Klasa III liceum
Wymagania na 7 trymestr
Wymagania na 7 trymestr
Klasa 3
|
Trymestr
7
|
||||
pigułka
13a (PP)
|
pigułka
13b (PR)
|
pigułka
14a (PP)
|
pigułka
14b (PR)
|
EK
|
|
treści programowe
|
zdrowie
|
nauka
i technika
|
SŁOWNICTWO
Uczeń posługuje się słownictwem
dotyczącym zdrowia (potrafi określić samopoczucie, choroby, ich objawy
i leczenie, higieniczny tryb życia, niepełnosprawność, uzależnienia,
ochrona zdrowia) oraz nauki i techniki (potrafi opisać odkrycia naukowe,
naukowców, obsługę podstawowych urządzeń technicznych i korzystanie
z nich, awarie, zna zagadnienia związane z technologią
informacyjno-komunikacyjną).
ROZUMIENIE ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
– rozumie ze słuchu proste, typowe wypowiedzi (np.:
instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w
standardowej odmianie języka,
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania wypowiedzi oraz rozmów, a także rozwiązuje test
wielokrotnego wyboru.
ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
– rozumie proste wypowiedzi pisemne (np.: napisy
informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, ogłoszenia, planery,
instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne
instrukcje, komunikaty, rozmowy)
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników, nadawcę, odbiorcę oraz formę tekstu),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami
tekstu,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania pytań do akapitów wypowiedzi, uzupełniania luk,
rozwiązuje test wielokrotnego wyboru oraz test typu prawda/fałsz.
GRAMATYKA
Uczeń:
– posługuje się mową zależną,
– tworzy zdania okolicznikowe, stosuje przyimki oraz
spójniki.
PISANIE
Uczeń umie:
– potrafi zrelacjonować wydarzenia,
– potrafi wyrażać przeprosiny oraz prośby,
– napisać e-mail, krótką notatkę użytkową (wpis na
blogu, przeprosiny, prośby).
MÓWIENIE
Uczeń:
– umie opisać ilustrację (prostą oraz wielowątkową),
– prowadzi rozmowy z odgrywaniem roli,
– wykonuje symulacyjne zadania egzaminacyjne.
ELEMENT KULTUROZNAWCZY (Science)
Uczeń:
– poznaje postaci naukowców, odkrywców wywodzących się
z krajów anglojęzycznych,
– integruje się z innymi uczniami
i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach projektu).
Sugerowane projekty edukacyjne:
1) Know it! (organizacja wyjścia do parków
naukowo-technologicznych (Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdańsku,
Centrum Nauki Eksperyment w Gdyni, Centrum Nauki Kopernik
w Warszawie).
2) English LAB (organizacja zajęć przedmiotowych
w języku obcym, np. lekcja chemii i historii w języku angielskim).
Wymagania na 8 trymestr
Klasa 3
|
Trymestr
8
|
||||
pigułka
15a (PP)
|
pigułka
15b (PR)
|
pigułka
16a (PP)
|
pigułka
16b (PR)
|
EK
|
|
treści programowe
|
świat
przyrody
|
państwo
i społeczeństwo
|
SŁOWNICTWO
Uczeń posługuje się słownictwem
dotyczącym świata przyrody (potrafi opisać klimat, świat roślin
i zwierząt, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego,
klęski żywiołowe, katastrofy, przestrzeń kosmiczna) oraz państwa
i społeczeństwa (potrafi opisać strukturę państwa, urzędów, organizacji
społecznych i międzynarodowych, konflikty wewnętrzne
i międzynarodowe, przestępczość, politykę społeczną oraz szeroko rozumianą
gospodarkę).
ROZUMIENIE ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
– rozumie ze słuchu proste, typowe wypowiedzi (np.:
instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie,
w standardowej odmianie języka,
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania wypowiedzi oraz rozmów, a także rozwiązuje test
wielokrotnego wyboru.
ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
– rozumie proste wypowiedzi pisemne (np.: napisy
informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, ogłoszenia, planery,
instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne
instrukcje, komunikaty, rozmowy),
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz poszczególnych
części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników, nadawcę, odbiorcę oraz formę tekstu),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami
tekstu,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania pytań do akapitów wypowiedzi, uzupełniania luk,
rozwiązuje test wielokrotnego wyboru oraz test typu prawda/fałsz.
