Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
Szósty rok nauki
języka rosyjskiego
Wymagania na 7
trymestr
| 
   
TREŚCI 
dla klasy III                  
 | 
  
   
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE 
Uczeń po 7 trymestrze: 
 | 
 
| 
   
1. Słownictwo – sport, zdrowie; dyscypliny sportu,
  sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy, samopoczucie, choroba,
  ochrona zdrowia;  
 | 
  
   
posługuje się podstawowym zasobem środków językowych
  (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych),
  umożliwiającym spełnianie pozostałych wymagań ogólnych w obrębie danego
  tematu 
 | 
 
| 
   
2. Zagadnienia gramatyczne. 
 | 
  
   
Czasownik: играть w połączeniu z biernikiem lub 
miejscownikiem; 
Czasowniki związane z uprawianiem sportu: заниматься,
  играть, плыть, 
плавать, прыгать 
Przyimek: по w połączeniu z rzeczownikami związanymi ze
  sportem 
Zdania z orzeczeniem imiennym z zastosowaniem słów:
  это, вот, всё lub z myślnikiem 
Przyimki: благодаря, из-за w zdaniach przyczynowych 
 | 
 
| 
   
3. Zagadnienia fonetyczne.    
 | 
  
   
stosuje zasady poprawnej wymowy i akcentuacji języka
  rosyjskiego we wszystkich formach tekstu 
 | 
 
| 
   
4. Wypowiedź ustna.   
 | 
  
   
tworzy wypowiedzi ustne, czyli: opisuje ludzi,
  przedmioty, miejsca i czynności; opowiada o codziennych wydarzeniach i je
  komentuje;  
przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
  opisuje swoje upodobania i uczucia; przedstawia opinie swoje i innych osób;
  przedstawia intencje i plany na przyszłość 
opisuje samopoczucie, dolegliwości i objawy chorobowe,
  zadaje pytania o stanie zdrowia i samopoczuciu, zwraca się z prośbą o pomoc 
opowiada o ulubionych i uprawianych dyscyplinach
  sportowych, uzasadnia upodobania, uzyskuje informacje o zainteresowaniach
  sportowych rozmówcy,  
podaje nazwy sportów ekstremalnych 
 | 
 
| 
   
5. Wypowiedź pisemna.                     
 | 
  
   
potrafi zrelacjonować wydarzenia. 
potrafi pisać plany na przyszłość. 
umie napisać e-mail oraz krótką notatkę użytkową 
 | 
 
| 
   
6. Rozumienie ze słuchu.        
 | 
  
   
rozumie ze słuchu odpowiedzi, wypowiedzi (np.
  instrukcje, komunikaty, rozmowy) 
ogląda filmy w języku rosyjskim 
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić wysłuchany
  tekst lub jego fragment 
 | 
 
| 
   
7. Rozumienie tekstu czytanego.       
 | 
  
   
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić tekst
  przeczytany na lekcji albo zaczerpnięty z innych źródeł tekst lub jego
  fragment 
potrafi odczytać stronę internetową i wyodrębnić w
  czytanym tekście istotne informacje, rozróżnia formalny i nieformalny styl
  wypowiedzi 
 | 
 
Wymagania na 8
trymestr
| 
   
TREŚCI 
dla klasy III 
 | 
  
   
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE 
Uczeń po 8 trymestrze: 
 | 
 
| 
   
1. Słownictwo – nauka i technika, świat przyrody;
  odkrycia naukowe, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych,
  technologie informacyjno-komunikacyjne; pogoda i klimat, ochrona środowiska
  naturalnego, klęski żywiołowe, człowiek i przyroda. 
 | 
  
   
posługuje się podstawowym zasobem środków językowych
  (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych),
  umożliwiającym spełnianie pozostałych wymagań ogólnych w obrębie danego
  tematu 
 | 
 
| 
   
2. Zagadnienia gramatyczne. 
 | 
  
   
Zasady odmiany liczebników złożonych np. w datach. 
Sposób tworzenia stopnia najwyższego przymiotnika. 
Zdania bezpodmiotowe. 
Zasady tworzenia zdań okolicznikowych, stosowanie
  przyimków oraz spójników. 
 | 
 
| 
   
3. Zagadnienia fonetyczne.                
 | 
  
   
stosuje zasady poprawnej wymowy i akcentuacji języka
  rosyjskiego we wszystkich formach produkcji tekstu 
 | 
 
| 
   
4. Wypowiedź ustna.   
 | 
  
   
tworzy wypowiedzi ustne, czyli: opisuje ludzi,
  przedmioty, miejsca i czynności; opowiada o wydarzeniach życia codziennego i
  je komentuje; przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości; opisuje
  swoje upodobania i uczucia; przedstawia opinie swoje i innych osób;
  przedstawia intencje i plany na przyszłość 
opowiada o urządzeniach technicznych i sprzęcie
  elektronicznym, udziela informacji o obsłudze urządzeń technicznych, udziela
  informacji na temat podstawowych czynności wykonywanych podczas pracy z
  komputerem 
opisuje zjawiska pogodowe i przyrodnicze związane z
  poszczególnymi porami roku, opisuje środowisko naturalne (fauna, flora,
  krajobraz), przedstawia opinii na temat postaw i zachowań człowieka wobec
  przyrody 
 | 
 
| 
   
5. Wypowiedź pisemna.          
 | 
  
   
potrafi zrelacjonować wydarzenia. 
umie napisać e-mail, krótką notatkę użytkową. 
 | 
 
| 
   
6. Rozumienie ze słuchu.        
 | 
  
   
rozumie ze słuchu odpowiedzi, wypowiedzi (np.
  instrukcje, komunikaty, rozmowy) 
ogląda filmy w języku rosyjskim 
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić wysłuchany tekst
  lub jego fragment 
 | 
 
| 
   
7. Rozumienie tekstu czytanego.       
 | 
  
   
potrafi odczytać stronę internetową i wyodrębnić w
  czytanym tekście istotne informacje, rozróżnia formalny i nieformalny styl
  wypowiedzi 
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić tekst
  przeczytany na lekcji albo zaczerpnięty z innych źródeł tekst lub jego
  fragment 
 | 
 
Wymagania na 9
trymestr
| 
   
TREŚCI 
dla klasy III                  
 | 
  
   
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE 
Uczeń po 9 trymestrze: 
 | 
 
| 
   
1. Słownictwo – państwo i społeczeństwo, elementy
  wiedzy o Rosji oraz o Polsce z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego i
  problemów na styku kultur; struktura państwa, partie i politycy, organizacje
  międzynarodowe, konflikty wewnętrzne i międzynarodowe, problemy społeczne;
  podstawowe informacje na temat najważniejszych krain geograficznych, miast,
  bogactw naturalnych Rosji, tradycje i obyczaje, najsłynniejsi Rosjanie, stereotypy
  na temat Rosji i Rosjan. 
 | 
  
   
posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych,
  gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację
  pozostałych wymagań ogólnych w zakresie danego tematu 
 | 
 
| 
   
2. Zagadnienia gramatyczne.             
 | 
  
   
Stopień wyższy przymiotników w konstrukcjach porównawczych. 
Zasady tworzenia imiesłowów przysłówkowych
  współczesnych i uprzednich. 
Zasady tworzenia zdania wykorzystując czasowniki frazowe
  oraz wyrażenia idiomatyczne. 
 | 
 
| 
   
3. Zagadnienia fonetyczne.                
 | 
  
   
stosuje zasady poprawnej wymowy i akcentuacji języka
  rosyjskiego we wszystkich formach tekstu 
 | 
 
| 
   
4. Wypowiedź ustna. 
 | 
  
   
tworzy wypowiedzi ustne, czyli: opisuje ludzi,
  przedmioty, miejsca i czynności; opowiada o wydarzeniach życia codziennego i
  je komentuje; przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości; opisuje
  swoje upodobania i uczucia; przedstawia opinie swoje i innych osób;
  przedstawia intencje i plany na przyszłość 
udziela informacji na temat struktury Federacji
  Rosyjskiej oraz państwa polskiego i uzyskuje takie informacje, zadaje pytania
  na temat ustroju państwowego w Rosji, charakteryzuje ważniejsze rosyjskie i
  polskie partie polityczne, relacjonuje ważniejsze wydarzenia z życia politycznego
  Rosji i Polski, wyraża opinie na temat problemów społecznych 
udziela informacji na temat geografii, bogactw
  naturalnych, najważniejszych zabytków Rosji, porównuje aspekty kulturowe,
  konfrontuje stereotypy z rzeczywistością i wyraża własną opinię na ich temat 
 | 
 
| 
   
5. Wypowiedź pisemna.                     
 | 
  
   
potrafi zrelacjonować wydarzenia. 
potrafi opisywać miejsca a także pytać o opinię i
  pomoc. 
 | 
 
| 
   
6. Rozumienie ze słuchu.  
 | 
  
   
rozumie ze słuchu odpowiedzi, wypowiedzi (np.
  instrukcje, komunikaty, rozmowy) 
ogląda filmy w języku rosyjskim 
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić wysłuchany
  tekst lub jego fragment 
 | 
 
| 
   
7. Rozumienie tekstu czytanego. 
 | 
  
   
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić tekst
  przeczytany na lekcji albo zaczerpnięty z innych źródeł tekst lub jego
  fragment 
potrafi odczytać stronę internetową i wyodrębnić w
  czytanym tekście istotne informacje, rozróżnia formalny i nieformalny styl
  wypowiedzi 
 | 
 
Egzamin klasyfikacyjny po
szóstym roku nauki obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i umożliwia
uzyskanie oceny z języka rosyjskiego.