Cele bloku: POLIGLOCI. Posługiwanie się językami obcymi
Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
Trzeci rok nauki języka niemieckiego
Wymagania na 1 (7) trymestr
Wymagania na 1 (7) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: uczucia, wygląd, spędzanie wolnego czasu, kultura, literatura, zakupy, codzienność szkolna
- na podstawie usłyszanego lub przeczytanego tekstu opowiada o osobach i miejscach spędzania wakacji (używa poprawnej odmiany czasowników również rozdzielnie złożonych)
- w mowie i piśmie potrafi wyrazić swoje opinie
- poprawnie buduje zdania oznajmujące i złożone
- samodzielnie tworzy dialogi i krótkie teksty opisujące wydarzenia z przeszłości w czasie przeszłym, używając poznanych czasów prostych i złożonych (Perfekt i Präteritum)
- samodzielnie rozmawia o zainteresowaniach związanych z kulturą, teatrem, kinem
- potrafi obszernie opowiadać o swoich zainteresowaniach
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo- Kultura
Człowiek, uczucia
i emocje, wygląd zewnętrzny
Życie rodzinne i
towarzyskie
Spędzanie czasu w
ferie
Dziedziny kultury
Codzienność
szkolna
Zakupy i usługi,
żywienie
Świat przyrody,
pogoda (opisywanie zjawisk pogodowych), krajobraz
elementy wiedzy o
krajach DACHL: nazwy geograficzne, miejsca, literatura, nazwy kanałów
telewizyjnych
Zagadnienia gramatyczne:
Czas przeszły
Perfekt
Zastosowanie
czasownika sein w Präteritum
Czasowniki
modalne w Präteritum
Końcówki
przymiotników po rodzajniku określonym i nieokreślonym
Tworzenie pytań z
użyciem zaimka pytającego welcher, welche, welches
Zaimek względny
Zagadnienia fonetyczne
Prawidłowa wymowa
dźwięków
|
Wypowiedź ustna :
Informowanie o
swoich planach wakacyjnych
Opowiadanie o
swoich feriach w czasie przeszłym Perfekt
Prowadzenie dyskusji
na temat kultury i literatury
Wyrażanie opinii
na dany temat, opisywanie osób
Reagowanie na komplementy
Dokonywanie wyboru
Relacjonowanie
wydarzeń,
Prowadzenie
rozmów na temat wizyty w kinie, w teatrze, programów telewizyjnych
|
Wypowiedź pisemna:
Pisanie
pamiętnika, rymowanka w czasie przeszłym Präteritum
Opisywanie wyglądu
osób i ich upodobań, opisywanie swojej wizyty w kinie, teatrze, recenzja
filmu,
Układanie
krótkich dialogów
|
|
Rozumienie ze słuchu:
Proste
opowiadania,
Krótkie opinie na
temat filmu,
Rozpoznanie ze
słuchu zwiastunów poszczególnych audycji telewizyjnych
|
|
Rozumienie tekstu czytanego:
Krótkie i proste
wypowiedzi pisemne – opowiadania, bajki, baśnie, krótkie anegdoty
|
Wymagania podstawowe - uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: środki transportu, zakwaterowanie, podróż, sposoby komunikowania się, zabytki, urządzenia techniczne i urządzenia gospodarstwa domowego, nazwy geograficzne
- stosuje określenia związane z podróżą i zakwaterowaniem,
- określa wydatki związane z wycieczką,
- prowadzi rozmowę na temat planowanej wycieczki klasowej,
- tworzy konstrukcje bezokolicznikowe.
- zna i stosuje w prostych wypowiedziach ustnych i pisemnych poznany czas przyszły Futur I i stosowanie form grzecznościowych
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE
JĘZYKOWE
|
Słownictwo: Turystyka i
technika
Środki transportu
Określenia
związane z zakwaterowaniem, z podróżą i zwiedzaniem
Świat przyrody:
krajobraz, rośliny
Elementy wiedzy o
krajach DACHL: atrakcje
turystyczne,
zabytki, nazwy geograficzne
Urządzenia
techniczne
Urządzenia
elektryczne
Sposoby
komunikowania się nastolatków
Zagadnienia gramatyczne:
Konstrukcje
bezokolicznikowe
Czas przyszły Futur
I
Zdania
okolicznikowe czasu
(Konstrukcja um….zu)
Stosowanie pytań: was
für ein…..?
Zagadnienia fonetyczne:
Prawidłowa wymowa
dźwięków
|
Wypowiedź ustna:
Opowiadanie o
Szwajcarii
Prowadzenie
dyskusji na temat ofert wycieczkowych
Udzielanie
informacji na temat sposobu komunikowania się,
Statystyka
Uzasadnianie swojej
decyzję
|
Wypowiedź pisemna:
Planowanie w
grupie wycieczki klasowej
List
Formularz
|
|
Rozumienie ze słuchu:
Krótkie
artykuły
Opowiadania |
|
Rozumienie tekstu czytanego:
Krótkie i proste
wypowiedzi pisemne,
Tekst o ofertach
wycieczkowych, ofercie schroniska młodzieżowego
Instrukcja
obsługi
Opis sprzętu
gospodarstwa domowego
Tekst dotyczący
sprzętu technicznego
|
Wymagania na 3 (9) trymestr:
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: ochrona środowiska, segregacja śmieci, zdrowe odzywanie się, nazwy zawodów, emocje, uczucia, zainteresowania, sztuka komunikowania się
- prezentuje pozytywne cechy drugiej osoby,
- rozmawia o swojej klasie,
- przedstawia swoje mocne strony oraz mówić dobrze o innych
- opisuje popularne zawody i czynności z nimi związane,
- przyporządkowuje sytuacje do miejsc,
- tworzy uprzejme prośby, stosując tryb przypuszczający
- umie powiedzieć, co robi dla ochrony środowiska
- potrafi przyporządkować je opis artykułu spożywczego do jego nazwy
- zadaje pytania z zaimkiem pytającym i przyimkiem i odpowiada na nie z użyciem czasowników wymagających konkretnego przyimka (rekcja czasownika)
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE
JĘZYKOWE
|
Słownictwo: Ochrona
środowiska, Organizacja życia szkolnego, praca
Ochrona
środowiska
Segregacja śmieci
Zdrowe odżywianie
się
Nazwy zawodów i
wykonywanych czynności
Emocje i uczucia
Zainteresowania
Popularne zawody
Piramida
żywieniowa
Style
komunikowania się
Zagadnienia gramatyczne:
Zdania pytające
przy użyciu zaimka pytajnego przyimek w bierniku i celowniku
Zaimek nieosobowy
Rekcja
przymiotnika i czasownika
Tryb
przypuszczający Konjuktiv II
Dwuczłonowe
spójniki
Spójniki wenn i als
Rzeczowniki
odczasownikowe
Zagadnienia fonetyczne:
Prawidłowa wymowa
dźwięków
|
Wypowiedź ustna:
Wyrażanie życzeń
przy użyciu Konjuktiv II,
Wypowiedzi na
temat ochrony środowiska, segregacji śmieci
Podczas
wypowiedzi stosować formy grzecznościowe
Rozmawiać o
poszukiwaniu pracy- scenki
Planować pracę w
grupie – uzasadnić swój wybór
Dialogi – krótka
rozmowa towarzyska
Argumentowanie
swoich wypowiedzi
Smalltalk
Scenki – emocje
|
Wypowiedź pisemna:
Tekst o planach
zawodowych
Przedstawianie swoich mocnych stron
Tworzenie
przepisu kulinarnego
Wyrażanie życzeń
Argumentacja za i
przeciw
Notatka
|
|
Rozumienie ze słuchu:
Wywiad
Sonda uliczna
Rozmowa
telefoniczna
|
|
Rozumienie tekstu czytanego:
Krótkie i proste
wypowiedzi pisemne,
Artykuł prasowy
|