Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Program
spełnia wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych
nowożytnych dla szkoły podstawowej.
Język
angielski w VI klasie
Wymagania
na 7 trymestr
Klasa VI
|
Trymestr 7
|
||
Pigułka 13
|
Pigułka 14
|
EK
|
|
Treści programowe
|
Kultura
|
Sport
|
|
SŁOWNICTWO
Uczeń
posługuje się słownictwem dotyczącym kultury (potrafi opisać dziedziny kultury,
twórców i ich dzieła), teatru, sztuki oraz nowych mediów oraz sportu (potrafi
określić dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport
wyczynowy).
ROZUMIENIE
ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
- rozumie
ze słuchu bardzo proste, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,
- reaguje
na polecenia,
- rozumie
znaczenie codziennych zwrotów adresowanych do uczniów,
- rozumie
ogólny sens prostego tekstu,
- wyszukuje
proste informacje w tekście słuchanym,
- rozumie
intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody,
żartowanie),
- rozpoznaje
rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w szkole, na dworcu
kolejowym).
ROZUMIENIE
TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
- rozumie
proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne, listy,
broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje
obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne, instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy),
- określa
główną myśl tekstu/komunikatu,
- znajduje
w tekście określone informacje, wyszukuje je lub selekcjonuje,
- rozpoznaje
różne rodzaje tekstów (np. list prywatny, SMS, e-mail, opowiadanie,
zaproszenie).
REAGOWANIE
JĘZYKOWE
Uczeń:
- właściwie
reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, szczególnie w celu
uzyskania, udzielenia lub przekazania informacji, a także odmowy jej
udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz zakończenia rozmowy.
- tworzy
kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne i pisemne uwzględniające opis (osób,
przedmiotów, miejsc, codziennych czynności), udzielanie podstawowych informacji
na swój temat, a także wyrażające własne preferencje i upodobania,
- przekazuje
ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego,
- zapisuje
informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.
STRUKTURY
LEKSYKALNO-GRAMTYCZNE (WG. FUNKCJI KOMUNIKACYJNYCH)
- stosuje
odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne, aby zidentyfikować i zlokalizować
osobę lub przedmiot, opisuje postać, uwzględniając jej stan emocjonalny,
opisuje przedmioty,
- potrafi
zaprezentować członków rodziny i przyjaciół, porównywać cechy ludzi i opisywać
ich przyzwyczajenia sportowe, przedstawić sposoby spędzania wolnego czasu, a
także nazwać dyscypliny sportowe,
- wyraża
własne upodobania związane ze sportem, szeroko rozumianą kulturą oraz światem
mediów, potrafi scharakteryzować ulubione dyscypliny sportowe, wyjaśnić, do
czego służy niezbędny sprzęt treningowy, dokonać podziału na sporty wodne,
lądowe, drużynowe oraz ekstremalne,
- posługuje
się przysłówkami dotyczącymi częstotliwości oraz konstrukcją trybu
rozkazującego,
- stopniuje
przymiotniki oraz stosuje zaimki nieokreślone: some, any, much, more, many,
- stosuje
proste konstrukcje z wykorzystaniem czasów teraźniejszego Present Simple oraz
Future Simple, uwzględniając czasowniki modalne can, could.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (Let’s play)
Uczeń:
- poznaje
dyscypliny sportowe wywodzące się z krajów anglojęzycznych,
- integruje
się z innymi uczniami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach projektu).
Sugerowane
projekty edukacyjne:
1) Be fit
(opracowanie zestawu ćwiczeń sportowych).
2) Play
with me (zorganizowanie turnieju sportowego).
3) Uczeń
poznaje anglojęzyczną literaturę oraz brytyjską i amerykańską prasę (np. Kubuś
Puchatek w wersji oryginalnej, prasa dla dzieci, filmy z cyklu Wallace and
Gromit).
4) My
favourite book (opis ulubionej pozycji literackiej).
5) My poem
(warsztaty literackie, warsztaty poezji).
6) C as
comics (sztuka komiksu).
7)
NewsFlash (przygotowanie krótkiego serwisu informacyjnego w języku obcym).
8)
CartOOns (przygotowanie kreskówki/opowiadania).
Język
angielski w VI klasie
Wymagania
na 8 trymestr
Klasa VI
|
Trymestr 8
|
||
Pigułka 15
|
Pigułka 16
|
EK
|
|
Treści programowe
|
Zdrowie
|
Trening egzaminacyjny
|
|
SŁOWNICTWO
Uczeń
posługuje się słownictwem dotyczącym zdrowia (potrafi określić samopoczucie,
choroby, ich objawy i leczenie, omówić higieniczny tryb życia,
niepełnosprawność, uzależnienia, ochronę zdrowia).
ROZUMIENIE
ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
- rozumie
ze słuchu bardzo proste, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,
- reaguje
na polecenia,
- rozumie
znaczenie codziennych zwrotów adresowanych do uczniów,
- rozumie
ogólny sens prostego tekstu,
- wyszukuje
proste informacje w tekście słuchanym,
- rozumie
intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody,
żartowanie),
- rozpoznaje
rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w szkole, na dworcu
kolejowym).
ROZUMIENIE
TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
- rozumie
proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne, listy,
broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje
obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne, instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy),
- określa
główną myśl tekstu/komunikatu,
- znajduje
w tekście określone informacje, wyszukuje je lub selekcjonuje,
- rozpoznaje
różne rodzaje tekstów (np. list prywatny, SMS, e-mail, opowiadanie, zaproszenie).
