Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
Trzeci rok nauki języka francuskiego
Wymagania na 1 (7) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia dotyczące człowieka (dane personalne, wygląd zewnętrzny, zainteresowania), zakupów i sklepów, szkoły i pracy, potrafi uzyskać i udzielić informacji na wyżej wymienione tematy
- umie zapytać o przyczynę i wyjaśnić ją
- potrafi wyrazić swoje odczucia
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo – CZŁOWIEK (powtórka)
ZAKUPY
SZKOŁA i PRACA
Nazwy członków rodziny, zwierząt, rzeczy osobistych, produktów żywnościowych, przedmiotów szkolnych
Nazwy państw
Nazwy sklepów i artykułów
Przymiotniki określające cechy zewnętrzne i cechy charakteru
Nazwy pomieszczeń w szkole
Nazwy osób pracujących w szkole
Zagadnienia gramatyczne
Powtórka odmiany poznanych czasowników
Tryb conditionnel de politesse
Przyimki en, au aux przed nazwami państw
Tryb Conditionnel présent
Miejsce przymiotnika
Przysłówki
Zagadnienia fonetyczne
Łączenia międzywyrazowe (liaisons)
|
Wypowiedź ustna
Udzielanie informacji na swój temat
Opis wyglądu zewnętrznego
Udzielanie rad
Zwracanie się o pomoc
Opisywanie planów na przyszłość
Wyrażanie zdziwienia
|
Wypowiedź pisemna
Prezentacja szkoły - slajdy
| |
Rozumienie ze słuchu
Dialogi
Audycja radiowa
| |
Rozumienie tekstu czytanego
Listy, email
Lista zakupów
Teksty z gazet
|
Wymagania na 2 (8) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia dotyczące życia rodzinnego, form spędzania wolnego czasu, korzystania z urządzeń, zdrowia i samopoczucia, świata przyrody i krajobrazów, kultury
- potrafi zapytać o przyczynę i opisać ją
- umie przedstawić swój punkt widzenia, opinię
- potrafi wyrazić zainteresowanie
- liczy do miliona
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo – ŻYCIE RODZINNE
TECHNIKA
ZDROWIE
ŚWIAT PRZYRODY
KULTURA
Nazwy wartości moralnych i uczuć
Rzeczowniki związane z nagłym wypadkiem, przemocą
Nazwy roślin, zwierząt i krajobrazu
Nazwy obiektów kultury i rozrywki
Zagadnienia gramatyczne
Odmiana czasowników mettre, voir, s’en aller
Wyrażenie avoir besoin de
Miejsce przymiotnika
Zaimki osobowe w funkcji dopełnienia bliższego
Miejsce przymiotnika
Liczebniki porządkowe
Zaimki wskazujące
Okoliczniki czasu
Zagadnienia fonetyczne
Zapis głoski [s]
Zapis głoski [o]
|
Wypowiedź ustna
Prowadzenie rozmowy telefonicznej
Wyjaśnianie przyczyny
Przedstawianie swojego punktu widzenia
Porównywanie
Wyrażanie zainteresowania
|
Wypowiedź pisemna
Pisanie sms-ów
Opisywanie postaci literackiej
| |
Rozumienie ze słuchu
Dialogi
Wiadomości radiowe
Prezentacja programu festiwalowego
| |
Rozumienie tekstu czytanego
Czytanie sms-ów i ich skrótów
Czytanie programu telewizyjnego
Fragmenty tekstów literackich
|
Wymagania na 3 (9) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia dotyczące internetu, turystyki i podróży, teatru, filmu
- potrafi wyrazić emocje (zdziwienie, rozczarowanie, niepokój, etc), życzenia
- umie mówić o czynnościach w czasie przeszłym
- potrafi określić ilość
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo – INTERNET
PODRÓŻE
ŻYWIENIE
FILM I TEATR
Nazwy nośników informacji
Rzeczowniki związane z historią i rewolucją
Określenia pojemności i ilości
Nazwy naczyń
Nazwy związane z filmem i teatrem
Zagadnienia gramatyczne
Odmiana czasowników commencer, ouvrir, offrir, découvrir
Wyrażenie avoir l’air, il y a
Czas przeszły passé composé
Zaimki przymiotne nieokreślone
Czas przeszły l’imparfait
Zdania warunkowe
Stopniowanie przymiotników
Zagadnienia fonetyczne
Zapis głoski [j]
Wymowa głosek [y] [u] [ə] [e] [ɛ]
|
Wypowiedź ustna
Prowadzenie wywiadu
Opis wydarzeń w czasie przeszłym
Wyrażanie emocji
Wyrażanie opinii na temat filmu lub sztuki teatralnej
|
Wypowiedź pisemna
Prezentacja „Symboles de France”
Przepis
| |
Rozumienie ze słuchu
Dialogi filmowe
Wywiad telewizyjny
| |
Rozumienie tekstu czytanego
Fragmenty tekstów historycznych
Tekst Marsylianki
Przepisy
Fragmenty sztuki teatralnej
|
Egzamin klasyfikacyjny z języka francuskiego po trzecim roku nauki obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe.