Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
Drugi rok nauki języka francuskiego
Wymagania na 1 (4) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: przedmioty nauczane w szkole, czas i godziny, wygląd zewnętrzny
- potrafi uzyskać i udzielić informacji, która jest godzina, jaka jest pora dnia i dzień tygodnia, jaki jest plan zajęć
- umie zwrócić się do kogoś z poleceniem lub prośbą
- potrafi wyrazić zobowiązanie
| 
ZAGADNIENIA | 
KOMPETENCJE JĘZYKOWE | 
| 
Słownictwo – MÓJ PLAN DNIA  
   MÓJ WYGLĄD 
Wskazania zegara 
Nazwy dni tygodnia 
Nazwy przedmiotów nauczanych w szkole 
Plan lekcji 
Nazwy części ciała 
Nazwy postaci baśniowych 
Zagadnienia gramatyczne 
Czasowniki zwrotne se lever, s’habiller w formie twierdzącej, przeczącej i pytającej 
Odmiana czasowników courir dormir, partir, devoir 
Zaimki pytające : quel, quelle, quels, quelles, combien de.. 
Zaimki przymiotne dzierżawcze: mon, ton, son, ma, ta, sa, mes, tes, ses 
Zgodność przymiotnika z rzeczownikiem w liczbie i rodzaju 
Zagadnienia fonetyczne 
Głoski [v] i [b] | 
Wypowiedź ustna 
Pytanie i udzielanie odpowiedzi, która godzina 
Opowiadanie o swoim planie dnia 
Wydawanie poleceń 
Opisywanie siebie i innych | 
| 
Wypowiedź pisemna 
Krótki mail z informacjami dotyczącymi szkoły, przedmiotów szkolnych i rozkładu dnia 
Krótki opis postaci | |
| 
Rozumienie ze słuchu 
Krótkie dialogi dotyczące pory dnia, planu lekcji    | |
| 
Rozumienie tekstu czytanego 
List/email na temat rozkładu zajęć i zainteresowań 
Prosty komiks | 
Wymagania na 2 (5) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: ubrania, zdrowie, dom
- potrafi zapytać o cel działania
- umie wyrazić możliwość i pozwolenie
- określa swoje samopoczucie psychiczne i fizyczne
- potrafi liczyć do 100
| 
ZAGADNIENIA | 
KOMPETENCJE JĘZYKOWE | 
| 
Słownictwo – UBRANIA   
  DOM  
  ZDROWIE 
Części garderoby 
Kolory 
Nazwy świąt 
Nazwy mebli 
Nazwy pomieszczeń w domu 
Nazwy uczuć i emocji 
Liczebniki do 100 
Zagadnienia gramatyczne 
Czasowniki devoir, pouvoir, vouloir + bezokolicznik   
Odmiana czasowników boire, manger, pouvoir, faire, lire, savoir 
Zaimki pytające : quand 
Przyimki (podsumowanie) 
Zgodność przymiotnika z rzeczownikiem w liczbie i rodzaju (c.d) 
Zagadnienia fonetyczne 
Głoski [ʃ] i [ʒ] 
Głoski [ɑ̃] i [ε̃] | 
Wypowiedź ustna 
Opisywanie wyglądu osób 
Pytanie o cel wykonywanych czynności 
Opowiadanie o miejscu zamieszkania 
Wyrażanie zadowolenia lub niezadowolenia 
Wyrażanie swoich uczuć | 
| 
Wypowiedź pisemna 
Tekst opisujący postać z komiksu, dom, wnętrze (40 słów) | |
| 
Rozumienie ze słuchu 
Dialogi i opisy    | |
| 
Rozumienie tekstu czytanego 
Dłuższy tekst (list, email, opis) – technika rozumienia globalnego tekstu | 
Wymagania na 3 (6) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności dotyczące żywienia i pogody
- potrafi mówić o posiłkach, złożyć zamówienie w restauracji, zaproponować coś komuś
- umie uzyskać i udzielić informacji na temat pogody
- potrafi mówić o czynnościach w czasie przyszłym
| 
ZAGADNIENIA | 
KOMPETENCJE JĘZYKOWE | 
| 
Słownictwo – POSIŁKI  
  POGODA 
Artykuły spożywcze 
Świat przyrody - pogoda 
Nazwy pór dnia i posiłków 
Nazwy zjawisk atmosferycznych  
Zagadnienia gramatyczne 
Czasowniki venir, pouvir, vouloir + bezokolicznik   
Czas przyszły futur proche 
Zaimki dzierżawcze 
Czasowniki w zwrotach bezosobowych: il neige, il pleut, etc 
Zaimki pytające: Qui? Quoi? Comment? Quand? Où? 
Przeczenie: ne…plus, ne …rien 
Zagadnienia fonetyczne 
Głoski [o], [œ] i [ø] 
Głoska [j]]  | 
Wypowiedź ustna 
Zamawianie dań w restauracji 
Opisywanie posiłków 
Stawianie pytań i udzielanie odpowiedzi  o pogodzie 
Przedstawianie prognozy pogody 
Opowiadanie o czynnościach w czasie przyszłym | 
| 
Wypowiedź pisemna 
List do koleżanki opisujący pogodę w naszym regionie | |
| 
Rozumienie ze słuchu 
Reportaż na temat zdrowego sposobu odżywiania się    | |
| 
Rozumienie tekstu czytanego 
Analiza menu | 
Egzamin klasyfikacyjny z języka francuskiego po drugim roku nauki obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe.
 
