Cele
bloku: LOGICZNI. Posługiwanie się
językiem matematyki i informatyki
Logicznie myślimy.
Spełniamy
wymagania ogólne podstawy programowej matematyki i zajęć komputerowych dla
szkoły podstawowej oraz matematyki i informatyki dla gimnazjum i liceum.
Klasa I
liceum
Wymagania
na 1 trymestr
Matematyka
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 1 trymestrze:
|
1. Liczby naturalne,
całkowite i wymierne. (1.1)
|
przyporządkowuje
podane liczby do podanego zbioru liczbowego: liczb naturalnych, całkowitych,
wymiernych i niewymiernych
porządkuje skończony
zbiór liczb w kolejności rosnącej i malejącej, porównuje liczby zapisane w
różnej postaci
podaje liczby
przeciwne i odwrotne do podanych
|
2. Rozwinięcie
dziesiętne liczby rzeczywistej. (1.1)
|
przedstawia liczby
rzeczywiste w różnych postaciach (np. ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego
okresowego, z użyciem symboli pierwiastków, potęg)
|
3. Procenty.
Zastosowanie obliczeń procentowych do obliczeń praktycznych. (1.9)
|
oblicza podatki, zysk
z lokat
wykonuje obliczenia
procentowe i z użyciem promila
|
4. Potęga o wykładniku wymiernym. (1.4)
|
oblicza potęgi o
wykładnikach wymiernych i stosuje prawa działań na potęgach o wykładnikach
wymiernych
|
5. Notacja
wykładnicza. (1.5)
|
wykorzystuje
podstawowe własności potęg
|
6. Obliczanie wartości
wyrażeń wymiernych. (1.2)
|
oblicza wartości
wyrażeń arytmetycznych (wymiernych)
|
7. Pierwiastek z
liczby nieujemnej oraz pierwiastek nieparzystego stopnia. (1.3)
|
posługuje się w
obliczeniach pierwiastkami dowolnego stopnia i stosuje prawa działań na
pierwiastkach
|
8. Oś liczbowa i
przedziały liczbowe. Działania na przedziałach. (1.8)
|
posługuje się pojęciem
przedziału liczbowego
oblicza odległość
liczb na osi liczbowej
zaznacza na osi
liczbowej zbiory punktów spełniające określone warunki
zapisuje w postaci
przedziału liczbowego nierówności typu: x > a, x < a, x ≤ a, x ≥ a, a
także zbiór zaznaczony na osi liczbowej
zapisuje nierówność
spełnioną przez liczby należące do danego przedziału liczbowego
|
9. Zaokrąglanie liczb
i szacowanie wyników działań.
|
podaje przybliżenia
liczb z nadmiarem lub niedomiarem
oblicza zaokrąglenie
liczb z podaną dokładnością
|
10. Wartość
bezwzględna.
|
oblicza wartości
wyrażeń zawierających wartości bezwzględne
|
11. Błąd bezwzględny
i błąd względny przybliżenia. (1.7)
|
oblicza błąd
bezwzględny i błąd względny przybliżenia
|
12. Wyrażenia
algebraiczne. (2.1)
|
przekształca wyrażenie
algebraiczne do prostszej postaci
|
13. Wzory skróconego
mnożenia. (2.1)
|
używa wzorów
skróconego mnożenia
|
14. Zastosowanie
przekształceń algebraicznych.
|
stosuje
przekształcenia algebraiczne przy rozwiązywaniu zadań
|
Informatyka
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 1 trymestrze:
|
1. Bezpieczne
posługiwanie się komputerem, jego oprogramowaniem i korzystanie z sieci
komputerowej.
|
zna podstawowe
elementy zestawu komputerowego
potrafi podłączyć
urządzenia peryferyjne
zna budowę wnętrza
komputera
wie, za co są
odpowiedzialne jego poszczególne elementy
potrafi sprawdzić
parametry techniczne komputera
korzysta z
podstawowych usług w sieci komputerowej, lokalnej i globalnej
zna obowiązujące normy
prawne dotyczące oprogramowania i treści multimedialnych
w komunikacji
przestrzega zasad netykiety
wie, jak zapobiegać
cyberprzemocy i jak z nią walczyć
dba o własne
bezpieczeństwo w sieci
|
2. Wyszukiwanie,
gromadzenie, selekcjonowanie, przetwarzanie i wykorzystywanie informacji.
