BLOK
LOGICZNI
Posługiwanie się językiem matematyki
i informatyki
Logicznie myślimy |
||||
W skład bloku wchodzą zagadnienia
z podstawy programowej kształcenia przedszkolnego z zakresu:
edukacja matematyczna, edukacja techniczna, zajęcia komputerowe.
|
||||
Edukacja matematyczna
|
||||
Cele:
Nauka rozumienia stosunków
przestrzennych.
Doskonalenie umiejętności porównywania
obiektów pod względem cech jakościowych z uwzględnieniem nadrzędności
i podrzędności.
Doskonalenie umiejętności poznawania
stosunków ilościowych, liczenia i porównywania liczebności zbiorów.
Poznawanie znaków oraz symboli
stosowanych w matematyce i zastosowanie ich w działaniu.
Podejmowanie
działań ćwiczących logiczne myślenie, spostrzegawczość wzrokową oraz
sprawność manualną w obrębie edukacji matematycznej.
|
||||
Klasa 0
|
||||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń
|
|||
Stosunki
przestrzenne
|
określanie
położenia przedmiotów i kierunków z własnego punktu widzenia
i osoby stojącej naprzeciwko
|
adekwatnie używa nazw pojęć do określenia
położenia obiektu w przestrzeni
odróżnia
i nazywa strony prawą i lewą
|
||
Czas
|
zapoznanie
z kalendarzem
|
posługuje się
określeniami dotyczącymi długości oraz tempa trwania jakiejś czynności lub
zdarzenia, a także określeniami dotyczącymi kolejności zdarzeń
posługuje
się nazwami dni tygodnia, miesięcy i pór roku (wyrywkowo
i w kolejności)
|
||
sposoby
pomiaru czasu
|
odróżnia
i nazwa różne rodzaje zegarów
mierzy
czas przy pomocy klepsydry
odczytuje
na zegarze z cyframi arabskimi pełne godziny
odróżnia
pojęcie godziny od pojęć minuty lub sekundy
|
|||
Cechy
wielkościowe
|
nazwy
cech wielkościowych i ich wyrażanie
|
nazwa
cechy wielkościowe odpowiednio do kształtowanego pojęcia
porównuje
je przez ocenę wizualną, szacuje i mierzy za pomocą wspólnie obranej
miary
porównuje
więcej niż dwa przedmioty przez nakładanie, przystawianie, przykładanie
porządkuje
obiekty według wzrastającej lub malejącej wielkości, grubości, wysokości,
długości, ciężaru
określa
pojemność naczyń za pomocą dowolnie obranej miary
|
||
Figury
geometryczne
|
zaznajomienie
z kształtami i nazwami wybranych płaskich figur geometrycznych
|
rozpoznaje
i nazywa poznane figury geometryczne w otoczeniu oraz przedstawione na
płaszczyźnie
podejmuje
próby ich rysowania i wycinania
określa
niektóre cechy figur
układa
i odtwarza kompozycje z płaskich figur geometrycznych
rozróżnia przedmioty, obiekty, podstawowe figury geometryczne i porównuje ich wielkości
|
||
Zbiory
|
klasyfikowanie
przedmiotów wg cech jakościowych: koloru, wielkości, kształtu, grubości
|
tworzy
zbiory i kolekcje przedmiotów według obranego kryterium
wyodrębnia
zbiory według wybranej cechy i uzasadnia swój wybór
posługuje
się przeczeniem „nie”, uzasadniając brak przynależności elementu do zbioru
wyodrębnia
podzbiory w danym zbiorze
klasyfikuje
obiekty według dwóch cech jednocześnie
określa
wspólną część zbioru
|
||
klasyfikowanie
zbiorów ze względu na liczebność elementów
|
porównuje
dwa zbiory równoliczne bez przeliczania przez łączenie w pary,
nakładanie, obrysowanie po 2 elementy
wskazuje
zbiór pusty
|
|||
Liczby
naturalne
|
zaznajamianie
ze znakami matematycznymi
|
odpowiednio
do sytuacji stosuje nazwy liczebników w 3 aspektach
nazwa
graficzne znaki liczb
tworzy
zbiory o określonej liczbie elementów
liczy
w określonej kolejności
|
||
zaznajamianie
ze znakami matematycznymi
|
porównuje
liczebności 2 zbiorów i stosuje
odpowiednie znaki
|
|||
dodawanie
i odejmowanie jako doliczanie i odliczanie
|
działa
na konkretach w zakresie określonego zbioru liczbowego i zapisuje
działania za pomocą cyfr i znaków matematycznych
rozumie
przemienność składników w dodawaniu
rozumie,
że odejmowanie jest odwrotnością dodawania
rozkłada
liczby przy dodawaniu na składniki z wykorzystaniem wszystkich
możliwości
zna cyfry od 0 do 9 i tworzy z nich liczby od 0 do 10 i większe
dodaje i odejmuje w zakresie 10
|
|||
układanie,
przekształcanie i rozwiązywanie zadań tekstowych
|
słucha
opowieści matematycznych, zapamiętuje dane liczbowe i ustala wynik
końcowy
rozwiązuje
proste zadania tekstowe, odczytuje działania i formułuje odpowiedź
próbuje
układać zadania i działania
|
|||
Edukacja techniczna
|
||||
Cele:
Rozwijanie zainteresowań technicznych
przez stwarzanie warunków do poznawania i rozumienia znaczenia techniki
w życiu człowieka.
