Klasa
III gimnazjum
Wymagania na 7 trymestr
Wymagania na 7 trymestr
Klasa 3
|
Trymestr
7
|
||||
pigułka
13a (PP)
|
pigułka
13b (PR)
|
pigułka
14a (PP)
|
pigułka
14b (PR)
|
EK
|
|
treści programowe
|
zdrowie
|
trening
egzaminacyjny
|
SŁOWNICTWO
Uczeń posługuje się słownictwem
dotyczącym zdrowie (potrafi określić samopoczucie, choroby, ich objawy i
leczenie, higieniczny tryb życia, niepełnosprawność, uzależnienia, ochrona
zdrowia).
ROZUMIENIE ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
– rozumie ze słuchu proste, typowe wypowiedzi (np.:
instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie,
w standardowej odmianie języka,
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
wyszukuje je lub selekcjonuje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania lub uzupełniania wypowiedzi oraz rozwiązuje test
wielokrotnego wyboru.
ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
– rozumie proste wypowiedzi pisemne (np.: napisy
informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia,
rozkłady jazdy, instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty
narracyjne instrukcje, komunikaty, rozmowy),
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
wyszukuje je lub selekcjonuje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników, nadawcę, odbiorcę oraz formę tekstu),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami
tekstu,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania pytań lub nagłówków do akapitów wypowiedzi oraz
rozwiązuje testy wielokrotnego wyboru a także testy typu prawda/fałsz.
REAGOWANIE JĘZYKOWE
Uczeń:
– właściwie reaguje językowo w określonych
sytuacjach, w szczególności w celu uzyskania, udzielania, przekazania
informacji lub odmowy jej udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz
zakończenia rozmowy,
– rozpoznaje i poprawnie stosuje struktury
leksykalno-gramatyczne niezbędne do skutecznej komunikacji,
– przetwarza treści tekstu przeczytanego w języku
polskim lub treści przedstawione w materiale ikonograficznym i wyraża
je w języku angielskim.
STRUKTURY LEKSYKALNO-GRAMATYCZNE (WG. FUNKCJI
KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
–stosuje odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne,
aby opisać osobę, przedmiot, chorobę i dolegliwości oraz powiązane czynności,
z uwzględnieniem podobieństw i różnic,
– potrafi wyrazić przyszłość za pomocą czasowników
modalnych oraz powinność, obowiązek lub zakaz, wykorzystując czasowniki modalne
must, mustn’t, may, have to, shall, should,
– posługuje się konstrukcjami trybu rozkazującego,
wyraża propozycje oraz sugestie,
– tworzy zdania przydawkowe definiujące,
– posługuje się konstrukcją zerowego i pierwszego
okresu warunkowego,
– posługuje się czasem Present Perfect Simple wraz
z towarzyszącymi mu przysłówkami i okolicznikami czasu.
ELEMENT KULTUROZNAWCZY (Science)
Uczeń:
– poznaje naukowców, odkrywców wywodzących się
z krajów anglojęzycznych,
– integruje się z innymi uczniami
i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach projektu).
Sugerowane projekty edukacyjne:
1) Know it! (organizacja wyjścia do parków
naukowo-technologicznych: Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdańsku,
Centrum Nauki Eksperyment w Gdyni, Centrum Nauki Kopernik
w Warszawie).
2) OUTSIDE with English (organizacja zajęć przedmiotowych w języku
obcym, np. lekcja chemii i historii w języku angielskim).
3) London full of science (organizacja
jednodniowej wycieczki do Londynu do Muzeum Nauki – Museum of Science).
TRENING EGZAMINACYJNY
Uczeń przystępuje do próbnego egzaminu
gimnazjalnego z języka angielskiego i/lub do próbnego egzaminu PET/KET
(Preliminary English Test/Key English Test).
Wymagania na 8 trymestr
Klasa 3
|
Trymestr
8
|
||||
pigułka
15a (PP)
|
pigułka
15b (PR)
|
pigułka
16a (PP)
|
pigułka
16b (PR)
|
EK
|
|
treści programowe
|
życie
społeczne
|
trening
egzaminacyjny
|
SŁOWNICTWO
Uczeń posługuje się słownictwem
dotyczącym życia społecznego (potrafi opisać środki masowego przekazu,
współczesne media oraz media społecznościowe, a także opisać interakcje
zachodzące w społeczeństwie).
ROZUMIENIE ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
– rozumie ze słuchu proste, typowe wypowiedzi (np.:
instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w
standardowej odmianie języka,
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
wyszukuje je lub selekcjonuje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania lub uzupełniania wypowiedzi oraz rozwiązuje test
wielokrotnego wyboru.
ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
– rozumie proste wypowiedzi pisemne (np.: napisy
informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia,
rozkłady jazdy, instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty
narracyjne instrukcje, komunikaty, rozmowy, fragmenty witryn internetowych,
forów dyskusyjnych),
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
wyszukuje je lub selekcjonuje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników, nadawcę, odbiorcę oraz formę tekstu),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami
tekstu,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania pytań lub nagłówków do akapitów wypowiedzi oraz
rozwiązuje testy wielokrotnego wyboru, a także testy typu prawda/fałsz.
REAGOWANIE JĘZYKOWE
Uczeń:
– właściwie reaguje językowo w określonych
sytuacjach, w szczególności w celu uzyskania, udzielania, przekazania
informacji lub odmowy jej udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz
zakończenia rozmowy,
– rozpoznaje i poprawnie stosuje struktury
leksykalno-gramatyczne niezbędne do skutecznej komunikacji,
– przetwarza treści tekstu przeczytanego w języku
polskim lub treści przedstawione w materiale ikonograficznym i wyraża
je w języku angielskim.