|
znajduje dokumenty,
grafiki, pliki video i informacje w udostępnianych w Internecie bazach danych
(np. bibliotekach, w sklepach internetowych), ocenia ich przydatność i
wiarygodność i gromadzi je na potrzeby realizowanych projektów z różnych
dziedzin
wyszukuje potrzebne
informacje, gromadzi je w odpowiednich formatach
|
3. Współtworzenie
zasobów w sieci.
|
potrafi stworzyć
stronę internetową, blog lub tym podobne związane ze swoimi zainteresowaniami
|
4. Korzystanie z
różnych źródeł i sposobów zdobywania informacji.
|
korzysta z portali
e-learningowych, potrafi opisać wady i zalety takich portali
wykorzystuje programy
komputerowe do rozwiązywania bieżących problemów z różnych bloków
przedmiotowych
|
5. Wykorzystuje
technologie komunikacyjno-informacyjne do porozumiewania się i współpracy
z nauczycielami i innymi uczniami, a także z innymi osobami
|
przedstawia
zgromadzone materiały w postaci prezentacji, arkuszy, dokumentów, potrafi
komunikować się z nauczycielami
wykorzystuje zasoby i
usługi sieci komputerowych w komunikacji z innymi użytkownikami, w tym do
przesyłania i
udostępniania danych
bierze udział w
dyskusjach w sieci (forum internetowe, czat)
|
6. Wykorzystuje
technologie komunikacyjno-informacyjne w swoich działaniach kreatywnych
|
potrafi podać
przykłady technologii informacyjno-komunikacyjnych przydatnych w procesie
uczenia oraz poszerzania własnych zainteresowań dostrzega korzyści płynące z
zastosowania takich urządzeń
|
Klasa I
liceum
Wymagania
na 2 trymestr
Matematyka
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 2 trymestrze:
|
1. Funkcje oraz
sposoby opisywania funkcji. (4.1, 4.2)
|
wskazuje przykłady
funkcji liczbowych
określa funkcję za
pomocą wzoru, tabeli, wykresu, opisu słownego
odczytuje z wykresu
podstawowe własności funkcji (miejsce zerowe; zbiór wartości; monotoniczność;
ekstrema)
szkicuje wykresy
funkcji o podanych własnościach
|
2. Wyznaczanie
dziedziny funkcji oraz miejsca zerowego. (4.2, 4.3)
|
określa dziedzinę
funkcji
wyznacza miejsca
zerowe
|
3. Własności funkcji,
wartość najmniejsza i największa funkcji w przedziale. (4.3)
|
interpretuje
współczynniki występujące we wzorze funkcji i wykorzystuje je do wyznaczania
wzoru funkcji równoległej do danej
odczytuje z wykresu
podstawowe własności funkcji (miejsce zerowe; zbiór wartości; monotoniczność;
ekstrema
|
4. Przesunięcia
wykresu funkcji wzdłuż osi układu współrzędnych oraz przekształcenia wykresu
funkcji przez symetrie względem osi układu współrzędnych. (4.4)
|
szkicuje na podstawie
wykresu funkcji f(x) wykresy funkcji f(x + a), f(x) + a, -f(x)
oraz f(x - a) + b
|
5. Wzór, wykres,
własności i zastosowania funkcji liniowej.
(4.3, 4.5, 4.6, 4.12)
|
wskazuje wzór funkcji
liniowej
wyznacza wzór funkcji
liniowej na podstawie informacji o funkcji lub jej wykresu
|
6. Wyznaczanie wzoru
funkcji liniowej oraz położenie prostych na płaszczyźnie. (4.7)
|
interpretuje
współczynniki występujące we wzorze funkcji i wykorzystuje je do wyznaczania
wzoru funkcji równoległej do danej
|
7. Równania i
nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą. (3.1, 3.3)
|
rozwiązuje równania i
nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą
|
8. Zadania tekstowe
prowadzące do rozwiązywania równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
|
rozwiązuje zadania
tekstowe prowadzące do równań i nierówności pierwszego stopnia z jedną
niewiadomą
|
9. Graficzne
rozwiązywanie układów równań. (3.2)
|
rozwiązuje algebraicznie
i graficznie układy równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
|
10. Rozwiązywanie
zadań tekstowych prowadzących do układu równań pierwszego stopnia z dwiema
niewiadomymi. (4.12)
|
rozwiązuje zadania
tekstowe prowadzące do układów równań pierwszego stopnia z dwiema
niewiadomymi
|
Informatyka
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 2 trymestrze:
|
1. Opracowywanie
rysunków za pomocą komputera.