GRAMATYKA
Uczeń:
– posługuje się stroną bierną oraz konstrukcjami trybu
łączącego (wish, if only, would rather, had better,
it’s time, it’s high time),
– tworzy zdania, wykorzystując czasowniki frazowe oraz
wyrażenia idiomatyczne.
PISANIE
Uczeń umie:
– zrelacjonować wydarzenia,
– opisywać miejsca, a także pytać o opinię i prosić o pomoc,
– napisać e-mail, krótką notatkę użytkową (wpis na
blogu, zapytanie, prośby, forum internetowe).
MÓWIENIE
Uczeń:
– umie opisać ilustrację (prostą oraz wielowątkową),
– prowadzi rozmowy z odgrywaniem roli,
– wykonuje symulacyjne zadania egzaminacyjne.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (History and us)
Uczeń:
– poznaje wybrane fragmenty historii Wielkiej
Brytanii, Australii, Kanady oraz Stanów Zjednoczonych,
– integruje się z innymi uczniami
i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach projektu).
Sugerowane projekty edukacyjne:
1) WWW war war war (poznanie
wybranych fragmentów historii danego kraju, wspólnych dat historycznych),
(możliwość przeprowadzenia lekcji historii, wiedzy o społeczeństwie, języka
polskiego w języku obcym).
Wymagania na 9 trymestr
Klasa 3
|
Trymestr
9
|
||||
pigułka
17a (PP)
|
pigułka
17b (PR)
|
pigułka
18a (PP)
|
pigułka
18b (PR)
|
EK
|
|
treści programowe
|
wiedza
o obszarze językowym
|
trening
egzaminacyjny
|
SŁOWNICTWO
Uczeń posługuje się słownictwem
dotyczącym wiedzy o krajach anglojęzycznych oraz o kraju ojczystym,
z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji
europejskiej, w tym znajomości problemów pojawiających się na styku
różnych kultur i społeczności.
ROZUMIENIE ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
– rozumie ze słuchu proste, typowe wypowiedzi (np.:
instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie,
w standardowej odmianie języka
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz poszczególnych
części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania wypowiedzi oraz rozmów, a także rozwiązuje test
wielokrotnego wyboru.
ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
– rozumie proste wypowiedzi pisemne (np.: napisy
informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, ogłoszenia, planery,
instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne
instrukcje, komunikaty, rozmowy),
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników, nadawcę, odbiorcę oraz formę tekstu),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami
tekstu,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania pytań do akapitów wypowiedzi, uzupełniania luk,
rozwiązuje test wielokrotnego wyboru oraz test typu prawda/fałsz.
GRAMATYKA
Uczeń:
– wykonuje kontekstowe oraz konsolidacyjne ćwiczenia
gramatyczne przygotowujące do egzaminu maturalnego oraz do egzaminów językowych
organizowanych przez Cambridge University oraz European Testing Service.
PISANIE
Uczeń umie:
– potrafi opisywać miejsca, a także pytać
o opinię i wystosować apel o działanie,
– umie napisać e-mail, krótką notatkę użytkową (wpis
na blogu, zapytanie, prośby, forum internetowe).
MÓWIENIE
Uczeń:
– umie opisać ilustrację (prostą oraz wielowątkową),
– prowadzi rozmowy z odgrywaniem roli,
– wykonuje symulacyjne zadania egzaminacyjne.
ELEMENT KULTUROZNAWCZY
(All around English world)
Uczeń:
– poznaje wybrane elementy kultury i historii
krajów anglojęzycznych z uwzględnieniem Indii oraz krajów afrykańskich,
– poznaje różne warianty i odmiany języka
angielskiego na świecie – American/British English, Welsh/Cockney English,
Irish English,
– integruje się z innymi uczniami
i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach projektu).
Sugerowane projekty edukacyjne:
1) My country (opracowanie prezentacji
multimedialnej dotyczącej własnego kraju oraz wybranego kraju, w którym
język angielski jest powszechnie używany).
2) Just say it!
(organizacja konkursu poprawnej wymowy
w języku angielskim).
Egzamin klasyfikacyjny z bloku
POLIGLOCI po III klasie obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z języka angielskiego.