STRUKTURY LEKSYKALNO-GRAMATYCZNE (WG. FUNKCJI
KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
–stosuje odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne,
aby opisać osobę, przedmiot oraz czynność, opisuje osoby, przedmioty oraz
czynności, wskazując na ich cechy, a także porównuje je ze sobą,
uwzględniając podobieństwa i różnice,
– potrafi podzielić rzeczowniki na policzalne
i niepoliczalne, żywotne oraz nieżywotne, a także utworzyć liczbę
mnogą rzeczowników policzalnych,
– poznaje podstawy słowotwórstwa w zakresie
tworzenia rzeczowników odczasownikowych gerund,
– posługuje się konstrukcjami
czasownikowymi z formą gerundialną lub bezokolicznikową,
– posługuje się zaimkami some, any, no,
every,
– posługuje się konstrukcjami drugiego okresu
warunkowego.
TRENING EGZAMINACYJNY
Uczeń przystępuje do próbnego egzaminu gimnazjalnego
z języka angielskiego i/lub do próbnego egzaminu PET/KET (Preliminary
English Test/Key English Test).
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (History and us)
Uczeń:
– poznaje wybrane fragmenty historii Wielkiej
Brytanii, Australii, Kanady oraz Stanów Zjednoczonych,
– integruje się z innymi uczniami
i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach projektu).
Sugerowane projekty edukacyjne:
1) WWW war war war (poznanie wybranych
fragmentów historii danego kraju, wspólnych dat historycznych), (możliwość
przeprowadzenia lekcji historii, wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego
w języku obcym).
2) Tweet me, Skype me, FaceME
(prezentacja nt. roli mediów społecznościowych w moim życiu).
Wymagania na 9 trymestr
Klasa 3
|
Trymestr
9
|
||||
pigułka
17a (PP)
|
pigułka
17b (PR)
|
pigułka
18a (PP)
|
pigułka
18b (PR)
|
EK
|
|
treści programowe
|
nauka
i technika
|
wiedza
o obszarze językowym
|
SŁOWNICTWO
Uczeń:
– posługuje się słownictwem dotyczącym
wiedzy o krajach anglojęzycznych oraz o kraju ojczystym,
z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji
europejskiej, w tym znajomości problemów pojawiających się na styku
różnych kultur i społeczności,
– posługuje się słownictwem związanym
z odkryciami naukowymi, obsługą podstawowych urządzeń technicznych
i korzystaniem z nich oraz szeroko rozumianą technologią
informacyjno-komunikacyjną.
ROZUMIENIE ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
– rozumie ze słuchu proste, typowe wypowiedzi (np.:
instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w
standardowej odmianie języka,
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
wyszukuje je lub selekcjonuje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania lub uzupełniania wypowiedzi oraz rozwiązuje test
wielokrotnego wyboru.
ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
– rozumie proste wypowiedzi pisemne (np.: napisy
informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia,
rozkłady jazdy, instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne
instrukcje, komunikaty, rozmowy, fragmenty witryn internetowych, forów
dyskusyjnych),
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
wyszukuje je lub selekcjonuje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników, nadawcę, odbiorcę oraz formę tekstu),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami
tekstu,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania pytań lub nagłówków do akapitów wypowiedzi oraz
rozwiązuje testy wielokrotnego wyboru, a także testy typu prawda/fałsz.
REAGOWANIE JĘZYKOWE
Uczeń:
– właściwie reaguje językowo w określonych
sytuacjach, w szczególności w celu uzyskania, udzielania, przekazania
informacji lub odmowy jej udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz
zakończenia rozmowy,
– rozpoznaje i poprawnie stosuje struktury
leksykalno-gramatyczne niezbędne do skutecznej komunikacji,
– przetwarza treści tekstu przeczytanego w języku
polskim lub treści przedstawione w materiale ikonograficznym i wyraża
je w języku angielskim.
STRUKTURY LEKSYKALNO-GRAMATYCZNE (WG. FUNKCJI
KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
–stosuje odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne,
aby opisać osobę, przedmiot oraz czynność, opisuje osoby, przedmioty oraz
czynności, wskazując na ich cechy, a także porównuje je ze sobą, uwzględniając
podobieństwa i różnice
– zna składnię czasowników oraz klasyfikację czasów
gramatycznych w języku angielskim,
– posługuje się konstrukcjami strony biernej
w czasach teraźniejszych oraz przeszłych,
– posługuje się konstrukcjami drugiego okresu
warunkowego.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (All around English world)
Uczeń:
– poznaje wybrane elementy kultury i historii krajów
anglojęzycznych z uwzględnieniem krajów azjatyckich (Indie) oraz
afrykańskich,
– poznaje różne warianty i odmiany języka angielskiego
na świecie – American/British English, Welsh/Cockney English, Irish English,
– poznaje podstawy specjalistycznego języka
angielskiego – języka biznesu (Business English), języka prawniczego (Legal
English), języka medycznego (Medical English),
– integruje się z innymi uczniami
i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach projektu).
Sugerowane projekty edukacyjne:
1) My country (opracowanie prezentacji multimedialnej
dotyczącej własnego kraju oraz wybranego kraju, w którym powszechnie używa się
języka angielskiego).
2) Just say it!
(organizacja konkursu poprawnej wymowy
w języku angielskim).
3) Work it out (organizacja krótkich warsztatów
o charakterze zawodoznawczym w brytyjskich oraz amerykańskich
korporacjach).
Egzamin klasyfikacyjny z bloku POLIGLOCI po III klasie obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i
umożliwia uzyskanie oceny z języka angielskiego.