Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
Pierwszy rok nauki języka francuskiego
Wymagania na 1 trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: formy powitania i pożegnania, dane osobowe, akcesoria szkolne, rodzina, zwierzęta domowe
- potrafi przedstawić się i opisać swoją rodzinę i przyjaciół – ustnie i pisemnie
- umie zadać proste pytania dotyczące osób i rzeczy
- umie liczyć do 20
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo – CZŁOWIEK
Formy powitania i pożegnania
Dane osobowe
Akcesoria szkolne
Rodzina
Zwierzęta domowe
Liczebniki 1-20
Zagadnienia gramatyczne
Odmiana czasowników „être” „s’appeler” „avoir”
Rodzajnik określony i nieokreślony
Rodzaj rzeczowników
Przeczenie „ne….pas”
Zaimki osobowe i zaimki osobowe akcentowane (toniques)
Zagadnienia fonetyczne
Alfabet
Intonacja pytająca
Wymowa „e” muet
|
Wypowiedź ustna
Przedstawianie się – udzielanie odpowiedzi na proste pytania dotyczące mojej osoby
Literowanie
Stawianie pytań dotyczących ludzi i przedmiotów
Przedstawianie rodziny i przyjaciół
|
Wypowiedź pisemna
Krótki list, mail z informacjami dotyczącymi siebie, rodziny, przyjaciół
| |
Rozumienie ze słuchu
Powitania i pożegnaniami
Krótkie dialogi z pytaniami dotyczącymi danych osobowych
| |
Rozumienie tekstu czytanego
Napisy informacyjne
Prosty komiks
|
Wymagania na 2 trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
· zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: rodzina, zwierzęta domowe, jedzenie, napoje
· potrafi przedstawić się i opisać swoją rodzinę i zwierzęta domowe– ustnie i pisemnie
· umie wyrazić to co lubi lub nie jeśli chodzi o jedzenie.
· umie zadać proste pytania dotyczące osób i rzeczy
· umie liczyć do 39
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo – RODZINA I JA
Rodzina
Zwierzęta domowe
Żywność i napoje
Liczebniki do 1-39
Zagadnienia gramatyczne
Odmiana czasowników „avoir” „vouloir”
Rodzajnik określony i nieokreślony
Rodzaj rzeczowników
Przeczenie „ne….pas”
Wyrażenia „voici”, „voilà”, „c’est”
Wyrażenie „il y a”
Rodzajnik nieokreślony niepoliczalny
Zagadnienia fonetyczne
Dźwieki [ɔ̃] [ɑ̃]
Wymowa „e” muet
|
Wypowiedź ustna
Przedstawianie rodziny i przyjaciół – udzielanie odpowiedzi na proste pytania dotyczące mojej osoby
Przedstawianie zwierząt
Wyrażanie opinii na temat jedzenia: „j’aime, je déteste, …”
Opisywanie za pomocą wyrażenia „il y a”
Stawianie prostych pytań
|
Wypowiedź pisemna
Krótki list, mail z informacjami dotyczącymi siebie, rodziny, przyjaciół
Stworzenie drzewa genealogicznego
Odegranie scenki teatralnej
| |
Rozumienie ze słuchu
Krótkie dialogi z pytaniami dotyczącymi rodziny , zwierząt, jedzenia
| |
Rozumienie tekstu czytanego
Krótkie listy
Prosty komiks
|
Wymagania na 3 trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: sposób spędzania wolnego czasu, sportów, a także przemieszczanie się w mieście i kierunki
- potrafi przeczytać proste informacje na temat spędzania wolnego, środków transportu
- umie wyrazić to co lubi robić w wolnym czasie, jakie sporty lubi, a jakich nie
- umie zadać proste pytania dotyczące spędzania wolnego czasu
- potrafi zapytać o drogę i udzielić odpowiedzi na pytania o drogę
- umie liczyć do 69
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo – MOJE HOBBY
MOJE MIASTO
Spędzanie wolnego czasu
Sporty
Środki transportu
Elementy zabudowy
Kierunki
Liczebniki do 1-69
Zagadnienia gramatyczne
Odmiana czasowników I grupy „er”
Odmiana czasowników „faire” „aller” „prendre” „vouloir”
Przyimki „de” i „à”
Tryb rozkazujący w poleceniach
Zaimek „y”
Pytajnik „où”
Zagadnienia fonetyczne
Dźwieki [z] [s]
|
Wypowiedź ustna
Określanie sposobu spędzania czasu
Wyrażanie opinii na temat hobby: „j’aime, je préfère, je déteste, …”
Określanie miejsca zamieszkania
Pytanie o drogę i udzielanie odpowiedzi
|
Wypowiedź pisemna
Krótki list, mail z informacjami dotyczącymi swoich upodobań
| |
Rozumienie ze słuchu
Krótkie dialogi dotyczące spędzanie wolnego czasu i poruszania się w mieście
| |
Rozumienie tekstu czytanego
Krótkie listy
Prosty komiks
|
Egzamin klasyfikacyjny z języka francuskiego po pierwszym roku nauki obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe.