Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
Czwarty
rok nauki języka rosyjskiego
Wymagania
na 1 trymestr
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 1 trymestrze:
|
1. Słownictwo – powiedz
mi o sobie, rodzina; dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru,
uczucia i emocje, zainteresowania, problemy etyczne; najbliższa rodzina,
członkowie rodziny, relacje w rodzinie.
|
posługuje się
podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych,
ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym spełnianie pozostałych
wymagań ogólnych w obrębie danego tematu
|
2. Zagadnienia
gramatyczne.
|
Konstrukcje Сколько
человек в семье; Семья состоит из … человек.
Przyimek после służący
określeniu następstwa w czasie.
Czasowniki мыть, мыться,
чистить (зубы).
Wyrażenia typu ловить
рыбу, кататься на... .
Przysłówki służące
określeniu czasu утром, днём, вечером, теперь itp.
Rzeczowniki i
przymiotniki określające wygląd, cechy charakteru i zachowania osób.
Wyrażenie друг друга i
zaimek zwrotny себя.
Formy gramatyczne
przymiotników twardotematowych.
Forma krótka przymiotników
w funkcji orzecznika.
|
3. Zagadnienia
fonetyczne.
|
samodzielnie kontroluje
poprawność fonetyczną wypowiedzi
umie skontrolować i
poprawić ewentualne błędy wymowy i akcentu
|
4. Wypowiedź ustna.
|
tworzy krótkie, proste i
zrozumiałe wypowiedzi ustne, czyli: opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i
czynności
opisuje wydarzenia życia
codziennego i je komentuje
opisuje swoje upodobania
i uczucia
|
5. Wypowiedź pisemna.
|
tworzy proste wypowiedzi
pisemne, w formie prostych wyrażeń i zdań (np. wiadomość, e-mail, krótki
opis, notatka, ogłoszenie, zaproszenie, ankieta, pocztówka, list prywatny,
prosty list formalny)
|
6. Rozumienie ze słuchu.
|
rozumie ze słuchu
proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, rozmowy)
artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka
|
7. Rozumienie tekstu
czytanego.
|
rozumie krótkie, proste
wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne, listy
|
Wymagania
na 2 trymestr
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 2 trymestrze:
|
1. Słownictwo – dom,
mieszkanie, mój dzień; miejsce zamieszkania, opis domu oraz mieszkania, opis
pomieszczeń domu, wyposażenie; planowanie roboczego dnia, planowanie dni
wolnych oraz wypoczynku, ferii, świąt, wakacji. Pory dnia, godziny.
|
posługuje się
podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych,
ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym spełnianie pozostałych
wymagań ogólnych w obrębie danego tematu
na ogół używa zakresu
słownictwa odpowiedniego do zadania
|
2. Zagadnienia
gramatyczne.
|
Stopień najwyższy
przymiotników i przysłówków.
Tryb rozkazujący z
wyrazami давай, давайте.
Czasowniki спускаться i
подниматься.
Przysłówki miejsca
слева, справа, внизу, вверху.
Formy gramatyczne
przymiotników twardotematowych i miękkotematowych.
Forma krótka przymiotników
w funkcji orzecznika.
Przysłówki służące
określeniu czasu утром, днем, вечером, теперь.
|
3. Zagadnienia
fonetyczne.
|
samodzielnie kontroluje
poprawność fonetyczną wypowiedzi
umie skontrolować i
poprawić ewentualne błędy wymowy i akcentu
|
4. Wypowiedź ustna.
|
opisuje różne domy,
uwzględniając ich typ i wyposażenie, stosuje podstawowe słownictwo,
popełniając błędy językowe, które w niewielkim stopniu wpływają na właściwe
zrozumienie wypowiedzi
opisuje wydarzenia z
przeszłości, teraźniejszości, planuje przyszłość
|
5. Wypowiedź pisemna.
|
tworzy proste wypowiedzi
pisemne, w formie prostych wyrażeń i zdań (np. wiadomość, e-mail, krótki
opis, notatka, ogłoszenie, zaproszenie, ankieta, pocztówka, list prywatny,
prosty list formalny)
|
6. Rozumienie ze słuchu.
|
rozumie ze słuchu
wypowiedzi nauczyciela (np. instrukcje, komunikaty, rozmowy) w standardowej
odmianie języka
rozumie ze słuchu
wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, rozmowy)
ogląda filmiki w języku
rosyjskim
|
7. Rozumienie tekstu
czytanego.
|
rozumie krótkie
wypowiedzi pisemne (teksty, dialogi)
poprawnie określa główną
myśl wszystkich części tekstu
|
Wymagania
na 3 trymestr
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 3 trymestrze:
|
1. Słownictwo – miasto,
w sklepie; moje miasto, największe miasta Polski oraz Rosji, zabytki,
wycieczka, muzeum; sklepy w Rosji, nazwy działów w sklepach, nazwy artykułów
spożywczych i chemicznych, pieniądze w Rosji i na świecie.
|
posługuje się
podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych,
ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym spełnianie pozostałych
wymagań ogólnych w obrębie danego tematu
używa słownictwa o
charakterze bardziej złożonym
używa zakresu słownictwa
odpowiedniego do zadania
|
2. Zagadnienia
gramatyczne.
|
Czasowniki dokładne i
niedokładne.
Formy osobowe
czasowników купить-покупать.
Rzeczowniki oznaczające
nazwy popularnych artykułów spożywczych, technicznych oraz chemicznych.
Znaczenie rzeczownika
памятник: памятник (кому?) Петру I, памятник (чего?) архитектуры.
Formy trybu
rozkazującego.
Przymiotniki typu
маленький, большой, огромный.
|
3. Zagadnienia
fonetyczne.
|
samodzielnie kontroluje
poprawność fonetyczną, umie skontrolować i poprawić ewentualne błędy wymowy i
akcentu
|
4. Wypowiedź ustna.
|
potrafi zapytać obcą
osobę o drogę
potrafi zapytać obcą
osobę o rzeczy, które go interesują
|
5. Wypowiedź pisemna.
|
tworzy proste wypowiedzi
pisemne, w formie prostych wyrażeń i zdań (np. wiadomość, e-mail, krótki
opis, notatka, ogłoszenie, zaproszenie, ankieta, pocztówka, list prywatny,
prosty list formalny)
|
6. Rozumienie ze słuchu.
|
rozumie ze słuchu
odpowiedzi, wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, rozmowy)
ogląda filmiki w języku
rosyjskim
|
7. Rozumienie tekstu
czytanego.
|
rozumie wypowiedzi
pisemne, poprawnie określa główną myśl wszystkich części tekstu, umie
wyselekcjonować informacje
|
Egzamin
klasyfikacyjny po czwartym roku nauki obejmuje wyżej wymienione wymagania
programowe i umożliwia uzyskanie oceny z języka rosyjskiego.