Kształtowanie umiejętności technicznych
w posługiwaniu się prostymi narzędziami i materiałami.
Zachowanie
zasad bezpieczeństwa i ostrożności w kontaktach z wytworami
technicznymi, a szczególnie z urządzeniami zasilanymi prądem.
|
||||
Klasa 0
|
||||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|||
Technika
w najbliższym
otoczeniu dziecka
|
zaznajamianie
z urządzeniami technicznymi w najbliższym otoczeniu dziecka
|
nazywa urządzenia techniczno-użytkowe
(np. odkurzacz, mikser, zmywarka), rozumie ich działanie i posługuje się
nimi
orientuje się w sposobach zasilania
urządzeń technicznych
rozpoznaje znaki ostrzegawcze przy
urządzeniach technicznych
|
||
zaznajamianie
ze środkami audytywnymi i audiowizualnymi
|
rozpoznaje
środki audiowizualne i audytywne oraz podstawowe zasady ich funkcjonowania
korzysta
z urządzeń technicznych pod kontrolą dorosłego
|
|||
pojazdy
mechaniczne w najbliższym otoczeniu dziecka
|
rozwija
zainteresowanie pojazdami mechanicznymi i je nazwać
opowiada
o budowie, funkcji i sposobie poruszania się niektórych urządzeń
technicznych
obserwuje
urządzenia techniczne na ulicy, w parku, na budowie
|
|||
Działalność
techniczna
|
budowanie
i przestrzenne konstruowanie
|
buduje
z klocków stabilne formy przestrzenne
łączy
(np. za pomocą śrub i nakrętek) gotowe elementy drewniane, plastikowe,
metalowe i demontuje zbudowane konstrukcje
łączy
elementy przez sklejanie, spinanie, nacinanie lub za pomocą patyczków
wykonuje
drobne naprawy, używając podstawowych narzędzi
|
||
zapoznanie
z właściwościami papieru i stosowanie go według wzoru do prac
dowolnych
|
operuje
papierem jako tworzywem konstrukcyjnym, różnicuje fakturę, grubość, sztywność
tnie
nożyczkami, nacina, wygina różne gatunki papieru, obrysowuje elementy
wykonuje
prace i zabawki według wzoru, schematu, szablonu i modelu
|
|||
zaznajamianie
z drewnem i tworzywami drewnopodobnymi
|
obrabia
i łączy elementy za pomocą papieru ściernego, gwoździ, śrub, kleju,
młotka, obcęgów
podczas
prac konstrukcyjnych zachowuje ostrożność i stosuje się do zasad
bezpieczeństwa
|
|||
Zabawki
mechaniczne
|
zaznajamianie z zabawkami
mechanicznymi i przyzwyczajanie do korzystania z nich zgodnie
z ich przeznaczeniem
|
posługuje
się zabawkami mechanicznymi o różnym napędzie (sprężynowym, na baterie i
innym), przedmiotami z mechanizmem
służącymi do zabawy
|
||
Zajęcia komputerowe
|
||||
Cele:
Zaznajomienie z komputerem, tabletem
i laptopem jako urządzeniami informatycznymi służącymi do nauki oraz
zabawy i ułatwiającymi ludziom życie.
Zapoznanie
z podstawowymi czynnościami związanymi z obsługą komputera.
|
||||
Klasa 0
|
||||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|||
Posługiwanie się
komputerem
|
zapoznanie
z czynnościami związanymi z obsługą komputera
|
posługuje się komputerem w zakresie
uruchamiania programu
korzysta z myszy i klawiatury
|
||
Bezpieczna
praca z komputerem
|
zapoznanie
z zasadami bezpieczeństwa podczas pracy z komputerem
|
stosuje
się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera
wie,
do czego można wykorzystać tablet, komputer
|
UWAGA: TO STRONA ARCHIWALNA! Zawiera dokumenty programowe obowiązujące do roku szkolnego 2016/17 w Akademiach Dobrej Edukacji prowadzonych przez Stowarzyszenie "Dobra Edukacja". Wymagania przedmiotowe dotyczą jeszcze niektórych klas w latach 2017-2022 - zgodnie z opisem na stronie Instytutu Dobrej Edukacji. Wszelkich aktualnych informacji dotyczących Instytutu prosimy szukać na jego aktualnej stronie.
LOGICZNI / Edukacja przedszkolna
Subskrybuj:
Posty (Atom)