REAGOWANIE
JĘZYKOWE
Uczeń:
- właściwie
reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, szczególnie w celu
uzyskania, udzielenia lub przekazania informacji, a także odmowy jej
udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz zakończenia rozmowy.
- tworzy
kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne i pisemne uwzględniające opis (osób,
przedmiotów, miejsc, codziennych czynności), udzielanie podstawowych informacji
na swój temat, a także wyrażające własne preferencje i upodobania,
- przekazuje
ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego,
- zapisuje
informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.
STRUKTURY
LEKSYKALNO-GRAMTYCZNE (WG. FUNKCJI KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
- stosuje
odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne, aby zidentyfikować i zlokalizować
osobę lub przedmiot, opisuje postać, uwzględniając jej stan emocjonalny,
opisuje przedmioty,
- stosuje
konstrukcje leksykalno-gramatyczne (poznane w klasie IV oraz V) w ćwiczeniach
kontekstowych.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (Healthy Body Healthy Mind)
Uczeń:
- poznaje
anglojęzyczną literaturę oraz brytyjską i amerykańską prasę,
- integruje
się z innymi uczniami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach
projektu).
TRENING
EGZAMINACYJNY
Uczeń
przystępuje do próbnego minisprawdzianu szóstoklasisty z języka angielskiego,
poznaje format sprawdzianu, typy zadań i czas jego trwania.
Język
angielski w VI klasie
Wymagania
na 9 trymestr
Klasa VI
|
Trymestr 9
|
||
Pigułka 17
|
Pigułka 18
|
EK
|
|
Treści programowe
|
Świat przyrody
|
CLIL
|
|
SŁOWNICTWO
Uczeń
posługuje się słownictwem z omówionych zakresów tematycznych omawianych w
klasie IV, V oraz VI (człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i
towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi oraz podróżowanie i turystyka) ze
szczególnym uwzględnieniem słownictwa opisującego przyrodę, naturę (potrafi
wymienić zwierzęta dzikie oraz domowe, scharakteryzować miejsce ich
zamieszkania i sposoby opieki nad zwierzętami, a także charakteryzuje
zagrożenia ekologiczne, kataklizmy, określa krajobraz, klimat oraz pogodę).
ROZUMIENIE
ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
- rozumie
ze słuchu bardzo proste, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,
- reaguje
na polecenia,
- rozumie
znaczenie codziennych zwrotów adresowanych do uczniów,
- rozumie
ogólny sens prostego tekstu,
- wyszukuje
proste informacje w tekście słuchanym,
- rozumie
intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody,
żartowanie),
- rozpoznaje
rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w szkole, na dworcu
kolejowym).
ROZUMIENIE
TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
- rozumie
proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne, listy,
broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje
obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne, instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy),
- określa
główną myśl tekstu/komunikatu,
- znajduje
w tekście określone informacje, wyszukuje je lub selekcjonuje,
- rozpoznaje
różne rodzaje tekstów (np. list prywatny, SMS, e-mail, opowiadanie,
zaproszenie).
REAGOWANIE
JĘZYKOWE
Uczeń:
- właściwie
reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, szczególnie w celu
uzyskania, udzielenia lub przekazania informacji, a także odmowy jej
udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz zakończenia rozmowy.
- tworzy
kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne i pisemne uwzględniające opis (osób,
przedmiotów, miejsc, codziennych czynności), udzielanie podstawowych informacji
na swój temat, a także wyrażające własne preferencje i upodobania,
- przekazuje
ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego,
- zapisuje
informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.
STRUKTURY
LEKSYKALNO-GRAMTYCZNE (WG. FUNKCJI KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
- stosuje
odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne, aby zidentyfikować i zlokalizować
osobę lub przedmiot, opisuje postać, uwzględniając jej stan emocjonalny,
opisuje przedmioty,
- stosuje
konstrukcje leksykalno-gramatyczne (poznane w klasie IV, V oraz VI) w
ćwiczeniach kontekstowych.
CLIL
HEALTHY
EATING – lekcja przyrody poświęcona zagadnieniom związanym ze zdrowym
odżywianiem, wykorzystująca słownictwo związane z zakupami, produktami
spożywczymi oraz proste konstrukcje czasu teraźniejszego Present Simple,
Present Continuous. Integralnym elementem zajęć jest opracowanie zdrowego
jadłospisu oraz przygotowanie posiłku w szkole.
GEOGRAPHY
– (The BIG World) – lekcja geografii poświęcona kontynentom, krajom oraz
strefom klimatycznym, wykorzystująca proste wypowiedzi, których budowa jest
oparta na czasach teraźniejszym Present Simple oraz Present Continuous.
BIOLOGY
– (We are animals, too) – lekcja przyrody poświęcona zwierzętom, bazująca na
słownictwie opisującym części ciała zwierząt oraz warunki, w jakich żyją. Część
praktyczna zajęć może zostać przeprowadzona w ogrodzie zoologicznym. Podczas
zajęć uczniowie tworzą proste wypowiedzi, których budowa jest oparta na czasach
teraźniejszym Present Simple oraz Present Continuous.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (Let’s exercise)
Uczeń:
- potrafi
poznaje dyscypliny sportowe wywodzące się z krajów anglojęzycznych,
- integruje
się z innymi uczniami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach
projektu).
Sugerowane
projekty edukacyjne:
1) Be fit
(opracowanie zestawu ćwiczeń sportowych).
2) Play
with me (zorganizowanie turnieju sportowego).
3) My trip
to zoo (zaplanowanie wycieczki do ogrodu zoologicznego).
Egzamin
klasyfikacyjny z języka angielskiego po VI klasie szkoły podstawowej obejmuje
wyżej wymienione wymagania programowe.