Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
Szósty rok nauki
języka rosyjskiego
Wymagania na 7
trymestr
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 7 trymestrze:
|
1. Słownictwo – sport, zdrowie; dyscypliny sportu,
sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy, samopoczucie, choroba,
ochrona zdrowia;
|
posługuje się podstawowym zasobem środków językowych
(leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych),
umożliwiającym spełnianie pozostałych wymagań ogólnych w obrębie danego
tematu
|
2. Zagadnienia gramatyczne.
|
Czasownik: играть w połączeniu z biernikiem lub
miejscownikiem;
Czasowniki związane z uprawianiem sportu: заниматься,
играть, плыть,
плавать, прыгать
Przyimek: по w połączeniu z rzeczownikami związanymi ze
sportem
Zdania z orzeczeniem imiennym z zastosowaniem słów:
это, вот, всё lub z myślnikiem
Przyimki: благодаря, из-за w zdaniach przyczynowych
|
3. Zagadnienia fonetyczne.
|
stosuje zasady poprawnej wymowy i akcentuacji języka
rosyjskiego we wszystkich formach tekstu
|
4. Wypowiedź ustna.
|
tworzy wypowiedzi ustne, czyli: opisuje ludzi,
przedmioty, miejsca i czynności; opowiada o codziennych wydarzeniach i je
komentuje;
przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
opisuje swoje upodobania i uczucia; przedstawia opinie swoje i innych osób;
przedstawia intencje i plany na przyszłość
opisuje samopoczucie, dolegliwości i objawy chorobowe,
zadaje pytania o stanie zdrowia i samopoczuciu, zwraca się z prośbą o pomoc
opowiada o ulubionych i uprawianych dyscyplinach
sportowych, uzasadnia upodobania, uzyskuje informacje o zainteresowaniach
sportowych rozmówcy,
podaje nazwy sportów ekstremalnych
|
5. Wypowiedź pisemna.
|
potrafi zrelacjonować wydarzenia.
potrafi pisać plany na przyszłość.
umie napisać e-mail oraz krótką notatkę użytkową
|
6. Rozumienie ze słuchu.
|
rozumie ze słuchu odpowiedzi, wypowiedzi (np.
instrukcje, komunikaty, rozmowy)
ogląda filmy w języku rosyjskim
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić wysłuchany
tekst lub jego fragment
|
7. Rozumienie tekstu czytanego.
|
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić tekst
przeczytany na lekcji albo zaczerpnięty z innych źródeł tekst lub jego
fragment
potrafi odczytać stronę internetową i wyodrębnić w
czytanym tekście istotne informacje, rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi
|
Wymagania na 8
trymestr
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 8 trymestrze:
|
1. Słownictwo – nauka i technika, świat przyrody;
odkrycia naukowe, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych,
technologie informacyjno-komunikacyjne; pogoda i klimat, ochrona środowiska
naturalnego, klęski żywiołowe, człowiek i przyroda.
|
posługuje się podstawowym zasobem środków językowych
(leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych),
umożliwiającym spełnianie pozostałych wymagań ogólnych w obrębie danego
tematu
|
2. Zagadnienia gramatyczne.
|
Zasady odmiany liczebników złożonych np. w datach.
Sposób tworzenia stopnia najwyższego przymiotnika.
Zdania bezpodmiotowe.
Zasady tworzenia zdań okolicznikowych, stosowanie
przyimków oraz spójników.
|
3. Zagadnienia fonetyczne.
|
stosuje zasady poprawnej wymowy i akcentuacji języka
rosyjskiego we wszystkich formach produkcji tekstu
|
4. Wypowiedź ustna.
|
tworzy wypowiedzi ustne, czyli: opisuje ludzi,
przedmioty, miejsca i czynności; opowiada o wydarzeniach życia codziennego i
je komentuje; przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości; opisuje
swoje upodobania i uczucia; przedstawia opinie swoje i innych osób;
przedstawia intencje i plany na przyszłość
opowiada o urządzeniach technicznych i sprzęcie
elektronicznym, udziela informacji o obsłudze urządzeń technicznych, udziela
informacji na temat podstawowych czynności wykonywanych podczas pracy z
komputerem
opisuje zjawiska pogodowe i przyrodnicze związane z
poszczególnymi porami roku, opisuje środowisko naturalne (fauna, flora,
krajobraz), przedstawia opinii na temat postaw i zachowań człowieka wobec
przyrody
|
5. Wypowiedź pisemna.
|
potrafi zrelacjonować wydarzenia.
umie napisać e-mail, krótką notatkę użytkową.
|
6. Rozumienie ze słuchu.
|
rozumie ze słuchu odpowiedzi, wypowiedzi (np.
instrukcje, komunikaty, rozmowy)
ogląda filmy w języku rosyjskim
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić wysłuchany tekst
lub jego fragment
|
7. Rozumienie tekstu czytanego.
|
potrafi odczytać stronę internetową i wyodrębnić w
czytanym tekście istotne informacje, rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić tekst
przeczytany na lekcji albo zaczerpnięty z innych źródeł tekst lub jego
fragment
|
Wymagania na 9
trymestr
TREŚCI
dla klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 9 trymestrze:
|
1. Słownictwo – państwo i społeczeństwo, elementy
wiedzy o Rosji oraz o Polsce z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego i
problemów na styku kultur; struktura państwa, partie i politycy, organizacje
międzynarodowe, konflikty wewnętrzne i międzynarodowe, problemy społeczne;
podstawowe informacje na temat najważniejszych krain geograficznych, miast,
bogactw naturalnych Rosji, tradycje i obyczaje, najsłynniejsi Rosjanie, stereotypy
na temat Rosji i Rosjan.
|
posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych,
gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację
pozostałych wymagań ogólnych w zakresie danego tematu
|
2. Zagadnienia gramatyczne.
|
Stopień wyższy przymiotników w konstrukcjach porównawczych.
Zasady tworzenia imiesłowów przysłówkowych
współczesnych i uprzednich.
Zasady tworzenia zdania wykorzystując czasowniki frazowe
oraz wyrażenia idiomatyczne.
|
3. Zagadnienia fonetyczne.
|
stosuje zasady poprawnej wymowy i akcentuacji języka
rosyjskiego we wszystkich formach tekstu
|
4. Wypowiedź ustna.
|
tworzy wypowiedzi ustne, czyli: opisuje ludzi,
przedmioty, miejsca i czynności; opowiada o wydarzeniach życia codziennego i
je komentuje; przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości; opisuje
swoje upodobania i uczucia; przedstawia opinie swoje i innych osób;
przedstawia intencje i plany na przyszłość
udziela informacji na temat struktury Federacji
Rosyjskiej oraz państwa polskiego i uzyskuje takie informacje, zadaje pytania
na temat ustroju państwowego w Rosji, charakteryzuje ważniejsze rosyjskie i
polskie partie polityczne, relacjonuje ważniejsze wydarzenia z życia politycznego
Rosji i Polski, wyraża opinie na temat problemów społecznych
udziela informacji na temat geografii, bogactw
naturalnych, najważniejszych zabytków Rosji, porównuje aspekty kulturowe,
konfrontuje stereotypy z rzeczywistością i wyraża własną opinię na ich temat
|
5. Wypowiedź pisemna.
|
potrafi zrelacjonować wydarzenia.
potrafi opisywać miejsca a także pytać o opinię i
pomoc.
|
6. Rozumienie ze słuchu.
|
rozumie ze słuchu odpowiedzi, wypowiedzi (np.
instrukcje, komunikaty, rozmowy)
ogląda filmy w języku rosyjskim
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić wysłuchany
tekst lub jego fragment
|
7. Rozumienie tekstu czytanego.
|
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić tekst
przeczytany na lekcji albo zaczerpnięty z innych źródeł tekst lub jego
fragment
potrafi odczytać stronę internetową i wyodrębnić w
czytanym tekście istotne informacje, rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi
|
Egzamin klasyfikacyjny po
szóstym roku nauki obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i umożliwia
uzyskanie oceny z języka rosyjskiego.