Cele bloku: POLIGLOCI. Posługiwanie się językami obcymi
Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
Drugi rok nauki języka niemieckiego
Wymagania na 1 (4) trymestr
Wymagania na 1 (4) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: charakterystyka osoby, części ciała, zdrowie, choroby, relacja z miejsca wypadku
- potrafi porównywać osoby i przedmioty
- stosuje czasowniki modalne
- opowiada o zdarzeniach w czasie przeszłym Perfekt
- tworzy zdania ze spójnikiem „dass”
Zagadnienia
|
Kompetencje
językowe
|
Słownictwo : Wypoczynek, Części ciała, Zdrowie
Charakterystyka
ludzi z otoczenia
Porównywanie
osób, przedmiotów
Rekordy
Części ciała
Zdrowie
Choroby i
dolegliwości
Opis wypadku drogowego
Zagadnienia gramatyczne:
Stopniowanie
przymiotników
Czasowniki
modalne
Czas przeszły
Perfekt czasowników regularnych i nieregularnych
Rodzajnik
określony, nieokreślony i przeczenie kein w celowniku
Czasownik haben w
Präteritum
Zdania ze
spójnikiem dass
Zagadnienia fonetyczne:
Prawidłowa wymowa
dźwięków
|
Wypowiedź ustna:
Wyrażanie opinii
i jej uzasadnianie
Przedstawianie
faktów z przeszłości
Stosowanie w
wypowiedziach słownictwa związanego z wakacyjnym wypoczynkiem
Rozmawia na temat zdrowia, samopoczucia
Odgrywanie scenek tematycznych |
Wypowiedź pisemna:
Porównywanie osób
i przedmiotów
Tworzenie zdań z
zastosowaniem stopniowania przymiotników
Opis dnia w
czasie przeszłym Perfekt
Tworzenie scenek
tematycznych i komiksów
Uzupełnianie
wiersza
Opisać
dolegliwości
|
|
Rozumienie ze słuchu:
Krótkie
wypowiedzi
Opis dnia Dialogi Relacja z miejsca wypadku |
|
Rozumienie tekstu czytanego:
Krótkie
wypowiedzi w czasie przeszłym
|
Wymagania na 2 (5) trymestr:
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: dyscypliny sportowe, czynności związane z uprawianiem sportu, nazwy zwierząt
- stosuje w wypowiedziach słownictwo dotyczące uprawiania sportu
- formułuje polecenia w trybie rozkazującym
- zna i posługuje się słownictwem związanym z wykonywaniem podstawowych ćwiczeń gimnastycznych
Zagadnienia
|
Kompetencje
językowe
|
Słownictwo : Sport , Zwierzęta
Słownictwo
związane z wykonywaniem podstawowych ćwiczeń gimnastycznych
Dyscypliny sportowe
Nazwy zwierząt
Zagadnienia gramatyczne:
Tworzenie zdań w
trybie rozkazującym
Stosowanie w
wypowiedziach przeczenia, potwierdzenia ja, nein, doch
Rzeczowniki
odczasownikowe
Przyimek bei z
celownikiem
Czasowniki
modalne w czasie przeszłym prostym Präteritum
Zagadnienia fonetyczne:
Prawidłowa wymowa
dźwięków
|
Wypowiedź ustna:
Wykonywanie
ćwiczeń gimnastycznych zgodnie z instrukcją
Przeprowadzenie
wywiadu
Opis lekcji
wychowania fizycznego
Formułowanie
poleceń w trybie rozkazującym
Stosowanie w
wypowiedziach słownictwa związanego z uprawianiem sportu
Opowiadanie
anegdoty
|
Wypowiedź pisemna:
Opis ulubionej
dyscypliny sportowej
Napisanie
opowiadania
|
|
Rozumienie ze słuchu:
Krótkie
wypowiedzi na temat dyscyplin sportowych
|
|
Rozumienie tekstu czytanego:
Instrukcja
Wywiad ze znanym
sportowcem
Krótkie
wypowiedzi
|
Wymagania na 3 (6) trymestr:
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: nazwy pomieszczeń domowych, nazwy mebli i sprzętów domowych, wydatki i przychody
- tworzenie zdań ze spójnikami wenn, und, oder, deshalb, weil, denn
- potrafi określić położenie rzeczy w pokoju
- opisuje drogę do określonego obiektu
- tworzy ankietę i ogłoszenie
Zagadnienia
|
Kompetencje
językowe
|
Słownictwo: Sprzęty
domowe i szkolne, Finanse
Pomieszczenia
domowe
Nazewnictwo
dotyczące mebli i sprzętów domowych
Wskazywanie drogi
Rodzaje wydatków
i przychodów
Finansowane plany
i zamiary
Zagadnienia gramatyczne:
Stosowanie
rzeczowników w dopełniaczu liczby pojedynczej i mnogiej
Czasowniki stehen,
hängen, liegen
Przyimki z
celownikiem i biernikiem in, an, unter, zwischen, auf, neben, hinter,
vor, über
Tworzenie zdań ze
spójnikami wenn, und, oder, deshalb, weil, denn
Zagadnienia fonetyczne:
Prawidłowa wymowa
dźwięków
|
Wypowiedź ustna:
Opis wybranego
pomieszczenia w domu
Określenie
położenia rzeczy w pokoju
Opisywanie drogi
do określonego obiektu
|
Wypowiedź pisemna:
Sporządzanie
notatki
Redagowanie
ogłoszenia, ankiety na temat pieniędzy kieszonkowych
Plan swoich
wydatków
Tworzenie zdań ze
spójnikami
|
|
Rozumienie ze słuchu:
Krótkie
wypowiedzi
|
|
Rozumienie tekstu
czytanego:
Tekst o wydatkach
i przychodach w budżecie domowym
|
Projekty:
- „Jak obchodzi się Święta Wielkanocne w Austrii i Szwajcarii?” – prezentacja
- Zdrowy tryb życia – projekt
- Tradycje na Święta Bożego Narodzenia – wywiad
- Atrakcje turystyczne Frankfurtu nad Menem – projekt