary
|
8. Obliczanie pola
powierzchni i objętości ostrosłupa.
|
podaje i stosuje wzory
na pola powierzchni i objętości ostrosłupów
sporządza rysunek brył
zgodnie z treścią zadania i prawidłowo go oznacza
|
9. Walec, stożek, kula
i sfera. (9.3)
|
wskazuje i nazywa
wszystkie elementy brył obrotowych
potrafi wykonać modele
różnych brył obrotowych
rozróżnia podstawowe
bryły obrotowe oraz ich siatki
szkicuje
podstawowe bryły obrotowe oraz ich
siatki
wskazuje w walcach i
stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami i
oblicza miary tych kątów
|
10. Obliczanie pola
powierzchni i objętości brył obrotowych.
|
podaje i stosuje wzory
na pola powierzchni i objętości brył obrotowych
sporządza rysunek brył
zgodnie z treścią zadania i prawidłowo go oznacza
|
11. Obliczanie
długości odcinków, miar kątów, pola powierzchni i objętości brył z
zastosowaniem trygonometrii. (9.6)
|
oblicza pola
powierzchni i objętości wielościanów i brył obrotowych z zastosowaniem
trygonometrii
|
Klasa III
liceum
Wymagania
na 8 trymestr
Matematyka
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń
po 8 trymestrze:
|
1. Sposoby prezentacji
problemów w statystyce. Odczytywanie i interpretacja przedstawionych danych.
|
odczytuje dane z
tabel, diagramów i wykresów oraz przedstawia dane empiryczne w postaci tabel,
diagramów i wykresów
przeprowadza analizę
ilościową oraz jakościową przedstawianych danych
|
2. Mediana i średnia
arytmetyczna zestawu danych. Średnia ważona danych statystycznych. (10.1)
|
oblicza średnią
arytmetyczną, średnią ważoną zbiorów danych
|
3. Wariancja i odchylenie
standardowe. (10.1)
|
oblicza wariancję i
odchylenie standardowe danej próby
|
4. Doświadczenia
losowe i przestrzeń zdarzeń elementarnych.
|
określa skończony
zbiór zdarzeń elementarnych doświadczenia losowego
określa liczbę
wszystkich zdarzeń elementarnych oraz liczbę zdarzeń elementarnych
sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu
|
5. Reguła mnożenia i
dodawania. (10.2)
|
stosuje w zadaniach
zasadę mnożenia i dodawania
potrafi zilustrować za
pomocą drzewa podane zagadnienia kombinatoryczne
|
6. Klasyczna definicja
prawdopodobieństwa. (10.3)
|
zna wzór na
prawdopodobieństwo klasyczne
oblicza
prawdopodobieństwo zdarzenia losowego na podstawie klasycznej definicji
prawdopodobieństwa
|
7. Własności
prawdopodobieństwa.
|
oblicza
prawdopodobieństwo z definicji lub za pomocą drzewka
|
8. Rozwiązywanie zadań
z zastosowaniem klasycznej definicji prawdopodobieństwa. (10.3)
|
stosuje własności
prawdopodobieństwa do rozwiązywania zadań
|
Klasa III
liceum
Wymagania
na 9 trymestr
Matematyka
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń
po 9 trymestrze:
|
1. Powtórzenie
wiadomości przed maturą.
|
rozwiązuje przykładowy
zestaw maturalny na co najmniej 40%
poprawnie planuje
zapis rozwiązania zadania
poprawnie wykorzystuje
kalkulator i rozumie jego ograniczenia
umiejętnie korzysta z
tablic matematycznych
|
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku LOGICZNI w klasie III liceum obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z matematyki.