Cele bloku: POLIGLOCI. Posługiwanie się językami obcymi
Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
Pierwszy rok nauki języka niemieckiego
Wymagania na 1 trymestr
Wymagania na 1 trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: formy powitania i pożegnania, dane osobowe, akcesoria szkolne, cechy charakteru, dni tygodnia, hobby, rodzina, pory dnia, przedmioty szkolne, przybory szkolne, nazwy zawodów,
- potrafi przedstawić się i opisać osoby – ustnie i pisemnie,
- umie zadać proste pytania dotyczące osób, planu lekcji, zainteresowań,
- umie liczyć do 100.
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo
– CZŁOWIEK, Rodzina i ja
Formy
powitania i pożegnania
Liczebniki 1-100
Dane
osobowe
Akcesoria szkolne Nazwy dni tygodnia Zainteresowania i hobby Cechy charakteru Przymiotniki określające wygląd zewnętrzny Rodzina Nazwy zawodów Pory dnia Plan lekcji Przedmioty szkolne Podstawowe informacje o Austrii, Niemczech i Szwajcarii
Zagadnienia
gramatyczne
Odmiana czasowników: sein i haben
Odmiana czasowników regularnych
Stosowanie zaimków pytających
Odmiana czasownika: m
Rodzajnik określony i nieokreślony
Stosowanie rodzajnika nieokreślonego w mianowniku i bierniku liczby pojedynczej i mnogiej Stosowanie przeczenia: kein w mianowniku i bierniku liczby pojedynczej i mnogiej Liczba mnoga rzeczowników Zaimki dzierżawce: mein, dein
Zagadnienia
fonetyczne
Alfabet i nauka prawidłowej wymowy dźwięków
|
Wypowiedź ustna
Przedstawianie się i swojej rodziny
Rozmowa o swoich zainteresowaniach i hobby
Podanie informacji o sobie
Opowiadanie o planie lekcji Stosowanie w wypowiedziach czasowników nieregularnych |
Wypowiedź
pisemna
Wywiad
Krótka wypowiedź pisemna: opis przyjaciela Budowanie prostych zdań Opis swojej rodziny |
|
Rozumienie
ze słuchu
Powitania i pożegnania
Krótkie dialogi z pytaniami dotyczącymi
danych osobowych
|
|
Rozumienie
tekstu czytanego
Krótkie, proste wypowiedzi pisemne, np.
dialogi, e-mail
|
Wymagania
na 2 trymestr
Wymagania podstawowe - uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: zwierzęta domowe, pory dnia, czas zegarowy, obowiązki domowe, czas wolny, artykuły spożywcze,
- potrafi opisać swój dzień,
- zna zasady określania czasu zegarowego,
- zna proste słowa grzecznościowe,
- potrafi opowiedzieć o swoich ulubionych daniach,
- zna niezbędne zwroty do złożenia zamówienia w restauracji,
- zna nazwy potraw charakterystycznych dla krajów niemieckojęzycznych,
- potrafi nazwać części garderoby.
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE
JĘZYKOWE
|
Słownictwo – DOM, SZKOŁA
Zwierzęta domowe
Pory dnia
Czas zegarowy
Opis dnia
Obowiązki domowe
Czas wolny
Jedzenie -
posiłki, potrawy charakterystyczne dla krajów niemieckojęzycznych
Nazywanie części
garderoby
Zagadnienia gramatyczne
Zaimki
dzierżawcze w liczbie pojedynczej i mnogiej
Zaimki osobowe w
bierniku i celowniku
Odmiana
czasowników nieregularnych (np. nehmen)
Czasowniki
rozdzielnie złożone
Stosowanie
przyimków: am, von...bis, um
Stosowanie
przyimków: in, auf z biernikiem
Odmiana
czasowników: können, müssen
Zaimki pytające wann,
wie, wo, wohin, woher, wer, was
Zdania ze
spójnikiem dem
Stosowanie
zaimka gem
Zagadnienia fonetyczne
Prawidłowa
wymowa dźwięków: [ö] [ä] [ü] [ß] [sch] [sp] [z] [s] [ch] [ie] [eu]
|
Wypowiedź ustna
Pytanie o
godzinę
Rozmowa o
zwierzętach domowych
Opisywanie
swojego dnia
Formułowanie
próśb
Informowanie o
tym, co się podoba, a co nie wraz z uzasadnieniem
|
Wypowiedź pisemna
Opis swojego
dnia
Opis ulubionych
potraw
Scenki -
złożenie zamówienia w restauracji
E-mail
Krótka wypowiedź
z uzasadnieniem (zdania z denn)
|
|
Rozumienie ze słuchu
Krótkie dialogi
dotyczące obowiązków domowych
Rozumienie
informacji na temat artykułów spożywczych i zdrowego odżywiania się
|
|
Rozumienie tekstu czytanego
Krótkie i proste
wypowiedzi pisemne
Opis dnia
E-mail
|
Wymagania na 3 trymestr
Wymagania
podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku, nazwy pór roku, miesięcy, określenie daty, liczebniki porządkowe, data i miejsce urodzenia, zaimki zwrotne,
- zna środki transportu oraz nazywa miejsca związane z podróżowaniem,
- potrafi rozmawiać o swoich planach wakacyjnych,
- potrafi wyrazić sprzeciw, zaproponować coś innego,
- zna liczebniki główne powyżej 100.
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE
JĘZYKOWE
|
Słownictwo- Pogoda, Podróże
Nazwy pór roku, miesięcy
Określanie pogody
Data i miejsce
urodzin
Określanie daty
Plany wakacyjne
Formy wypoczynku
Środki transportu
Zagadnienia gramatyczne:
Liczebniki porządkowe
Zaimki zwrotne
Zdania z
przyimkami an, auf, in z celownikiem i z biernikiem
Zdania z
przyimkami nach, bei, zu z celownikiem
Czasowniki
modalne wollen i sollen
Zagadnienia fonetyczne:
Prawidłowa wymowa dźwięków |
Wypowiedź ustna:
Określenie daty
Podanie daty i
miejsca urodzenia, pytanie o to inne osoby
Opowiadanie o
porach roku według podanych informacji
Rozmowa na temat
pogody, świąt, czasu wolnego
Opowiadanie na
temat podróży wakacyjnej i planach wakacyjnych
|
Wypowiedź pisemna:
Opis swoich wymarzonych wakacji
List do kolegi
|
|
Rozumienie ze słuchu:
Krótkie dialogi
Opisywanie pogody
Plany wakacyjne
|
|
Rozumienie tekstu czytanego:
Krótkie i proste wypowiedzi pisemne,
List
|
Projekty:
- Przygotowanie krótkiej prezentacji o sobie,
- Przygotowanie konferencji prasowej ze znaną niemiecką osobistością,
- Przygotowanie prezentacji multimedialnej o atrakcjach turystycznych Berlina lub Wiednia,
- Prezentacja na temat potraw charakterystycznych dla krajów niemieckojęzycznych,
- Przygotowanie scenki „w restauracji” lub „w sklepie”,
- „Dokąd uczniowie Waszej szkoły najbardziej lubią podróżować?” – Ankieta.