Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podnosimy poziom znajomości języka angielskiego.
Drugi rok nauki języka francuskiego
Wymagania na 1 (4) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: przedmioty nauczane w szkole, czas i godziny, wygląd zewnętrzny
- potrafi uzyskać i udzielić informacji, która jest godzina, jaka jest pora dnia i dzień tygodnia, jaki jest plan zajęć
- umie zwrócić się do kogoś z poleceniem lub prośbą
- potrafi wyrazić zobowiązanie
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo – MÓJ PLAN DNIA
MÓJ WYGLĄD
Wskazania zegara
Nazwy dni tygodnia
Nazwy przedmiotów nauczanych w szkole
Plan lekcji
Nazwy części ciała
Nazwy postaci baśniowych
Zagadnienia gramatyczne
Czasowniki zwrotne se lever, s’habiller w formie twierdzącej, przeczącej i pytającej
Odmiana czasowników courir dormir, partir, devoir
Zaimki pytające : quel, quelle, quels, quelles, combien de..
Zaimki przymiotne dzierżawcze: mon, ton, son, ma, ta, sa, mes, tes, ses
Zgodność przymiotnika z rzeczownikiem w liczbie i rodzaju
Zagadnienia fonetyczne
Głoski [v] i [b]
|
Wypowiedź ustna
Pytanie i udzielanie odpowiedzi, która godzina
Opowiadanie o swoim planie dnia
Wydawanie poleceń
Opisywanie siebie i innych
|
Wypowiedź pisemna
Krótki mail z informacjami dotyczącymi szkoły, przedmiotów szkolnych i rozkładu dnia
Krótki opis postaci
| |
Rozumienie ze słuchu
Krótkie dialogi dotyczące pory dnia, planu lekcji
| |
Rozumienie tekstu czytanego
List/email na temat rozkładu zajęć i zainteresowań
Prosty komiks
|
Wymagania na 2 (5) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności: ubrania, zdrowie, dom
- potrafi zapytać o cel działania
- umie wyrazić możliwość i pozwolenie
- określa swoje samopoczucie psychiczne i fizyczne
- potrafi liczyć do 100
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo – UBRANIA
DOM
ZDROWIE
Części garderoby
Kolory
Nazwy świąt
Nazwy mebli
Nazwy pomieszczeń w domu
Nazwy uczuć i emocji
Liczebniki do 100
Zagadnienia gramatyczne
Czasowniki devoir, pouvoir, vouloir + bezokolicznik
Odmiana czasowników boire, manger, pouvoir, faire, lire, savoir
Zaimki pytające : quand
Przyimki (podsumowanie)
Zgodność przymiotnika z rzeczownikiem w liczbie i rodzaju (c.d)
Zagadnienia fonetyczne
Głoski [ʃ] i [ʒ]
Głoski [ɑ̃] i [ε̃]
|
Wypowiedź ustna
Opisywanie wyglądu osób
Pytanie o cel wykonywanych czynności
Opowiadanie o miejscu zamieszkania
Wyrażanie zadowolenia lub niezadowolenia
Wyrażanie swoich uczuć
|
Wypowiedź pisemna
Tekst opisujący postać z komiksu, dom, wnętrze (40 słów)
| |
Rozumienie ze słuchu
Dialogi i opisy
| |
Rozumienie tekstu czytanego
Dłuższy tekst (list, email, opis) – technika rozumienia globalnego tekstu
|
Wymagania na 3 (6) trymestr
Wymagania podstawowe – uczeń:
- zna i swobodnie stosuje słownictwo i wyrażenia, w szczególności dotyczące żywienia i pogody
- potrafi mówić o posiłkach, złożyć zamówienie w restauracji, zaproponować coś komuś
- umie uzyskać i udzielić informacji na temat pogody
- potrafi mówić o czynnościach w czasie przyszłym
ZAGADNIENIA
|
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
|
Słownictwo – POSIŁKI
POGODA
Artykuły spożywcze
Świat przyrody - pogoda
Nazwy pór dnia i posiłków
Nazwy zjawisk atmosferycznych
Zagadnienia gramatyczne
Czasowniki venir, pouvir, vouloir + bezokolicznik
Czas przyszły futur proche
Zaimki dzierżawcze
Czasowniki w zwrotach bezosobowych: il neige, il pleut, etc
Zaimki pytające: Qui? Quoi? Comment? Quand? Où?
Przeczenie: ne…plus, ne …rien
Zagadnienia fonetyczne
Głoski [o], [œ] i [ø]
Głoska [j]]
|
Wypowiedź ustna
Zamawianie dań w restauracji
Opisywanie posiłków
Stawianie pytań i udzielanie odpowiedzi o pogodzie
Przedstawianie prognozy pogody
Opowiadanie o czynnościach w czasie przyszłym
|
Wypowiedź pisemna
List do koleżanki opisujący pogodę w naszym regionie
| |
Rozumienie ze słuchu
Reportaż na temat zdrowego sposobu odżywiania się
| |
Rozumienie tekstu czytanego
Analiza menu
|
Egzamin klasyfikacyjny z języka francuskiego po drugim roku nauki obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe.