Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
JĘZYK ROSYJSKI
Klasa I gimnazjum
Wymagania na 1 trymestr
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 1 trymestrze:
|
1. Słownictwo – człowiek; dane personalne, części ciała,
wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, ubrania.
|
posługuje się podstawowym zasobem środków językowych
|
2. Zagadnienia gramatyczne.
|
Konstrukcja
Как
тебя зовут? Меня зовут…
.
Zwroty stosowane
w formularzach danych osobowych – ankietach.
Czasownik
жить.
Konstrukcja
określająca wiek: Сколько тебе лет? Мне ..... лет.
Połączenia
liczebników głównych z formami rzeczownika
год.
Czasownik
знать i учить w połączeniu z biernikiem. Czasownik любить
w połączeniu z biernikiem i bezokolicznikiem.
Zaimki dzierżawcze.
|
3. Zagadnienia fonetyczne.
|
kształtuje umiejętność prawidłowej wymowy dźwięków
|
4. Wypowiedź ustna.
|
tworzy bardzo krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi
ustne, czyli opisuje ludzi, nazywa części ciała
reaguje na polecenia
|
5. Wypowiedź pisemna.
|
tworzy bardzo krótkie wypowiedzi pisemne dostosowane do
jego poziomu nabywania i doskonalenia różnorodnych środków językowych w
formie opowiadania i opisu oraz listu nieformalnego.
|
6. Rozumienie ze słuchu.
|
rozumie ze słuchu bardzo proste, krótkie, typowe
wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w
standardowej odmianie języka
|
7. Rozumienie tekstu czytanego.
|
rozumie krótkie, proste wypowiedzi pisemne (np. napisy)
|
Wymagania 2 trymestr
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 2 trymestrze:
|
1. Słownictwo – dom, szkoła; części domu i pomieszczenia,
meble i elementy wyposażenia, prace domowe, przedmioty nauczania.
|
posługuje się podstawowym zasobem środków językowych
|
2. Zagadnienia gramatyczne.
|
Przymiotniki w mianowniku liczby pojedynczej i mnogiej.
Dopełniacz liczby mnogiej rzeczowników rodzaju męskiego i
żeńskiego.
Liczebniki porządkowe w miejscowniku liczby pojedynczej.
Przysłówki дома, домой.
Konstrukcje typu: В моей комнате есть / находится…, В моей
комнате нет… .
Celownik liczby pojedynczej przymiotników i rzeczowników − nazw przedmiotów szkolnych
− konstrukcja по физике, по русскому языку.
Czas przeszły czasowników.
Wyrażenia określające przeszłość: вчера, позавчера, два
дня тому назад, неделю / месяц тому назад.
Dopełniacz przymiotników i rzeczowników.
Rzeczowniki rodzaju żeńskiego zakończone na spółgłoskę.
Liczebniki porządkowe w mianowniku, dopełniaczu i
miejscowniku liczby pojedynczej.
Czasownik учить w połączeniu z biernikiem.
Czasownik учиться w połączeniu z miejscownikiem.
Tryb rozkazujący w poleceniach szkolnych.
|
3. Zagadnienia fonetyczne.
|
kształtuje umiejętność prawidłowej wymowy dźwięków
|
4. Wypowiedź ustna.
|
tworzy bardzo krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi
ustne, czyli opisuje części domu, przedmioty szkolne, nazywa meble
|
5. Wypowiedź pisemna.
|
tworzy bardzo krótkie wypowiedzi pisemne dostosowane do
jego poziomu nabywania i doskonalenia różnorodnych środków językowych w
formie opowiadania i opisu oraz listu nieformalnego.
|
6. Rozumienie ze słuchu.
|
rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np.
instrukcje, komunikaty, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej
odmianie języka
reaguje na polecenia
|
7. Rozumienie tekstu czytanego.
|
rozumie krótkie, proste wypowiedzi pisemne
|
Wymagania 3 trymestr
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 3
trymestrze:
|
1. Słownictwo
– praca; zawody i czynności z nimi związane.
|
posługuje się
podstawowym zasobem środków językowych, tworząc proste wypowiedzi ustne
|
2. Zagadnienia
gramatyczne.
|
Dwie koniugacje czasowników.
Czasownik
хотеть.
Konstrukcja
работать (кем?).
Narzędnik
rzeczowników rodzaju męskiego i żeńskiego.
Konstrukcja (кто?) по профессии.
|
3. Zagadnienia
fonetyczne.
|
umie
prawidłowo wymawiać dźwięki, kształtuje nawyki prawidłowej akcentuacji
|
4. Wypowiedź
ustna.
|
tworzy bardzo
krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne, opisując na przykład wizytę u
lekarza
|
5. Wypowiedź
pisemna.
|
tworzy bardzo
krótkie wypowiedzi pisemne dostosowane do jego poziomu nabywania i
doskonalenia różnorodnych środków językowych w formie opowiadania i opisu
oraz listu nieformlnego.
|
6. Rozumienie
ze słuchu.
|
rozumie ze
słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty,
rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka
reaguje na
polecenia
wyszukuje
proste informacje w tekście słuchanym
|
7. Rozumienie
tekstu czytanego.
|
rozumie
krótkie, proste wypowiedzi pisemne
|
Egzamin klasyfikacyjny po
pierwszym roku nauki obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i umożliwia
uzyskanie oceny z języka rosyjskiego.