|
edytuje obrazy w
grafice rastrowej i wektorowej, dostrzega i wykorzystuje różnice między tymi
typami obrazów
dobiera odpowiedni typ
grafiki do swoich potrzeb
sprawnie wykonuje
fotomontaż
przekształca pliki
graficzne z uwzględnieniem wielkości plików i ewentualnej utraty jakości
obrazów
zna różne formaty
plików graficznych
opracowuje obrazy
pochodzące z różnych źródeł
tworzy albumy zdjęć
|
2. Opracowywanie
plików tekstowych za pomocą komputera.
|
opracowuje
wielostronicowe dokumenty o rozbudowanej strukturze
stosuje style i
szablony
tworzy spis treści,
przypisy, bibliografie
wstawia wzory
matematyczne do dokumentów tekstowych
|
3. Opracowywanie
animacji, prezentacji multimedialnych i filmów za pomocą komputera.
|
opracowuje filmy
pochodzące z różnych źródeł
potrafi dodać napisy
do filmu
|
Klasa I
liceum
Wymagania
na 3 trymestr
Matematyka
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 3 trymestrze:
|
1. Funkcje
trygonometryczne kąta ostrego w trójkącie prostokątnym. (6.1)
|
podaje definicje i
oblicza sinus, cosinus, tangens kąta ostrego w trójkącie prostokątnym
przedstawia
geometrycznie kąt ostry, gdy podany jest jego sinus, cosinus lub tangens
|
2. Wartości funkcji
trygonometrycznych dla kątów 30o, 45o, 60o.
(6.3)
|
oblicza wartości
funkcji trygonometrycznych kątów o miarach 30o, 45o, 60o
oblicza miary kątów na
podstawie wartości funkcji trygonometrycznych
|
3. Odczytywanie
przybliżonych wartości funkcji trygonometrycznych (tablice, kalkulator).
(6.2)
|
określa przybliżoną
wartość funkcji trygonometrycznych korzystając z tablic lub kalkulatora
|
4. Rozwiązywanie trójkątów
prostokątnych.
|
rozwiązuje trójkąty
prostokątne
|
5. Związki pomiędzy
funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta. Wyznaczanie pozostałych
wartości funkcji trygonometrycznych tego samego kąta ostrego. (6.4, 6.5)
|
oblicza miarę kąta
ostrego, dla której funkcja trygonometryczna przyjmuje daną wartość
oblicza wartości
pozostałych funkcji trygonometrycznych, gdy podany jest sinus, cosinus lub
tangens
|
6. Zastosowanie
funkcji trygonometrycznych w sytuacjach praktycznych.
|
stosuje proste
zależności między funkcjami trygonometrycznymi
|
7. Funkcje
trygonometryczne kątów o miarach od 0o do 180o.
Zastosowanie funkcji trygonometrycznych kątów o miarach od 0o do
180o. (6.1)
|
wyznacza wartości
funkcji trygonometrycznych dla kątów o miarach od 0o do 180o
wykorzystuje własności
funkcji trygonometrycznych w obliczeniach trygonometrycznych
|
8. Zastosowanie
funkcji trygonometrycznych do rozwiązywania zadań z geometrii.
|
stosuje własności
miarowe figur płaskich i trygonometrii w zadaniach
|
9. Miary kątów w trójkącie.
(7.4)
|
klasyfikuje trójkąty
ze względu na długości boków i rozwartość kątów
|
10. Trójkąty
przystające.
|
wskazuje trójkąty
przystające
podaje i stosuje cechy
przystawania trójkątów
|
11. Trójkąty podobne.
(7.3)
|
wskazuje trójkąty
podobne
|
12. Trójkąty
prostokątne. (7.4)
|
podaje i stosuje cechy
podobieństwa trójkątów
|
13. Pole trójkąta.
(7.4)
|
stosuje twierdzenia
dotyczące obwodów i pól figur podobnych
|
Informatyka
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 3 trymestrze:
|
1. Opracowywanie
danych liczbowych za pomocą komputera.
|
gromadzi w tabeli
arkusza kalkulacyjnego dane pochodzące na przykład z Internetu
stosuje zaawansowane
formatowanie tabeli arkusza
dobiera odpowiednie
wykresy do zaprezentowania danych
korzysta z formuł
poznanych działań matematycznych
tworzy bazę danych,
posługuje się formularzami,
porządkuje dane
wyszukuje informacje,
stosując filtrowanie
|
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku LOGICZNI w klasie I liceum obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie ocen z matematyki i informatyki.