Cele bloku: POLIGLOCI. Posługiwanie się językami obcymi
Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
Trzeci rok nauki języka hiszpańskiego
Wymagania na 1 (7) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: dziedziny kultury, teatr, media, nazwy obiektów kultury i rozrywki, dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, zdrowie, choroby i dolegliwości, nazwy uczuć i emocji
- potrafi wymienić swoje doświadczenia z przeszłości oraz zdarzenia, które dopiero się wydarzyły
- potrafi umówić się na wspólne wyjście do teatru, kina etc.
- umie opowiedzieć o swoich upodobaniach i przedstawić swój punkt widzenia
- umie wyrazić opinię na temat dzieła kultury lub wydarzenia sportowego
- opowiada o swoim samopoczuciu, chorobie
- udziela rad
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo
– KULTURA,
SPORT, ZDROWIE
Dziedziny kultury
Teatr, media, nazwy obiektów kultury i
rozrywki, dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy
sportowe, zdrowie, choroby i dolegliwości, nazwy uczuć i emocji
Zagadnienia
gramatyczne
Czasownik GUSTAR – powtórzenie
Czas Pretérito
Perfecto dla wyrażenia przeszłych doświadczeń (¿Has
visto la película El Señor de los Anillos?;¿Has jugado alguna
vez a los bolos?)
oraz dla relacjonowania
zdarzeń, które zaszły w okresie czasu, który jeszcze się
nie skończył (Hoy he dormido bien)
Okoliczniki charakterystyczne dla czasu Pretérito Perfecto: ya, todavía no, alguna
vez, nunca,
hoy, últimamente, este mes/año,
esta mañana/tarde
etc.
Kontrast pomiędzy czasami Presente oraz
Pretérito Perfecto (Habitualmente...., pero hoy........)
Czasownik DOLER i powtórzenie
informacji o zaimkach dopełnienia dalszego
Czasowniki modalne: PODER, DEBER
Elementy trybu rozkazującego – powtórzenie
Zagadnienia
fonetyczne
Doskonalenie prawidłowej akcentacji oraz wymowy
dźwięków
Ćwiczenie intonacji
|
Wypowiedź
ustna
Opowiadanie o upodobaniach
dotyczących aktywności sportowej i życia kulturalnego
Przedstawianie swojego punktu
widzenia
Opowiadanie o doświadczeniach
życiowych (co już zrobiliśmy, a czego jeszcze nie)
Umawianie się na wspólne wyjście
do teatru, kina etc.
Opowiadanie o chorobach i
dolegliwościach
|
Wypowiedź
pisemna
Pisanie sms-ów
Recenzja filmu, książki lub wydarzenia
sportowego
Opis poranka
Różne porady dla osoby chorej w zależności od
jej dolegliwości
|
|
Rozumienie
ze słuchu
Nagranie o zwyczajach młodej Hiszpanki oraz o tym, co robiła
dzisiaj
|
|
Rozumienie
tekstu czytanego
Zwykły dzień hiszpańskiego chłopca
Dialog w gabinecie lekarskim
|
Wymagania
na 2 (8) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: podróże, środki transportu, wynalazki, Internet, nazwy nośników informacji, rzeczowniki związane z historią i rewolucją, daty
- umie opowiedzieć o pewnych zdarzeniach z przeszłości
- potrafi uzyskać oraz udzielić odpowiedzi na temat czasu wykonania czynności w przeszłości
- podaje podstawowe fakty z życia wielkich naukowców, osób zasłużonych
- pokrótce opowiada o ważnych wydarzeniach z historii
- potrafi przeczytać daty
- umie powiedzieć, w jakich celach korzysta z internetu
- potrafi wskazać, do czego służą dane przedmioty, wynalazki
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE
JĘZYKOWE
|
Słownictwo
– PODRÓŻE, NAUKA I TECHNIKA, HISTORIA
Podróże
Środki transportu- powtórzenie
Wynalazki
Internet
Nazwy nośników informacji
Rzeczowniki związane z historią i rewolucją
Daty
Zagadnienia
gramatyczne
Czas Pretérito
Indefinido (czasowniki
regularne i podstawowe czasowniki nieregularne)
Określenia czasu charakterystyczne dla Pretérito Indefinido: el
otro día, ayer, anoche, el año pasado, hace....años etc.
Czytanie dat
Przyimek PARA- zdanie celowe
Pytania o funkcję z
czasownikiem SERVIR: ¿Para qué
sirve el bolígrafo? Sirve para escribir etc.
Zagadnienia
fonetyczne
Doskonalenie prawidłowej akcentacji oraz wymowy
dźwięków
Ćwiczenie intonacji
|
Wypowiedź
ustna
Prowadzenie rozmowy telefonicznej
Opowiadanie o dniu wczorajszym
Opowiadanie o tym, kiedy po raz ostatni coś robiliśmy
Zadawanie pytań o ludzi nauki i ich osiągnięcia oraz udzielanie
odpowiedzi
Zadawanie pytań o ważne wydarzenie w historii ludzkości oraz
udzielanie odpowiedzi
|
Wypowiedź
pisemna
Opowiadanie o wakacjach, feriach, podróży etc.
Tekst o powodach, dla których korzystamy z internetu: „Para qué utilizo Internet?”
|
|
Rozumienie
ze słuchu
Letnia przygoda
Krótki życiorys
Piosenka Jose Feliciano “Qué será”
|
|
Rozumienie
tekstu czytanego
List z wakacji
Czytanie i dopasowywanie opisów do pocztówek z
wakacji
Krótkie informacje biograficzne o ludziach
nauki
|
Wymagania
na 3 (9) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: pogoda, temperatura, kierunki geograficzne, nazwy roślin, zwierząt i krajobrazu,
- potrafi uzyskać i udzielić informacji o pogodzie
- potrafi opowiedzieć o klimacie w swoim kraju
- potrafi skomentować pogodę
- wyraża sugestie, mówi o powinnościach
- opowiada o planach, zamierzeniach
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE
JĘZYKOWE
|
Słownictwo
– PODRÓŻE, NAUKA I TECHNIKA, HISTORIA
Podróże
Środki transportu- powtórzenie
Wynalazki
Internet
Nazwy nośników informacji
Rzeczowniki związane z historią i rewolucją
Daty
Zagadnienia
gramatyczne
Czas Pretérito
Indefinido (czasowniki
regularne i podstawowe czasowniki nieregularne)
Określenia czasu charakterystyczne dla Pretérito Indefinido: el
otro día, ayer, anoche, el año pasado, hace....años etc.
Czytanie dat
Przyimek PARA- zdanie celowe
Pytania o funkcję z
czasownikiem SERVIR: ¿Para qué
sirve el bolígrafo? Sirve para escribir etc.
Zagadnienia
fonetyczne
Doskonalenie prawidłowej akcentacji oraz wymowy
dźwięków
Ćwiczenie intonacji
|
Wypowiedź
ustna
Prowadzenie rozmowy telefonicznej
Opowiadanie o dniu wczorajszym
Opowiadanie o tym, kiedy po raz ostatni coś robiliśmy
Zadawanie pytań o ludzi nauki i ich osiągnięcia oraz udzielanie
odpowiedzi
Zadawanie pytań o ważne wydarzenie w historii ludzkości oraz
udzielanie odpowiedzi
|
Wypowiedź
pisemna
Opowiadanie o wakacjach, feriach, podróży etc.
Tekst o powodach, dla których korzystamy z internetu: „Para qué utilizo Internet?”
|
|
Rozumienie
ze słuchu
Letnia przygoda
Krótki życiorys
Piosenka Jose Feliciano “Qué será”
|
|
Rozumienie
tekstu czytanego
List z wakacji
Czytanie i dopasowywanie opisów do pocztówek z
wakacji
Krótkie informacje biograficzne o ludziach
nauki
|