Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
Piąty rok nauki
języka rosyjskiego
Wymagania na 4
trymestr
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 4 trymestrze:
|
1. Słownictwo – portret, teatr, kino; opis zewnętrzny,
charakter; kultura, sztuka, media.
|
posługuje się podstawowym zasobem środków językowych
(leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych),
umożliwiającym spełnianie pozostałych wymagań ogólnych w obrębie danego
tematu
używa zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania
używa słownictwa o charakterze bardziej złożonym
|
2. Zagadnienia gramatyczne.
|
Leksyka i wyrażenia charakterystyczne dla malarstwa:
холст, масло, (на)писать картину itp.
Formy gramatyczne typowych nazwisk rosyjskich? np.
Репин, Толстой, Чайковский, Чехов.
Czasowniki typu рецензировать, оценивать.
|
3. Zagadnienia fonetyczne.
|
prawidłowo wymawia, akcentuje, intonuje zdania zgodnie
z ich interpunkcją i znaczeniem
|
4. Wypowiedź ustna.
|
potrafi kupić bilet w kinie bądź teatrze, zna nazwę
sztuki teatralnej, czyta prasę w języku rosyjskim
potrafi opisać osobę, porównać, wymienić cechy
charakteru
|
5. Wypowiedź pisemna.
|
potrafi zrelacjonować wydarzenia.
potrafi opisywać miejsca.
umie napisać e-mail, krótką notatkę użytkową.
|
6. Rozumienie ze słuchu.
|
rozumie ze słuchu odpowiedzi, wypowiedzi (np.
instrukcje, komunikaty, rozmowy)
ogląda filmiki w języku rosyjskim, czyta prasę
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić wysłuchany tekst
lub jego fragment
|
7. Rozumienie tekstu czytanego.
|
potrafi poprawnie odczytać z podręcznika tekst
drukowany lub pisany bez zaznaczonego akcentu
potrafi odczytać stronę internetową i wyodrębnić w
czytanym tekście istotne informacje
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić tekst
przeczytany na lekcji albo zaczerpnięty z innych źródeł tekst lub jego
fragment
|
Wymagania na 5
trymestr
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 5 trymestrze:
|
1. Słownictwo – świat przyrody, ochrona przyrody, krajobraz,
świat zwierząt i roślin.
|
posługuje się podstawowym zasobem środków językowych
(leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych),
umożliwiającym spełnianie pozostałych wymagań ogólnych w obrębie danego
tematu
używa zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania
używa słownictwa o charakterze bardziej złożonym
|
2. Zagadnienia gramatyczne.
|
Formy gramatyczne liczby liczby pojedynczej i liczby
mnogiej rzeczowników rodzaju żeńskiego typu мышь, свеча, трава.
Konstrukcje typu заботиться о..., ухаживать за....
Czasowniki беречь i хранить.
|
3. Zagadnienia fonetyczne.
|
prawidłowo wymawia, akcentuje, intonuje zdania zgodnie
z ich interpunkcją i znaczeniem
|
4. Wypowiedź ustna.
|
formułuje płynne, spójne wypowiedzi z zakresu poznanej
tematyki
|
5. Wypowiedź pisemna.
|
potrafi zrelacjonować wydarzenia.
potrafi opisywać miejsca.
umie napisać e-mail, krótką notatkę użytkową.
|
6. Rozumienie ze słuchu.
|
rozumie ze słuchu odpowiedzi, wypowiedzi (np.
instrukcje, komunikaty, rozmowy)
ogląda filmiki w języku rosyjskim, czyta prasę
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić wysłuchany
tekst lub jego fragment
|
7. Rozumienie tekstu czytanego.
|
potrafi poprawnie odczytać z podręcznika tekst
drukowany lub pisany bez zaznaczonego akcentu
potrafi odczytać stronę internetową i wyodrębnić w
czytanym tekście istotne informacje
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić tekst
przeczytany na lekcji albo zaczerpnięty z innych źródeł tekst lub jego
fragment
|
Wymagania ma 6
trymestr
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 6 trymestrze:
|
1. Słownictwo – zawód, oświata, tradycje, święta; rynek
pracy, obowiązki pracownika i pracodawcy; religia w Rosji, święta religijne,
oraz związane z nimi tradycje, obiekty sakralne prawosławia.
|
posługuje się podstawowym zasobem środków językowych
(leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych),
umożliwiającym spełnianie pozostałych wymagań ogólnych w obrębie danego
tematu
potrafi określić zawody i związane z nimi czynności,
warunki pracy i zatrudnienia, scharakteryzować prace dorywcze, rynek pracy,
określić prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy, opowiadać o wybranym dla siebie zawodzie, tłumacząc
swój wybór
zna święta religijne, związane z nimi tradycje, obiekty
sakralne prawosławia
używa słownictwa o charakterze bardziej złożonym
używa zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania
|
2. Zagadnienia gramatyczne.
|
Formy gramatyczne liczby pojedynczej i liczby mnogiej
rzeczownika rodzaju męskiego typu техникум.
Przyimki из-за, от, по służące dla określenia
przyczyny.
Czasowniki отмечать, праздновать. Przysłówki typu
по-моему, по-новому, по-дружески.
Celownik rzeczowników i przymiotników w połączeniu z
przyimkiem по.
Wyrażenie работать (кем?).
|
3. Zagadnienia fonetyczne.
|
prawidłowo wymawia, akcentuje, intonuje zdania zgodnie
z ich interpunkcją i znaczeniem
|
4. Wypowiedź ustna.
|
formułuje płynne, spójne wypowiedzi z zakresu poznanej
tematyki
|
5. Wypowiedź pisemna.
|
potrafi zrelacjonować wydarzenia.
potrafi opisywać miejsca.
umie napisać e-mail, krótką notatkę użytkową.
|
6. Rozumienie ze słuchu.
|
rozumie ze słuchu odpowiedzi, wypowiedzi (np.
instrukcje, komunikaty, rozmowy)
ogląda filmiki w języku rosyjskim
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić wysłuchany
tekst lub jego fragment
|
7. Rozumienie tekstu czytanego.
|
potrafi zwięźle lub szczegółowo streścić tekst
przeczytany na lekcji albo zaczerpnięty z innych źródeł tekst lub jego
fragment
potrafi poprawnie odczytać z podręcznika tekst
drukowany lub pisany bez zaznaczonego akcentu
potrafi odczytać stronę internetową i wyodrębnić w
czytanym tekście istotne informacje
|